Gå til innhold
Hundesonen.no

Min biljakt avsluttet


Nirm

Recommended Posts

Nå bare må jeg ha ny bil, for i helga krunsja jeg ei dør og et vindu på rustkassa mi. (Godt det var den døra jeg ikke kan åpne uansett da. :) )

Skal ringe på noen biler nå, men hva spør jeg egentlig om? Dette er forholdsvis nye biler. 3-4 år gamle, så jeg regner med at de ikke har fult i skader etc. (Men jeg bør vel spørre om det?). Ellers tenkte jeg at om den er EU godkjent, og slikt var lurt da... Årsmodell, km stand og slikt veit jeg.

Kan lite om bil, så det hadde vært greit om noen hint på hva som er lurt å spørre om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke mye jeg heller, men det er greit og vite om alle servicer er fulgt, om noen garantier fortsatt gjelder, (nye biler har gjerne det har jeg forstått) om det er noen skader og sånt kanskje.

Hvis du kjøper privat så ville jeg tatt bilen til en naf-test, (er det det de heter?) for selv om bilen ikke har noen synlige skader, så kan det hende at bilen har mange slitasjeskader, som ikke har vist seg enda, men som må byttes innen ett halvt år. Er bilen billig, men har mye sånne ting, så er jo ikke bilen veldig billig lenger.

Ellers så vet jeg ingenting om biler, men jeg liker yaris!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør om du kan få komme å se på den. Ta med deg noen erfarne bil folk og test bilen ut. Sjekk den for typiske svakheter, og et tips er å starte bilen i 2 gir og se om det takler det bra. :) Så kan du spørre om det du allerede har skrevet, og bensinforbruk, km, skader osv. Se alle papirer på service og EU kontroller. Registerreima bør være skiftet blant annet, og sjekk bremseklosser, olja, tennplugger, filter osv. Sjekk også etter rust. Men hvis dette er såpass nye biler, er nok dette helt fin. Men kjøper man eldre biler bør man sjekke slike ting. Husk at noen er noen sleipinger med å få solgt bilen (gjerne privatfolk) , og skryter den oppi skyene. Defor er det lurt å ta med noen som kan bil. :) Nå er ikke jeg noen ekspert på bil, så jeg ville tatt med meg faren min, siden han er mekaniker, eller kompisen til samoeren min, han er også mekaniker. :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Tenkte å kjøpe fra forhandler, siden det er enklere å nå fram med klager etc, samt at noen av forhandlerne her i omenget har godt rykte (mens andre ikke har det...). Regner med at man får prøvekjøre biler hos forhandlere ja, men gidder ikke å reise om det er noe med bilen som gjør at jeg ikke er intr i den...

Skal dra med meg en jeg kjenner, men synes at jeg må finne biler jeg er oppriktig intr i før jeg drasser han med land og strand... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*kremt* Nå har jeg ikke allverdens peil på biler. MEN, jeg har hatt Mazda og Toyota (sistnevnte har jeg per idag) og må si, at disse to har jeg vært storfornøyd med! Det er mer eller mindre sjeldent at de bryter sammen eller må "tas skikkelig" under EU-kontroll o.l. Så driftsikre, er det vel da de kalles? Hehe, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Tenkte å kjøpe fra forhandler, siden det er enklere å nå fram med klager etc, samt at noen av forhandlerne her i omenget har godt rykte (mens andre ikke har det...). Regner med at man får prøvekjøre biler hos forhandlere ja, men gidder ikke å reise om det er noe med bilen som gjør at jeg ikke er intr i den...

Har eller ikke mye peiling på bil, men har positiv erfaring med å kjøpe fra forhandler. Ofte går bilen da gjennom full service og saumfaring - min bil fikk fikset alle småskrammer på karosseriet etc. før jeg kjøpte den.

Jeg fikk også en 6 måneders driftsgaranti på min (alle feil som oppstår innen 6 måneder fikses gratis). Hvet ikke hvor vanlig det er, heller ikke lengden på garantien.

