Gå til innhold
Hundesonen.no

Mat å sånnt


Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

Hva skal jeg gjøre for å "huske" og spise?

Glemmer ofte og spise, og har gått dager uten noe mat i magen. Blir liksom ikke sulten før jeg legger meg, men da er jeg for trøtt til og spise :rolleyes:

Dessuten er jeg lei all brødmat nå. Det smaker dritt, og gjør til at matpakken min blir hivd...Forslag til god og enkel mat som tar kort tid og lage(snakker lunsj her)?

Og hvor mange måltid skal man egentlig spise på en dag?

Jeg spiser noen ganger lunsj også spiser jeg middag hver dag...+litt ekstra noen ganger

Hilsen sulten :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hvordan du har det, jeg glemmer ofte og spise. Tenker ikke på at jeg må spise rett og slett vis jeg ikke blir sulten eller vi har noe godt lett til gjengelig.

Noen forslag kan jo være salat? Flere i klassen min som har med det, Yogurt, frukt ?

Er vel anbefalt at man skal spise 5 ganger hver dag, :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør jo spise frokost, lunsj og middag i alle fall.

Yoghurt med litt musli og et eple på vei til skolen f.eks.

Matpakka kan du lage rett før du går og legger deg, så slipper du å bruke tid på det. Steik deg omelett med diverse grønnsaker oppi. Eller lag deg salat (mais, salatblad, agurk, paprika, ost osv). Det er også godt å steike poteter og blande oppi f.eks. mais og paprika om dere har potetrester fra middagen. Eventuelt bytte det ut med ris.

Eller du kan bake muffins med grovt mel og ost og mais i deigen og ta med (bak en stor porsjon, frys ned og ta med to-tre på skolen). Grønnsakskarbonader er også godt å tine og ta med noen av (si ifra om du vil ha oppskrift).

Kjøp plommer på torget (tror ikke de i butikkene er like gode) og spis masse av dem.

Bak litt gode baguetter eller horn eller noe og ta med dem. Eventuelt stek sånne halvstekte rundstykker og ta på smør, ost og agurk.

Ha med deg flaske og drikk vann i løpet av skoledagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis fire/fem ganger om dagen. Tre hovedmåltider, to mellommåltider. Youghurt, f.eks, er godt. Kjøp grove baguetter istedet for brød, lag en stor bolle med salat som du kan ta litt av med på skolen til lunsj, og hjemme til kveldsmat. Prøv å sette opp tispunkter du vet du skal spise på, med ca riktig avstand mellom måltiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Her var det mange gode tips :)

Var en uke jeg kjøpte masse salat, mais, agurk, crutonger og kald-kylling som jeg laget kald salat av..Denne spise jeg jo hele tiden :) Vurder og lage en god salat en kveld, spise litt til frokost, lunjs og kveldsmat..Vi får se.. :)

Angående horn, så har jeg tenkt på det :) Vil lage grove horn, med "inebygd" ost og skine i... :D

Hva jeg skal ha på skolen i morgen vet jeg gikke..Det får bli et problem :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes masse godt man kan lage. Jeg har en oppskrift på ekstremt gode pizzasnurrer (dessverre er det sånn kjøttsaus på boks i dem, og de blir ikke så godt uten saussmaken så jeg får ikke spist det nå), som du kan få. Bak, frys ned og ta med noen på skolen.

Jeg fikk kjapp instruksjon på hvordan man lager vårruller av ei i klassen her om dagen. Om man lager en god del om gangen, fryser og tar med noen på skolen må jo det være god lunsj.

Ellers er det jo masse oppskrifter på praktiske og gode ting å ta med i matpakka rundt omkring på nettet. F.eks:

http://www.matprat.no/Recipe.aspx?artid=98...=&mnu2=5022 (purre er ofte litt for dominerende i matpakkesalat, så det villa jeg droppa).

http://www.vegetariskt.com/visarecept.asp?ReceptID=970

http://www.vegetariskt.com/visarecept.asp?ReceptID=1405 (soyapølser har de blant hermetikken på Obs)

http://www.vegetariskt.com/visarecept.asp?ReceptID=1164 (røde linser og andre linser finner du f.eks. i Iranbutikken ved biblioteket i byn)

http://paramat.antibiomatika.net/arkiv/200...a_la_lindstroem (eller bare et dem alene eller med litt salatblader ved siden av).

