Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp på tur

Denise

Recommended Posts

Jeg har begynt å stusse på et par ting nå.

En familie jeg kjenner har en golden valp på 4 mnd. I tillegg til tisseturer ol. går de minst 1 time og 30 min tur hver dag med denne hunden (har de fortalt selv)

Jeg vet lite om golden retriever, og vet ikke helt hva de krever, men syntes alikevel det hørtes litt mye ut på en såpass ung valp. Er det vanlig, eller overdriver de turene med denne hunden?

(Dette er ikke for å angripe de personene, jeg er bare nysgjerrig siden jeg

tydelig ikke vet bedre :) )

Jeg begynte jo da også å lure på om jeg går for lite tur med Prince. Han er ca. 11 uker, og av rasen cavalier. Hvor lange turer og hvor ofte bør jeg gå med han? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på tur og tur også. Om man er ute kanskje 10 ganger i løpet av en dag så går man kanskje til sammen en og en halv time tur? Men trenger ikke gå fort, men bare være ute. Da Tussie var valp kunne vi fint bruke tre kvarter på å komme oss 300 m :)

Dersom det er snakk om tur i vanlig gå tempo for mennesker, så syntes jeg kanskje det var litt mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er sammenhengende synes jeg det høres veldig mye ut. Vi har en på 4 mnd, og vi går korte turer i skogen , eller enda kortere turer i kvartalet rundt her. Skogsturene er vel på en mellom 10-20 minutter avhengig av dagsformen hennes. ... da er hun løs og løper akkurat det hun føler for slv. Og en golden er jo på samme str som min ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt, helt an på hvordan turen ER, det da. Tid er ikke den vesentlige målestokken, uansett enkelte hundeguruer sine meninger om at man skal minuttmåle...

Om noen tar med lille valpen til parken og lar den vill-leke der i en halvtime, intenst og heftig, med andre valper, så kan noen andre rusle og pusle pent og rolig i halvannen eller to time med sin valp - og la den styre turen i sitt tempo, og hva er hva liksom?

Når jeg har hatt små valper, har turene blitt kortere i lengde, men de har vart lenge - for da ER vi ute, så de voksne hundene også skal få sitt. Bruker man sunn fornuft, så går det meste bra - valper vokste alldeles utmerket opp før også, uten minuttangivelser for hvor lenge de skulle luftes. Og så må man dessverre ofre litt på hverdagens alter: Jepp, er man hjemmeværende med hage, som hunden selv har fri tilgang på - slik vel Rugaas har det - så kan ikke det direkte sammenlignes med dem som faktisk må jobbe, og ikke støtt og stadig kan ta ti minutters turer hele dagen til ende.

Men åkke som... bruker man IKKE sunn fornuft, så spiller vel ikke gode råd noen rolle uansett? Folk får finne ut av ting selv, siden jeg forutsetter at de fleste ikke er bevisste dyreplagere. At man har en annen MENING, får man gjerne ha - men om den er "riktig" eller ikke... det har man ikke noe med å presse på andre folk, etter min mening. Valpen overlever nok... og de er nok like glad i den, som du er i din hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akela:

Ja, jeg har aldri tvilt på at de ikke var glad i hunden eller at de gjorde noe galt. Jeg sa allerede i første innlegg at det ikke var for å angripe dem eller påpeke at de gjorde feil. Hadde jeg ment at de gjorde feil hadde jeg ikke skrevet innlegget. Jeg lurte rett og slett på om det var for mye, og jeg selv hadde begynt å stusse på om jeg gikk for lite med min valp. Jeg sa verken at jeg eller den andre familien gjorde feil, jeg var mest nysgjerrig, siden jeg syntes det hørtes mye ut. Hadde ingen planer om å presse på andre folk min mening.

Ellers synes jeg innlegget ditt hørtes veldig foruftig ut, tusen takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg syns det høres helt supert ut med halvannen times tur med en valp på fire mnd så lenge det er snakk om å være ute med valpen, tusle rundt å oppleve, leke litt, gå i skogen, ta pauser osv. Jeg tror valper har kjempegodt av det. Men hvis det er snakk om å gå halvannen time rett frem på en vei, er det ikke noe jeg ville gjort.

Tur og tur er ikke alltid det samme. Å gå langs vei og å rusle i skogen med pauser, lek, søk osv er to vidt forskjellige ting. Jeg ville gjerne ha vært lenge ute med valpen, men ikke gått så langt forde. Og å lære å slappe av på tur ville vært noe jeg la stor vekt på hvis det hadde vært min valp. Men som sakt, være lenge ute sammen og gjøre litt forskjellig.

Det finnes jo ingen fasit når det gjelder valper og tur. Folk og valper er forskjellige og hvordan man legger opp valpetiden kommer ann på hvordan du vil at valpen skal bli som voksen. Valpetiden er jo en forbredelse/ærinsperiode til det livet den skal leve som voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, hyggelig å høre :huh:

Jeg ville ikke bli misforstått, og at dere skulle tro jeg drev å kritiserte den andre valpens eiere. Som sagt var jeg bare nysgjerrig på om dette var rett, fordi jeg var redd jeg selv ga Prince for lite tur :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ok, hyggelig å høre ;)

Jeg ville ikke bli misforstått, og at dere skulle tro jeg drev å kritiserte den andre valpens eiere. Som sagt var jeg bare nysgjerrig på om dette var rett, fordi jeg var redd jeg selv ga Prince for lite tur :P

Tror ikke du skal være redd for det. En så liten valp trenger ikke tur i det hele tatt med tanke på mosjon. Men de trenger å få aktivere seg (løpe rund i skogen el. en park å leke, tusle rundt å oppleve nye ting og møte folk og dyr). Om du velger å gå mange små turer i løpet av en dag er det sikkert like fint for en liten valp som en lang tur i TID. Men det betyr heller ikke at det er galt men en lang tur i tid. Kanskje bytte på litt? Variere hverdagen så han ikke blir altfor vandt til vanene? Hvis du ikke vil ha ett vanedyr da. En dag mange småturer og en dag er dere lenge og koser dere i skogen?

Nyt valpetiden med Prince og ikke vær så opptatt av å gjøre alt riktig. Sunn fornuft holder i massevis. Se ann valpen og kos dere sammen. Vær masse sammen, sosialiser og begynn å lære han de viktigste tingene (som å være alene hjemme, innkalling). Skal du bruke han til noe spesielt kan det være at du vil legge opp tingene med tanke på det, men det er ikke (i utgangspunktet) noe hokus pokus å ha valp. Kos dere sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...