Gå til innhold
Hundesonen.no

Erfaring med munnkurv?


Huldra

Recommended Posts

(Hvor ble det av spørsmål om hund/generelle spørsmål eller hva det nå het?)

Jaja.. til saken:

Har noen av dere erfaring med bruk av munnkurv? Ikke slik munnbind som dyrlegen har, men munnkurv som er laget i trådsystem, så hunden fremdeles kan puste, åpne munnen osv, men ikke bite/spise osv. Hvordan takler hunder å få på dette, og må det vennes på hunden på samme måte som mye annet? Føler de seg mer "utsatt"/"truet" når de har på munnkurv, eller oppfører de fleste seg normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund hatet det. Men det hjalp på bjeffingen, men en veldig dårlig løsning vi ga opp etter 3 dager.

Brukte dere munnkurv mot bjeffing? Må ikke den ha vært veldig smal da?

Over til spørsmålet, nei, det har jeg ikke prøvd, men kan godt teste ut en her en dag for deg, med min lille prøveborder og en munnkurv på jobb;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte dere munnkurv mot bjeffing? Må ikke den ha vært veldig smal da?

Over til spørsmålet, nei, det har jeg ikke prøvd, men kan godt teste ut en her en dag for deg, med min lille prøveborder og en munnkurv på jobb;)

Oi! Ja, det hadde vært flott! Spesielt å vite hvordan hunden reagerer på den, og hvilken type hunden din er (hvordan den generelt takler slike ting, som fx lampeskjerm). Og kanskje om det finnes typer der hunden fremdeles kan drikke og gjespe i..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke gjort det før neste uke, men kan du vente til da? denne typen vi har på jobb kan ikke hunden spise eller drikke i, det er med helt gitter foran i en slags plastikk/gummi. Fòring der reimene går.. Skal oppdatere deg om en ukes tid jeg=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett på TV at det finnes sånne munnkurver som er så brede/store foran at hundene både kan spise og drikke med den på. Det var Greyhounds på en hundeveddeløpskennel som jeg så det på, og disse hadde det tydeligvis på seg hele tiden (selv inne i burene sine der de sto alene)...

Så det finnes noe slikt i hvertfall - men hvor...?

Tror nok det må tilvennes på akkurat samme måte som alt annet man setter på hunden. Men noen tar jo all "påkledning" veldig greit, andre blir helt krakilske..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett på TV at det finnes sånne munnkurver som er så brede/store foran at hundene både kan spise og drikke med den på. Det var Greyhounds på en hundeveddeløpskennel som jeg så det på, og disse hadde det tydeligvis på seg hele tiden (selv inne i burene sine der de sto alene)...

Så det finnes noe slikt i hvertfall - men hvor...?

Tror nok det må tilvennes på akkurat samme måte som alt annet man setter på hunden. Men noen tar jo all "påkledning" veldig greit, andre blir helt krakilske..

Susanne

Men hvis de kunne spise, må de vel også kunne bite, og det er vel hele poenget med en munnkurv? :icon_cry: ikke at de klarer å bite så hardt eller gjøre så stor skade, men et napp klarer de vel å få til med noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis de kunne spise, må de vel også kunne bite, og det er vel hele poenget med en munnkurv? :P ikke at de klarer å bite så hardt eller gjøre så stor skade, men et napp klarer de vel å få til med noe slikt?

Jeg har munnkurv av denne typen tilgjengelig og har brukt det ved noen anledninger med stort hell!

Hunden kan åpne munnen helt opp, den kan drikke (tar munnen med munnkurven på ned i vannskåla og læpjer i seg vannet :P ) og attpåtil spise (må bare lære seg å trykke munnkurven mot det den vil spise slik at det kommer gjennom "sprinklene" i munnkurven og derfra inn i munnen) - noen lærer det veldig raskt, som f eks hunden min som fikk munnkurv på at vi gikk på steder med ekstremt mye hestemøkk over alt (!) som jeg helst ikke ville hun skulle spise... Nå er denne hunden antagelig smartere enn gjennomsnittet (og VELDIG glad i møkk :P - men altså, det er ingenting i veien for at de både kan spise og drikke med slike på seg)...

De stramme stoffmunnkurvene som veterinærer bruker (og da tydeligvis noen for å hindre hunden i å bjeffe) er uegnet til alt annet enn ved behandling hos veterinær (ev når man selv skal klippe klør, stelle sår, etc og hunden gjerne vil bite!) - å gå fra en hund med slikt på er livsfarlig, den kan f eks kveles i eget oppkast, og får selvsagt heller ikke drikke (vanskelig med munnen igjen), eller spise - for ikke å si pese hvis den har behov for det!