I kveld kan du lage deg omelett og ta med deg det på skolen i morgen. Eller toast! Et eller annet. Ellers så er det nesten at jeg kommer ned med mat til deg i morra tidlig. Noe må du spise i løpet av skoledagen (og helst før også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HaHa! Jeg glemte og si hvor kresen jeg var *flau*

Men omelett ja..Hmmm..Det er jo så godt(Også kan jeg oppskrifta i hodet :) ), men den blir jo fæl når den er kald da...

Omelett er ikke fælt når det er kaldt, nei! Du må bare ha litt tomat og paprika oppi f.eks. for å friske opp smaken.

Jamen, pizzasnurrer med kjøttdeig og sånn tomatbologneseaktig saus og ost liker vel selv kresne mennesker? Og grønnsakskarbonader med gulrot, kålrot, røde linser, egg og havregryn er jo alle plent nødt til å like. Eller bare horn med innbakt ost og skinke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Omelett er ikke fælt når det er kaldt, nei! Du må bare ha litt tomat og paprika oppi f.eks. for å friske opp smaken.

Jamen, pizzasnurrer med kjøttdeig og sånn tomatbologneseaktig saus og ost liker vel selv kresne mennesker? Og grønnsakskarbonader med gulrot, kålrot, røde linser, egg og havregryn er jo alle plent nødt til å like. Eller bare horn med innbakt ost og skinke.

Tomat og paprika = Æsj

Pizzaasnurrer? Om det er kalt pizzaboller også så= Dobbel æsj

Grønnsakskarbonader: Æsj, æsj æsj!

:rolleyes:

Nå har jeg faktisk minibaguettet i ovnen som jeg skal ha til lunsj og kveldsmat..

I morgen skal jeg bake pizza til middag, og den blir vel også lunsj i overimorgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da, du bør jo spise noe!

Man skal ha minst 4 måltider om dagen. Frokost er den viktigste, for da har kroppen på en måte vært i dvale, og trenger ernæring for å fungere godt igjen. Lag deg en regel på at frokosten må du spise. Uansett om det bare er en yoghurt eller et knekkebrød.

Du bør jo også spise noe når du er på skolen, for da vil du klare å konsentrere deg bedre.. Men blir du ikke sulten på skolen altså..!?

Uansett, skal ikke sitte her og skrive hva du må gjøre :)

Her er noe enkel mat som kanskje kan friste?

- Fruktsalat og frukt

- Arme riddere(loff og egg stekt sammen.. er kjempegodt!)

- baguett med forskjellige pålegg

- Salat og gulrøtter

- Go morgen yoghurt

- Nudler

- Supper

- Toast

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal jeg gjøre for å "huske" og spise?

Glemmer ofte og spise, og har gått dager uten noe mat i magen. Blir liksom ikke sulten før jeg legger meg, men da er jeg for trøtt til og spise :rolleyes:

Dessuten er jeg lei all brødmat nå. Det smaker dritt, og gjør til at matpakken min blir hivd...Forslag til god og enkel mat som tar kort tid og lage(snakker lunsj her)?

Og hvor mange måltid skal man egentlig spise på en dag?

Jeg spiser noen ganger lunsj også spiser jeg middag hver dag...+litt ekstra noen ganger

Hilsen sulten :):(

Jeg skjønner veldig godt hvordan det er.. lider av det samme selv, og må tvinge meg selv til å spise.. ;) Jeg har ikke spist brød på gudvethvorlenge, men har perioder hvor jeg har "dilla" på noe. Akkurat nå er det vanlije-yoghurt med god-dag-musli. Det blir akkurat som god-morgen-yoghurt, bare at jeg kan velge mengden selv. Spiser noodler nå, faktisk, fordi jeg ikke gidder noe annet.. ;)

Før pleide jeg å drikke sånn slankemiddel (nutrilett) bare for å få i meg næring i det hele tatt, ikke for å gå ned i vekt. Alternativet var å ikke spise. Da hadde jeg faktisk en sykdom som gjorde at jeg ikke orket å spise noe, spesielt om morgenen. Om kvelden kan jeg spise, og da varmer jeg halvstekte små baguetter, og kjøper delikatessepålegg (ja, det blir dyrt), men jeg gjør det bare for å faktisk få i meg noe mat. Jeg er sulten nesten hele tiden, men orker ikke å lage mat, og har ikke lyst på noe heller. Vet i alle fall ikke hva jeg har lyst på, og ender opp med enten å ikke spise, eller å spise noe "tull". Spiste også mye ost en periode, det er det mye "mat" i, dvs man blir mett fort. Man får også kjøpt kosttilskudd på apoteket, ikke for slanking, men for "vanlige" folk som ikke har matlyst. Har ikke prøvd det, dog. Ellers så er egg noe som holder deg gående lenge. To egg holder i flere timer.

