Gå til innhold
Hundesonen.no

Resultater NKK Stavanger


jaktlykke

Recommended Posts

Så var denne dagen over og. Vi kom, stilte og forsvant for å si det slik :D

Kritikken:

"meget god type, velskåret hode, god hals/rygg, noe fallende kryss, aning steil overarm, tilstrekkelig bryst for alderen, tilstrekkelig benstamme, litt høye haser, gode bevegelser fra siden, kan bli mer parallell i front, bærer halen litt høyt under bevegelse, god pels, trivelig temperament".

1 AUK, 1AUKK

Kan det være at denne stillingen ble litt for drøy B)

2mfamhg.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Tror det må være det ja :(

Vi gikk ut med blått vi da. For lite hode i forhold til kropp sa dommeren. Så nå krysser vi fingrene for at Shaylee blir veldig smart slik at hode blir større :P

Kritikken:

"13 mnd j.. tispe som skulle hatt kraft. og større hode som passet bedre til kroppen. For klent (tror jeg) snuteparti. Kraft. hals. bra forbryst. Noe for kort brystkorg, men bra bredde. Fin rygglinje. Passe vinkl. bakpart. M. vakker farge og pelsstruktur. Rør seg fritt, herlig temp."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Jeg møtte opp med en avmagret pointer med våteksem på halsen og blåspray attåt. Sånn er det når man er på jaktprøve helgen før utstillingen. I tillegg hadde jeg badet ham kvelden i forveien og var så stolt av meg selv - helt til noen sa at å bade hunden dagen før utstilling måtte man aldeles ikke gjøre. :rolleyes: Og siden jeg aldri en gang har vært på ustilling før denne, vaset jeg i tillegg vekk hele hunden, og fikk ikke vist ham frem noe bra heller der vi vimset rundt i ringen. :)

Endte opp med 1. AK og 1. VK.

Kritikken:

''Meget god type, god hals/overlinje, aning steil overarm, tilstrekkelig bryst, god beinstilling, gode poter, meget gode bevegelser fra siden, litt løs i front, god pels og trivelig temperament.''

Tror hver eneste fuglehund som var der fikk 'en aning steil overam'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Jeg møtte opp med en avmagret pointer med våteksem på halsen og blåspray attåt. Sånn er det når man er på jaktprøve helgen før utstillingen. I tillegg hadde jeg badet ham kvelden i forveien og var så stolt av meg selv - helt til noen sa at å bade hunden dagen før utstilling måtte man aldeles ikke gjøre. :rolleyes: Og siden jeg aldri en gang har vært på ustilling før denne, vaset jeg i tillegg vekk hele hunden, og fikk ikke vist ham frem noe bra heller der vi vimset rundt i ringen. :P

Endte opp med 1. AK og 1. VK.

Kritikken:

''Meget god type, god hals/overlinje, aning steil overarm, tilstrekkelig bryst, god beinstilling, gode poter, meget gode bevegelser fra siden, litt løs i front, god pels og trivelig temperament.''

Tror hver eneste fuglehund som var der fikk 'en aning steil overam'.

Jeg så deg :)

Gikk ikke så bra på utstillingen med oss :) Men hun er jo ikke noe utstillingshund heller :rolleyes: Men hun fikk blå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal man ikke? :) hvorfor ikke det da?

er litt nybegynner innen utstilling så må lære hele tiden! :)

Ikke på raser som skal ha stri dekkpels (som min rase også skal), de bades 1-2 uker før, og hvite områder vaskes over dagen før. Papillon/Phaléne skal nok bades dagen før. Kan aldri tenke meg at de holder seg hvite ellers :) Dessuten skal vel de ha mer silkeaktig pels?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kritikken:

''Meget god type, god hals/overlinje, aning steil overarm, tilstrekkelig bryst, god beinstilling, gode poter, meget gode bevegelser fra siden, litt løs i front, god pels og trivelig temperament.''

Tror hver eneste fuglehund som var der fikk 'en aning steil overam'.

Da var jo vi i samme ringen jo :imrgreen: Jeg stod bak ringen og prata med Anne da pointerne ble vist - men jeg fikk sett litt da!

Jeg har ett bilde der det var pointere på; er en av dem din?

48y15id.jpg

Når det gjelder kritikken: et øyeblikk trodde jeg det var Amigo sin jeg leste i innlegget ditt - den var jo nesten identisk! Han fikk også steil overarm - hva nå det betyr??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jo vi i samme ringen jo :imrgreen: Jeg stod bak ringen og prata med Anne da pointerne ble vist - men jeg fikk sett litt da!

