Gå til innhold
Hundesonen.no

Treningsopplegg

Maria

Recommended Posts

Ja, det har seg sånn at jeg har hatt lang treningspause med Chessea nå, og føler på ntt vi er klare for å trene litt lydighet igjen, for å en gang kunne klare bronsjemerket så vi kan starte med agility-kurs i stovner neste sommer. Men saken er den at jeg er ganske dårlig når det kommer til å legge opp treningsøkter og å vite hva jeg skal trene på når. Struktur i treningen med andre ord.

Per i dag er det sånn at jeg går ut i hagen, trener i 10 minutter på ett eller annet (med relativt dårlig intensivitet), neste dag på noe helt annet igjen. Deretter trener jeg kanskje ikke på en uke. Av slik rote-trening kommer ikke noe godt. Vi får ikke lært inn noe som helst. Jeg skal nå prøve å trene hver dag til en fast tid.

Kan noen hjelpe meg og fortelle litt om hva jeg burde lære inn (lærer inn alt med shaping/target hvis det har noe å si), og i hvilken rekefølge, og hjelpe meg litt med å legge opp en treningsøkt? Hvor mange momenter skal vi trene på hver økt? Hvor lenge?

Alt dette målrettet mot bronsjemerket.

Setter veldig stor pris på all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vet du er ustrukturert, ville jeg meldt meg inn i en hundeklubb eller treningsgruppe. Å trene alene er ikke så positivt for verken deg eller hunden over lengre tid. :)

Hadde løsningen ennå vært så enkel..

Jeg har rett og slett ikke tid eller midler til å dra til hundeklubben flere ganger i uken. Det er uaktuelt å trene i den lokale klubben (dårlige erfaringer med den), og den nærmeste da er jeg avhengig av transport for å komme meg til. Har ikke bil.

Ikke meningen å virke negativ, men det blir rett og slett for vanskelig for meg nå i høst, å dra på hundeklubb flere ganger i uka. Og kurs, ja det skulle jeg gjerne gått uendelig av, men jeg har ikke råd. Derfor trenger jeg tips til hva jeg kan gjøre hjemme. Etter hvert blir det nok hundeklubb på oss også, men ikke ennå. Vi er ute og treffer andre hunder stadig vekk ellers.

Igjen.. ikke meningen å virke negativ.. Takk for tipset allikevel. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett deg opp en plan over hva du kan tenke deg å lære hunden. Vi har jo en hel haug med grunnferdigheter ( bla en liste over dem på martines side..) som du trenger om du skal ha et grunnlag for noe som helst framover i hundetreningen, kurs osv. grunnen til at det heter grunnferdigheter er jo at dette bør "alle" hunder kunne, hvertfall de som trengs innen det du vil drive med. Har du dessuten mesteparten av disse inne, vil annen trening bli enklere også. :)

Når det gjelder struktur i treningen er det med loggskriving veldig lurt. Først setter du deg mål med treningen (øktene, hva skal du gjøre?), så setter du opp en liste over hvor mange økter du vil ta og hvor lenge disse vil vare. så setter du inn i hver enkelt økt hva du skal gjøre den økten, og hvor lang tid du gir hunden på det. Det kalles latenstid. (vet ikke om du er vant med slik loggføring, men fortsetter jeg ;))

så fører du belønningsfrekvens (om du klikker, hvor mange klikk (rett utført fra hundens side) i forhold til hvor mange ganger du repeterte. Til slutt skriver du opp hvordan hver økt gikk, og evt. ting du må huske til neste gang du skal trene på dette. Er så mye enklere å holde struktur i treningen på denne måten! ;)

Om du har planer om å starte til bronsemerket, er jo dette øvelser du bør få inn..bronsemerket går jo nesten utelukkende på noen av grunnferdighetene, så har du dem, er det nesten bare å sette sammen øvelsene..

