Gå til innhold
Hundesonen.no

Øvelsen hals

Nirm

Recommended Posts

Skrevet

Sliter med at Vida ikke vil holde utgangsstilling på øvelsen hals. Hu "hopper" lengre og lengre vekk fra meg, og havner omtrent foran om jeg ikke passer på. Har prøvd med å ha hu inntil en vegg, da rygger hu bare. Setter jeg hu i et hjørne, kommer hu jo ingen steder, men vi kommer ikke noe videre derifra. Det ser ikke ut som om hu fatter poenget med å sitte i ro og bjeffe samtidlig da.

Har prøvd å rett og slett holde henne igjen i halsebandet slik at det ikke er mulig å rygge. Belønner for noen få bjeff i riktig posisjon, men synes ikke jeg får økt antall bjeff før hu flytter på seg. Hu klarer 2-5 bjeff før hu starter å flytte på seg.

Så hvordan gå frem for å få henne til å skjønne at hu skal sitte i ro når hu bjeffer?

Hu er forøvrig ikke klikkertrent, så å klikke for riktig posisjon etc vil ikke fungere.

Skrevet

Sliter med at Vida ikke vil holde utgangsstilling på øvelsen hals. Hu "hopper" lengre og lengre vekk fra meg, og havner omtrent foran om jeg ikke passer på. Har prøvd med å ha hu inntil en vegg, da rygger hu bare. Setter jeg hu i et hjørne, kommer hu jo ingen steder, men vi kommer ikke noe videre derifra. Det ser ikke ut som om hu fatter poenget med å sitte i ro og bjeffe samtidlig da.

Har prøvd å rett og slett holde henne igjen i halsebandet slik at det ikke er mulig å rygge. Belønner for noen få bjeff i riktig posisjon, men synes ikke jeg får økt antall bjeff før hu flytter på seg. Hu klarer 2-5 bjeff før hu starter å flytte på seg.

Så hvordan gå frem for å få henne til å skjønne at hu skal sitte i ro når hu bjeffer?

Hu er forøvrig ikke klikkertrent, så å klikke for riktig posisjon etc vil ikke fungere.

Først ville jeg nok gått tilbake til ett og ett bjeff og belønne dem for å være korrekte, en slik feil er ofte ett problem som dukker opp når man har gått for fort fram og slurvet litt med "problemet" i starten :)

Så hadde jeg også sett på hvor jeg gir belønningen fra og hvor hunden får tak på belønningen. Vil du ha henne til å sitte inntil deg for å få belønningen så belønner du ved kneet ditt. Leken er også inntil deg. Ingen kasting av ball/fille.

Dette er en øvelse (som så mange andre) jeg syns er vanskelig å gi råd egentlig. Mye går på hvordan du har fått fram halsen din og hvilken modus hun er i. Problemet grunner også ofte i det.

Er ikke sikkert dette stemmer på deg, men jeg har ofte sett det problemet du har der om hunden er trent opp på "kamp/forsvars" hals, evt at føreren utfordrer hunden mye under øvelsen ved å stirre intenst på den, og hunden velger å vike/trekke seg ut av situasjonen.

Jeg har ett tips med hvordan du kan bruke linen til å plassere hunden, du må da ha en hjelpefører. Måten jeg har gjort det tidligere på er ved å ta linen i halsbånder-mellom frambena på hund også rundt skinken (over halen) på hunden som sitter. Hjelpefører har da plassert seg lavt for å kunne manøvre linen i den posisjonen. Linen skal bare holdes der, slik at når hunden da flytter seg utover så opplever den ett press på skinken og "hopper" tilbake. Det kan da belønnes. Egentlig helt umulig å forklare, må egentlig vises.. håper det var forståelig.

Skrevet

Tusen takk. Bare ut og trene mer ja. :D

Kan det ha noe å si at hu har lært å sitte å melde først? For om jeg ikke stopper henne, så hopper hu bare rundt og blir sittende rett foran meg.

Skrevet

Ville gjøre samme som Jeanette, gå tilbake til et og et bjeff og bygge derfra. Belønne rolige, dype bjeff og belønne med mat, ikke lek, servere godbiten ned langt ned sånn at hun må bøye hodet ned for å spise og frambena er i bakken. Spiser ikke hunden kan du også bare gi henne ball eller kong i samme posisjon. Dette for å få rett attityd, rolig og behersket.

Vet jo ikke hvordan du har fått frem halsen i utgangspunktet, men mange bjeff, for høyt stress osv i starten gir ofte hopp og sprett, iblant i kombinasjon med lys stemme, "tomme" bjeff, gauling osv.

Skrevet

Takker. Er ikke jeg som har lært henne å halse, så jeg veit ikke hvordan det er trent inn. Har 8 uker på oss for å få det inn nå, så jeg starter å få litt panikk... Men med masse riktig trening, så må det jo gå.

Skal prøve dette med kongen ned mellom beina (hu er ikke så voldsomt glad i godis...).

Når hu halser, så er det med dype bjeff. Hu bruker "mye kropp" for å få frem hvert bjeff, og jeg har faktisk enda ikke hørt henne bjeffe masse raske bjeff. Så hu halser pent, bare sitter ikke rolig...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...