Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg trenger noen råd ! NÅ !

BareLinn

Recommended Posts

Etter mye om&men fant vi tilslutt ut at kattungen vi hadde fått oss, var en HANkatt..

Jeg var ute etter en hunnkatt, da vi anskaffet oss katten,fordi jeg selv mener at di er roligere

når di blir eldre, osv.Etter erfaringer med bare hunnkatter.

Etter mye frem&tilbake,mye diskusjon,og om&men, fikk jeg typen med på at vi

skulle lete etter en kattunge til.

Det er trossalt JEG som står for det meste her hjemme,da han jobber,så

det ble jo mitt ansvar.

Etterhvert fant vi en dame som hadde hatt sitt 6kull på katten sin som bare var 3år.

Vi tok kontakt med henne,og den jeg falt for på bildet var den eneste som var igjen.

Vi tok henne med oss.

Da begynte problemene !

Når vi kom hjem og et helt døgn etterpå er katten like redd og "sær".

Hun freser til den andre katten vi har,enda han bare er 2uker eldra.(Men fra et annet kull)

Hunden vår skremmer nesten livet av henne,bare hun reiser seg.

Greit nok.

Vi skilte kattungene,fra hunden og lot hunden bli på kjøkkenet, natta over.

Idag,dag2, har hun vært mere fremme,og det er TYDELIG at hun er nysgjerrig.

Men han vi hadde fra før skjønner ikke hvorfor er hun er så "sint".

Poenget er:

Hun freser til alt som rører seg,og klorer.

Vi må være MEGET forsiktig hvis vi skal bort til henne med hånda,hvis ikke freser hun.

HVA KAN VI GJØRE??

Hun er tydeligvis blitt litt knyttet til oss, for så fort vi går ut for å røyke så mjauer hun som en gal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er kattungen? Har jeg rett når jeg antar hun er 8 uker? Uansett: er det rart den freser... katter er ikke akkurat flokkdyr og det vil ta en stund før de 2 vil finne ut av det med hverandre. Hvis de noensinne gjør det.. Det smarteste er å ha katter med gooood margin i aldersforsjellen. Mine 2 er det 5-6 år i mellom og det er aldri noen diskusjon om hvem som er sjefen. (selv om gamle Lottemor noen ganger bare mååå denge pusungen litt for syns skyld) Lillith freste som en tulling de første gangene Lotte nærmet seg henne og det tok sin tid før hun stolte på bikkja. Du må prøve å huske at dette er en liten baby som er tatt ut fra alt det vante og plassert i enhver kattunges største mareritt:rivaliserende kattunger og en hund! Det beste du kan gjøre er å la den få fred og ro til å finne ut av ting på egen hånd de første dagene stakkar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har desverre tatt en tunge avgjørelsen av å gi henne bort nå.

Di bare sloss her, og hunden har levd på kjøkkenet og gangen siden vi fikk henne i hus.

Hun er jo så sint.

Ikveld kommer en meget hyggelig jente å henter henne.

Bedre at hun får et hjem hvor hun kan være "sjef".

Og at hun slipper å sloss med denne vi har.

Hun er herlig,men med tanke på katten`s beste, er det best å gi henne til noen som ikke har katt fra før.

Takk for råd !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har 2 hunder og 2 katter. Førstemann ut var en hund. da jeg fikk den 1 katta tok det nesten 5 dager før hun sluttet å vese og akksepterte at hun bodde hos meg.

Katt nr 2 godtok alt med en gang, med pusi( nr1) veste i 2 dager, 3 dagen var de perlevenner.

Nå som Felix(hund) kom i hus tok det pusi 3 dager før hun sluttet å vese til han, men Vipsi (katt nr 2) holdt på i 5 dager.

Jeg har latt dem ordne opp i dette selv. Tror det er det beste. Alle reagerer forskjellig, tror de trenger litt tid på å venne seg til hverandre bare.

Håper det går over fort og dere får husfred igjen snart...

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trist at dere ser dere nødt til å gi bort vesle pusefrøkenen deres pga fresing..vi fikk oss en kattunge for 2 uker side(pus nr 6) og han freset godt han og det gjorde alle de andre pusene til han også, ca en ukes tid, til de ble vant med hvernadres lukter! nå er alle kattene venner og leker masse sammen...alle vil leke med den lille...vil vaske den og kose med den!! så det er bare snakk om til til tilvending om bli vant med fremmede lukter fra den nye katten!! det er det det handler om i dyrenes verden!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Med straff mener jeg noe som avbryter og på sikt reduserer den uønskede adferden. Hva det er og hvor hard straffen er vil selvsagt avhenge av hund og situasjon. For mitt eget vedkommende er det i en del tilfeller nok med et bestemt "nei" for å avbryte stirringen. Men det er jo per def straff det også. Ja, leash-pop kan funke på noen hunder, men i slike situasjoner er min erfaring at man også bør være litt forsiktig med det, da leash-pop faktisk også kan trigge utagering.   Ja, enig i det du sier om å bruke metode som kan utvikle stress ved passering. Det er også noe av grunnen til at jeg bruker motbetinging når avstanden er stor nok. Jeg har forøvrig god erfaring med å benytte motbetinging på langt mindre avstand etter å ha straffet tidligere. Dermed unngår man også stress og at hunden assosierer motgående hunder med noe negativt.   PS! Veldig bra jobbet at det har funket for deg kun med motbetinging.
    • Jeg tenker det kommer an på hunden. ..og hva du mener med straff. Er det en innarbeidet lyd som indikerer avbryt, ellers..? Hva ellers?  Fra YouTube ser det ut som såkalt "leash pop" fungerer på mange hunder. Det finnes jo mange grader av det, det trenger ikke være så kraftig at det gjør vondt, og det kan fungere som Caesar Millans: "Tssscht!" for å få kontakt på en måte som ikke fungerer som belønningsmarkør, men advarsel om at nå blir jeg sur og det blir kjip stemning her? Mange hunder tar det til seg at fører er misfornøyd. Mer interessant å gjøre fører happy. Så er det andre hunder som ikke kunne brydd seg mindre om det.  Personlig er jeg skeptisk til å gjøre noe hunden kan utvikle stress ifbm passeringer av. Motbetinging har alltid fungert for meg, men det kan som du sier ta tid, og jeg vet om TO meget erfarne som ikke har lykkes med den metoden på sine hunder selv etter to år med konsekvent trening, så 🤷🏼‍♀️ Privattimer med erfaren instruktør?    Edit: Av alternativ adferd virker sitt litt kjedelig. Hvor mye begeistring og belønning er hunden vant med at en plain sitt utløser? Jobbe den opp litt om det har gått rutine i den?
    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...