Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundefører i militæret?

lille_christine

Recommended Posts

Noen som vet noe om hundetjeneste i militæret?

Eneste jeg vet er at de har hundetropper, men skulle likt å visst litt mer. Skal inn i militæret, da jeg skal bli politi. Hundefører hadde vært midt i blinken, men vet for lite om det.

Skulle likt å visst litt om krav til hund/fører, hvor det foregår, treningen osv.

Noen som har litt info å gi meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En enekel googling av "Hundefører i forsvaret" ga meg denne linken.

EDIT: Linkefunksjonen funket altså ikke... Dette er linken om du har vanskeligheter med å finne den inni der:

http://www.mil.no/felles/fms/utdanning/sta...pesialtjeneste/

Har sett den siden+en annen side om det, men får ikke vite det jeg vil vite :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen direkte kjenneskap til hundetjenesten, men vet de har forskjellige type hunder. Altså fra patruljehunder, som søker og "arresterer" folk og er med på demonstrasjoner (typisk schäfer og malle) til hunder som søker etter våpen og eksplosiver (miner etc.). Hvordan man utarbeider hvem som får hva aner jeg ikke, og jeg vet ikke om man kan komme med noen ønsker om hvilke hunder man vil jobbe med.

EDIT: Sett denne linken?

http://www.mil.no/hv/hv-11/start/organinsa...rticleID=112483

EDIT IGJEN! Eh... det var heimevernet ja. Som du kanskje skjønner så leser jeg ikke så nøye :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt etter hvilken forsvarsgren du kommer via er kravene forsjellige. Det beste er å kontakte FHSK og få informasjon direkte fra dem. Opptakene er stadig i endring så det er litt vanskelig å si hva kravene er.

Men masse løping er nok der enda :huh:

Redigere:

Hund får du ikke ha med deg. Du får fedig hunder på FHSK i kurs perioden og en ny hund på stedet du skal tjenestegjøre. Det er stor overvekt av Schäfere der, noen maller og blandingshunder.

Retrivere/Springere brukes til søkshund, men det er en spesialuttdannelse som du ikke får i førstegangstjenesten.

Hvordan man utarbeider hvem som får hva aner jeg ikke, og jeg vet ikke om man kan komme med noen ønsker om hvilke hunder man vil jobbe med.

Ingen ønsker her nei! Du får en hund utdelt alt etter hvilket kunnskapsnivå Befalet mener du er på, og hvilken forsvarsgren du er i eks. er det noen som ikke har hals på hunden pga ulike årsaker osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekruttering av hunder og hundeførere

Hundetjenesten er som sagt basert på bruk av egne/private hunder. Alle hunderaser kan i utgangspunktet benyttes. Mest vanlig er brukshundraser som Schæfer, Rottweiler, Dobermann og Retrievere. Før du og hunden blir tatt opp i troppen, stilles det en del krav til hund og til deg som fører. Vi skal ha tak i de beste.

Dette sto på siden om Hundetroppen. Er det forskjellige hundepatruljer da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rekruttering av hunder og hundeførere

Hundetjenesten er som sagt basert på bruk av egne/private hunder. Alle hunderaser kan i utgangspunktet benyttes. Mest vanlig er brukshundraser som Schæfer, Rottweiler, Dobermann og Retrievere. Før du og hunden blir tatt opp i troppen, stilles det en del krav til hund og til deg som fører. Vi skal ha tak i de beste.

Dette sto på siden om Hundetroppen. Er det forskjellige hundepatruljer da eller?

Dette gjelder HV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bror tok førstegangstjensten i hundepatruljen og tjenestegjorde deretter i Bosnia for noen år tilbake. Det var visstnok veldig tøfft, da han ble knyttet til flere hunder som etterhvert ble avlivet pga aggresjon (b.la 2 Schäfere) eller byttet ut p.g.a for dårlige evner i felten. Det er ingen dans på roser, sier han, men han ville ikke vært erfaringen foruten. Det er begrenset med plasser og mange om beinet så du må nok gjøre et godt inntrykk på sesjon også :huh: Da jeg søkte på å bli hundefører kom jeg ikke med fordi de allerede hadde nok jenter. Det var i 98, så det kan tenkes de ikke er så trangsynte lenger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet er Heimevernet en mer "sivil" organisasjon, som ikke har noe med selve militæret/hæren å gjøre? Mulig jeg er veldig feil.. Jeg vet de har hundepatrulje-avdeling i Drøbak (med fare for å skrive feil navn:p). Som sagt før er det forskjellige hunder til forskjellige avdelinger, jeg vet at forsvaret har begynt å kjøpe opp flere og flere bordere til forskjellige typer ettersøk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg vet er Heimevernet en mer "sivil" organisasjon, som ikke har noe med selve militæret/hæren å gjøre? Mulig jeg er veldig feil.. Jeg vet de har hundepatrulje-avdeling i Drøbak (med fare for å skrive feil navn:p). Som sagt før er det forskjellige hunder til forskjellige avdelinger, jeg vet at forsvaret har begynt å kjøpe opp flere og flere bordere til forskjellige typer ettersøk..