lykke til! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Frontfestet sele? Store prisforskjeller på de som er laget spesifikt for frontfeste, og på like funksjonelle, vanlige justerbare seler på Felleskjøpet og Dogman (billigst på Plantasjen), som ikke er spesifisert som frontfestede, men har en ring en kan klipse båndet i foran.  Jeg har to stk sånne fra Trixie (M/L og L/XL) for billigsalg med brevpost, men de er ikke like justerbare i alle retninger som den fra Dogman, som antakelig tillater deg å feste båndet på ryggen og gå turer som vanlig, om du åpner den godt i halsen og korter kraftig inn under buken    Edit: Denne. En ser knapt metallringen foran på dette bildet, men den er der. Tre ulike størrelser, som ligger hver for seg i menyen: https://plantasjen.no/no/p/h-sele-iris-svart-20mm-svart-517766
    • Presser en vanlig slik H-sele for mye på luftrøret? https://dyresjappa.no/produkt/hundesele-regulerbar-svart/ Isåfall ville jeg sett etter en step-in sele ala dette, bare pass på at den ligger lavt nok foran:https://www.musti.no/basic-first-step-in-sele-svart Ellers ville jeg brukt halsbånd med grime en del for å begrense trekkingen, rett og slett.  
    • Hei! Jeg har kommet borti en ny utfordring. Min egenavlede Aussie på 7mnd hoster/harker/høres ut som den har astma når den trekker i sele. Dette har pågått i hele sommer og jeg har prøvd å finne en sele som minimerer problemet, men enda ikke lyktes.   Valpen er undersøkt av veterinær for to uker siden hvor vet tror den kan ha hatt kennelhoste og at luftrøret fremdeles er irritert. Almenntilstanden er god og har vært hele vegen. Vi skal la vær å gå tur (kun aktivisering i hagen, på rally-treninger osv) på tre uker for å se om det hjelper at luftrøret får ro. Nå har det gått to uker til uten bedring (fremdeles harking når jeg holder på luftrøret) så jeg ser for meg at vi må inn igjen for røntgen osv. Denne hostingen/harkingen kommer kun når man legger press på luftrøret, aldri ellers. Dessverre er dette en hund som er ivrig på tur og trekker en del. Men det høres jo ikke bra ut.. hvis noen har erfaring med det samme så skriv gjerne litt om det også!   Jeg ser ikke for meg at vi finner ut av/får løst dette problemet med det første, og spør derfor dere om noen vet om en spesialsele som er utviklet for å unngå press på luftrøret? Evt om noen spesialsyr?
    • Det har jeg ikke tenkt på, men jeg tror du har rett i at folk har blitt skjøre etter noen tiår med kontorarbeid. Hundene Bamse og Bob ble dømt til døden for å ha hoppet opp på folk og laget risp med en klo. Luna og Luk lagde blåmerker, Luk er avlivet og eier til Luna kjemper videre for henne, saken skal til lagmannsretten etter dom i tingretten hvor Luna ble dømt til avliving etter et lite blåmerke oppdaget to dager etter Luna var i nærheten av mannen. Folk har blitt pyser og hundene avlives av dem som skal forvalte loven men selv bryter den for å tilfredsstille anmelder, med en dose maktmisbruk inkludert i avgjørelsene. Hunder har lite rettsvern og når det lille som er blir oversett er det farlig å være hundeeier, det koster flere hundre tusen kroner å føre en sak gjennom rettssystemet og utfallet er mer som russisk rulett enn at man er sikret en riktig dom basert på det som virkelig skjedde.
    • En skulle tro det ville være nødvendig at hunden påførte en faktisk skade langt verre enn et blåmerke for å bli begjært avlivet. Det burde holde med en bot til hundeeier for å ikke ha kontroll på den.  Spesielt når det kommer til "bitt" er det for lav terskel. Et "bitt" er jo ikke et bitt. En hund kan klype med kontrollert styrke som et avstandsskapende signal uten å å påføre skader. Det tilsvarer å dytte bort en innpåsliten person som ikke respekterer verbal kommunikasjon om intimsoner. Hunden har ikke hender og bruker munnen istedenfor. Midlertidige fordypninger i huden og eventuelt bloduttredelser ved skjøre blodkar etter ett sånt klyp er ikke for skade å regne i mine øyne. Hvor skjøre har folk blitt? Noen tiår med kontorarbeid og folk synes et udramatisk blåmerke er en skade? Rifter i klær fra å ha hoppet opp for å hilse? Bot og erstatning.  Å avlive en hund for sånne småting er som å gi mennesker 21 år for en bitchslap. Hunder er en så integrert del av kulturen vår at hunders kroppsspråk og adferd er naturlig å legge inn i læreplanen i grunnskolen, så tidlig som mulig. Hvorfor lærer ikke barn hundens språk og adferd på skolen? ..så har de det med seg i voksenlivet og slipper være hysterisk redde.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...