Gå til innhold
Hundesonen.no

Steinkjer 2.septebmer

MarieR

Recommended Posts

Kjempeherlig dag på steinkjer i dag, til tross for litt forsinkelser osv.

Ask ble 1AK og 1VK, men nå var han jo den eneste i klassen sin også ;) Dermed er han kvalifisert til avl :D

kritikk:

Velvoksen hannhund, 47 cm. ( jeg fikk litt panikk da hun ville måle han ,visste han lå på makgrensen forrige gang han ble målt, men han ka jo ha vokst..)

velskåret hode, bra ører og bitt. kune hatt noe bedre vinker, noe lang i lenden( noen som vil forklare det med lenden? ;) )

Kunne vært fastere i overlinjen, halen kunne ringlet bedre ( her fikk skriveren store problemer, fostod ikke bæret av hva dommeren mente med ringlet ;) )

Noe markert hvit krage. Fin pelskondisjon. ( er det mulig, hunden har aldri vært så avrøytet..)

Nokså usikker denne kritikken synns jeg..blir for mye burde og kunne..menmen, er storfornøyd med plassering og ikke minst oppførselen på hunden i og utenfor ringen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gikk som forventet ut med 0. premie pga overbitt, men kritikken var allikevel ikke så aller verst:

Midl stor mg god type, godt kj.preg, bløt hals (for mye halsskinn, det visste vi fra før av, hun hadde antageligvis hatt mindre om hun ikke hadde hatt overbitt), skallen er god, god lengde i nesep. (fint med dommer som setter pris på at ikke alle labradorer ser ut som ensfarga rottweilere!), men u.kjever er deformert, (overbitt altså) mg god front, god o. og underlinje, kraftige lår (er det positivt eller negativt? Om det er negativt er jo det litt rart, det er jo kun muskler i lårene hennes, ikkeno fett), litt ustab bev. (jeg ble stressa og løp for fort, så hun begynte å galloppere, også senket jeg dermed farten før jeg glemte meg - min feil altså. vanligvis løper hun pent), god pelsstruktur.

Hadde hun ikke hatt overbitt, hadde vi helt klart prøvd oss mer i ringen. Men framover satser vi heller på lydighet. :)

Ellers - gratulerer til Marie med 1AK og 1VK (kjipt at tispa ikke kom) og til Stine med bra resultat og nydelig kritikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velvoksen hannhund, 47 cm. ( jeg fikk litt panikk da hun ville måle han ,visste han lå på makgrensen forrige gang han ble målt, men han ka jo ha vokst..)

velskåret hode, bra ører og bitt. kune hatt noe bedre vinker, noe lang i lenden( noen som vil forklare det med lenden? :D )

Kunne vært fastere i overlinjen, halen kunne ringlet bedre ( her fikk skriveren store problemer, fostod ikke bæret av hva dommeren mente med ringlet ;) )

Noe markert hvit krage. Fin pelskondisjon. ( er det mulig, hunden har aldri vært så avrøytet..)

Nokså usikker denne kritikken synns jeg..blir for mye burde og kunne..menmen, er storfornøyd med plassering og ikke minst oppførselen på hunden i og utenfor ringen! :)

Lenden er partiet fra siste ribbein og bakover til bekkenet. Det kan virke kortere om buken er mer utfylt - men da kan man jo også bikke over til at hunden blir feit. Men gode vinkler kan forkorte lenden. Ringlet hale har med hvordan halen bæres - så vidt jeg vet skal buhund bære halen i en ring, og den ringen skal være tett nok, og bæres på riktig måte (for eksempel over ryggen, og ikke nede ved hasene).

Kritikker blir jo ofte "gjerne", "burde", "kunne" - det er jo dommerens subjektive vurdering av hunden. Selv om rasebeskrivelsen har konkrete punkter, er det vanskelig å tolke og overføre til levende hunder. Dommeren har en oppfatning, forestilling om hvordan idealhunden innenfor den rasen ser ut, og kritikken gjengir hvordan din hund samsvarer med det bildet.

