Gå til innhold
Hundesonen.no

Min biljakt avsluttet


Nirm

Recommended Posts

Nå bare må jeg ha ny bil, for i helga krunsja jeg ei dør og et vindu på rustkassa mi. (Godt det var den døra jeg ikke kan åpne uansett da. :) )

Skal ringe på noen biler nå, men hva spør jeg egentlig om? Dette er forholdsvis nye biler. 3-4 år gamle, så jeg regner med at de ikke har fult i skader etc. (Men jeg bør vel spørre om det?). Ellers tenkte jeg at om den er EU godkjent, og slikt var lurt da... Årsmodell, km stand og slikt veit jeg.

Kan lite om bil, så det hadde vært greit om noen hint på hva som er lurt å spørre om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke mye jeg heller, men det er greit og vite om alle servicer er fulgt, om noen garantier fortsatt gjelder, (nye biler har gjerne det har jeg forstått) om det er noen skader og sånt kanskje.

Hvis du kjøper privat så ville jeg tatt bilen til en naf-test, (er det det de heter?) for selv om bilen ikke har noen synlige skader, så kan det hende at bilen har mange slitasjeskader, som ikke har vist seg enda, men som må byttes innen ett halvt år. Er bilen billig, men har mye sånne ting, så er jo ikke bilen veldig billig lenger.

Ellers så vet jeg ingenting om biler, men jeg liker yaris!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør om du kan få komme å se på den. Ta med deg noen erfarne bil folk og test bilen ut. Sjekk den for typiske svakheter, og et tips er å starte bilen i 2 gir og se om det takler det bra. :) Så kan du spørre om det du allerede har skrevet, og bensinforbruk, km, skader osv. Se alle papirer på service og EU kontroller. Registerreima bør være skiftet blant annet, og sjekk bremseklosser, olja, tennplugger, filter osv. Sjekk også etter rust. Men hvis dette er såpass nye biler, er nok dette helt fin. Men kjøper man eldre biler bør man sjekke slike ting. Husk at noen er noen sleipinger med å få solgt bilen (gjerne privatfolk) , og skryter den oppi skyene. Defor er det lurt å ta med noen som kan bil. :) Nå er ikke jeg noen ekspert på bil, så jeg ville tatt med meg faren min, siden han er mekaniker, eller kompisen til samoeren min, han er også mekaniker. :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Tenkte å kjøpe fra forhandler, siden det er enklere å nå fram med klager etc, samt at noen av forhandlerne her i omenget har godt rykte (mens andre ikke har det...). Regner med at man får prøvekjøre biler hos forhandlere ja, men gidder ikke å reise om det er noe med bilen som gjør at jeg ikke er intr i den...

Skal dra med meg en jeg kjenner, men synes at jeg må finne biler jeg er oppriktig intr i før jeg drasser han med land og strand... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*kremt* Nå har jeg ikke allverdens peil på biler. MEN, jeg har hatt Mazda og Toyota (sistnevnte har jeg per idag) og må si, at disse to har jeg vært storfornøyd med! Det er mer eller mindre sjeldent at de bryter sammen eller må "tas skikkelig" under EU-kontroll o.l. Så driftsikre, er det vel da de kalles? Hehe, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Tenkte å kjøpe fra forhandler, siden det er enklere å nå fram med klager etc, samt at noen av forhandlerne her i omenget har godt rykte (mens andre ikke har det...). Regner med at man får prøvekjøre biler hos forhandlere ja, men gidder ikke å reise om det er noe med bilen som gjør at jeg ikke er intr i den...

Har eller ikke mye peiling på bil, men har positiv erfaring med å kjøpe fra forhandler. Ofte går bilen da gjennom full service og saumfaring - min bil fikk fikset alle småskrammer på karosseriet etc. før jeg kjøpte den.

Jeg fikk også en 6 måneders driftsgaranti på min (alle feil som oppstår innen 6 måneder fikses gratis). Hvet ikke hvor vanlig det er, heller ikke lengden på garantien.

Jeg klarte også å "deale" litt med forhandleren - få med noe ekstrautstyr og avstå fra andre - uten endring i pris.

Kjøper du gjennom forhandler blir det jo gjerne litt dyrere, men de stiller til gjengjeld med finansieringsløsninger. Jeg betalte halve kjøpesummen cash, og resten avbetales med gunstig rente.

For min egen del føler jeg at det gir litt ekstra trygghet - men det kan sikkert være ymse som skjer når problemer oppstår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akk disse bilkjøpene! Hvis du ikke har kone/samboer så har du komt langt allerede :) 3-4 år gammel bil er jo et godt utgangspunkt skal ikke være for mye tull da iallfall. Sjekk service historie, hør om hvilket bruk bilen har hatt om det har vært mye langkjøring eller mye småkjøring. Høy km på langkjørt bil er ikke noe stort problem. SØK på nettet om modellen du har tenkt deg. Der finner du ut både prisen er riktig og om modellen er plaget med mange og/eller dyre feil. Sjekk kjølevæske at den er ren, det SKAL den være iallfall på nye biler.

