Gå til innhold
Hundesonen.no

Særemne

Nina

Recommended Posts

Skrevet

Jeg skal skrive et særemne i norsk om tilbakestående personer, personer med psykiske problemer eller problemer med å takle hverdagen i litteraturen. Jeg har valgt ut en Ellingbok, "Utsikt til paradiset". Tenkte også på å velge Erlend Loe sin "Naiv.Super". Den tredje boka var jeg mer usikker på. Muligens "Sult" av Knut Hamsun, men som sagt er jeg veldig usikker siden dette er en veldig dyp og vanskelig bok.

Det jeg hadde håpet på at dere kunne hjelpe meg med er bokforslag. Må ikke være så veldig lange bøker, maks 400 sider. Aller helst av norske forfattere, men ingen tvang. Skriv gjerne litt om hva boka handler om.

Skrevet

Jeg skal bare advare deg litt om boka sult :o

Jeg er egentlig nokså glad i å lese bøker, men den boka må jeg si er noe av det kjedeligste jeg har lest :huh:. Vi leste den på ungdomskolen og skrev sammendrag etter hvert kapittel o.l så jeg husker en del av den - men boka er nokså tung og lese og den er på gammelnorsk i tillegg til en nokså lite variert handling.

Jeg personlig hadde ikke lest den, men om du skal lese den kan du jo kanskje få "litt glede av" historiene med Ylajali i alle fall :o

Sult handler om en mann som (ikke overraskende) er sulten, fordi han ikke har nok penger til mat o.l, han skriver noe for å overleve, men sliter. Dette må evt. passe under kategorien: "problemer med å takle hverdagen", jeg tror ikke hovedpersonen kan kategoriseres som en "tilbakestående person", han er meget spesiell, men dette grunnes kanskje mer i at han sulter. Men det er mulig det faller innenfor din kategori, og hvis du fremdeles vurderer den ville jeg snakket med læreren om h*n er enig i at ditt valg faller innenfor det du skal skrive særemne om, og hvordan du evt. kan få tilpasset det :)

Lykke til :(

Jeg skal selv ha særemne om kriminalsjangeren - trenger tips til det også (har valgt ut bøker så tenker evt. på hvordan å skrive slike særemner) :D

Skrevet

Har lest Sult og den kommer inn blant topp 5 bøkene som jeg har lest, maken til god bok skal man lete lenge etter (jada, jeg har sær boksmak og elsker Knut Hamsun).

Andre bøker jeg nå vurderer:

Prozac nation:ung og deprimert i USA av Elisabeth Wurtzel

Veronika vil dø av Paulo Coelho

De gales hus av Kari Fossum

Det er natt av Ole Asbjørn Ness

Er det flere bøker som jeg bør vurdere, så er jeg veldig motakelig for forslag.

Skrevet

Amalie Skrams bok om hennes tilværelse på sinnsykehus, På doktor hieronimus' kontor eller noe.. Den var knallgod, og om du klarer å like sånne bøker (noe du jo gjør siden du liker Hamsun), anbefales den.

Skrevet

Hvis du ser litt bredt på problemstillingen din så kan vel både "Hvite niggere" av Ingvar Ambjørnsen og "Tatt av kvinnen" av Erlend Loe brukes. Hørtes forøvrig ut som et spennende særemne :huh:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...