Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp på utstilling

NCMI

Recommended Posts

Jeg lurer på å begynne å stille ut lille Cleo... Men jeg er veldig usikker...

Hvor gammel må hun være? Hva må hun/vi kunne? Hva slags utstyr trenger jeg?

Hvordan skal jeg stelle henne i forbindelse med konkurransen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Du trenger et utstillings koppel, på valpe show er det fra 4-6 og 6-9 måneder, du må være over 9 måneder for å stille i NKK og registrerte utstillinger.

Ja du stelle henne, vaske, børste osv... Evt klippe, hør med noen i raseklubben din, de har som sagt peiling på det...

Hun burde kunne stå(Stilles opp) og løpe fint i trav, uten mye hoi og sprett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at hun ikke skal klippes :P

Men vi får se når det blir utstilling. Den med Dalmatinerklubben er vist påmeldingsfristen gått ut på, så jeg får se om jeg melder på en annen høst-utstilling. Det kan være greit å begynne tidlig med dette... sånn at hun blir vant til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg trodde påmeldingsfristen gikk ut 1.september? Du kan jo kontakte Dalmatinerklubben og høre med dem.

Ellers så har du nye utstillinger i Letohallen i slutten av oktober, med dobermannklubben den 28. og rottweilerklubben den 29.

I mellomtiden får du trene på å gå pent, stå pent, stå på bord, Cleo må lære å akkseptere at du flytter på beina hennes og visning av tenner/bitt. Undersøk om det er noen som organiserer ringtrening i nærheten av der du bor, det er greit å ha noen å trene med slik at du får tilbakemelding på hvordan dere utvikler dere som ekvipasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg trodde påmeldingsfristen gikk ut 1.september? Du kan jo kontakte Dalmatinerklubben og høre med dem.

Ellers så har du nye utstillinger i Letohallen i slutten av oktober, med dobermannklubben den 28. og rottweilerklubben den 29.

I mellomtiden får du trene på å gå pent, stå pent, stå på bord, Cleo må lære å akkseptere at du flytter på beina hennes og visning av tenner/bitt. Undersøk om det er noen som organiserer ringtrening i nærheten av der du bor, det er greit å ha noen å trene med slik at du får tilbakemelding på hvordan dere utvikler dere som ekvipasje.

Fristen er 1. september ja. Påmelding på http://www.dalmatinerklubben.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med " gå pent" menes det da sånn små-traving? ;)

Hun er jo bare en liten valp, så jeg ville ikke tatt det så tungt om hun ikke traver "perfekt" i ringen på valpeshow. Det kommer med tid og erfaring.

De fleste dommere aksepterer dette, og en del av dem setter faktisk litt pris på "valpete" oppførsel i ringen. Hos en del gir det f.eks plusspoeng i boka dersom valper "overfaller" dommeren med tungekyss :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpeshow er uoff. og er kun trening, om hun hopper og danser i ringen, så kan du se på de andre valpene på utstilling også, de gjør akurat det samme. Sjelden man ser en valp traver perfekt på ett valpeshow da er det som regel en oppdretter, eller en annen som har drevet med utstilling før. De finnes jo så klart de som overrasker, men alle har faktisk vært første gang på en utstilling. Og om man ikke har vært på en hel del ringtreninger og sett på en del. Syntes du skal melde på jeg, og husk og ha i hodet at valpeshow er kun trening, det finnes de hunder som blir BIR og BIG og til og med BIS plassert på valpeshow som kommer i junior klassen f.eks, og ikke gjør noe karriere og omvendt, de som ikke har gjort det bra på valpeshow kommer og kunser de andre når den blir eldere. Mange som blir skuffa og overaska der allså :-)

Men tren litt hjemme med utstillings bånd, på oppstilling og at hun skal gå pent bånd, treningen er viktig med om hun hopper litt i ringen på de første valpeshowene er det ingen krise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med tannvisning?

Hun lar meg (og andre) ta henne i munnen, men skal helst slikke og småbite litt. Hvordan kan jeg få vekk det? Eller er ikke det så farlig heller som valp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skal trene på er at du og andre tar i snuten hennes og løfter på leppa osv. Belønn henne for tolmodighet osv. Det er heller ikke noe som de er så nøye på på valpeshow, stort sett så ser de ikke på tennene i det hele tatt -bare later som :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte bare et "?" på tittel jeg. vet ikke om det ble riktig da, men skjemaet gikk ihvertfall igjennom på den måten...