Jeg tviler sterkt på at FHSK har kjøpt inn BC.. (det var i allefall ingen på kennelen sist jeg var der, og jeg tror jeg hadde fått høre det da. Vet bla at dem prøvde en BC/WK blanding, men det var en omplasseringshund) Men jeg vet det fins flere BC'er i HV. I HV vet jeg at det kommer mange forsjellige raser inn. Det du bør vite er at ALLE må bestå Fa for å bli godkjente tjenestehunder. Med forbehold om at jeg husker riktig tall nå: Kun 20% av alle hunder som blir testet på FA består testen og anbefales til videre utdannelse. Av dem som utdannes videre er det kun 10% som faktisk blir tjenestehunder.

At det fins BC i HV vet jeg, men det fins også en Shar Pai, Berner sennenhund mm som har prøvd seg. Alle har lov til å prøve, men stort sett faller dem igjennom testene som utføres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg hørte da jeg var ute og traff sjefen for en hundeavdeling i utlandet, var at vedkommende sa at man "skjerpet" opp disse hundene - fordi de gikk i skarpe oppdrag. At dette var hunder som var langt skarpere enn det man ønsket å ha i Norge, så kanskje man sender "de verste" dit ned - hunder som ikke får komme hjem igjen, og som kanskje ligger litt på kanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler sterkt på at FHSK har kjøpt inn BC.. (det var i allefall ingen på kennelen sist jeg var der, og jeg tror jeg hadde fått høre det da. Vet bla at dem prøvde en BC/WK blanding, men det var en omplasseringshund) Men jeg vet det fins flere BC'er i HV. I HV vet jeg at det kommer mange forsjellige raser inn. Det du bør vite er at ALLE må bestå Fa for å bli godkjente tjenestehunder. Med forbehold om at jeg husker riktig tall nå: Kun 20% av alle hunder som blir testet på FA består testen og anbefales til videre utdannelse. Av dem som utdannes videre er det kun 10% som faktisk blir tjenestehunder.

At det fins BC i HV vet jeg, men det fins også en Shar Pai, Berner sennenhund mm som har prøvd seg. Alle har lov til å prøve, men stort sett faller dem igjennom testene som utføres.

Jeg VET at forsvaret har kjøpt inn flere BC'er, da jeg "kjempet" mot de ang. en helt utrent tispe på to år som jeg var intrs. i. De bød over meg (litt mer midler, kanskje:p), og da fortalte de oppdretteren at de hadde begynt å kjøpe inn Bordere pga av at de som regel er enormt enkle å forsterke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg VET at forsvaret har kjøpt inn flere BC'er, da jeg "kjempet" mot de ang. en helt utrent tispe på to år som jeg var intrs. i. De bød over meg (litt mer midler, kanskje:p), og da fortalte de oppdretteren at de hadde begynt å kjøpe inn Bordere pga av at de som regel er enormt enkle å forsterke..

Ok, beklager. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke noe problem det, vel! =) Jeg ble og veldig overrasket da jeg hørte det, trodde ikke at Borderne hadde helt det gemyttet de var ute etter.. Men tydeligvis.

Det du bør vite er at det er stor forsjell på å satse på ett individ og en rase. Ett individ kan ha egenskapen dem er ute etter, men det er ikke det samme som en hel rase har det. Jeg har vært med på mange rare raser som er i tjeneste, som normalt ikke har dem egenskapene. Men ett individ har hatt det og blitt kjøpt inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste på heimevernet egen side:

* Heimevernet skal sikre totalforsvarets mobilisering, overvåke lokalområdene og støtte forsvarsgrenenes operasjoner, herunder skal avdelingene med alle midler påføre fienden størst mulig tap.

* Heimevernet skal bidra til å avverge eller begrense naturkatastrofer og andre alvorlige ulykker.

