Gå til innhold
Hundesonen.no

Innmønstring av hund i NKK

Breeze

Recommended Posts

Skrevet

Vet at det i Sverige er blitt innmønstret to hunder av min rase. Begge hanner, den ene en "aboriginal" import fra Armenia, mens den andre faktisk var født i Sverige, men ikke hadde papirer.

Er det noen her som har noen erfaring med denne fremgangsmåten for å få registrert hund?

Jeg vet at man må deponere registreringsavgiften, at hunden deretter får et dep. nr. og kan stilles ut en gang. Oppnår den kravet til premiegrad, blir så stamtavlen utstedt av NKK.

Men jeg lurer på hva som kreves for å få mønstre inn en hund, må det være en import f.eks. Noen som vet?

Skrevet

Vet at det i Sverige er blitt innmønstret to hunder av min rase. Begge hanner, den ene en "aboriginal" import fra Armenia, mens den andre faktisk var født i Sverige, men ikke hadde papirer.

Er det noen her som har noen erfaring med denne fremgangsmåten for å få registrert hund?

Jeg vet at man må deponere registreringsavgiften, at hunden deretter får et dep. nr. og kan stilles ut en gang. Oppnår den kravet til premiegrad, blir så stamtavlen utstedt av NKK.

Men jeg lurer på hva som kreves for å få mønstre inn en hund, må det være en import f.eks. Noen som vet?

Vet ikke så mye om dette egentlig. Men det må vel ikke være import. jeg vet om en Collie som ble innmønstret. men den var reg i NHL så dette blir kanskje ikke det samme

Skrevet

Vet ikke så mye om dette egentlig. Men det må vel ikke være import. jeg vet om en Collie som ble innmønstret. men den var reg i NHL så dette blir kanskje ikke det samme

Var den registrert i NHL, for så å bli innmønstret for registrering i NKK?

Uansett, tror jeg må sjekke med NKK for å få svaret på det opprinnelige spørsmålet mitt her.

Skrevet

Var den registrert i NHL, for så å bli innmønstret for registrering i NKK?

Uansett, tror jeg må sjekke med NKK for å få svaret på det opprinnelige spørsmålet mitt her.

Ja, den var reg i NHL, resten av slekta var også i NHL. Ikke helt sikker på prosessen for

å få den reg. i NKK, men hun fikk det tilslutt.

Skrevet

Trodde innmønstring var noe NKK "åpnet" for spesielle raser. Vet jo at de hadde på Jack Russel da den ble godkjent som rase, og at det har vært/er på Norsk elghund sort (på NES kan man på innmønstrert gode eksemplarer som har Norsk elghund grå i "stamtavlen")

Skrevet

Trodde innmønstring var noe NKK "åpnet" for spesielle raser. Vet jo at de hadde på Jack Russel da den ble godkjent som rase, og at det har vært/er på Norsk elghund sort (på NES kan man på innmønstrert gode eksemplarer som har Norsk elghund grå i "stamtavlen")

Iflg. NKK utstillingsreglene 3.5 så gjelder dette raser hvor stamboken ikke er lukket, eller hunder som NKK hovedstyret har gitt dispensasjon for.

Spørsmålet mitt var da (om en noe uklart formulert), vet noen hva som skal til for å få dispensasjon.

Når det gjelder Jack Russel og Norsk Elghund sort, så var/er stamboken ikke lukket kanskje?

Skrevet

Aner ikke noe om din rase, men en Border collie fikk stamtavle etter mye om og med. Den måtte først HD røntges, ID merkes, ta gjeterhundprøve og de måtte spore opp så mye av stamtavla bakover i slekta som mulig. Den har normalt registreringsnummer i dag. Er sikkert litt forskjeller fra rase til rase, så det letteste er vel å ta kontakt med NKK.

Skrevet

Det er ikke nødvendigvis innmønstring du tenker på. Rasen din er jo godkjent, både i Norge og Sverige.

Jeg forstår ikke hva du mener med "aboriginal" import fra Armenia, men jeg vet at NKK omregistrerer importer uten kjent stamtavle i tre ledd - så lenge hunden er registrert i en samarbeidende kennelklubb. Det skjer på for eksempel border collie og polarraser. En konsekvens er at man ikke kan få cacib på internasjonale utstillinger, men det er også den eneste jeg vet om.

Hunder registrert i andre kennelklubber enn de som samarbeider med FCI er det vanskeligere å få omregistrert i NKK. Men det kan gå. Jeg hørte om en valp som var registrert i en konkurrent til DKK, og den fikk ikke automatisk omregistrering i NKK. Men så lenge oppdretter omregistrerte til DKK, og deretter solgte valpen med DKK-stamtavle til Norge, gikk det greit.

Det jeg prøver å si (ser at jeg kan virke uklar) er at hvis kennelklubben i landet det gjelder registrerer valpen, blir den omregistrert i NKK. NKK krever ikke at alle ledd må være kjent, og dermed formoder jeg at det gjelder for andre kennelklubber også.

