Gå til innhold
Hundesonen.no

Problemløsning?

Guest Belgerpia

Recommended Posts

Guest Belgerpia
Skrevet

Altså - vi har ett kull med seks søte små groenendaeler. Mamma er en særdeles blond variant av arten, dum og deilig juba juba. Hun har aldri vært særlig for seg når det gjelder å løse verdensproblemer, det har vært lettere å bare å sette seg ned å vente på at noen skal løse dem for henne liksom. Litt sånn "drømmedame" og "bare se på meg dame" som ikke trenger å si no........

Vel - nå er hun mamma for første gang, til en yndig liten bande med glade pelsdotter som nå er litt over 3 og en halv uke gamle......... Jeg har enda ikke erstattet valpekassen med seng, så de bor enda i den - i alle fall er det intensjonen at de skal bo i den, at gjengen mener at det er greit å vippe seg ut på gulvet og har ment det i en uke nå får så være. Jeg flytter ikke ut valpekassen før valpene er nærmere fem uker og ferdig med det liksom..... :) Vel, valpekassen vår er 40 cm høy på utsiden, litt lavere på innsiden naturlig nok - laget sånn helt bevisst for å unngå valper overalt frem til de kan flytte ned i kennelen å få større plass å boltre seg på....... Vanligvis så har da tidligere kull vært over kanten i fire ukers alder - denne gjengen var ute av kassen forrige helg - altså før fylte 3 uker..........

Nå tror ikke jeg at de har planlagt det, det bare blir sånn ikke sant? Man henger på kanten og brått så er man på feil side....... I motsetning til tidligere kull så blir imidlertid ikke denne gjengen overrasket over å være på feil side - nope, da tusler de rundt har det helt kult - imidlertid blir det av og til litt ensomt å være på utsiden så de vil gjerne tilbake - hvilket fra utsiden av kassen er en fysisk umulighet - fordi de rett og slett ikke når kanten - men denne gjengen vet råd..........

Kassen er plassert i ett hjørnet på vårt gamle baderom, en del av kassen står foran døren inn til vaskerommet - og inn til vaskerommet er dørterskelen høy - veldig høy - og her kommer problemløsningen inn - valpene har funnet ut at dersom de klatrer opp der - mellom døra og kassen så kommer de høyt nok til å kunne kravle opp i kassen igjen........... og det er på det tidspunktet jeg blir mektig imponert over hva disse små som enda sliter med å få fokus på lydkilder og ikke helt er sikker på hva de ser om de ser noe - har klart å finne ut helt på egen hånd......

Altså - valper fra tidligere kull har jo bare satt seg ned å gaula når livet på utsiden av valpekassen har blitt for kjedelig - i påvente av at den hyggelige damen med maten skal komme å redde dem - disse her går da bare inn igjen selv........... Flott at de har fått hjernekapasitet altså - men jeg er nesten på nippet til å geniforklare disse her jeg......

Jovisst - det kan være basert på flaks, men området de kan klare å komme seg opp i kassa fra er i enden av rommet - den enden mamma ikke er så ofte og helt motsatt av hvor de går ut - strekka er forøvrig også bare 20 cm - sånn at det er liksom ikke snakk om at de har kommet seg opp på kanten og turna rundt , det er bare en liten flik........

Kan det være at de har løst ett problem slik jeg tror, eller handler det om noe annet?

Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i det du beskriver. Jeg har en hund som løser alle problemer som kommer i hennes vei. Og det begynte med at hun var den eneste som klarte å klatre ut av valpekassa. Man ser de små grå går når hun blir presentert for et problem, og hun finner alltid en løsning!

Dine valper er nok likedan. Og vil nok vokse opp og være veldig intelligente og selvstendige!

Skrevet

Man lærer jo av hverandre, og hunder lærer jo av erfaring. Så da har nok en klart å kravle seg over i valpekassen på denne måten og det har de andre fått med seg, derfor har de også fulgt etter. Så de er nok små problemløsere.

Skrevet

morsomt det du skriver... :D

Jeg TROR at noen valper er problemløsere. Min forrige tispe var det fra hun var veldig ung og fortsatte med å være en skikkelig smarting når det gjaldt slike ting hele livet.

Jeg fulgte henne tett når hun var i valpekassa (min daværende kjæreste som hadde dette kullet) og hun og en bror var helt rå når det gjaldt problemløsning. Og min lille tispe lå hakket bak broren sin, han var helt suveren.

