Gå til innhold
Hundesonen.no

Sirkuslivet for:


Montheo

Recommended Posts

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Det heter sirkus. :)

Og det er like mye dyremishandling i fjøs, hønsehus, rideskoler ol. Så hvis rett skal være rett bør man jo kanskje slutte å støtte kjøtt-, melk- og eggindustrien siden disse mishandler langt flere dyr enn sirkusene gjør.

Uhm, det vil jeg ikke si stemmer helt. Altså, mange fjøs, hønsehus spesielt og rideskoler misshandler kanskje dyrene. Men jeg vet om mange fjøs, rideskoler og sånne steder hvor dyrene blir tatt godt vare på. Bodin gården her i Bodø blir kyrne tatt godt vare på. Jeg har selv jobbet der, så det vet jeg. Den dag i dag er det normalt at kyr lever i fjøset og er på beite om sommeren, men er det normalt at en elefant, en kenguru, bikkjer og andre dyr lever livet sitt i bur, blir pisket, slått, må opptre foran hylende barn, trene dag ut og dag inn? Nei, det vil jeg overhodet ikke si. Basert på det jeg vet, så er sirkus mye verre.

Så ja, jeg vil på det sterkeste boikotte sirkus, jeg tok min siste sirkustur for tre år siden. Og ikke skal jeg ta de framtidige barna mine med på det, men lære dem at sirkus er fy-fy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm, det vil jeg ikke si stemmer helt. Altså, mange fjøs, hønsehus spesielt og rideskoler misshandler kanskje dyrene. Men jeg vet om mange fjøs, rideskoler og sånne steder hvor dyrene blir tatt godt vare på. Bodin gården her i Bodø blir kyrne tatt godt vare på. Jeg har selv jobbet der, så det vet jeg. Den dag i dag er det normalt at kyr lever i fjøset og er på beite om sommeren, men er det normalt at en elefant, en kenguru, bikkjer og andre dyr lever livet sitt i bur, blir pisket, slått, må opptre foran hylende barn, trene dag ut og dag inn? Nei, det vil jeg overhodet ikke si. Basert på det jeg vet, så er sirkus mye verre.

Så ja, jeg vil på det sterkeste boikotte sirkus, jeg tok min siste sirkustur for tre år siden. Og ikke skal jeg ta de framtidige barna mine med på det, men lære dem at sirkus er fy-fy.

Akkurat som noen gårder, rideskoler ol tar vare på dyra sine tar også noen sirkus vare på dyra sine. :) Må ikke se seg blind på det man leser om i media vet du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat som noen gårder, rideskoler ol tar vare på dyra sine tar også noen sirkus vare på dyra sine. :) Må ikke se seg blind på det man leser om i media vet du.

Du har jo den lille forskjellen at gårdsdyr er tamme, og har som eneste "funksjon" å være gårdsdyr og gi oss mat.

Heller ei ku på bås enn en tiger eller elefant i bur, for å si det sånn - selv om det måtte bli behandlet likt (og det blir de jo ikke, det er vel lite aktuelt å slippe sirkustigerne ut på beite sommerstid...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirkus og rideskoler kan på INGEN måte sammenlignes! Der er det snakk om hester, som kan tilpasse seg livet som skolehester osv. Så klart er det mange forferdelige rideskoler, men det er mange forferdelige hunde eiere også. Men nå snakker jeg generelt sett, eller flesteparten da.

På sirkus er det flere ville dyr, som tigere, løver, isbjørner osv... de kan ikke klare å tilvende seg livet med oss mennesker (vanligvis). Og f.eks isbjørner egner seg dårlig på sirkus i sørstater.

SIRKUS ER OG VIL ALLTID VÆRE: DYREPLAGERI!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I norge brukes det ikke tigre så vidt jeg vet. Og hvis man ser på antallet: forholdet sirkusdyr i forhold til gårdsdyr - som lider... Så synes jeg ikke sirkusene er de værste.

Et dyr som tilbringer over halve livet på bås er feil, uansett art.

Jeg synes nå det er en prinsipiell forskjell på dyrehold til ren underholdning, som sirkus, og dyrehold for matnyttens del.

Kyr og sauer blir ikke frarøvet et liv de ellers ville ha kunne levd når de holdes på gård. De ER tamdyr ment å leve på gård - ellers ville de ikke engang eksistert.

