Gå til innhold
Hundesonen.no

Øvelsen hals


Nirm

Recommended Posts

Sliter med at Vida ikke vil holde utgangsstilling på øvelsen hals. Hu "hopper" lengre og lengre vekk fra meg, og havner omtrent foran om jeg ikke passer på. Har prøvd med å ha hu inntil en vegg, da rygger hu bare. Setter jeg hu i et hjørne, kommer hu jo ingen steder, men vi kommer ikke noe videre derifra. Det ser ikke ut som om hu fatter poenget med å sitte i ro og bjeffe samtidlig da.

Har prøvd å rett og slett holde henne igjen i halsebandet slik at det ikke er mulig å rygge. Belønner for noen få bjeff i riktig posisjon, men synes ikke jeg får økt antall bjeff før hu flytter på seg. Hu klarer 2-5 bjeff før hu starter å flytte på seg.

Så hvordan gå frem for å få henne til å skjønne at hu skal sitte i ro når hu bjeffer?

Hu er forøvrig ikke klikkertrent, så å klikke for riktig posisjon etc vil ikke fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter med at Vida ikke vil holde utgangsstilling på øvelsen hals. Hu "hopper" lengre og lengre vekk fra meg, og havner omtrent foran om jeg ikke passer på. Har prøvd med å ha hu inntil en vegg, da rygger hu bare. Setter jeg hu i et hjørne, kommer hu jo ingen steder, men vi kommer ikke noe videre derifra. Det ser ikke ut som om hu fatter poenget med å sitte i ro og bjeffe samtidlig da.

Har prøvd å rett og slett holde henne igjen i halsebandet slik at det ikke er mulig å rygge. Belønner for noen få bjeff i riktig posisjon, men synes ikke jeg får økt antall bjeff før hu flytter på seg. Hu klarer 2-5 bjeff før hu starter å flytte på seg.

Så hvordan gå frem for å få henne til å skjønne at hu skal sitte i ro når hu bjeffer?

Hu er forøvrig ikke klikkertrent, så å klikke for riktig posisjon etc vil ikke fungere.

Først ville jeg nok gått tilbake til ett og ett bjeff og belønne dem for å være korrekte, en slik feil er ofte ett problem som dukker opp når man har gått for fort fram og slurvet litt med "problemet" i starten :)

Så hadde jeg også sett på hvor jeg gir belønningen fra og hvor hunden får tak på belønningen. Vil du ha henne til å sitte inntil deg for å få belønningen så belønner du ved kneet ditt. Leken er også inntil deg. Ingen kasting av ball/fille.

Dette er en øvelse (som så mange andre) jeg syns er vanskelig å gi råd egentlig. Mye går på hvordan du har fått fram halsen din og hvilken modus hun er i. Problemet grunner også ofte i det.

Er ikke sikkert dette stemmer på deg, men jeg har ofte sett det problemet du har der om hunden er trent opp på "kamp/forsvars" hals, evt at føreren utfordrer hunden mye under øvelsen ved å stirre intenst på den, og hunden velger å vike/trekke seg ut av situasjonen.

Jeg har ett tips med hvordan du kan bruke linen til å plassere hunden, du må da ha en hjelpefører. Måten jeg har gjort det tidligere på er ved å ta linen i halsbånder-mellom frambena på hund også rundt skinken (over halen) på hunden som sitter. Hjelpefører har da plassert seg lavt for å kunne manøvre linen i den posisjonen. Linen skal bare holdes der, slik at når hunden da flytter seg utover så opplever den ett press på skinken og "hopper" tilbake. Det kan da belønnes. Egentlig helt umulig å forklare, må egentlig vises.. håper det var forståelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville gjøre samme som Jeanette, gå tilbake til et og et bjeff og bygge derfra. Belønne rolige, dype bjeff og belønne med mat, ikke lek, servere godbiten ned langt ned sånn at hun må bøye hodet ned for å spise og frambena er i bakken. Spiser ikke hunden kan du også bare gi henne ball eller kong i samme posisjon. Dette for å få rett attityd, rolig og behersket.

Vet jo ikke hvordan du har fått frem halsen i utgangspunktet, men mange bjeff, for høyt stress osv i starten gir ofte hopp og sprett, iblant i kombinasjon med lys stemme, "tomme" bjeff, gauling osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Er ikke jeg som har lært henne å halse, så jeg veit ikke hvordan det er trent inn. Har 8 uker på oss for å få det inn nå, så jeg starter å få litt panikk... Men med masse riktig trening, så må det jo gå.

Skal prøve dette med kongen ned mellom beina (hu er ikke så voldsomt glad i godis...).

Når hu halser, så er det med dype bjeff. Hu bruker "mye kropp" for å få frem hvert bjeff, og jeg har faktisk enda ikke hørt henne bjeffe masse raske bjeff. Så hu halser pent, bare sitter ikke rolig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...