En dag vi hadde vært i butikken kom vi hjem til to valper for lite i valpekassa, valpene var da drøye to uker. Tispevalpen min sto utenfor å skrek, uten mulighet til å komme seg tilbake i den varme kassa. Hannvalpen var søkk borte..... Vi lette frenetisk rundt, før vi fant han i en filttøffel. Der lå han krøllet sammen og sov i sin dypeste søvn.

Denne tøffelen sto av en eller annnen grunn på samme plass hele tiden, og etter denne hendelsen gjentok dette seg daglig omtrent, helt til han ikke maktet å få plass der... :)

Når valpene var rundt 3 uker, hadde vi de mye ute på dagtid. Det var en fin og varm sommer, og vi bygde en stor valpegård ved hjelp av gjerdestolper og hønsenetting. De hadde ikke vært der mange gangene før utbryter kongen og dronninga hadde funnet løsningen på å komme seg over. Hønsenettingen var 90 cm høy. Først var hannvalpen over, mens tispa fulgte nøye med på hvordan han gjorde det, og etter at hannvalpen hadde gjort dette noen ganger, kom tispa etter og vips så hadde vi to små valper som fant gresset på andre siden grønnere. De syv andre valpene sto fortsatt på innsiden og klarte aldri å komme seg over...

Selvfølgelig veldig morsomt med to så forseggjorte valper, men også rimelig problematisk. Vi visste aldri om vi hadde klart å stenge de godt nok, og det var mer enn en gang at vi gikk med hjertet i halsen å lette etter disse to små utbryter-barna.

Tispa mi var en god problemløser hele livet, hun skjønte kjapt dette med å "gå rundt" for å komme til det som er på andre sider o.l, men sluttet heldigvis med å være så veldig opptatt av å ikke være innesperret.

Hannhunden fortsatte med å "bryte seg ut", enten det var av bur eller hundegårder. I hundegården gikk han bare i et hjørne å klatret i vei, på bilburet sitt måtte han ha hengelås, låsen på døra skjønte han i løpet av 2 dager...

Skrevet

Flinke, glupe bebisene! :D

Altså - vi har ett kull med seks søte små groenendaeler. Mamma er en særdeles blond variant av arten, dum og deilig juba juba. Hun har aldri vært særlig for seg når det gjelder å løse verdensproblemer, det har vært lettere å bare å sette seg ned å vente på at noen skal løse dem for henne liksom. Litt sånn "drømmedame" og "bare se på meg dame" som ikke trenger å si no........

Er ikke det en måte å løse problemer på nå da, liksom? :D Jeg har da sett menneskelige varianter av frøkna jeg - de løser problemene sine på omtrent samme måte.. Og det funker jo.. :(

