Gå til innhold
Hundesonen.no

Sjalu og sjefete hund + ny valp

linniogamy

Recommended Posts

Skrevet

Nå er det jo ikke lenge før jeg henter valpen min :D

Men så har valpe nervene begynnt da, tenker på hvis Amy og valpen ikke liker hverandre :huh:

Amy er jo ganske sjefete ovenfor andre hunder, også kan hun bli mektig sjalu..

Hva gjør jeg hvis dem ikke kommer overens :o

Hvordan bør det første møtet bli?

Har SÅ mange spørsmål, sprekker snart her jeg sitter :P

Men er liveredd at dem ikke kommer overens, Amy er jo ganske grei med andre hunder, bare hun blir vant til dem først.

Men hun kan som sagt være ekstremt sjefete og sjalu. MEN jeg hadde jo ikke kjøpt valp vis jeg viste at det ikke kom til å gå bra :) Jeg tror jo det går bra, men man vet jo aldri... :(

Så spørsmålet er vel egentlig: hvordan bør dem få møtes og hva gjør jeg hvis Amy blir ekstremt sjefete og sjalu :o ??

Skrevet

Jeg ville introdusert dem for hverandre på nøytral grunn (altså ikke hjemme hos deg eller et sted den første hunden regner som "sitt"), og latt dem gå i bånd ved siden av hverandre en stund før de fikk hilse ordentlig.

Skrevet

Jeg ville introdusert dem for hverandre på nøytral grunn (altså ikke hjemme hos deg eller et sted den første hunden regner som "sitt"), og latt dem gå i bånd ved siden av hverandre en stund før de fikk hilse ordentlig.

Ja, la dem gå i bånd sammen uten å få hilse på hverandre. Kanskje litt vanskelig å gå med en liten valp, men poenget er at dere finner en nøytral plass hvor hundene kan møtes uten å snuse-hilse på hverandre. Hunden din får treffe valpisen uten å måtte gjøre seg opp en mening om den, hvis du skjønner. Du bestemmer mao hvordan hunden din skal forholde seg til denne valpen. Når hunden din etterhvert skjønner at valpen er en del av flokken går det stort sett veldig fint! Lykke til!

Skrevet

Ja, la dem gå i bånd sammen uten å få hilse på hverandre. Kanskje litt vanskelig å gå med en liten valp, men poenget er at dere finner en nøytral plass hvor hundene kan møtes uten å snuse-hilse på hverandre. Hunden din får treffe valpisen uten å måtte gjøre seg opp en mening om den, hvis du skjønner. Du bestemmer mao hvordan hunden din skal forholde seg til denne valpen. Når hunden din etterhvert skjønner at valpen er en del av flokken går det stort sett veldig fint! Lykke til!

Okey :)

Men valpen har jo ikke lært og gå i bånd da, blir ikke det vanskelig da??

Det går nok bra, bare jeg som har litt valpe nerver og gjør små bagateller om til store fjell :huh:

Skrevet

Hvorfor ikke bare ta det heeeeelt som det kommer? Ting har en merkelig tendens med å ordne seg helt fint når man ikke stresser og styrer voldsomt med det. Om gamlehunden er litt herjete så ha den gjerne i bånd helt i starten så du har en viss kontroll, valpen har valpelisens en stund til og så lenge ikke 'gamlehunden' din er valp den også men voksen med et sunt hode går det nok så fint så :huh:

Skrevet

Jeg er nok litt mer for tilrettelegging :huh:

I det små, riktignok...

Og jeg hadde rett og slett bytta litt på det. Oppdretteren din bør vel iallfall ha sørget for at småvalpene har hatt halsbånd på et par ganger, så det ikke blir noe "sjokk" i seg selv.

Så går du ut på litt nøytral grunn, uten ting som førstehunden din kan vokte, og slipper den voksne hunden - og har valpen i løs line. Høyst sannsynlig vil en tillitsfull liten valp prøve å "kaste seg rundt halsen" på den voksne, så enten sitter du med valpen i fanget (uten å dikke så mye at den eldre hunden blir "sjalu", altså føler seg oversett) - eller du sørger for å ha litt kontroll på den.

Kommer din hund bort, så er alt vel. Men en ivrig valp som stormer etter en eldre hund kan bli litt "brått" for den voksne hunden - hunder kan ha litt ulik styrke på språket sitt, og de kan akseptere eller mislike en valps intense fokus.

Ta det med ro, vær avslappet, men likevel tilrettelegg og ta det pent i starten og la de to få se hverandre an. En ivrig valp vil da kanskje roe seg et hakk eller tre, og klare å se signalene den eldre hunden sender ut - mens den eldre hunden kanskje vil akseptere at "dette er en av oss", uten å få den nye valpen trøkt oppi seg.

Du sier jo selv hun trenger tid, og da trenger hun kanskje litt tid til å "se an" den nye valpen. Er hun i bånd, og valpen løs... så kan det bli litt mer krøkkete, er min erfaring. Jeg vil heller guide valpen litt, det gjør jeg når vi treffer småvalper idag også.

Litt vet du jo om den voksne hunden din og valper fra før av, så ta utgangspunkt i det. Men husk på: Det går an å gjøre mye, og overvåke endel, og likevel vellykket anstrenge seg for å virke rolig!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...