Gå til innhold
Hundesonen.no

Innekatter


jrt-mannen

Recommended Posts

Ja mange som bor i byer har innekatter. Også de med dyre rasekatter. For at innekatter skal trives må de aktiviseres. Myye mer enn hva man trenger med utekatter siden de aktiviseres ute. Ja de går på do i en eske med kattesand, slik kattunger gjør. cluet med med innekatt er vel at folk ønsker katt som kjæredyr og ikke har mulighet/ikke vil ha de utendørs. Jeg er for utekatt jeg da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to innekatter her. De er inne rett og slett fordi min nærmeste nabo er Riksvei 4 og jeg har allerede mistet en katt i "bilulykke" og vil ikke oppleve det samme engang til.

Psycho har vært inne hele livet sitt, og har ingen problemer med det. PÅ sommern hender det jeg setter kattene ut i bånd, da bare tasser han litt rundt, snuser litt og legger seg ned og "dufter på blommorno". En enkel sjel. Han trives ute, men maser ikke på å komme ut om han er inne. Hadde han med på luftetur på isen et år da gikk han sammen med Buffy i bånd.

Inne så sover han, leker litt, spiser og oppfører seg som katter flest, bortsett fra at han kun er inne.

Lucifer har vært mer ute før jeg fikk han, og var ikke helt fornøyd med kun å være inne, men han er fin nå. Han løper som en dust veggimellom her til tider,men ser ikke akkurat ut til å mistrives. Han elsker kos, plager Psycho, koser med Psycho og er generelt liten, blond og mann.. og til tider ganske dum. :)

Generelt har kattene her det bra inne. De får oppmerksomhet, kos når de vil, stor plass (80 kvm) å leke på, eget klatrestativ (to busker) i stua som de kan leke på, samt tilgang til alt de vil ha tilgang til. De får ikke lov å gå på kjøkkenbenk eller stuebordet, men ellers kan de gå overalt.

De har kasse innebygd i en luke i veggen i gangen der de går på do.

De får alt de trenger av mat, leker osv osv. Og ha det faktisk veldig fint. (tror du meg ikke, så kom p hils på :D )

Jeg var også av den oppfatning av at katter måtte være ute.. Det var helt til jeg bodde sånn til at det var fare for kattens liv p slippe den ut. Nå ser jeg bare hvor fornøyde katter jeg har som er inne, og at dette er fint. Men, går drømmen min i oppfyllelse, jeg ender opp på et småbruk langt fra veien, så havner kattene mine også ut. For det er jo det som er best for dem i det lange løp. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samme her det hos oss! jeg bor også rett ved en hovedvei hvor bilene går mye fortere enn 80 forbi her, så er redd for at pusene mine skal bli påkjørt..og jeg er ingen til over for å mistes...de er dyrebare alle mann!

Her så har vi masse kasser, siden vi har hus på 2 etasjer...har 3 katter i 1 etasje og 2 i 2 etasje...siden de tilbringer meste av dagen nede, og natten oppe, så har vi vallgt å gjøre det slikt!

De har massevis av leker og kloremøbler og de har hverandre som selskap også...tror det er litt klue med innekatt...at de er minst 2, for da har de selskap i hverandre hvis eieren er mye borte!!

Det er ingen som sier at man må ha en spesiell rase innendørs, det er opp til hver enkelt eier hva den selv bestemmer!! :) jeg har vanelig huskatter, men de er inne alle sammen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror både jeg og katten hadde gått på veggene hvis han skulle vært inne 24/7 :) Men nå bor jeg langt vekke fra vei, så jeg trener ikke å ha den inne.

Kanskje det har med at jeg ikke er så veldig glad i katter (glad i min :D ), men jeg kunne aldri hatt katten inne hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, dette emnet er jeg helt blank på, så jeg lurer på hva som er cluet med innekatter? Skal de aldri være ute? Er det en spesiell type katter som er innekatter? Gjør de fra seg inne også? Må de aktiviseres og få trim osv?

De er ute i bånd eller aldri (selges egne liner for at katten skal få stå i bånd ute.)

Typisk innekatt er vel nakenkatt :)

De bør få spesialfor for å unngå hårballer.

De går på do kattekassen med sand i.

De må aktiviseres ved hjelp av klorestativ og lek, ellers blir det jo kjdelig, og synd på sofa og gardiner!

Har du seriøst aldri sett en innekatt? Det synes jeg var snodig :D

Min er 90% frivillig innekatt, han kan gå ut når han har lyst, men foretrekker innelivet :D

Swimzy: 3+2 = 5? Det står du har 6 katter, hvor er sistemann? Hunden? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er ute i bånd eller aldri (selges egne liner for at katten skal få stå i bånd ute.)

Typisk innekatt er vel nakenkatt :)

De bør få spesialfor for å unngå hårballer.

De går på do kattekassen med sand i.

De må aktiviseres ved hjelp av klorestativ og lek, ellers blir det jo kjdelig, og synd på sofa og gardiner!

Har du seriøst aldri sett en innekatt? Det synes jeg var snodig :D

Min er 90% frivillig innekatt, han kan gå ut når han har lyst, men foretrekker innelivet :D

Swimzy: 3+2 = 5? Det står du har 6 katter, hvor er sistemann? Hunden? :P

har 6 puser å jeg...hvis du går inn på nyeste pus på min katt så finner du siste mann der :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor også rett ved en vei..men mine går inn og ut som de vil.. Jeg har bare hatt en katt som ble påkjørt og den ble påkjørt på en vei det nesten aldri er biler så jeg tenker litt sånn, shit au..dette lærer de å følge med på..gjør de ikke det så var det synd men da har de ihvertfall hatt et optimalt liv så lenge de levde.

