Gå til innhold
Hundesonen.no

Skjev labb.

Tiv

Recommended Posts

Skrevet

Da jeg hentet valpen så jeg at den ene framlabben var litt skjev fra håndleddet og ned. Ikke så mye, men nok til at jeg la merke til det. Har fulgt litt med den siste uka, og den er fremdeles skjev. Den andre labben var rett, men nå begynner han å bli 'franskstilt' og tåer ut begge labbene. Det er jo helt normalt.

Den første labben er iallefall skjev på en litt annen måte, og jeg føler meg litt usikker på om jeg skal bekymre meg eller ei?

Han skal være en brukshund, dvs trekke, kløve, trene med lett bildekk sommerstid, kanskje konkurrere etterhvert. Beina må være i orden, og jeg er redd for at labben skal skape problemer etterhvert. Samtidig vil jeg ikke være hysterisk allerede nå, han er jo bare 2 mnd.

Burde jeg ta ham til dyrlegen, eller skal jeg avvente? Valper er vel skakke både her og der :)

Skrevet

Jeg ville først og fremst høre med oppdretter, men helt klart dra til veterinær. Det kan rette seg opp etterhvert, men sjansen er også at det forblir sånn...

Jeg hadde dratt til veterinær med en gang.

Håper det ordner seg

Skrevet

Takk for svar!

Har ikke uroet oppdretter med det, i tilfelle det ikke er noe galt. Tror kanskje jeg hører med dyrlegen først da, så får han bare syns at jeg er gal :)

Skrevet

Ja, jeg hadde dratt til veterinær fortest mulig for å få den undersøkt. Selfølgelig vokser valpen litt skakk og skeiv :huh: men sjekk det ut for å være sikker...

Lykke til med valpen :)

Skrevet

Skal til vet.om et par uker, og da tar jeg ham med. Da har vi ennå en liten stund å studere det på. Han er så god ellers, og jeg håper virkelig at alt er i orden! Vi har iallefall begynt å trene på stå og sitt, noe han tok ganske fort. Neste er høyre og venstre, ting som er greie å øve på når man driver båndtrening :huh:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er ikke snakk om en av rasene som er overrepresentert. Det er ingen gentest eller test utenom individuel allergi testing for dette. Som sagt har ingen av besteforeldrene, søsknene og ingen av foreldrene det. Så for meg er det vanskelig å si om det er arvelig eller ikke. Derfor er det vanskelig å si at jeg burde ha vist at hunden ville utvikle denne sykdommen. Takk for tipset, jeg skal kontakte dem for råd.
    • Jeg kjenner ikke sykdommen nok til å vite, men om den er arvelig så kommer det jo an på om det er noe man burde visst om eller testet for. Jeg vil anbefale deg å kontakte NKK om dette, de har advokater med kunnskap om kjøp og salg av hund og konflikter rundt det.  Hundehelse.no sier: "Tilstanden er arvelig. Raser som er predisponert er Shar-Pei, Labrador retriver, Golden retriver, Dalmatiner, Boxer, Boston terrier, Fox terrier, Skotsk terrier, West Highland White terrier, Lhasa Apso og Shih Tzu. Tilstanden oppdages som regel når hunden er mellom 6 måneder og 3 år gammel."  
    • Hei! Jeg trenger råd angående en situasjon jeg befinner meg i nå. Jeg solgte en hund (1 år gammel) for 2,5 år siden. Hunden ble sjekket av veterinær før flytting. Jeg mottok nå en melding om at eieren har avlivet hunden på grunn av alvorlig atopisk dermatitt. De krever pengene tilbake for hunden, som ble solgt for 7000 kr. Problemet jeg har med dette er at hunden først begynte å utvikle symptomer 1,5 år etter at den forlot meg, ifølge veterinærjournalene, og verken foreldrene eller søsknene er berørt. Uten noen bevis i det hele tatt har veterinæren skrevet i alle journalene at den er "arvelig". Hva ville du gjort i denne situasjonen? Selv om jeg ikke er imot å refundere dem, synes jeg det faller inn under den generelle risikoen ved å eie et dyr. De kontaktet meg ikke på noe tidspunkt da hunden fikk symptomer for å tilby meg å kjøpe den tilbake.
    • Jeg håper jo at folk som velger å ta med hundene sine på Oslo Dog Show har trygge hunder som takler omgivelsene der. Hvis du er ute etter å vite mer om rasen så anbefaler jeg å kontakte raseklubben eller oppdrettere av rasen.
    • Chodsky Pes virka så rolige på Oslo Dog Show.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...