Gå til innhold
Hundesonen.no

Raseutstillinger og "utestenging" fra vanlige..


MarieR

Recommended Posts

Hvorofor har mange raseklubber det slik at om det er en annen utstilling på en dag da rasen har spesialutstilling, får de ikke stille på den "vanlige" utstillingen? Er det bare for å trekke alle med den rasen til spsialen, eller er det en logisk og godtagbar forklaring på dette?

Som eksempel har buhunden spesial i oslo (og hvorfor i *%"^*#/ er alt der nede?!) og buhunden får ikke stille på trondheim hundefestival..hadde vært mye greiere for meg å kunne stille der, da osloturen blir dyr, veldig dyr, og laang.

Noen som kan gi meg en grunn til å se blidere på denne regelen? og helst en forkløaring på hvorfor den er her i det hele tatt? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Det har noe med at siden raseklubben arrangerer utstilling da, så vil jo de selvfølgelig ha mest mulig utstillere(dvs. penger)

Det er alltid noen som vil måtte reise langt for å komme til utsilling, men sånn er det bare!

Ps! Det er ikke bare du som er utstøtt <_< ;) Og de har nok ikke gjort det for å irritere deg.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har noe med at siden raseklubben arrangerer utstilling da, så vil jo de selvfølgelig ha mest mulig utstillere(dvs. penger)

Det er alltid noen som vil måtte reise langt for å komme til utsilling, men sånn er det bare!

Ps! Det er ikke bare du som er utstøtt <_< :) Og de har nok ikke gjort det for å irritere deg.. ;)

Om det er den eneste grunnen bli jeg sinna! Noe så tankeløst! ;) Greit å reise langt, hadde det bare vært gratis!

Kan ikke dette forhandles og gjøres om om man snakkes med raseklubben/nkk da? *hive seg inn på buhundens forumer..*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utstillingsarrangør søker de raseklubbene de ønsker om å ha med på utstillingen, så får de enkelte raseklubbene selv avgjøre om de vil være med eller ei - med unntak av NKKs utstillinger, hvor alle raser er med. NKK godkjenner utstillingsdatoen, slik at ingen kan arrangere utstilling for eksempelvis setter samme dag som de dømmes på en NKK-utstilling. Men andre kollisjoner legger ikke NKK seg opp i.

Mange raseklubber velger å beskytte sine spesialer, nettopp fordi det er spesialer. De vil selvfølgelig ha mange utstillere, og på spesialene er det jo også gjerne et høyt sosialt tilsnitt utover det man finner på en "vanlig" utstilling. En del raseklubber velger også å være gjerrig med hvor mange arrangører som får ha med sin rase (for eksempel dachshund og schäferhund), for å begrense mulighetene til å få cert - titler og resultat skal telle litt, og det skal være litt konkurranse om dem.

Når en spesial i Oslo stopper en utstilling i Trondheim, kan det jo tenkes at de også ser på de som bor i midten - og ikke bare i Trondheim. Hvor vil de i Gudbransdalen da? Nordover til et "lettere" cert, eller til spesialen og stor konkurranse? Jeg kan på en måte forstå det, når man ser hvor mange uverdige certvinnere som finnes. Men samtidig vil jo disse neppe få championatene, så lenge vi må ha et NKK-cert i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Det er en ganske vanlig policy for en raseklubb å ikke la andre klubber få ha med rasen(e) sin(e) samme dag/helg som de selv har en spesialutstilling.

Det kan virke urettferdig for de som bor langt unna, og særlig når de da har en egen utst. på nært hold - men det er enklere for en klubb å forsvare et totalt forbud mot andre utstillinger i landet, enn at dette skal vurderes i hvert enkelt tilfelle.

Hva er "langt" å kjøre? - noen synes det er uoverstigelig langt å kjøre en time, andre sier ti... Og vi vet jo hvordan miljøene er i visse raseklubber - så tenk deg kranglene fordi "kompisene" på Vestlandet fikk sin utstilling samme dag, mens de "slemme" i Trøndelag fikk det ikke året etter..

Vi i vår klubb har en total nekt av andre utstillinger, selv om det er 100 mil unna - nettopp for å slippe noen diskusjon om dette. Og selvsagt håper man på langveisfarende på spesialene sine. Ikke bare for pengenes skyld, men også fordi det er hyggelig å se så mange forsekjllige hunder av samme rase som mulig på en spesial. Da kanskje man får se den der storvinneren som aldri beveger seg sør for Trondheim, eller de nye linjene som er brukt i avl på Vestlandet.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veel... Hehe. Jeg drar motsatt vei av deg for å stille i Trondheim i helga, og nå bor jeg faktisk i Risør, det vil si ca. 9 timers reise pluss bytte av tog med 2 hunder og en 1-åring på lasset ;) Og ja, det koster!

Vil man nok så klarer man det :)

hahaha, ikke med foreldre som styrer pengene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahaha, ikke med foreldre som styrer pengene :icon_cry:

Du må få dem interessert :rolleyes: Her er det kontoen som styrer, og det er verre tror jeg... Men det handler jo om prioritering da. Jeg hadde hest som hobby i mangemange år, og betalte selv fra jeg fylte 13, for da var jeg gammel nok til å jobbe for det (!). Så jeg gikk 3 år med avisen hver ettermiddag og 2 år med posten hver lørdag (fra 06.00), bare for å holde på med hobbyen min, så man må slite for moroa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...