Men om valpen ikke har papirer i det hele tatt, altså ikke en gang på foreldre (Å ikke ha papirer kan jo defineres på så mange måter...), må du ta direkte kontakt med NKK og høre hva slags regler som gjelder på rasespsifikke dispensasjoner.

Skrevet

Det er ikke nødvendigvis innmønstring du tenker på. Rasen din er jo godkjent, både i Norge og Sverige.

Jo, jeg tenker på innmønstring av hund som ikke har papirer eller kjent stamtavle.

Jeg forstår ikke hva du mener med "aboriginal" import fra Armenia, men jeg vet at NKK omregistrerer importer uten kjent stamtavle i tre ledd - så lenge hunden er registrert i en samarbeidende kennelklubb.

Terminologien Aboriginal brukes for hunder som kommer fra en arbeidende isolert besetning i en av rasens hjemland (Azerbaijan, Armenia, Georgia, Daghestan), og som ofte er papirløse. Dvs. en gjeter i en avsidesliggende landsby i f.eks. Armenia har en flokk KO, som går med sauen i fjellet. Ingen av hundene har navn. En valp fra denne besetningen tas ut og eksporteres til en oppdretter i et annet land, og vil da måtte mønstres inn for å få papirer. Hundene er altså ikke registrert i noen kennelklubb, men eierne vet ofte stamtavlen langt tilbake i form av denne valpen er etter den store hannen og den lyse tispen som igjen er etter osv... i mange generasjoner bakover.

En konsekvens er at man ikke kan få cacib på internasjonale utstillinger, men det er også den eneste jeg vet om.

Ja det er riktig, og det gjelder også avkom av den innmønstrete hunden i 3 generasjoner fremover.

Men om valpen ikke har papirer i det hele tatt, altså ikke en gang på foreldre (Å ikke ha papirer kan jo defineres på så mange måter...), må du ta direkte kontakt med NKK og høre hva slags regler som gjelder på rasespsifikke dispensasjoner.

Takker for ditt svar, og tror nok jeg må gjøre som du sier å kontakte NKK for å få et utfyllende svar på dette.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det kommer jo litt på ambisjonene mtp lydighet og sånt også. Hunder som er lette å trene krever ofte også mer aktivisering.  Med labrador er det på godt og vondt mye matfokus, det er et godt verktøy i treningen, men også en utfordring. På samme måte som at mange pudler er kresne og vanskeligere å belønne med mat. Spaniel er generelt også mer matglade, men kanskje ikke så ekstreme som labrador.  Gjeterhundrasene har ofte også en del stress, og gjerne lyd med det.  Korthårscollie er en av de jeg synes er litt annerledes og som er ok hunder på aktivitet, de røyter en god del, men ikke noe pelsstell utover børsting og støvsuging. Jeg er litt usikker på lydnivå der. Men kan være verdt en titt.
    • Takk for svar 😁 Har vurdert labrador ja, men litt redd for at den hadde spist alt den kom over 😂  Har absolutt vurdert puddel på nytt, men fra en annen oppdretter. Jeg gjorde mye research og kontaktet flere oppdrettere da jeg fikk min første, men det endte ikke så bra allikevel. Var også ikke klar over at de brune var kjent for å være ekstra gal. Jeg startet en puddelgruppe i området da jeg fikk ham og vi dro på jevnlige treff der, så vet jo at ikke alle er like ikke, men det var en del av guttene som var vanskelige å ha med å gjøre.. så hadde valgt tispe om det ble puddel, tenker jeg. Springer spaniel har jeg ikke sett noe på, har ikke særlig erfaring med den type hund. Pelsstell går helt greit. Alle har jo noe stell. Puddel var ganske mye innimellom, men det var jo ikke verre enn at jeg bare kunne glattbarbere ham om jeg ikke orket en periode. Har også blitt klok av skade og innsett at jeg må prioritere trening på ro ute 🫣
    • Ah perfekt! Takk skal du ha for heads up! Hadde litt guffen magefølelse. Takk for tips, sjekker ut disse nærmere  
    • Nydelig puddel! Selv om du var uheldig med denne så finnes det nok stabile og roligere puddler av begge kjønn. Det handler mye om gener og litt om trening. Men jeg tenker med en gang standard labrador av beskrivelsen din. Det er sjelden mye lyd, de er arbeidssomme, men (som alle raser) tåler en rolig dag så lenge de ellers får det de trenger av aktivisering både mentalt og fysisk. Ellers ville jeg kanskje tatt en titt på springer spaniel, men de kan ha litt lyd. Faktorer som spiller inn er hvor mye aktivitet du ser for deg i hverdagen, og hvor mye pelsstell som er ok. Med puddel er du jo litt vant til pelsstell, så jeg antar det går fint?  Puddel med litt bedre research både på oppdretter og linjer kan jo også være en mulighet. De er flotte arbeidshunder, og det er jo en grunn til at de er brukt som servicehunder - da skal de tåle det meste av ulike situasjoner i ulike omgivelser. Hvis det kun var stresset hos denne hunden du ikke likte med puddelen så ville jeg dratt på noen puddeltreff og snakket med noen oppdrettere.
    • Fine puddelen som var min, for å få litt farge inn her 💚
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...