Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp på tur


Denise

Recommended Posts

Jeg har begynt å stusse på et par ting nå.

En familie jeg kjenner har en golden valp på 4 mnd. I tillegg til tisseturer ol. går de minst 1 time og 30 min tur hver dag med denne hunden (har de fortalt selv)

Jeg vet lite om golden retriever, og vet ikke helt hva de krever, men syntes alikevel det hørtes litt mye ut på en såpass ung valp. Er det vanlig, eller overdriver de turene med denne hunden?

(Dette er ikke for å angripe de personene, jeg er bare nysgjerrig siden jeg

tydelig ikke vet bedre :) )

Jeg begynte jo da også å lure på om jeg går for lite tur med Prince. Han er ca. 11 uker, og av rasen cavalier. Hvor lange turer og hvor ofte bør jeg gå med han? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på tur og tur også. Om man er ute kanskje 10 ganger i løpet av en dag så går man kanskje til sammen en og en halv time tur? Men trenger ikke gå fort, men bare være ute. Da Tussie var valp kunne vi fint bruke tre kvarter på å komme oss 300 m :)

Dersom det er snakk om tur i vanlig gå tempo for mennesker, så syntes jeg kanskje det var litt mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er sammenhengende synes jeg det høres veldig mye ut. Vi har en på 4 mnd, og vi går korte turer i skogen , eller enda kortere turer i kvartalet rundt her. Skogsturene er vel på en mellom 10-20 minutter avhengig av dagsformen hennes. ... da er hun løs og løper akkurat det hun føler for slv. Og en golden er jo på samme str som min ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo helt, helt an på hvordan turen ER, det da. Tid er ikke den vesentlige målestokken, uansett enkelte hundeguruer sine meninger om at man skal minuttmåle...

Om noen tar med lille valpen til parken og lar den vill-leke der i en halvtime, intenst og heftig, med andre valper, så kan noen andre rusle og pusle pent og rolig i halvannen eller to time med sin valp - og la den styre turen i sitt tempo, og hva er hva liksom?

Når jeg har hatt små valper, har turene blitt kortere i lengde, men de har vart lenge - for da ER vi ute, så de voksne hundene også skal få sitt. Bruker man sunn fornuft, så går det meste bra - valper vokste alldeles utmerket opp før også, uten minuttangivelser for hvor lenge de skulle luftes. Og så må man dessverre ofre litt på hverdagens alter: Jepp, er man hjemmeværende med hage, som hunden selv har fri tilgang på - slik vel Rugaas har det - så kan ikke det direkte sammenlignes med dem som faktisk må jobbe, og ikke støtt og stadig kan ta ti minutters turer hele dagen til ende.

Men åkke som... bruker man IKKE sunn fornuft, så spiller vel ikke gode råd noen rolle uansett? Folk får finne ut av ting selv, siden jeg forutsetter at de fleste ikke er bevisste dyreplagere. At man har en annen MENING, får man gjerne ha - men om den er "riktig" eller ikke... det har man ikke noe med å presse på andre folk, etter min mening. Valpen overlever nok... og de er nok like glad i den, som du er i din hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akela:

Ja, jeg har aldri tvilt på at de ikke var glad i hunden eller at de gjorde noe galt. Jeg sa allerede i første innlegg at det ikke var for å angripe dem eller påpeke at de gjorde feil. Hadde jeg ment at de gjorde feil hadde jeg ikke skrevet innlegget. Jeg lurte rett og slett på om det var for mye, og jeg selv hadde begynt å stusse på om jeg gikk for lite med min valp. Jeg sa verken at jeg eller den andre familien gjorde feil, jeg var mest nysgjerrig, siden jeg syntes det hørtes mye ut. Hadde ingen planer om å presse på andre folk min mening.

Ellers synes jeg innlegget ditt hørtes veldig foruftig ut, tusen takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg syns det høres helt supert ut med halvannen times tur med en valp på fire mnd så lenge det er snakk om å være ute med valpen, tusle rundt å oppleve, leke litt, gå i skogen, ta pauser osv. Jeg tror valper har kjempegodt av det. Men hvis det er snakk om å gå halvannen time rett frem på en vei, er det ikke noe jeg ville gjort.