Lykke til videre!

mg god front, god o. og underlinje, kraftige lår (er det positivt eller negativt? Om det er negativt er jo det litt rart, det er jo kun muskler i lårene hennes, ikkeno fett)

Jeg ville helt klart tolke dette som kraftfulle, muskuløse, flotte lår. Dels fordi det er viktig på en brukshund - tenk deg labradoren skal svømme i vannet, og trenger sterke bakbein for frasparket. Dessuten har jeg vel aldri hørt noen dommer konkretisere overvekt til lår - tror det bare er mennesketisper hvor fett lagrer seg der det vil, og ikke jevnt over det hele...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 BTK på Tequila. :P

4 mnd tiltalende tispevalp, fine proposisjoner, velformet hode, lovende snuteparti, bra ører, god hals, velkroppet for alder, en smule overbygget, bra poter, lovende pels, gode sidebevegelser med bra driv, noe løs i albuene, Hærlig temperemang. Vel Vist. En meget lovende valp.

Han sa også etterpå at hun var veldig hærlig og at han likte henne godt. Om hun utviklet seg like bra videre som hun har gjort til nå så hadde hun en meget lys fremtid forran seg. :D

Jeg stilte også The til Cavkooik i vinner og BHK og han ble 1JK, HP,2VK, 3BHK, CK. ;) Kjempemoro.

Dommeren sa forresten at han hadde dømt i 6 forskjellige land i år og Theo hadde det beste hodet han noen gang hadde sett. Han var en skjønnhet å se på.

Cavkooik fikk forøvrig dommerens mailadresse for han ville ha bilde av hundene hennes og han lurte på hvilke engelske linjer som lå bak.

Rino fikk forøvrig Cert også da. ;)

Fant ut at dommeren driver oppdrett av Cavalier i Irland så da er det jo ekstra moro med CK og Cert.

Jeg gikk også med en Phalene i oppdretterklasse og vi ble 2 beste oppdretterklasse. ;)

Edit: Dere som tok bilder av oss i ringen, kan dere sende meg bildene? Og jeg vil ha ALLE. :)

post@cavalierer.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vår kritikk fra helgen:

Kritikk

- Passe stor meget god type

- Utmerket kjønnspreg

- Vakkert hode

- Fin hals og front

- Fin manke og overlinje

- Normalt vinklet foran og bak

- Brede, fine lår med god musklatur

- Parallelle stabile bevegelser

- Utmerket haleføring

- Tett god og glinsende pels

Selv synes jeg det er en strålende kritikk og er veldig, veldig fornøyd med helgen, iallefall fornøyd til oss å være :D

Ble 1. AUK og 2. AUK med HP ;)

Eller så vil jeg gratulere Marie og Ask, Liv Anne og Tequila, Mona og Albin og Ingvild og Tinka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest cavkooik

Jeg stilte også The til Cavkooik i vinner og BHK og han ble 1JK, HP,2VK, 3BHK, CK. :D Kjempemoro.

Dommeren sa forresten at han hadde dømt i 6 forskjellige land i år og Theo hadde det beste hodet han noen gang hadde sett. Han var en skjønnhet å se på.

Cavkooik fikk forøvrig dommerens mailadresse for han ville ha bilde av hundene hennes og han lurte på hvilke engelske linjer som lå bak.

Rino fikk forøvrig Cert også da. ;)

Fant ut at dommeren driver oppdrett av Cavalier i Irland så da er det jo ekstra moro med CK og Cert.

Vi får ta med hele rekka da:

Theo: 1jk, 1jkk, HP, 2vk, ck og 3 bhk

Rino: 1ak, 1vk, cert, 2bhk

Vi finnes ikke fornøyd ;) Har ikke gjort noe annet enn å smile siden... :);)

Cavalita: Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Bedre sent enn aldri :)

Her er kritikken til Albin:

Utmerket type/størrelse, vakker helhet, Maskulint hode, Anelse lyse øyne, utmerket overlinje, utmerket kropp/benstamme, velvinklet, utmerkede bevegelser, vakker pels med bra farge, velvist.

Resultat: 1auk-1aukk, hp, 1vk, cert, 1bhk, BIR, BIG5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, har ikke svart jeg gitt :D

Saeta fikk 1AUK 3AUKK uten HP. Dommeren var desverre veldig nøye på for- og bakbeinsbevegelser, og hun er jo løs i fronten, derav plasseringen. Ikke nok pels til å skjule det heller nemlig :rolleyes:

Helt OK for meg det :) Brynjar hadde bursdag noen dager før, og fikk bursdagkake og gaver av noen venner, kjempekoselig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...