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Så bra du tenker på økonomien før du skaffer hund! Det koster en del, og som du har erfart kan det fort komme på ekstra kostnader. Når det gjelder timing så er det noen faktorer. Hvis du ikke allerede har vært i kontakt med oppdrettere så kan det ta tid å finne et valpekull med leveringsklare valper. Noen oppdrettere har reservert alle valpene før de er født. Så start med å kontakte ulike oppdrettere og sjekke tid for valpekull, om foreldrene oppfyller avlsrådene til raseklubben osv. Hvis dere skal flytte, slik jeg forstår det, så kan det være greit å ha kommet noenlunde i orden før en valp kommer i hus. Er huset "valpesikkert"? Er det hage/uteområde som er inngjerdet, er dette noe dere tenker å gjøre eller ha på plass før valpen kommer? Er det noen store oppussingsprosjekter i ny bolig som kan være greit å ha unnagjort før man får en nysgjerrig og aktiv krabat i hus? Personlig foretrekker jeg å få valp i sommerhalvåret, når man uansett er mye ute. Det gjør dotreningen så mye enklere enn å måtte pine seg ut i -15 annenhver time, og stå og vente på at valpen skal gjøre fra seg. Siden du kommer til å være hjemme så er ikke alenetrening et stort problem, men en valp er aktiv, så det kan være greit å få valp i en rolig periode, kanskje ikke rett før eksamensperioden f.eks. Når det er sagt så kommer jo alt an på når den rette valpen fra den rette oppdretteren er leveringsklar. Når valpen først er i hus så må man tilpasse seg det, men det virker jo som dere har gode forutsetninger tenker jeg.
    • Jeg synes golden virker som et bra alternativ for dere. Siden du er vant til husky så er du vant til høyt aktivitetsnivå, og det virker som du er forberedt på og klar over at golden trenger litt mer mental aktivisering, men også er mer førerorientert og lettere å trene. Den store negative faktoren for min del med golden er at de røyter MYE. Her er det enten mye børsting og støvsuging og/eller ofte bading. Men hvis dere fikser det synes jeg det høres ut som en golden vil trives hos dere. Det er mange raser som kunne passet, jeg tenker flatcoated retriever, belgisk fårehund, finsk lapphund eller setter. Men jeg synes golden virker som et veldig godt alternativ for dere.
    • Hei! Jeg (dame 23) og samboeren min (29) vurderer å gå til anskaffelse av en hund. Jeg er ganske turglad av meg og driver med friluftsliv som hobby (hengekøyeturer, fjellturer, teltturer, fisketurer osv.) samboeren min er mer hjemmekjær og liker å ta det mer med ro, det gjør også jeg i perioder. Pga. en kronisk sykdom kan hverdagen min være uforutsigbar, men så lenge jeg holder meg i aktivitet og med måte så pleier det å gå greit. Vi ser etter en hund som kan være med på alt. Alt fra familiebesøk til fisketurer til ferier med bobil og hele pakka. Vi ser etter en følgesvenn rett og slett, som ikke skal sitte alene hjemme hele dagen, men som kan inkluderes i våres hverdag. Vi bor ganske landlig og selv om leiligheten vår ikke er så stor, vurderer vi golden retriever som rase. Vi trenger en hund som kan være aktiv, men også tåler ett par dager på sofaen. Vi ser etter noe allsidig, en rase som er litt morsom og rampete, men også lett kan trenes og formes slik vi ønsker. Det er så utrolig mye å velge mellom og det er så mange raser jeg kunne tenkt meg. Jeg er oppvokst med støvere og jeg og min mor skaffet oss husky når jeg var 17, hun har vært min følgesvenn i så mange år allerede. Men nå har jeg lyst på en hund jeg kan forme litt mer slik jeg vil. Jeg er åpen for tips til hunderase som kunne passet annet enn en golden retriever også! Det viktigste for meg er at det er en rase som vi har kapasitet til å ha, slik at vi får en godt balansert hund som får behovene sine møtt. 
    • Hei! Jeg er ei jente på 23 år. Jeg og min samboer planlegger å flytte hjem igjen til bygda jeg opprinnelig kommer fra. Det er veldig landlig og utrolig fine fjell og skogsturer. Jeg er selv et friluftsmenneske og elsker alt av hengekøyeturer, teltturer, fisketurer og fjellturer. Samboeren min kommer til å være i jobb når vi flytter hjem og jeg skal starte lærerutdanningen min over nett. Vi har derfor snakket om å kanskje skaffe oss en valp til høsten. Vi har særlig sett på golden retriever som et alternativ for oss. Jeg kommer til å få hjemme og kunne ærlig trengt de rutinene som kommer med å ha valp. Samboeren min har ikke hatt egen hund før, men jeg er vokst opp med hund (Schiller støver, finsk støver, mops, malteser, sibirsk husky) jeg har selv vært med på å oppdra disse hundene (særlig huskyen da jeg var litt eldre når vi fikk henne) men sammen med familie. Jeg synes det er vanskelig å skulle vente på riktig timing. Jeg er selv i arbeid akuratt nå og sparer aktivt for å kunne ha råd til en hund i fremtiden. Vil jo såklart ikke gå til anskaffelse av en valp uten å ha nok oppsparte midler til forsikring og uforutsette avgifter. Vi har allerede en katt fra før som har astma som trenger oppfølging og behandling. Det er ikke slik at vi drar så mye på ferier, og om vi gjør det så har det vært hjem til bygda eller på Norgesferie, og da er pus med (han ble vandt til med reising fra ung alder), og det skulle hunden også fått være. Men er det riktig tidspunkt? Det er dette jeg sliter litt med å bestemme. Hvor lenge skal vi vente før vi evt anskaffer oss hund? Bare vet vi når det er tid for ett nytt familiemedlem? Jeg har egentlig allerede ventet tålmodig i 4 år, men det har aldri vært den rette tiden for ett så stort ansvar. 
    • Er det SÅ lett for dem å bytte ut en kjøper da? Som de forhåpentligvis har hatt et par møter med, snakket med og "godkjent"?   De kan faktisk heller ikke bare trekke kjøpet der og da, isåfall kan du anmelde dem for svindel. I motsetning til en del andre lovbrudd i "hundebransjen" mistenker jeg at det også vil bli tatt mer på alvor siden det er et økonomisk lovbrudd og ikke dyrevelferdsmessig.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...