Har hatt innekatt før når jeg bodde på grønlands torg i Oslo. En perser som var 5 år da vi fikk han. Han hadde aldri vært utenfor døren og planen vår var å fortsatt ha han som innekatt. Fungerte helt fint det til vi var så dumme at vi tok han med på hytta i 4 uker og lot han få være løs der. Han gikk bare akkurat ned av dørstokken men han var i himmelen..Tilbake i Oslo begynnte han å tisse på møbler og vise tegn til mistrivsel og stress. Vi ga han bort til noen venner som holdt han kortklippt og lot han sitte på trammen - og kanskje gå litt utenfor - til den dagen han døde.

Aldri mer skal jeg ha innekatt.... Jeg tenker som så at hvis en perser - som til de grader er avlet vekk fra instinktene sine - ikke takler å være innekatt hvis den "vet bedre" så ikke pokker om jeg skal gjøre det mot en "vanlig" katt.

Jeg synes det er grusomt når jeg ikke har sett lille Lillith på et halvt døgn (Lotte er jeg aldri bekymret for..djevelen holder sin hånd over sine) og det hender med jevne mellomrom at Loke og jeg går en "finne pusen" tur langs grøftekanten her,men i min verden har det blitt noe man må renge med når man har katt.. endel av pakka på en måte.. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å ha katten min som innekatt, pga vi bodde i et veikryss. Men han mistrivdes så mye at nå er han flyttet hjem til far, og går ut og inn som han vil, og det elsker han :huh:

Men de gangene jeg ikke har sett han på en stund, da har jeg vært helt fortvilet og ropt og ropt i timesvis.. :)

Slapp han ikke ut første gangen før han var et halvt år, og da sto jeg som en spion i vinduet, og løp ut det øyeblikket jeg ikke så ham mer.

Overbeskyttende hønemor jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis du tror kattene mistrives inne Loke, så er du velkommen til å hilse på dottene her. :P

Men, er noe annet om man har hatt en utekatt, for så å stenge den inne... Noen trives sikkert da også, men de fleste vil nok "fly på veggen" av sånt.

Men, er nok flere det som mener at jeg ikke er snill mot dyra mine uansett. (dette var ikke ment til deg asså Loke :P ). Stenger kattene mine inne, og gidder ikke gå tur med bikkja mi liksom.

Jaja, shit au. Jeg veit de har det bra hos meg jeg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg bor også rett ved en vei..men mine går inn og ut som de vil.. Jeg har bare hatt en katt som ble påkjørt og den ble påkjørt på en vei det nesten aldri er biler så jeg tenker litt sånn, shit au..dette lærer de å følge med på..gjør de ikke det så var det synd men da har de ihvertfall hatt et optimalt liv så lenge de levde.

Jeg synes det er grusomt når jeg ikke har sett lille Lillith på et halvt døgn (Lotte er jeg aldri bekymret for..djevelen holder sin hånd over sine) og det hender med jevne mellomrom at Loke og jeg går en "finne pusen" tur langs grøftekanten her,men i min verden har det blitt noe man må renge med når man har katt.. endel av pakka på en måte.. :D

Tenker veldig i samme baner som Loke. Ikke det at innekatter nødvendigvis har det noe ille, jeg har aldri kjent en innekatt (bare møtt dem), og det virker da som de hadde det greit. Men min mening er at katter skal få være ute (jeg sier fortsatt ikke at dere som mener noe annet er dyremisshandlere eller noe sånt). Jeg bor (eh, bodde) også ved traffikert vei og har mista to katter som ble påkjørt og en som har blitt tatt av grevling. Det er selvfølgelig veldig trist og spesielt den katten som ble tatt av grevlingen hadde jeg ett veldig nært forhold til, men sånn er livet. Den sjangsen er jeg villig til å ta fordi jeg ser hvordan kattene koser seg med å få være ute og jakte og leve ett naturlig katteliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker veldig i samme baner som Loke. Ikke det at innekatter nødvendigvis har det noe ille, jeg har aldri kjent en innekatt (bare møtt dem), og det virker da som de hadde det greit. Men min mening er at katter skal få være ute (jeg sier fortsatt ikke at dere som mener noe annet er dyremisshandlere eller noe sånt). Jeg bor (eh, bodde) også ved traffikert vei og har mista to katter som ble påkjørt og en som har blitt tatt av grevling. Det er selvfølgelig veldig trist og spesielt den katten som ble tatt av grevlingen hadde jeg ett veldig nært forhold til, men sånn er livet. Den sjangsen er jeg villig til å ta fordi jeg ser hvordan kattene koser seg med å få være ute og jakte og leve ett naturlig katteliv.

Glad pappa bor et sted som ligger langt vekk fra folk og vei, og at han har vært redd biler fra første øyeblikk (katten altså, ikke pappa :D ). Hadde ikke greid å miste ham, hadde brutt helt sammen tror jeg. Nå har jeg mistet en katt til et fiskebein, en til reven og to til dyrlegen. Så denne vil jeg helst beholde i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...