Tur og tur er ikke alltid det samme. Å gå langs vei og å rusle i skogen med pauser, lek, søk osv er to vidt forskjellige ting. Jeg ville gjerne ha vært lenge ute med valpen, men ikke gått så langt forde. Og å lære å slappe av på tur ville vært noe jeg la stor vekt på hvis det hadde vært min valp. Men som sakt, være lenge ute sammen og gjøre litt forskjellig.

Det finnes jo ingen fasit når det gjelder valper og tur. Folk og valper er forskjellige og hvordan man legger opp valpetiden kommer ann på hvordan du vil at valpen skal bli som voksen. Valpetiden er jo en forbredelse/ærinsperiode til det livet den skal leve som voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, hyggelig å høre :huh:

Jeg ville ikke bli misforstått, og at dere skulle tro jeg drev å kritiserte den andre valpens eiere. Som sagt var jeg bare nysgjerrig på om dette var rett, fordi jeg var redd jeg selv ga Prince for lite tur :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ok, hyggelig å høre ;)

Jeg ville ikke bli misforstått, og at dere skulle tro jeg drev å kritiserte den andre valpens eiere. Som sagt var jeg bare nysgjerrig på om dette var rett, fordi jeg var redd jeg selv ga Prince for lite tur :P

Tror ikke du skal være redd for det. En så liten valp trenger ikke tur i det hele tatt med tanke på mosjon. Men de trenger å få aktivere seg (løpe rund i skogen el. en park å leke, tusle rundt å oppleve nye ting og møte folk og dyr). Om du velger å gå mange små turer i løpet av en dag er det sikkert like fint for en liten valp som en lang tur i TID. Men det betyr heller ikke at det er galt men en lang tur i tid. Kanskje bytte på litt? Variere hverdagen så han ikke blir altfor vandt til vanene? Hvis du ikke vil ha ett vanedyr da. En dag mange småturer og en dag er dere lenge og koser dere i skogen?

Nyt valpetiden med Prince og ikke vær så opptatt av å gjøre alt riktig. Sunn fornuft holder i massevis. Se ann valpen og kos dere sammen. Vær masse sammen, sosialiser og begynn å lære han de viktigste tingene (som å være alene hjemme, innkalling). Skal du bruke han til noe spesielt kan det være at du vil legge opp tingene med tanke på det, men det er ikke (i utgangspunktet) noe hokus pokus å ha valp. Kos dere sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg mener å ha hørt at folk som driver hundekjøring kan ha to valper fra samme kull. Men det er jo hunder som bor ute og har et helt annet liv enn «familiehunden». Naboen min, som har hatt flere hunder tidligere, valgte å kjøpe 2 hannhunder fra samme kull. Det ble 2 hunder som vi (eller andre) fikk lite kontakt med. De var mest opptatt av hverandre, og det var tydelig at de heller ikke ble så sterkt knyttet til eierene sine, som ene-hunder blir. Det gikk egentlig begge veier, og naboen var egentlig glad til da de var så gamle at de ble avlivet.  Mens da den siste «alene-hunden» deres døde så var det stor sorg i familien. De to små brødrene kunne også være litt hissig på hverandre, så i begynnelsen av turene holdt eieren dem godt fra hverandre (en arm strak ut på hver side av kroppen). Så roet de seg, og turen gikk greit.  Dette ble de siste hundene de hadde ; «aldri mer hund her i huset»
    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
    • Kloa til hunden min knakk/løsnet i dag. Han haltet ikke før i dag bare irriterte seg litt men i sta løp han og klarte og løsne den mere og nå er han halt😱 han har lagt seg og vasker ikke på det og oppfører seg normalt så venter til i morgen med dyrlegen men har så vondt i skjela over dette. Noen tips i hva jeg kan gjøre? Har just flyttet og ikke fått med meg noe rens enda 
    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...