Gå til innhold
Hundesonen.no

Malinois

anette89

Recommended Posts

nei, jeg er 18

Litt OT, bare lurer.. Hvordan kan du være 18 og født i 89? :unsure:

Vil egentig ikke anbefale noen denne rasen. Særlig med tanke på det store utvalget av andre raser man kan velge blant - både til aktiv hundesport og som familiehund.

Mulig det bare er jeg som misforstår, men mener du at ingen burde kjøpe/avle denne rasen og bare la den dø ut :unsure:

Har utrolig lyst på Malle selv (aller mest groenendael da :) ). Jeg SKAL i militæret etter vgs og trene ruinsøk med hund :icon_cry: Er enda usikker på om det blir malle eller groenendael da. Elsker groenendaelen mer enn noen annen rase, men digger den kvikke mallen når den blir brukt helt korrekt!

Btw: Mallen er en skarp hund! Trenger en fast hånd. Rett meg hvis jeg tar feil, men jeg synes kanskje mallen er den av belgerne som har mest igjen av de gamle bruksgenene i blodet. Lykke til med valg av oppdretter! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Nå har jeg sitti på hendene en stund jeg da........ og tenkt......... dette kan da for søren ikke være seriøst ment?

For det første får du advarsler - eller skjulte advarsler mot å handle valp hos enkelte oppdrettere - det begrunnes, men vedkommede har tydeligvis ikke vært hos disse og sett hvordan valper har det der og hva de får av miljøtrening, oppmerksomhet og oppfølging.

Hadde vedkommede hatt ett bittelitte snev av peiling så hadde ikke vedkommede hengt seg opp i antall hunder vedkommede har, men hundene i seg selv..

Nå har det seg sånn at jeg kjenner en av disse personlig, og er tidvis også hundevakt når vedkommede trenger det av en eller annen grunn - og er det noe som får 100 prosent oppfølging der så er det valper, og de opplever langt mer enn hos de fleste andre oppdrettere jeg vet av for å si det sånn.

ALLE hundene er sosiale og trivelige, valpene er trivelige - nei - de raser ikke rundt på kjøkkenet og river huset i filler hele dagen (mallevalper gjør det om de får sjansen - river ned huset altså, om man skal ha bruksvarianten) - men de får faktisk bra oppfølging på absolutt alle måter.

Sånn nå var det sagt.

En annen ting er at vedkommede er såpass seriøst at hun neppe selger en bruksmalle til en 18-åring eller var det 16 åring som har stølla rundt med en puddel på hobbybasis og ikke har filla peiling, og forhåpentligvis så gjelder det samtlige av de seriøse bruksmalleoppdretterne.

Jepp, jeg tror fortsatt dette er ett tulleinnlegg, men svarer allikevel............

For det første så bor du antagelig hjemme enda og går på skole - trust me, dine foreldre har garantert ikke lyst på bruksmalle!

Får du deg en bruksmalle så kan du se langt etter ett sosialt liv med venner på en stund, hunden din vil kreve masse, den vil trenge masse for å trives - det er IKKE en hund du kan skru på når det passer og skru av i lange tider fordi du ikke gidder.

En bruksmalle som ikke brukes er ingen hyggelig hund.............. bare så du vet det.

Mitt råd er - "det kan være greit å lære seg å kjøre volvo før man legger ut på autostradaen i en ferrari"

Oversatt - skaff deg en hund du kan handtere selv om du finner ut at IPO ikke er noe for deg, kjøp for eksempel en malinois etter utstillingslinjer - der er mer enn nok fres - blir du bitt av IPO basillen da og hunden ikke holder mål i lengden så kan du kjøpe ny når den tid kommer - eventuelt kan du gå for en langhårsvariant fra stabile linjer (gamle linjer), det bør være mer enn nok for en 18-åring som skal ut å erobre verden uten helt å vite hvordan verden ser ut................... Send meg en PM og jeg kan anbefale deg noe du kanskje bør vurdere å se på om du er interessert.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening er malle som en liten schæfer på speed...Vil egentig ikke anbefale noen denne rasen. Særlig med tanke på det store utvalget av andre raser man kan velge blant - både til aktiv hundesport og som familiehund.

Bare hang meg så plutselig opp i denne.. ? Skjønte ikke helt...etter min mening er schæfere tunge og treige belgere, bare uten humor, men for all del - de som vil kan få lov til å foretrekke dem? Selv om det finnes mange andre (friskere) raser å velge i mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det skrev jeg fordi jeg bare ville finne ut hvem som skulle på leiren :P

Hvorfor juger du da? Hva er liksom vitsen?

OG hvorfor skrev du at du var 16? Du vokser fort altså... Hva gjør du? Noen tips til oss andre? Vil gjerne fylle 20 iløpet av noen uker skjønner du..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg skal være enig med deg at Malinois er utrolig flotte hunder! Om du finner en oppdretter som driver seriøst med utstillingsvarianten, og velger tispe, så får du en mer håndterbar hund... Jeg lette selv etter Malinois av utstillingsvarianten, det var som å finne en nål i en høystakk!! Det var noen av dem i Sverige, men det tok vinter og vår før jeg sto igjen med en oppdretter med de linjene jeg ville ha. Får man feil linjer av utstillingsvarianten kan man slite med mer enn om man finner en Malle fra gode brukslinjer som ofte har bedre nerver. Dette gjelder jo også de andre belgervariantene.

Bruksoppdretterne er det enormt mange av i sverige. Så om du vil ha den varianten er det også viktig å sette seg inn i linjer og hva de enkelte oppdretterne avler etter, og hvor seriøse de er.