Mange sirkusdyr er ville dyr tatt inn i fangenskap, og dermed så til de grader tatt ut av sitt naturlige miljø. Det skal heidundrende godt stell til for å veie opp for den forbrytelsen. Utgangspunktet er så totalt forskjellig at det blir feil å rett fram sammenligne stell av sirkusdyr med gårdsdyr. Den samme diskusjonen går det an å ta om dyrehager, selv om de fleste av dem - sammenlignet med sirkus - tilbyr ekstremt mye bedre forhold for de ville dyra.

Da tar jeg selvsagt forbehold om at også gårdsdyr holdes på best mulig måte - og med hvilken tyngde kan du forresten si at mange av dem lider? Da snakker jeg ikke om f.eks dyretransport og slakterutiner, som er en annen diskusjon, men selve livet på gården?

Og at antallet gårdsdyr er større enn antallet sirkusdyr er jo ikke noe argument... Det er vel i så fall heller et argument for det motsatte: Husdyrhold og foredling av det husdyrene gir oss betyr MANGE arbeidsplasser - samt at det gir de fleste av oss noe å spise og noe å ha på oss. Hvilken samfunnsnytte har et sirkus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir kort, jeg er på vei ut døra, men;

Sort og hvitt - DET er fine farger det? Alle dyr mishandles på sirkus, og alle tamme dyr har det super-flott, dermed er vi ferdig med den diskusjonen..

Sirkus som har bare tamme dyr, som hest og hund f.eks - de mishandler ikke dyrene sine, mens de som i tillegg skulle ha en elefant eller fem... Oooohhh - ondskap ondskap..

Lurer på hvorfor hundefolk tror de har enerett på "snill dressur" av dyrene sine jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Dette blir kort, jeg er på vei ut døra, men;

Sort og hvitt - DET er fine farger det? Alle dyr mishandles på sirkus, og alle tamme dyr har det super-flott, dermed er vi ferdig med den diskusjonen..

Sirkus som har bare tamme dyr, som hest og hund f.eks - de mishandler ikke dyrene sine, mens de som i tillegg skulle ha en elefant eller fem... Oooohhh - ondskap ondskap..

Lurer på hvorfor hundefolk tror de har enerett på "snill dressur" av dyrene sine jeg?

Amen 2ne

Og Flash: Det begynner å bli en 100 år eller så siden de tok ville dyr inn på sirkus. Alle dyr som i dag brukes på sirkus er født i fangenskap - i alle fall i de sirkusene som florerer her. Enkelt og greit.

Klart - det mest ideelle hadde vært om alle elefantene fikk løpe løs i Krüger nationalpark - men sånn er det jo ikke. Alle delfinene får ikke svømme i havet heller, ei heller spekkhoggerne - de må også opptre for folk.

Hva med alle dyrene i dyreparker - giraffer og tigre har ingenting i Norge å gjøre - så la oss boikotte dyreparken i Kristiansand - skrekkelig, de blir jo ikke engang handtert - bare kastet mat til og ferdig med det.

Alle ville dyr i fangenskap bør ut i det fri - ja til nedleggelse av alle dyreparker - også de med bare norske dyr...........

At misshandling av dyr forekommer over hele fjæla er det ingen tvil om - det være seg sau, hest, ku, elefanter osv.

Men kanskje greit å ha litt magamål - de fleste tar faktisk godt vare på dyra sine uansett hvilken verdensdel de kommer fra.

.....og kanskje skal dere innbitte motstandere av elefanter på sirkus tenke dere skikkelig om før dere kjøper møbler..... Mye møbler er produsert i land som bruker/missbruker/misshandler - elefanter for å dra tømmer ut av skogen....... kanskje ikke så lurt å handle møbler fra slike steder, da støtter dere jo opp om misshandling av ville dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som såg alle filmene ferdig eller...?

Syns det er uhørt å holde dyr på den måten. Dyremisshandling skal det ikke vere noe av uansett.

Om kyr har det like dårlig, er helt på vidda. Der er jeg enig med Flash og noen av de andre.

Ei ku hadde aldri klart seg om den hadde blitt sluppet fri i en jungel eller hva det kan være. Og en elefant har det på ingen måte godt på et sirkus. Eneste store området de får bevege seg i, er vel i manesjen...

Det finst ikkje underholdning i det...

Ikkje løye de går til angrep...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i det Flash sa..