Dette var kanskje ikke til noen hjelp.. hehe.. men jeg skjønner i alle fall hvordan du har det! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør jo spise frokost, lunsj og middag i alle fall.

Yoghurt med litt musli og et eple på vei til skolen f.eks.

Matpakka kan du lage rett før du går og legger deg, så slipper du å bruke tid på det. Steik deg omelett med diverse grønnsaker oppi. Eller lag deg salat (mais, salatblad, agurk, paprika, ost osv). Det er også godt å steike poteter og blande oppi f.eks. mais og paprika om dere har potetrester fra middagen. Eventuelt bytte det ut med ris.

Eller du kan bake muffins med grovt mel og ost og mais i deigen og ta med (bak en stor porsjon, frys ned og ta med to-tre på skolen). Grønnsakskarbonader er også godt å tine og ta med noen av (si ifra om du vil ha oppskrift).

Kjøp plommer på torget (tror ikke de i butikkene er like gode) og spis masse av dem.

Bak litt gode baguetter eller horn eller noe og ta med dem. Eventuelt stek sånne halvstekte rundstykker og ta på smør, ost og agurk.

Ha med deg flaske og drikk vann i løpet av skoledagen!

Omelett er ikke fælt når det er kaldt, nei! Du må bare ha litt tomat og paprika oppi f.eks. for å friske opp smaken.

Jamen, pizzasnurrer med kjøttdeig og sånn tomatbologneseaktig saus og ost liker vel selv kresne mennesker? Og grønnsakskarbonader med gulrot, kålrot, røde linser, egg og havregryn er jo alle plent nødt til å like. Eller bare horn med innbakt ost og skinke.

Noen som har en oppskrift på slike grove horn med ost & skinke?

Eller noe nam-nam som ikke er som lyse baguetter?

Kanskje jeg også kan begynne å spise på skolen nå! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har en oppskrift på slike grove horn med ost & skinke?

Eller noe nam-nam som ikke er som lyse baguetter?

Kanskje jeg også kan begynne å spise på skolen nå! :)

Du har vel en oppskrift på grove horn hjemmet? Evt. finn en på nettet eller noe. Også blander du bare revet ost og skinkebiter i deigen, lager horn og tar evt litt ost på toppen.

Har ikke prøvd det med skinke, men fungerer kjempebra med paprika, mais og purre. Mm, kanskje jeg skal lage meg det snart.

Tips: Lag en stoor porsjon og frys ned, så slipper du å bake så ofte. 8 horn (som mange oppskrifter er på) holder jo ikke en uke engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig usunt å spise så få måltider :)

Det er anbefalt å spise 5-6 små måltider om dagen.Skjønner at det kan bli et problem da.

Hva med å kjøpe deg noe i evt. kantine eller butikk i nærheten av skolen?

Bak noen runstykker, boller eller liknende en dag og frys ned? Vel.. det er jo brømat da, men hjemmelaget smaker da mye bedre!

Nøtter? greit å ha med seg hvalmøtter (hvis du liker det), for det gir deg UTROLIG mye energi til å være så lite! Frukt er også alltid en vinner (spesielt banan er det mye energi i) :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Veldig usunt å spise så få måltider :(

Det er anbefalt å spise 5-6 små måltider om dagen.Skjønner at det kan bli et problem da.

Hva med å kjøpe deg noe i evt. kantine eller butikk i nærheten av skolen?

Bak noen runstykker, boller eller liknende en dag og frys ned? Vel.. det er jo brømat da, men hjemmelaget smaker da mye bedre!

Nøtter? greit å ha med seg hvalmøtter (hvis du liker det), for det gir deg UTROLIG mye energi til å være så lite! Frukt er også alltid en vinner (spesielt banan er det mye energi i) ;)

Ja, vi har Rema, Obs, Bunnpris, en kiosk og en kantine i nærheten :)

Nå i de siste dagene har jeg levd kun på Joghurt..sånn piano yoghurt fra Tine.. Nam ;)

Ellers har jeg spist en del bagutter de siste to dagene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...