Gå til innhold
Hundesonen.no

Malinois


anette89

Recommended Posts

nei, jeg er 18

Litt OT, bare lurer.. Hvordan kan du være 18 og født i 89? :unsure:

Vil egentig ikke anbefale noen denne rasen. Særlig med tanke på det store utvalget av andre raser man kan velge blant - både til aktiv hundesport og som familiehund.

Mulig det bare er jeg som misforstår, men mener du at ingen burde kjøpe/avle denne rasen og bare la den dø ut :unsure:

Har utrolig lyst på Malle selv (aller mest groenendael da :) ). Jeg SKAL i militæret etter vgs og trene ruinsøk med hund :icon_cry: Er enda usikker på om det blir malle eller groenendael da. Elsker groenendaelen mer enn noen annen rase, men digger den kvikke mallen når den blir brukt helt korrekt!

Btw: Mallen er en skarp hund! Trenger en fast hånd. Rett meg hvis jeg tar feil, men jeg synes kanskje mallen er den av belgerne som har mest igjen av de gamle bruksgenene i blodet. Lykke til med valg av oppdretter! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Nå har jeg sitti på hendene en stund jeg da........ og tenkt......... dette kan da for søren ikke være seriøst ment?

For det første får du advarsler - eller skjulte advarsler mot å handle valp hos enkelte oppdrettere - det begrunnes, men vedkommede har tydeligvis ikke vært hos disse og sett hvordan valper har det der og hva de får av miljøtrening, oppmerksomhet og oppfølging.

Hadde vedkommede hatt ett bittelitte snev av peiling så hadde ikke vedkommede hengt seg opp i antall hunder vedkommede har, men hundene i seg selv..

Nå har det seg sånn at jeg kjenner en av disse personlig, og er tidvis også hundevakt når vedkommede trenger det av en eller annen grunn - og er det noe som får 100 prosent oppfølging der så er det valper, og de opplever langt mer enn hos de fleste andre oppdrettere jeg vet av for å si det sånn.

ALLE hundene er sosiale og trivelige, valpene er trivelige - nei - de raser ikke rundt på kjøkkenet og river huset i filler hele dagen (mallevalper gjør det om de får sjansen - river ned huset altså, om man skal ha bruksvarianten) - men de får faktisk bra oppfølging på absolutt alle måter.

Sånn nå var det sagt.

En annen ting er at vedkommede er såpass seriøst at hun neppe selger en bruksmalle til en 18-åring eller var det 16 åring som har stølla rundt med en puddel på hobbybasis og ikke har filla peiling, og forhåpentligvis så gjelder det samtlige av de seriøse bruksmalleoppdretterne.

Jepp, jeg tror fortsatt dette er ett tulleinnlegg, men svarer allikevel............

For det første så bor du antagelig hjemme enda og går på skole - trust me, dine foreldre har garantert ikke lyst på bruksmalle!

Får du deg en bruksmalle så kan du se langt etter ett sosialt liv med venner på en stund, hunden din vil kreve masse, den vil trenge masse for å trives - det er IKKE en hund du kan skru på når det passer og skru av i lange tider fordi du ikke gidder.

En bruksmalle som ikke brukes er ingen hyggelig hund.............. bare så du vet det.

Mitt råd er - "det kan være greit å lære seg å kjøre volvo før man legger ut på autostradaen i en ferrari"

Oversatt - skaff deg en hund du kan handtere selv om du finner ut at IPO ikke er noe for deg, kjøp for eksempel en malinois etter utstillingslinjer - der er mer enn nok fres - blir du bitt av IPO basillen da og hunden ikke holder mål i lengden så kan du kjøpe ny når den tid kommer - eventuelt kan du gå for en langhårsvariant fra stabile linjer (gamle linjer), det bør være mer enn nok for en 18-åring som skal ut å erobre verden uten helt å vite hvordan verden ser ut................... Send meg en PM og jeg kan anbefale deg noe du kanskje bør vurdere å se på om du er interessert.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening er malle som en liten schæfer på speed...Vil egentig ikke anbefale noen denne rasen. Særlig med tanke på det store utvalget av andre raser man kan velge blant - både til aktiv hundesport og som familiehund.

Bare hang meg så plutselig opp i denne.. ? Skjønte ikke helt...etter min mening er schæfere tunge og treige belgere, bare uten humor, men for all del - de som vil kan få lov til å foretrekke dem? Selv om det finnes mange andre (friskere) raser å velge i mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det skrev jeg fordi jeg bare ville finne ut hvem som skulle på leiren :P

Hvorfor juger du da? Hva er liksom vitsen?