Kyr, hester, sauer og griser lever som den dag i dag er deres naturlige miljø. Disse dyrene -hester som i noen tilfeller må det, opptrer ikke foran mange mennesker og høy musikk, de må ikke trene dagen lang på nummer, og ja, de fleste sirkus bruker pisker. Det med at tamdyr i sirkus har det bra kun fordi de er tamdyr er tull. Noen som så filmen? Bikkja ble slått, kanskje ikke så hardt, men hvem vet hvor grensen går?

Virkeligheten er jo den at veldig mange ikke tar hensyn til dyr, spesielt ikke til underholdningsdyr, de er jo bare penger vet dere..

MEN, det kan jo hende at det finnes et og annet sirkus hvor dyrene har det sånn nogenlunde greit, men jeg har ekstremt vanskelig for å tro at en elefant, en bjørn, en tiger og en kenguru faktisk kan trives med sirkuslivet. Uansett om de er født i fangeskap og det meste av de ville instinktene er borte, så er jeg sikker på at de ikke har det bra nok til at man kan si at de trives i et sirkus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MEN, det kan jo hende at det finnes et og annet sirkus hvor dyrene har det sånn nogenlunde greit, men jeg har ekstremt vanskelig for å tro at en elefant, en bjørn, en tiger og en kenguru faktisk kan trives med sirkuslivet. Uansett om de er født i fangeskap og det meste av de ville instinktene er borte, så er jeg sikker på at de ikke har det bra nok til at man kan si at de trives i et sirkus.

OG- jeg tviler (jeg hvet) at tigrer m.m ikke blir trent med godbit å skryt. Tvert imot.

De bruker vold! Såg en film engang om hvordan de temte elefanter ved å binde de fast å skamslå de. Noen døde, og de sterkeste overlevde... :)

Jeg har sett de bruke pisk på alle sirkus filmer,forestillinger jeg har sett/vert på...

Og mann kan tydelig se at dyra lider av forskjellige problemer... (Kan det hete posttraumatisk!?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Vet dere - jeg synes dere er på grensen til det håpløse...

GET A LIFE!

For det første så er det greit å forholde seg til realiteten for hvordan sirkusdyr har det her i Norge - ett land med verdens strengeste lov iht. behandling av dyr.

Her forekommer elefanter på sirkus - men hverken bjørner, elg, tigre eller løver...... hallooooo realitysjekk.

Skal man ut i verden å se så får man til fanden se på absolutt alt........ finn filmer av puppy mills, filmer av elefanter i India som blir brukt til tømmerhogst osv. - finn filmer av bjørner i bur på markeder i Thailand osv.

Og akkruat dette florerer det MANGE MANGE MANGE filmer om........ og det kommer stadig nye.

Filmen som det var linket til her er ett grotesk eksemple - ja, ikke hyggelig - men det er sendt rundt før liksom... og man har da hatt fokus på det en stund.

Dårlig behandling av dyr forekommer overalt, her i Norge er imidlertid misshandlingen langt mer alvorlig når det kommer til kyr, hester, sauer osv. enn elefanter - faktum er vel at de ikke er anmeldt engang, mens bønder lar kuer daue på båsen og kaller det personlig tragedie (bønder må beskyttes).

I en ideell verden ville all vært frie - sånn er det ikke, men før man hauser seg opp til vanvittige uante høyder så er det vel greit å få med seg hvordan forholdene er i Norge.

Dyr på sirkus vil alltid forekomme, folk vil dra å se - bruk heller energien på å sette fokus på hva som kan gjøres bedre enn å boikotte - boikotting vil uansett føre til at dyr dere mener allerede lider vil lide enda mer.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som såg alle filmene ferdig eller...?

Syns det er uhørt å holde dyr på den måten. Dyremisshandling skal det ikke vere noe av uansett.

Om kyr har det like dårlig, er helt på vidda. Der er jeg enig med Flash og noen av de andre.

Ei ku hadde aldri klart seg om den hadde blitt sluppet fri i en jungel eller hva det kan være. Og en elefant har det på ingen måte godt på et sirkus. Eneste store området de får bevege seg i, er vel i manesjen...

Det finst ikkje underholdning i det...

Ikkje løye de går til angrep...

ENIG!

VAr det egentlig noen som så filmen helt ferdig??? Jeg så den ferdig og ble HELT overbevist om at sirkus er dyreplageri UANSETT! De blir, som tittelen tilsier, TVUNGET TIL Å UNDERHOLDE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ENIG!