Jeg har selv valgt å vente et par år til med å anskaffe meg hund, og da blir det ikke Malle, eller noen annen belger for den slags skyld. De blir for krevende i en familie med små barn. Hadde jeg vært 18 år, bekymringsløs, barnløs og hatt tid til bare hunden så hadde jeg også valgt Malle ; )

Håper du finner en flott Malle til slutt : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det har jeg ikke tenkt på, men jeg tror du har rett i at folk har blitt skjøre etter noen tiår med kontorarbeid. Hundene Bamse og Bob ble dømt til døden for å ha hoppet opp på folk og laget risp med en klo. Luna og Luk lagde blåmerker, Luk er avlivet og eier til Luna kjemper videre for henne, saken skal til lagmannsretten etter dom i tingretten hvor Luna ble dømt til avliving etter et lite blåmerke oppdaget to dager etter Luna var i nærheten av mannen. Folk har blitt pyser og hundene avlives av dem som skal forvalte loven men selv bryter den for å tilfredsstille anmelder, med en dose maktmisbruk inkludert i avgjørelsene. Hunder har lite rettsvern og når det lille som er blir oversett er det farlig å være hundeeier, det koster flere hundre tusen kroner å føre en sak gjennom rettssystemet og utfallet er mer som russisk rulett enn at man er sikret en riktig dom basert på det som virkelig skjedde.
    • En skulle tro det ville være nødvendig at hunden påførte en faktisk skade langt verre enn et blåmerke for å bli begjært avlivet. Det burde holde med en bot til hundeeier for å ikke ha kontroll på den.  Spesielt når det kommer til "bitt" er det for lav terskel. Et "bitt" er jo ikke et bitt. En hund kan klype med kontrollert styrke som et avstandsskapende signal uten å å påføre skader. Det tilsvarer å dytte bort en innpåsliten person som ikke respekterer verbal kommunikasjon om intimsoner. Hunden har ikke hender og bruker munnen istedenfor. Midlertidige fordypninger i huden og eventuelt bloduttredelser ved skjøre blodkar etter ett sånt klyp er ikke for skade å regne i mine øyne. Hvor skjøre har folk blitt? Noen tiår med kontorarbeid og folk synes et udramatisk blåmerke er en skade? Rifter i klær fra å ha hoppet opp for å hilse? Bot og erstatning.  Å avlive en hund for sånne småting er som å gi mennesker 21 år for en bitchslap. Hunder er en så integrert del av kulturen vår at hunders kroppsspråk og adferd er naturlig å legge inn i læreplanen i grunnskolen, så tidlig som mulig. Hvorfor lærer ikke barn hundens språk og adferd på skolen? ..så har de det med seg i voksenlivet og slipper være hysterisk redde.   
    • When Dickhead Awakes  Kapittel 1 Planen var å vente til milepælen 'løfter beinet for å tisse' før neste entry. En annen milepæl fikk æren av å utløse trangen til terapeutisk hamring på tastaturet istedenfor. Sir Edeward har blitt mer og mer Eddie lately. Han enten hører ikke, eller later som han ikke hører, eller gjør et poeng av å ignorere. At hunder bare er distre og ikke også med overlegg tester grenser i puberteten er en myte. Han er distre, no doubt, men han tester også alle grenser han kjenner for tiden. Dette har pågått en stund og er ingen overraskelse. Hva som kom mer uforutsett, på tross av samme erfaring fra tidligere hund, var at han plutselig tisset inne, to dager på rad. Rager 76 cm på manken og veier over 40 kg nå. Dette er i en helt annen liga enn valp som tisser inne.  Første tilfellet skjedde i går. Uheldig sammentreff mellom et massivt politioppbud utenfor pga en nabos mystiske og bekymringsverdige forsvinning, og Edes wake from sleep og potty time. Ikke en passende situasjon å ta ham med ut i, men må man så må man.  Mens jeg tar på ham selen og han er supergira på å ut for å inspisere den uventede og uvanlige situasjonen han hører på utsiden, med banking og rop og prat i en emosjonell tone som ikke helt stemmer med de menneskelige interaksjonene han kjenner fra før, så velger han å bare tisse rett på gulvet ^^ Antakelig en kombinasjon av å ikke ha lyst til å sette seg ned sårbar og tisse foran masse fremmede i en sånn stemning, og en helmax plan om å ha gjort unna det ærendet der først, så han var klar til enhver action som potensielt kunne skje utenfor den døren.  Det å miste turen ut fordi han fjernet motivet, medførte emo og pønkråkk vokal sutring, langt fra den myke Eddie Vedder vokalen jeg håper han modner til med tiden.  Så skjedde det igjen i dag. Han så utover territoriet sitt gjennom vinduet, og markerte det på sengen inne -_- Mens vaskemaskinen går for fullt, og jeg er takknemlig for at den finnes og virker, så trøster jeg meg med at dette er en fase. Pubertal tissing inne har skjedd før, og det gikk fort over igjen.  Om naboen blir funnet, og i hvilken tilstand, det er en større bekymring. 
    • Kan jeg spørre hvilken medisin hun gikk på? Har selv en hund på 3 år som allerede har fått påvist alvorlig grad av HD. Gått fast på Previcox hittil, men synes virkningen kan diskuteres. Ønsker gjerne innspill på smertestillende - ev injeksjonsbehandlinger som gir tilstrekkelig med lindring uten noe særlig bivirkninger. Vet en del av smertestillende som blir forskrevet i behandling HD og artrose blant annet er  NSAIDS som igjen gir ofte belastning på lever, og nyre over tid. Synes det er vanskelig å finne rette behandlingen da hunden er relativt ung.
    • Du kan nok ta det helt med ro ang. rosa nese.  Jeg har hatt flere valper med rosa nese og de har blitt fullpigmentert fram mot leveringstid, noen litt senere, men sorte har de blitt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...