Ligg unna VW de stinker, er stygge, er oppskrytte og eneste grunnen til at (gudene vet hvorfor) de har et rykte på seg som driftssikre er at de er så ribbet for ekstrautstyr at disse duppedingsene ikke går i stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det bil til slutt på meg. Valget falt til slutt på en Fort Transit Connect 2003 modell. Henter den til torsdagen. Da mangler bare å få laga hundebur til den, så blir det så bra for hundene der. :huh:

Denne bilen har enkelte finesser som jeg savner på min gamle.... Som at alle dørene kan åpnes på en normal måte, alle vinduer er hele, servostyring og ingen tape for å holde den sammen. Da må det bli bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker.

Nei. Slapp å løpe den i gang. Men i vinter måtte jeg kjøre rundt med føner i bilen, for å få start på den i ekstra fuktig vær :huh:

Jeg gav den vel egentlig opp totalt i fjor, og har bare venta på å kunne få råd til å skaffe meg noe nyere... Og helere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny bil! :P

Hadde tenkt å skrive i tråden din: Ikke kjøp Ford - men glemte det selvfølgelig av. Håper du er heldig med din, den er iallefall av litt nyere årgang. De litt eldre Fordene er jo kjent for sine svært mange elektriske feil og ellers alt små- og storplukk det er med dem - ikke uten grunn at de heter F O R D - Fiks Og Reparer Daglig.

Uansett tror jeg Ford har blitt flinkere med den elektriske delen de siste årene, og om ikke annet så er jo som regel deler veldig billige og enkle å få tak i. Også synes jeg de litt eldre veldig enkle å skru på, men nå vet ikke jeg hvor mye en kan gjøre selv på en såpass ny bil. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker.

Min nye bil:

bil.jpg

Skal se om jeg ikke får tatt et bilde av den flotte Nissanen min også. :P (Det må forøvrig være en jente.... så "humørsyk" den er til tider....)

Vi har disse på jobben faktisk. Noen av de går mer eller mindre hele døgnet, og det har enda ikke vært noe tull med de.

Har hatt Ford før, og var veldig fornøyd (helt til hjemmehjelpen totalvraka den.....).

Takker for alle gode tips og råd. Og råd om merker man skal og ikke skal kjøpe. Til slutt må man jo ta et valg, og skal man ikke kjøpe det folk fraråder en til, så sitter man igjen med tråsykkel...

Om noen har tips til folk som skreddersyr bur til bil for en overkommelig pris, så er det lov å si i fra. :P (Slike sorte, helsveisede).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo en fin bil da! så flink du var! :P

Her har dem sånne bur som ligner på trønderburet, bare at de er billigere! tror du kan få bygget dem etter egne mål...

De burene der er rå fine :P

Må planlegge en del til man får bil altså :P

Jeg skal ha en bil med hundeplass baki :P med bur :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Med straff mener jeg noe som avbryter og på sikt reduserer den uønskede adferden. Hva det er og hvor hard straffen er vil selvsagt avhenge av hund og situasjon. For mitt eget vedkommende er det i en del tilfeller nok med et bestemt "nei" for å avbryte stirringen. Men det er jo per def straff det også. Ja, leash-pop kan funke på noen hunder, men i slike situasjoner er min erfaring at man også bør være litt forsiktig med det, da leash-pop faktisk også kan trigge utagering.   Ja, enig i det du sier om å bruke metode som kan utvikle stress ved passering. Det er også noe av grunnen til at jeg bruker motbetinging når avstanden er stor nok. Jeg har forøvrig god erfaring med å benytte motbetinging på langt mindre avstand etter å ha straffet tidligere. Dermed unngår man også stress og at hunden assosierer motgående hunder med noe negativt.   PS! Veldig bra jobbet at det har funket for deg kun med motbetinging.
    • Jeg tenker det kommer an på hunden. ..og hva du mener med straff. Er det en innarbeidet lyd som indikerer avbryt, ellers..? Hva ellers?  Fra YouTube ser det ut som såkalt "leash pop" fungerer på mange hunder. Det finnes jo mange grader av det, det trenger ikke være så kraftig at det gjør vondt, og det kan fungere som Caesar Millans: "Tssscht!" for å få kontakt på en måte som ikke fungerer som belønningsmarkør, men advarsel om at nå blir jeg sur og det blir kjip stemning her? Mange hunder tar det til seg at fører er misfornøyd. Mer interessant å gjøre fører happy. Så er det andre hunder som ikke kunne brydd seg mindre om det.  Personlig er jeg skeptisk til å gjøre noe hunden kan utvikle stress ifbm passeringer av. Motbetinging har alltid fungert for meg, men det kan som du sier ta tid, og jeg vet om TO meget erfarne som ikke har lykkes med den metoden på sine hunder selv etter to år med konsekvent trening, så 🤷🏼‍♀️ Privattimer med erfaren instruktør?    Edit: Av alternativ adferd virker sitt litt kjedelig. Hvor mye begeistring og belønning er hunden vant med at en plain sitt utløser? Jobbe den opp litt om det har gått rutine i den?
    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...