Reg.nr kan du jo skrive inn hvis du har det, eller prøv å skrive f.eks "valp". Og så kan du kommentere lengere ned på siden at du er nødt til å gjøre slik-og-slik for å få registrert påmeldingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da har vi entret en fryktperiode. Den som skulle starte ved 6 mnds alder startet plutselig i dag, 7 mnd og 8 dager gammel. Henger på greip med stor rase, tregere utvikling.  Han ville PLUTSELIG ikke entre bussen. Han som ELSKER buss! Bussjåførene elsker ham også, for han står som et skolelys og logrer ivrig og glad når de svinger inn på holdeplassen. Han bykser like glad og ivrig ombord. ..et. Bykset. Har bykset. Har elsket buss. Nå ville han IKKE gå ombord, helt plutselig. En hyggelig medpassasjerer tilbød seg å løfte ham ombord, noe Edeward satte STOR pris på, og takket mannen for i flere minutter etterpå. Ikke sett ham så takknemlig siden han oppdaget paraplyens funksjon.  Heldigvis er bygdebussen et samfunn, fullt av hundefolk, og alle de nærmeste trådte hjelpsomt til og var hyggelige og pratet og koste med ham, noe han ble kjempeglad for. Han elsker oppmerksomhet fra fremmede mennesker som elsker hund. It takes a village to raise a puppy. Ingen setback til fair of stairs da vi skulle av igjen, heldigvis. Spent på hva annet som plutselig blir skummelt fremover. Han får ikke relapse på trapper, og det neste skumle bør heller ikke bli heis. Han er for stor og tung til å bæres. I tillegg har han så ekstrem separasjonsangst, han kan ikke være hjemme alene unntatt når han er så utslitt at han MÅ sove.  Dette blir spennende fremover. Håper det går fort over igjen.  Utgangsstilling på tom hånd har forøvrig bedret seg litt. Den er langt fra bra, men det hender han gjør det for å være snill med meg, og legger ingenting imellom når han tydeliggjør at dette er en act of kindness fra ham til meg. Han har forstått at det gjør meg glad, så han belønner meg med utgangsstilling på tom hånd for å vise at han setter pris på adferden min innimellom. Kanskje blir det bronsemerket en dag. Kanskje. 
    • Ja her er det nok å jobbe med, det er helt sikkert 😅Hun er blanding mellom cavalier og puddel (det ligger noen bilder på instagram under lindaoglilje hvis noen vil se, har ikke lyst til å legge ut så mye her ettersom jeg bare har henne på prøve). Jeg kjører en Prius og buret står i baksetet, så tror ikke det er bilen som er problemet. Det er nok heller tidligere erfaring med bilkjøring som gjør dette et stressmoment for henne. Men hun er utrolig lydig da, så hun hopper inn i bilen når hun får beskjed om det. Hun er veldig søt når hun ikke er stressa, men det er jo sånn ca. én time i døgnet 😅 Men hun har bare vært hos meg en uke så hun trenger nok enda litt tid på å lande helt.
    • Morsomt med småplukk å jobben med😅Enig med @simira, ta det helt tilbake til start. Hvilken rase(r) er hun (noen er jo kjent for å ha et litt høyere stressnivå enn andre)? Og hvilken bil har du? Udyret mitt synes bilkjøring er helt ok i min kompakt suv (der tar hun hele bagasjerommet, så ikke plass til bur, men har lastegitter); men hun hater å kjøre bil om vi låner type stor kassebil der hun må være i varerommet. Stressnivået går til himmels. Gjør det hele lystbetont med bildøren åpen og motoren av i begynnelsen, om hun er mottakelig for sitt/bli kommando eller bare be henne hoppe opp i bilen (om hun ikke er så liten at hun må løftes inn da). Babysteps og alt det der, masse lykke til!
    • Oof, det gjorde vondt å lese! Og jeg tror slett ikke hun nødvendigvis er trygg selv om hun er rolig da. Jeg ville faktisk vurdert å prøve å starte på scratch med burleker og positiv assosiasjon til buret som IKKE medfører timesvis med passivisering. Og ut fra det lille jeg vet så langt så er jeg helt sikker på at du klarer å få til dette når hun etterhvert får oppleve mer frihet, aktisering og meningsfylte oppgaver!
    • Hun har sittet 10 timer i bur daglig der hun kom fra, så hun er forsåvidt trygg og rolig i bur, men det er vel mest fordi hun har lært seg å være passiv der. Hun har også ressursforsvar på liggeplass, og tror helst bare hun vil være i fred når hun går inn i buret (ikke at jeg har bur innendørs uansett, men fikk det inntrykket der jeg hentet henne). Hun har litt problemer den frøkna her 🙈 Men hun er bare 3 år og synes det er veldig gøy å trene, så tror absolutt det er håp for henne.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...