Gå til innhold
Hundesonen.no

trassete valp..


swimzy

Recommended Posts

valpen min på nå 10 månder har nok kommet i trassalderen...han nekter å adlyde de enklese komandoer som han kan godt..han skal absolutt prøve å trasse meg...hoppe opp i sofaen, sekunder jeg bare går ut på kjøkkenet en liten tur, han nekter å legge seg uten å få godbit...og når jeg prøvefr å straffe han så bare logrer han til meg, skjønner ikke at jeg straffer han(tar han lett over nesepartiet)

Jeg trenger seriøst HJELP!! hva skal jeg gjøre for å gå han til å høre og for å kunns straffe han slik at han skjønner at han blir straffet og at jeg ikke bare leker med han...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen din begynner nå å bli voksen - og er nå en unghund, som tør mer og vil ting i sterkere grad enn han gjorde som valp. Du har kanskje ikke helt tatt høyde for dette i treningen din, kanskje har han vært litt sånn "passe" lydig? Men nå begynner hormoner å rase, han vil mer, han vil ut i verden :) og da koster det litt mer å nå inn. Og der har du nok bommet litt, du tror han "kan" ting nå - mens han er midt i en prosess som kalles oppvekst, der ting skjer.

Hunder "skjønner" ikke ting - de er ikke "trassige", men de prøver seg frem. Mye av det vi ber dem om er relativt uforståelig for en hund. Så da er ansvaret vårt, som hundeeiere: Vi må bli veldig tydelige, og vi må vite litt om hundens utviklingsstadier.

Meld deg på et godt kurs, eller skaff deg en god bok som tar for seg hunders utvikling fra valp til voksen.

Ingenting er "ferdig innlært" hos en valp, det handler om å fortsette treningen - tilpasset alderen, og være klar over at ingenting er ferdigstilt før om et par år.... he he. Jeg tror din hund bare er "tenåringsteit", og snill og godlynt nok til ikke å skjønne hva du hisser deg opp for. Han blir heldigvis ikke redd deg, det hadde vært veldig dumt.

Men er han ulydig inne, er han nok ulydig ute også - så før du får flere problemer, så hadde jeg altså gått på et godt kurs eller lest noen gode bøker som beskriver akkurat det du lurer på nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...