Når det gjelder kritikken: et øyeblikk trodde jeg det var Amigo sin jeg leste i innlegget ditt - den var jo nesten identisk! Han fikk også steil overarm - hva nå det betyr??

Jaaa, tror faktisk jeg husker hunden nå. Så det var altså deg det! Og det er altså en stabijhoun. :) Tenkte ikke over at det skulle være noen fuglehundfolk der fra forumet. :P

Synes bedømminga var litt merkelig jeg. Altså måten den foregikk på. For at jeg trodde at de som fikk 1.vk liksom skulle være med å krangle om BIR. Ellerno i den duren. Men jeg viste hunden, fikk beskjed om at han fikk 1. ak og 1. vk og så stopper vi der. Så gikk jeg ut av ringen, så kom ei tispe inn som fikk BIR. Trodde man skulle sammenligne hundene litt også? Eller? Hehe, har tydeligvis ikke forstått noenting. :P

Sikkert bare jeg som synes hunden min er finere enn det. Sist han var på ustilling, tidligere i år, fikk han dette: 1AK 1VK,1BHK,BIR,cert - mens nå stoppet det litt tidligere liksom, også synes jeg det er min feil siden jeg var så utrolig klønete. :)

Edit: Jaaa, den du akkurat ser forparten på er min, den hertafargede skjønnheten som står og draaaar i båndet for å komme frem til sin rasefrende. :):P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaaa, tror faktisk jeg husker hunden nå. Så det var altså deg det! Og det er altså en stabijhoun. :) Tenkte ikke over at det skulle være noen fuglehundfolk der fra forumet. :P

Synes bedømminga var litt merkelig jeg. Altså måten den foregikk på. For at jeg trodde at de som fikk 1.vk liksom skulle være med å krangle om BIR. Ellerno i den duren. Men jeg viste hunden, fikk beskjed om at han fikk 1. ak og 1. vk og så stopper vi der. Så gikk jeg ut av ringen, så kom ei tispe inn som fikk BIR. Trodde man skulle sammenligne hundene litt også? Eller? Hehe, har tydeligvis ikke forstått noenting. :P

Sikkert bare jeg som synes hunden min er finere enn det. Sist han var på ustilling, tidligere i år, fikk han dette: 1AK 1VK,1BHK,BIR,cert - mens nå stoppet det litt tidligere liksom, også synes jeg det er min feil siden jeg var så utrolig klønete. :)

Edit: Jaaa, den du akkurat ser forparten på er min, den hertafargede skjønnheten som står og draaaar i båndet for å komme frem til sin rasefrende. :):P

Hvilken dommer? Hørtes veldig ut som norsk dommer ihvertfall, mange av de er så opphengt i steile/framskutte skuldre/fronter :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken dommer? Hørtes veldig ut som norsk dommer ihvertfall, mange av de er så opphengt i steile/framskutte skuldre/fronter :)

Han het Christen Lang iallefall. Han snakket om at dette gjorde at de ikke tok laaange steg eller et eller annet. Så han har ikke sett Willis lange ut når han slippes iallefall. :) Hadde ønsket meg mere vitenskap om hva som var dårlig med hunden og hva som gjorde den tispa bedre liksom. Lærte jo ingenting, på kritikken står det jo at det meste er bra? Eller skulle det stått meget bra på alt? Eller?.. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaaa, den du akkurat ser forparten på er min, den hertafargede skjønnheten som står og draaaar i båndet for å komme frem til sin rasefrende. :):P

Hihi - og ser du etter så er Amigo MEGET fokusert på hunden din :P Han er direkte innpåsliten - mot tisper spesielt, men hannhunder også :) Han dreiv og flørta vilt med en sort blandingshann litt seinere på dagen (gurimalla - har det noe med oppdragelsen å gjøre - jeg nevner bare det rare oppstillingsbildet mitt :P )

Jeg la forresten merke til ham - en kjempevakker pointer :) Jeg har vel bare sett sorte og hvite pointere før, så han skilte seg definitivt ut! Nydelig var han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han het Christen Lang iallefall. Han snakket om at dette gjorde at de ikke tok laaange steg eller et eller annet. Så han har ikke sett Willis lange ut når han slippes iallefall. :) Hadde ønsket meg mere vitenskap om hva som var dårlig med hunden og hva som gjorde den tispa bedre liksom. Lærte jo ingenting, på kritikken står det jo at det meste er bra? Eller skulle det stått meget bra på alt? Eller?.. :unsure:

Han ja, han er ihvertfall bosatt i Norge.. De fleste dommere fokuserer jo på det positive, men stiller du for flere dommere vil du jo etterhvert få flere synspunkter og positive og negative sider som blir dratt frem flere ganger er jo mer sannsynlig at faktisk stemmer.