Jeg klarte også å "deale" litt med forhandleren - få med noe ekstrautstyr og avstå fra andre - uten endring i pris.

Kjøper du gjennom forhandler blir det jo gjerne litt dyrere, men de stiller til gjengjeld med finansieringsløsninger. Jeg betalte halve kjøpesummen cash, og resten avbetales med gunstig rente.

For min egen del føler jeg at det gir litt ekstra trygghet - men det kan sikkert være ymse som skjer når problemer oppstår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akk disse bilkjøpene! Hvis du ikke har kone/samboer så har du komt langt allerede :) 3-4 år gammel bil er jo et godt utgangspunkt skal ikke være for mye tull da iallfall. Sjekk service historie, hør om hvilket bruk bilen har hatt om det har vært mye langkjøring eller mye småkjøring. Høy km på langkjørt bil er ikke noe stort problem. SØK på nettet om modellen du har tenkt deg. Der finner du ut både prisen er riktig og om modellen er plaget med mange og/eller dyre feil. Sjekk kjølevæske at den er ren, det SKAL den være iallfall på nye biler.

Ligg unna VW de stinker, er stygge, er oppskrytte og eneste grunnen til at (gudene vet hvorfor) de har et rykte på seg som driftssikre er at de er så ribbet for ekstrautstyr at disse duppedingsene ikke går i stykker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det bil til slutt på meg. Valget falt til slutt på en Fort Transit Connect 2003 modell. Henter den til torsdagen. Da mangler bare å få laga hundebur til den, så blir det så bra for hundene der. :huh:

Denne bilen har enkelte finesser som jeg savner på min gamle.... Som at alle dørene kan åpnes på en normal måte, alle vinduer er hele, servostyring og ingen tape for å holde den sammen. Da må det bli bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker.

Nei. Slapp å løpe den i gang. Men i vinter måtte jeg kjøre rundt med føner i bilen, for å få start på den i ekstra fuktig vær :huh:

Jeg gav den vel egentlig opp totalt i fjor, og har bare venta på å kunne få råd til å skaffe meg noe nyere... Og helere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny bil! :P

Hadde tenkt å skrive i tråden din: Ikke kjøp Ford - men glemte det selvfølgelig av. Håper du er heldig med din, den er iallefall av litt nyere årgang. De litt eldre Fordene er jo kjent for sine svært mange elektriske feil og ellers alt små- og storplukk det er med dem - ikke uten grunn at de heter F O R D - Fiks Og Reparer Daglig.

Uansett tror jeg Ford har blitt flinkere med den elektriske delen de siste årene, og om ikke annet så er jo som regel deler veldig billige og enkle å få tak i. Også synes jeg de litt eldre veldig enkle å skru på, men nå vet ikke jeg hvor mye en kan gjøre selv på en såpass ny bil. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker.

Min nye bil:

bil.jpg

Skal se om jeg ikke får tatt et bilde av den flotte Nissanen min også. :P (Det må forøvrig være en jente.... så "humørsyk" den er til tider....)

Vi har disse på jobben faktisk. Noen av de går mer eller mindre hele døgnet, og det har enda ikke vært noe tull med de.

Har hatt Ford før, og var veldig fornøyd (helt til hjemmehjelpen totalvraka den.....).

Takker for alle gode tips og råd. Og råd om merker man skal og ikke skal kjøpe. Til slutt må man jo ta et valg, og skal man ikke kjøpe det folk fraråder en til, så sitter man igjen med tråsykkel...

Om noen har tips til folk som skreddersyr bur til bil for en overkommelig pris, så er det lov å si i fra. :P (Slike sorte, helsveisede).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo en fin bil da! så flink du var! :P

Her har dem sånne bur som ligner på trønderburet, bare at de er billigere! tror du kan få bygget dem etter egne mål...

De burene der er rå fine :P

Må planlegge en del til man får bil altså :P

Jeg skal ha en bil med hundeplass baki :P med bur :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...