Det jeg har hatt mest glede av løpsmunnkurv til er når hundene har skadet seg og såret ikke skal slikkes på eller sting bites opp! Da setter jeg på en munnkurv heller enn en "lampeskjerm" som bare er i veien... Da disse munnkurvene ikke er til stor sjenanse for hunden pleier det å gå veldig greit å venne dem til å ha den på seg, og jeg "trener aldri" på forhånd!

Hunden klarer heller ikke å "presse såret/stingene" inn i munnkurven (sprinklene kan ev også dekkes med en tynn nylonstrømpe el lign om man er veldig redd for at hunden skal få noe gjennom, apropos møkkaspisingen!) - og stingene får dermed være i fred!

Sjekk denne linken så finner du helt sikkert noen som kan være behjelpelig med å skaffe en ordentlig munnkurv (min er av plast og veier nesten ingenting!).

http://www.myndeklubben.no/modules/tinycon.../index.php?id=3

Lykke til,

Lotta

Følger du denne linken så finner du en munnkurv av den typen jeg mener til £ 4-6 (ca 50-80 kroner)

http://www.jansgifts.co.uk/list.php?type_id=113

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har munnkurv av denne typen tilgjengelig og har brukt det ved noen anledninger med stort hell!

Hunden kan åpne munnen helt opp, den kan drikke (tar munnen med munnkurven på ned i vannskåla og læpjer i seg vannet :P ) og attpåtil spise (må bare lære seg å trykke munnkurven mot det den vil spise slik at det kommer gjennom "sprinklene" i munnkurven og derfra inn i munnen) - noen lærer det veldig raskt, som f eks hunden min som fikk munnkurv på at vi gikk på steder med ekstremt mye hestemøkk over alt (!) som jeg helst ikke ville hun skulle spise... Nå er denne hunden antagelig smartere enn gjennomsnittet (og VELDIG glad i møkk :P - men altså, det er ingenting i veien for at de både kan spise og drikke med slike på seg)...

De stramme stoffmunnkurvene som veterinærer bruker (og da tydeligvis noen for å hindre hunden i å bjeffe) er uegnet til alt annet enn ved behandling hos veterinær (ev når man selv skal klippe klør, stelle sår, etc og hunden gjerne vil bite!) - å gå fra en hund med slikt på er livsfarlig, den kan f eks kveles i eget oppkast, og får selvsagt heller ikke drikke (vanskelig med munnen igjen), eller spise - for ikke å si pese hvis den har behov for det!

Det jeg har hatt mest glede av løpsmunnkurv til er når hundene har skadet seg og såret ikke skal slikkes på eller sting bites opp! Da setter jeg på en munnkurv heller enn en "lampeskjerm" som bare er i veien... Da disse munnkurvene ikke er til stor sjenanse for hunden pleier det å gå veldig greit å venne dem til å ha den på seg, og jeg "trener aldri" på forhånd!

Hunden klarer heller ikke å "presse såret/stingene" inn i munnkurven (sprinklene kan ev også dekkes med en tynn nylonstrømpe el lign om man er veldig redd for at hunden skal få noe gjennom, apropos møkkaspisingen!) - og stingene får dermed være i fred!

Sjekk denne linken så finner du helt sikkert noen som kan være behjelpelig med å skaffe en ordentlig munnkurv (min er av plast og veier nesten ingenting!).

http://www.myndeklubben.no/modules/tinycon.../index.php?id=3

Lykke til,

Lotta

Følger du denne linken så finner du en munnkurv av den typen jeg mener til £ 4-6 (ca 50-80 kroner)

http://www.jansgifts.co.uk/list.php?type_id=113

Oi! Tusen takk! Dette virket jo genialt! :P Og for en utrolig god ide å bruke munnkurv i stedet for lampeskjerm, da! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Tusen takk! Dette virket jo genialt! :P Og for en utrolig god ide å bruke munnkurv i stedet for lampeskjerm, da! :P

NB!

Legg merke til at leverandøren har STERKE ADVARSLER PÅ ALLE MUNNKURVENE BORTSETT FRA KS2 (som er hva jeg bruker) MOT Å GÅ FRA HUNDEN MED MUNNKURV PÅ!

På de fleste modellene står det at hunden får problemer med å drikke - hvilket stemmer for ALLE modellene dersom ikke vannskåla er stor nok (både i omkrets og dybde!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...