Du sier at hunden har bedre bevegelser i det fri enn i ringen, og da bør du trene på at han beveger seg best mulig også i ringen for å få vist dette. Hvordan de stilles opp har også litt å si. Dersom forbeina står for langt innunder hunden kan de virke mer steile, og også dersom de drar seg framover i båndet. Derfor er det viktig å lære dem å stå avslappet og balansert, og med for- og bakbein mest mulig parallelt og 90 grader rett ned i bakken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sant nok det! Jeg vet selv at Amigo beveger seg heeelt annerledes når vi småløper her hjemme enn når han er i ringen :) Han traver som en gud da såklart! Men er han i ringen er halen høy - noe den selvsagt ikke skal være. Og det får han jo på kritikken også - men det er altså kun da det skjer... trenger tips til å få det der vekk! Anyone??

Ellers har jeg aldri hørt om steile overarmer eller lange haser :) Jeg begynte å lure på om hunden min var feil skrudd sammen, hihi!

Her er den "skikkelige" oppstillingen :)

oppstillingorre013.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er sant nok det! Jeg vet selv at Amigo beveger seg heeelt annerledes når vi småløper her hjemme enn når han er i ringen :) Han traver som en gud da såklart! Men er han i ringen er halen høy - noe den selvsagt ikke skal være. Og det får han jo på kritikken også - men det er altså kun da det skjer... trenger tips til å få det der vekk! Anyone??

Ellers har jeg aldri hørt om steile overarmer eller lange haser :) Jeg begynte å lure på om hunden min var feil skrudd sammen, hihi!

r

*klippet vekk bilde*

Har hatt samme problemet med halen. Sheltien skal ikke ha halen over rygglinja. Saeta elsker å være i ringen og viser stolt fram det hun har.. Eneste løsning med henne er å varme opp masse, og la henne gjøre seg skikkelig kjent på utstillingsplassen før vi skal inn. De gangene jeg ikke får tid til det må jeg sørge for å ha noe kontakt i ringen, og snakke halen ned (være litt streng i stemmen, kommando "hale" skal læres inn).

Men som sagt, best og mest effektivt er masse oppvarming, for henne minst en halvtime, da viser hun seg best. Også må hun være noe sulten, så shower hun også bedre i stående.

Har en bitteliten kritikk på ståbildet av Amigo, du kan godt strekke ham litt lenger ut bak, han ser litt understilt ut akkurat der :P Fra hasene og ned skal beina stå 90 grader ned til bakken :)

Ellers vil steil overarm si at den biten av forbeinet som er fra skulder til mellomhånd skrår litt framover mot brystet, altså ikke går rett mot bakken. Lange haser er jeg usikker på, om de mener haseleddet eller fra hasn og ned, men en av delene mente han kanskje var litt lange da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Med oppvarming - mener du å trave rundt på utstillingsområdet for å snuse og lukte og gjøre seg kjent? Dessuten når vi kommer i ringen så er det jo sååå mange deilige dufter der som må undersøkes :) du kan trygt si jeg sliter litt med å få oppmerksomheten.

Men nå blir det ingen mer utstilling på oss før til neste år antakelig - men da skal jeg øve øve øve :) Det med kommando "hale" var ingen dum idè! Skal jaggu prøve det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinklingen i fronten er faktisk veldig viktig for hundens funksjonalitet når den jobber. Man ser det veldig godt på hunder med steil overarm at de ikke greier å ta frambeinssteget sitt skikkelig ut. Dersom den i tillegg kanskje er godt vinklet bak og har gode bakbeinssteg, kan dette medføre en litt hoppende gange, siden framparten ikke greier å ta like lange steg som bakparten, og hunden "støter" i bevegelsene sine.

Kort overarm - evt steil overarm - vil si at beinlengden på det beinet som går fra skulderbladet og ned til albueleddet er for kort. Dermed vil ikke hunden greie å stå med frambeinet rett under kroppen der det helst skal stå, men det blir plassert litt lenger fram (nedenfor halsen gjerne - æhhhh.. vanskelig å forklare). Hundene har da også gjerne framskutt front - og manglende forbryst (det er litt "høl" mellom frambeina i stedet for at man kjenner brystbeinet som skal stikke fram på en normalt konstruert hund - dvs enkelte raser SKAL være steile i fronten, men ikke jakthundene :)).

