Gå til innhold
Hundesonen.no

Engelsk Springer Spaniel


Huldra
 Share

Recommended Posts

Dersom man har en hund med en pels som har litt for mye krøller etter standarden, kan man bruke en strømpebukse eller man kan kjøpe spesialsydd dekken for å klemme ned krøllene. Dette har man på hunden når den er nydusjet slik at den tørker slik. Gleden er kortvarig, men holder en dag eller to på utstilling. Det finnes ja, men de fleste bruker silkedekken for samme nytten (de fleste har ikke så krøllete hunder), pluss at pelsen blir veldig glansfull. Jeg har ikke sett noen hunder med strømpebukse(dekken), men har hørt om det og har ett selv som jeg har brukt to ganger, dog aldri før utstilling. Hårspray derimot, det har jeg aldri sett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...
  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Noen bilder av vår flotte Nelvana's Galliano "Gaius" på 3 år :-) Her er Gaius den dagen vi fikk ham, for snart 1 år siden. Så flott har han blitt nå :-) Gaius er både spannhund ...

Uttrykket blir veldig forskjellig på de ulike typene springer: Utstillingsvarienten først. Utstillingstypen. Dual purpose Dual purpose Dual purpose (niesen til min tispe)

Til daglig går disse hundene under navnet "springer". De er en mellomstor rase, og stammer fra de samme linjene som cocker og field spaniel, selvsagt fra England. Noen stikkord: -mellomstor stø

Posted Images

RAS-Norge

Der er ikke tallmateriale for hudproblemer/øreproblemer. Mitt inntrykk blandt springere i min del av Norge er at dette ikke er veldig utbredt.
Hvis man steller pelsen og holder øre-inngangene nedklippet, så er mitt inntrykk at hundene har få problemer. Jeg kjenner ikke til noen springere i mitt miljø med allergi. Og jeg er over gjennomsnittet opptatt av allergi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, enna skrev:

RAS-Norge

Der er ikke tallmateriale for hudproblemer/øreproblemer. Mitt inntrykk blandt springere i min del av Norge er at dette ikke er veldig utbredt.
Hvis man steller pelsen og holder øre-inngangene nedklippet, så er mitt inntrykk at hundene har få problemer. Jeg kjenner ikke til noen springere i mitt miljø med allergi. Og jeg er over gjennomsnittet opptatt av allergi...

Nei jeg vet at det ikke er tall materiale der, som allerede nevnt har jeg lest raskt gjennom. 2 av 7 springere jeg kjenner har allergi, forskjellig kjønn og forskjellig oppdretter. Det kan selvfølgelig være helt tilfeldig, men jeg synes det var merkelig at allergi/hudproblemer kun var nevnt i en bisetning. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Der er til stadighet diskusjon om springer: working versus dual. Med sterke meninger i begge leire.
Der er, så langt jeg har sett, større ulikheter mellom individer av samme "linjer" enn mellom "typer". Det en del gir uttrykk for - er at working kan bli i overkant  "høye". Slik at de pga høyt tempo overser funn de burde ha tatt ved søk. De "flyr for høyt". Så jeg vet om feks politi  (og andre) som heller velger dual fremfor working pga dette.
Samtidig er der en del dual som er ganske "lave", og som nok bidrar til ryktet om at dual er uegnet som arbeidshunder.
Selv har jeg en veldig høy dual. Som jeg har jobbet med for å få "ned" under søk. Med godt resultat - hun søker metodisk, nøyaktig, og fokusert. Samtidig som hun har høyt tempo. Og hun er energisk og tåler lange økter (20 - 40 minutter) og lange treningsdager.
Så det erviktigere å se etter rett individ for sitt bruk enn type. Er hva jeg har havnet ned på etter snart to år med rasen. Der er dual som brukes i jakt. Med godt resultat. Og der er working som brukes til lydighet. Mya avhenger av fører. Og valg av linjer, oppdretter, kull og valp.
Og som i andre hundemiljøer: mange sterke meninger. Om de meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...