* Heimevernet skal støtte forsvarsgrenene og totalforsvaret i fred, krise og krig.

http://www.mil.no/hv/start/;jsessionid=LCO...questid=3562040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt ymse veier inn i HVs hundetjeneste; avhengig av kjønn. Som jente må du vel enten ha gjort frivillig førstegangstjeneste - eller du kan også gå lottekurs og komme inn den veien, det kan visst unnagjøres på to-tre? uker. Men HV er jo bare på "fritiden", da - den hundetjenesten det her er snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nå skal ikke jeg skryte på meg å kunne kjempemasse om hverken Malle eller hollender, men mitt inntrykk og det andre sier er at det er så store variasjoner innenfor begge rasene at du kan få begge type hunder (f.eks. mer skapt vs mer sosial, osv)  i begge rasene.   Men basert på de individene jeg kjenner av begge raser (som stort sett da er avlet for IGP ol) så vil jeg ikke si at hollender er noe mer krevende eller noe skarpere enn malle. Heller ikke mer energiske. Av de jeg har sett har hollendere litt lavere terskel for stress og lyd, men jeg er nok farget av hun jeg har selv 😂 og jeg har jo sett 10x fler maller enn hollendere.   Og hun jeg har er ikke spesielt selvstendig. Eller altså, hun kan fint være selvstendig og der det kreves, men hun henger jo etter meg som en skygge i typ alle situasjoner vi er i 😂 hun vil helst gjøre ting sammen med meg dagen lang 😂    Men den typen du beskriver høres ut som en typisk KNPV hund, hunder avlet mot bruk i politiet i Nederland osv. og de er nok sånn. Men min oppdretter av hollender blander KNPV linjer med sportslinjer, hvor hundene ikke er fult så skarpe, mer sosiale og ikke så selvstendige. De fleste i Norge er mer sportsavla.  Ble  langt svar ja 😄 I og med at det er så mange fler malle oppdrettere enn hollender tror jeg det er lettere å finne en bra malle. Jeg er heldig og kjenner flere som kan masse om både schæfer og malle til IGP bruk, så jeg må spørre og grave litt rundt 🧐😊  
    • Tatt bilder av pliktfølelse i dag. Han pleier være flink til å bli sittende/stående/liggende når jeg står oppreist, ter seg som et skolelys, men somehow har han tolket det at jeg setter meg ned på huk som: "Kom!" Forståelig nok. Et ekstra håndsignal mens jeg setter meg ned var alt som skulle til for å fikse den, men når jeg tar frem mobilen virker det som han er redd den skal fange mamsen, og han klarer ikke holde posisjonen, men haster inn for å redde turen fra den gledesdreperen der.  En real tålmodighetsprøve for begge å få lov til å ta bilder av de flotte sitt/dekk/stå han vanligvis har, da vi ikke snakker samme språk og har vidt forskjellige oppfatninger av hva den der svarte, flate greia er for noe, men vi fikk det da til etterhvert. Tjue bilder av naturskjønne omgivelser forsøplet av en lilla gummisnor, noen av dem også med hale og rumpestump på lagt i søpla, og så presenterer vi oss som om vi har litt fotoskills og hverdagslydighet sånn noenlunde på stell. Å få tatt fine bilder med langlina skjult eller litt penere dandert får være neste mål.    BTW, han har fått seg en praktisk custom klipp. Korrekt riesen frisyre drar nemlig inn sånne MENGDER med sand, en blir tullerusk. Fra å være vant med korthårede hunder på asfalt og gress i bymiljø, ble jeg virkelig smågal av all sanden de nydelige riesenbeina dro inn fra gårdsveiene her. Dessuten er flared jeans silhuett SÅ 90's. Vi gikk for en 2020 women's jeans fashion silhuett istedenfor. Praktisk. Ørene klarer jeg ikke klippe før det blir virkelig varmt, for han er så nuskesnusk kosemose søt med sånn spanielpels på dem. Litt sånn Lady og Landstrykeren hybrid look nå. Gen Z synes sikkert han ser ut som en skikkelig kjekkas hen/them/they. 
    • Dette albumet har flere låter han liker. Artisten har gitt ut flere: https://music.youtube.com/playlist?list=PLQKkIV10JKf_ZFZxjvkB-LUc00Kyiifhz&si=Hc2-qFcJVQEsqZ_G
    • Om økonomien er stram låner man bøker på biblioteket. 100% positiv hverdagslydiget (eller Hverdagslydighet fra valp til voksen som den nye versjonen heter), På talefot med hunden, eller andre gode hundebøker. Men ta en titt på fra Bølle til bestevenn-seriene, Maren bruker mye metoden der med å få hunden til å legge seg og være trygg i sengen sin.
    • Jeg har ikke lyst til å beskrive metode å trene inn ro med tekst på internett. Kroppspråk, toneleie, timing og ikke minst følelser. Jeg anbefaler å leie inn en instruktør. Det er alltid det beste, fordi de ser en utenifra. En ser ikke sitt eget kroppsspråk, og når en har fokus på hunden og barna så er det fort gjort å glemme eget kroppsspråk. Alternativt, om økonomien er veldig stram: Dunbar Academy abonnement? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...