VAr det egentlig noen som så filmen helt ferdig??? Jeg så den ferdig og ble HELT overbevist om at sirkus er dyreplageri UANSETT! De blir, som tittelen tilsier, TVUNGET TIL Å UNDERHOLDE!

Hvem av oss har hunder som får gjøre som dem vil uten at vi setter betingelser, rammer, standarder for hva de skal gjøre og ikke gjøre? Er vi dyreplagere alle sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem av oss har hunder som får gjøre som dem vil uten at vi setter betingelser, rammer, standarder for hva de skal gjøre og ikke gjøre? Er vi dyreplagere alle sammen?

Greit at man setter grenser og krever ting av hunden. Jeg regner med de fleste her inne ikke lar bikkja gjøre hva den vil. Vil den ikke ned av sofaen, tvinger man den ned. Så skjønner jo poenget ditt. MEN det var langt mer enn å kreve noe av blant annet hunden vi så i filmen. Den ble jo slått, skremt og slengt rundt, mens den ble børsta. OG det er jo det vi diskuterer her. Tror ingen reagerer på at man krever noe av hunden, men at man banker den opp hvis ikke den gjør som du vil!

Stakkars dyr... Liker ikke dyremisshandling av noe slag. Skjønner ikke hva vi krangler om her egentlig. Ingen liker vel dyremishadling her inne. Det foregår overalt, og vi vil gjerne bli kvitt alt. Noe som faktisk ikke går. Det går vel alikevel ann å diskuere dyremishandlingen som skjer i denne artikkelen, uten å måtte trekke inn at aper i mongolia har det fælt?

Men selvfølgelig får jo uansett ingen det bedre av at vi sitter her på hver vår pc og stønner over alt det fæle som skjr. Det er faktsik ting man kan gjøre. Meld dere inn i dyrebeskyttelsen eller hva om helst, og gjør noe med ting. Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre noe.

Vi kan godt spr informasjon om hva som foregår i verden når det gjelder dyr, flott det. Men skjønner jo at noen blir oppgitte av å se artikkel ut og inn, om det ene og andre. Det blir ikke noe bedre for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem av oss har hunder som får gjøre som dem vil uten at vi setter betingelser, rammer, standarder for hva de skal gjøre og ikke gjøre? Er vi dyreplagere alle sammen?

Det er STOOOOR forskjell på å sette grenser og det å tvinge en elefant til å klatre på bøtter. Syns ikke hundehold og sirkus kan samenlignes heller jeg da men. Noen hunde eiere er så klart helt ufyselige mot hundene sine! Slår ovs.. Hunder har en helt annen evne til å tilpasse seg miljøet enn det andre ville dyr har. Hundene vil bli glad i eieren sin og vil være villig til å jobbe for eieren... Nesten uansett hva man gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, dyr som brukes til underholdning er fysj og æsj? For da må man mishandle dyret sitt? Hmm.. Merkelig at ting som freestyle er så populært blitt da.. For det er jo IKKE underholdning, liksom? Rallylydighet er vel også en forholdsvis publikumsvennlig sport på fremmarsj? Og hvor lenge siden er det det var en tråd her om hvor ønsket det var at lydighet var like publikumsvennlig som agility..? Dressur- og sprangridning med hest, det er jo heller ikke underholdning, de bare viser sånt på tv for å fylle opp tomrommene i sendeskemaet..

Men neh.. Å bruke dyr til underholdning - det er forkastelig det..

Å gå ut fra at alle norske husdyr har det bra, er naivt.. Jovisst, kuer har krav på 8 uker sommerferie, men ta dere en tur i et grisehus? For et dyr som skal grave etter røtter i bakken, så er det helt sikkert optimalt å stå på betong med 3 cm flis, sant? Eller hva med hønsehus.. Har ikke høner et bur på størrelse med et A4-ark å leve på? De føler seg sikkert heldige.. Og alle hester behandles selvsagt med den aller største respekt, det er jo ikke sånn at det brukes noe sånt som PISK i norske staller?? Noooo way!