OG hvorfor skrev du at du var 16? Du vokser fort altså... Hva gjør du? Noen tips til oss andre? Vil gjerne fylle 20 iløpet av noen uker skjønner du..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg skal være enig med deg at Malinois er utrolig flotte hunder! Om du finner en oppdretter som driver seriøst med utstillingsvarianten, og velger tispe, så får du en mer håndterbar hund... Jeg lette selv etter Malinois av utstillingsvarianten, det var som å finne en nål i en høystakk!! Det var noen av dem i Sverige, men det tok vinter og vår før jeg sto igjen med en oppdretter med de linjene jeg ville ha. Får man feil linjer av utstillingsvarianten kan man slite med mer enn om man finner en Malle fra gode brukslinjer som ofte har bedre nerver. Dette gjelder jo også de andre belgervariantene.

Bruksoppdretterne er det enormt mange av i sverige. Så om du vil ha den varianten er det også viktig å sette seg inn i linjer og hva de enkelte oppdretterne avler etter, og hvor seriøse de er.

Jeg har selv valgt å vente et par år til med å anskaffe meg hund, og da blir det ikke Malle, eller noen annen belger for den slags skyld. De blir for krevende i en familie med små barn. Hadde jeg vært 18 år, bekymringsløs, barnløs og hatt tid til bare hunden så hadde jeg også valgt Malle ; )

Håper du finner en flott Malle til slutt : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei, ser etter litt innspill om en valp jeg er i prosessen med å kanskje adoptere - om alt går seg til og eierne er enige. Har anonomymisert endel info om hunden av den grunn. 5 mnd gammel tispe, som har vokst opp ilag med søsteren (også 5 mnd gml) og mamma, har bodd med de hele livet hennes. Søsterhunden er bor ikke fast der, men er innom i helger. Ellers en snill, lydig og matmovitert jente. Glad i kos og berøring og ellers bra gemytt. Casen er at hunden er vokst opp med søstra og moren sin, og har aldri vært noe særlig alene uten søstra og (særlig) moren.  Ved første forsøk å gå på tur alene med hun får hun et fryktelig stressnivå, og vil knapt gå en meter uten å bli lurt avgårde med godbiter. Noen ganger glemmer hun at 'flokken' mangler og er ivrig og glad, før det går noen sekunder der hun leter etter søstra og mora igjen. Tydelig at hunden er ganske sterkt kobla i mora og søstra si, og stresser når hun ikke finner de. Dette var dog turforsøk første gangen jeg møtte hunden, ifl eier har de aldri gått på tur med kun henne alene.  Jeg som mulig ny eier ønsker at overgangen skal gå så bra som mulig for henne til sitt poensielt nye hjem, men vil høre erfaringer fra noen som har gjort noe lignende.  Skal man ta valpen rett ut av miljøet hun er i nå, eller forsøke å bygge bånd til hunden før det gjøres? Hunder knytter seg jo ganske sterkt i folka og stedene de vokser opp med, og båndene blir sterkere etter hvert som tida går - men er mulig også det blir litt brutalt å rive henne opp slik som det er. Står vel mest på ideen om å møte henne to-tre ganger også ta henne med, men vil gjerne høre hva folk har av opplevelser eller tanker. 
    • Så kjekt med norsk rase, var første tanke! Lykke til med den lille
    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
    • Oi, Haldenstøver, det er gøy!! Gratulerer så mye med søtnosen😍
    • Synd at ingen er aktive på forumet nå som har hatt to valper sammen. Hadde vært så fint å lese om de som faktisk har gjort dette før. Hvorfor tar det da lengre tid å lære dem alt av hverdagslydighet? Er det kun fordi jeg må bruke mere tid? Eller er det pga. at valpene da ødelegger for hverandre? Trener med de hver og en. Er det veldig dumt at jeg da bor alene? Vet du om de du kjenner bodde alene eller sammen med noen? Fordi ser den at det kanskje er lettere å ha en type å bo sammen med. Jeg har heller ingen barn og har derfor mere ledig tid til hundetrening men ulempen da igjen er at ikke barna kan være delaktig. Tenker da selvfølgelig på større barn eller ungdommer men kan uansett ikke basere seg på dem heller siden de nok har ett eget liv også.     
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...