En kamerat av meg har vorsteher - og hans nåværende hund er veldig steil i fronten. Dette medfører at hun rett og slett ikke holder godt nok under jakta og pådrar seg belastningsskader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke på raser som skal ha stri dekkpels (som min rase også skal), de bades 1-2 uker før, og hvite områder vaskes over dagen før. Papillon/Phaléne skal nok bades dagen før. Kan aldri tenke meg at de holder seg hvite ellers :) Dessuten skal vel de ha mer silkeaktig pels?

okay! :) tusen takk for svar! lært no nytt i dag å! syns det var litt rart, for min rase har definitivt finest pels når de er nybada! :) de skal ha silkeaktig pels ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaaa, tror faktisk jeg husker hunden nå. Så det var altså deg det! Og det er altså en stabijhoun. :) Tenkte ikke over at det skulle være noen fuglehundfolk der fra forumet. :)

Synes bedømminga var litt merkelig jeg. Altså måten den foregikk på. For at jeg trodde at de som fikk 1.vk liksom skulle være med å krangle om BIR. Ellerno i den duren. Men jeg viste hunden, fikk beskjed om at han fikk 1. ak og 1. vk og så stopper vi der. Så gikk jeg ut av ringen, så kom ei tispe inn som fikk BIR. Trodde man skulle sammenligne hundene litt også? Eller? Hehe, har tydeligvis ikke forstått noenting. :P

Sikkert bare jeg som synes hunden min er finere enn det. Sist han var på ustilling, tidligere i år, fikk han dette: 1AK 1VK,1BHK,BIR,cert - mens nå stoppet det litt tidligere liksom, også synes jeg det er min feil siden jeg var så utrolig klønete. :)

Jeg blander meg litt inn jeg da, unnskyld - men til oppklaring for deg som fikk 1ak og 1vk. Hunden som får 1vk kan tildeles cert dersom dommeren mener at hunden er god nok for det. Hvis dommeren ikke mener det, er man ferdig for dagen. De hundene som får cert og ck deltar videre i konkurransen om beste hanhund / beste tispe. Man må ha fått cert eller ck for å delta der. Dersom ingen hanhunder får cert eller ck, kåres det ingen beste hanhund. Har derimot en tispe fått cert/ck så konkurrerer denne om beste tispe, og beste tispe blir da automatisk BIR, siden det er beste hanhund og beste tispe som konkurrerer om BIR/BIM. Hvis en dommer velger å ikke gi cert eller ck til verken hanhunder eller tisper, så er det ingen som blir BIR eller BIM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dommer: Ove Germundsson, Sverige

Kritikk: 14 mnd. gammel tik som kunne haft edlere/eldre (?) hode. Tilsrekkelig hals, bra rygg, ennu grund og fallig i front og brystkasse. Må ha mer (ord jeg ikke forstår) i bevegelse. Rett pels. Trenger mer tid.

Plassering: 1JK, 2JKK

Kan man annet enn å være fornøyd? Kritikken viser til en ung og uferdig hund, og jeg er veldig fornøyd til tross for litt småplukk. Det gjelder å trene opp litt muskler og slikt først. Dagen før utstillingen fikk vi masse hjelp til pelsstell og oppstillingsteknikk av Crystal og co (oppdretteren), noe som førte til en prestasjon i ringen jeg var svært fornøyd med. Jeg følte jeg fikk til å løpe med Chessea på er allright måte, og at oppstillingen var superbra denne gangen. Vi er kjempefornøyde med kritikken, plasseringen, rød sløyfe, og ikke minst dommeren, som var utsolig flink. Han var varsom og rolig med hundene, og snakket med dem. Han undersøkte hver hund grundig, og tok seg god tid. Slike dommere er virkelig bra å stille for! Så denne gangen kan jeg bare si "jeg er kjempefornøyd". Trening gjør mester, er det ikke det man sier? :lol: Og det var veldig hyggelig å være på utstilling med oppdretteren. En helt annen feeling. Bare det å gå fra 2 blå og rett ut, til rød og 2 JKK av 4 tisper er jeg veldig fornøyd med!

Meg og Chessea i ringen..

mariachessea2rnv0.jpg

Hehe. Chessea stiller seg fint, jeg ser retard ut i lufta.

mariachessea3copysgo7.jpg

chessoppstillingmw1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...