Å tro at alle som driver med sirkusdyr denger dyra sine, er som å si at alle tenåringer er så grunne, uinteresserte og ansvarsløse at de ikke burde få ha hund.. Generalisering er en uting, så sant man ikke snakker om hundetrening..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, dyr som brukes til underholdning er fysj og æsj? For da må man mishandle dyret sitt? Hmm.. Merkelig at ting som freestyle er så populært blitt da.. For det er jo IKKE underholdning, liksom? Rallylydighet er vel også en forholdsvis publikumsvennlig sport på fremmarsj? Og hvor lenge siden er det det var en tråd her om hvor ønsket det var at lydighet var like publikumsvennlig som agility..? Dressur- og sprangridning med hest, det er jo heller ikke underholdning, de bare viser sånt på tv for å fylle opp tomrommene i sendeskemaet..

Men neh.. Å bruke dyr til underholdning - det er forkastelig det..

Det er fortsatt veldig stor forskjell på hundehold og sirkus. VANLIGVIS vil hunden gjøre alt for deg! Utrolig mange dårlige mennesker der ute, men henger meg ikke opp i hver enkelt nå. Snakker om GENERELT SETT. Hunden bor hjemme hos deg, sover i samme hus som deg, får mat av deg, kos og trening. Dette er noe HELT annet enn det elefantene blir servert på sirkus. Sier ikke at alle sirkus er like ille, og sier ikke at alle hunde eiere er flinke. Sikkert mye dyreplageri innenfor fjøs osv også. Men vanligvis har kuene faktisk ganske gode kår. Det er blitt mer og mer vanlig at kuene får ha matter i båsene sine, og at de får gå fritt i et rom, ikke stå rett opp og ned. Hvis du har sett på utviklingen av gårdshold er virkelig ikke dette dyreplageri i forhold til sirkus...

Så du filmen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De aller fleste hundene i ett hundehold har mye større plass og boltre seg på enn små bur, de blir ikke flytta på hele tiden, stengt inne og piska. Dyrene på sirkus blir skremt og slått får å stå på en ball. Dyrene blir piska og slott for at de skal hoppe gjennom ildringer. Og hvis du sammenligner freestyle og sirkus så er det en veldig stor forskjell på hvordan dyret blir trent. Hvis du ser en hund som trene freestyle vil du antakelig se en glad hund som er vant til forsterkning og gjør ikke triks fordi de blir pisket hardt hvis de ikke gjør det. På sirkus er det bare bruk av makt og vold som får dyrene til å opptre. De blir piska og slått hvis ikke de gjør som de får beskjed om. Flere av dyre blir syke fordi de ikke tåler slik behandling, de har ikke noe plass og boltre seg på. Dyr som elefant, aper, løver, tigere osv. hører ikke til på sirkus! Det er veldig mye stress for dyrene å være med på de lange reisene, sirkus plassen tilfredsstiller ikke dyrenes behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
    • Kloa til hunden min knakk/løsnet i dag. Han haltet ikke før i dag bare irriterte seg litt men i sta løp han og klarte og løsne den mere og nå er han halt😱 han har lagt seg og vasker ikke på det og oppfører seg normalt så venter til i morgen med dyrlegen men har så vondt i skjela over dette. Noen tips i hva jeg kan gjøre? Har just flyttet og ikke fått med meg noe rens enda 
    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
    • Jeg ville droppet det. Ikke på grunn av separasjonsangsten og at det kan bli en utfordring å overkomme, men fordi situasjonen tyder på at eier ikke har lagt nevneverdig grunnarbeid i valpen. Uavhengig av om det var planen å beholde valpen eller ikke hadde den hatt fordel av alenetid og alenetrening. Hva annet av grunnleggende trening mangler, tenker jeg. Har hunden kjørt bil noe særlig? Opplevd ulike miljøer, underlag, møtt ulike mennesker, hunder og dyr utenfor husholdningen, osv.? Er hun trent på å være alene i det hele tatt, om enn sammen med de andre hundene? Du må ihvertfall være klar over at her tar du potensielt på deg et prosjekt med en valp som ikke nødvendigvis har fått grunntrening som det er en fordel å få inn de første månedene. Hvis du først skal gå for det, og har tid til prosjektet, så ville jeg hentet henne så raskt som mulig. Om du vil gjøre overgangen lettere ville jeg heller lånt med mor eller søster i starten, og jobbet MYE med valpen alene for å knytte bånd til deg. Uansett vil hunden være disponert for separasjonsangst og alenetrening vil ta mye tid, samt alt av annet som potensielt ikke er jobbet med fra starten. Særlig hvis det er snakk om en bruksschæfer, som er rasen i profilen din, og du har planer for bruk, så ville jeg nok gått for en hund med litt tryggere bakgrunn enn dette.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...