Gå til innhold
Hundesonen.no

markkur

swimzy

Recommended Posts

Skrevet

heihei!!

Jeg lurte litt ¨på hva slags type mark kur dere bruker og hvor ofte??

tips til hvordan man skal lokke i katten tabletten eller bruker dere kanskje past?? hav syntes dere er best???

Skrevet

Vi bruker Panacur fordi den tar mer forskjellig enn de andre kurene.

Vi kjempet i flere år med pasten og det var et mareritt for både oss og pusen :unsure:

Pillene var vanskelig til å begynne med, men nå har jeg funnet ut at dersom jeg kutter pillen i biter

(ikke knuser den, det gir mye smak) og gjemmer bitene pent i tunfisk, eller gourmet mat, så går det ned på et vis :lol:

Vår kjære katt spiser endel fugl og mus. Så her vanker det kur 3-4 ganger årlig. Glemmer vi det en gang så er det gjort, yuk! ;)

Skrevet

Bruker Panacur, men minuset med den er at den må gis over flere dager. Dessuten bør pillene løses opp/knuses før det blandes i fôret.

Skrevet

jeg kom over en past her som man kunne sprøyte ned i fôret...bare sørge for at pusen spise opp all maten sin og det var en dags kur! :-) den var veldig grei syntes jeg...men husker ikke hva den het akkurat nå! var gul past ihvertfall og nok til en 4kgs katt en slik "sprøyte"

Skrevet

Jeg bruker Drontal

Da holder det med 1tablett pr.katt.

Gir det minimum 2ganger i året. Hvis det skulle skje at en av kattene får mark før kuren igjenn så gir jeg alle en kur :o Pleier å dytte den så langt bak i munnen på kattene at di må svelge den.

Skrevet

jeg bruker drontal.

da knuser jeg tabletten og litt vann. og suger det opp i ei lita sprøyte og så i munnen til katta.

synes det er veldig vanskelig å tvinge tabletten direkte i munnen , mye lettere å bruke sprøyte.

har også prøvd å blande det i maten men da vil de ikke ha det.

Skrevet

Drontal pasta til kattunger. Pastaen tar ikke bendelorm, men den kan de heller ikke få før de blir større.

Anbefales at en går over på Drontal ved ca 6 mnds alder. 1 tabl per 4 kg katt.

Skrevet

:) Bruker Panacur tabletter. Brekker tabletten i to, legger den i en liten skål e.l, heller på 1 ts. kokt vann og lar den bli bløt og løse seg opp litt før jeg tar en teskje og moser det til en "grøt." Så blander jeg det godt inn i litt "Gourmet gold med tunfisk." Da går det ned uten problemer! ;)

Med pasta blir det bare søl og æsj... ;)

• 3 weeks later...
Skrevet

Panacur. Og stapper tabletten langt bak i gapet, ingeting annet funker. Den karen kan renske tabletten ut av hva som helst...

Samme med gamle hunden min også, spiste leverposteien/ brunosten, spyttet ut igjen tabletten.. :)

Skrevet

Jeg bruker Advocate Spot-on oppløsning.

Det tar knekken på innvendige og utvendige parasitter.

...alt fra øremidd, flått og innvollsorm.

Siden det er en spot-on oppløsning er det ingen problem og dryppe kattene i nakken.

Tidligere fikk de ormekur i tablett form...da måtte de stappes ned i gapet på dem. Alt vi prøvde og "kamuflere" tablettene med ble gjenomskuet...

• 4 weeks later...
Skrevet

Kan du kjøpe Advocate spot-on på apoteket?

For den må fornyes en gang i måneden må den ikke?

Har det på bikkja i Ungarn, men hvis vi kan gjøre det med katta i Norge så blir livet litt lettere :)

Skrevet

Kan du kjøpe Advocate spot-on på apoteket?

For den må fornyes en gang i måneden må den ikke?

Har det på bikkja i Ungarn, men hvis vi kan gjøre det med katta i Norge så blir livet litt lettere :)

Her i Danmark må man ha resept på alle ormemiddler eller kjøpe dem hos vetrinær.

Det fins både til hund og katt.

I flåttsesongen bruker jeg det en gang pr mnd. Det er 3 doser i pakken.

Jeg skal spørre vetrinæren min om det ikke er mulig og gi det med lengre intervall på høst og vinter.

Skal gi deg en lyd når jeg har snakket med ham :D

Skrevet

Her brukes det panacur 3-4 ganger i året.

Tablettene dyttes langt bak i munnen på katten, og vips så har han svelget de.

• 1 year later...
Skrevet

vi har tidligere bruk Pancaur på våre katter, men de spiser så mye mus og fugl at dem får mark fort igjen.

Vi snakket med dyrlegen og de trodde at kattene var blitt immune mot Panacuren, så nå skal vi prøve med Profender. Det er noe man smører oppå ryggen til katten og så trekker det inn i blodet.

Panacurtabelettene måtte vi i tillegg "sloss" med kattene for å få dem til å spise det. hjalp ikke å gjemme det i mat heller.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...