Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp på utstilling

NCMI

Recommended Posts

Jeg lurer på å begynne å stille ut lille Cleo... Men jeg er veldig usikker...

Hvor gammel må hun være? Hva må hun/vi kunne? Hva slags utstyr trenger jeg?

Hvordan skal jeg stelle henne i forbindelse med konkurransen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Du trenger et utstillings koppel, på valpe show er det fra 4-6 og 6-9 måneder, du må være over 9 måneder for å stille i NKK og registrerte utstillinger.

Ja du stelle henne, vaske, børste osv... Evt klippe, hør med noen i raseklubben din, de har som sagt peiling på det...

Hun burde kunne stå(Stilles opp) og løpe fint i trav, uten mye hoi og sprett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at hun ikke skal klippes :P

Men vi får se når det blir utstilling. Den med Dalmatinerklubben er vist påmeldingsfristen gått ut på, så jeg får se om jeg melder på en annen høst-utstilling. Det kan være greit å begynne tidlig med dette... sånn at hun blir vant til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg trodde påmeldingsfristen gikk ut 1.september? Du kan jo kontakte Dalmatinerklubben og høre med dem.

Ellers så har du nye utstillinger i Letohallen i slutten av oktober, med dobermannklubben den 28. og rottweilerklubben den 29.

I mellomtiden får du trene på å gå pent, stå pent, stå på bord, Cleo må lære å akkseptere at du flytter på beina hennes og visning av tenner/bitt. Undersøk om det er noen som organiserer ringtrening i nærheten av der du bor, det er greit å ha noen å trene med slik at du får tilbakemelding på hvordan dere utvikler dere som ekvipasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg trodde påmeldingsfristen gikk ut 1.september? Du kan jo kontakte Dalmatinerklubben og høre med dem.

Ellers så har du nye utstillinger i Letohallen i slutten av oktober, med dobermannklubben den 28. og rottweilerklubben den 29.

I mellomtiden får du trene på å gå pent, stå pent, stå på bord, Cleo må lære å akkseptere at du flytter på beina hennes og visning av tenner/bitt. Undersøk om det er noen som organiserer ringtrening i nærheten av der du bor, det er greit å ha noen å trene med slik at du får tilbakemelding på hvordan dere utvikler dere som ekvipasje.

Fristen er 1. september ja. Påmelding på http://www.dalmatinerklubben.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med " gå pent" menes det da sånn små-traving? ;)

Hun er jo bare en liten valp, så jeg ville ikke tatt det så tungt om hun ikke traver "perfekt" i ringen på valpeshow. Det kommer med tid og erfaring.

De fleste dommere aksepterer dette, og en del av dem setter faktisk litt pris på "valpete" oppførsel i ringen. Hos en del gir det f.eks plusspoeng i boka dersom valper "overfaller" dommeren med tungekyss :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpeshow er uoff. og er kun trening, om hun hopper og danser i ringen, så kan du se på de andre valpene på utstilling også, de gjør akurat det samme. Sjelden man ser en valp traver perfekt på ett valpeshow da er det som regel en oppdretter, eller en annen som har drevet med utstilling før. De finnes jo så klart de som overrasker, men alle har faktisk vært første gang på en utstilling. Og om man ikke har vært på en hel del ringtreninger og sett på en del. Syntes du skal melde på jeg, og husk og ha i hodet at valpeshow er kun trening, det finnes de hunder som blir BIR og BIG og til og med BIS plassert på valpeshow som kommer i junior klassen f.eks, og ikke gjør noe karriere og omvendt, de som ikke har gjort det bra på valpeshow kommer og kunser de andre når den blir eldere. Mange som blir skuffa og overaska der allså :-)

Men tren litt hjemme med utstillings bånd, på oppstilling og at hun skal gå pent bånd, treningen er viktig med om hun hopper litt i ringen på de første valpeshowene er det ingen krise.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med tannvisning?

Hun lar meg (og andre) ta henne i munnen, men skal helst slikke og småbite litt. Hvordan kan jeg få vekk det? Eller er ikke det så farlig heller som valp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skal trene på er at du og andre tar i snuten hennes og løfter på leppa osv. Belønn henne for tolmodighet osv. Det er heller ikke noe som de er så nøye på på valpeshow, stort sett så ser de ikke på tennene i det hele tatt -bare later som :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte bare et "?" på tittel jeg. vet ikke om det ble riktig da, men skjemaet gikk ihvertfall igjennom på den måten...

Reg.nr kan du jo skrive inn hvis du har det, eller prøv å skrive f.eks "valp". Og så kan du kommentere lengere ned på siden at du er nødt til å gjøre slik-og-slik for å få registrert påmeldingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...