Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase kan passe (oppdatert)

Wanderlust

Recommended Posts

Skrevet

Siden det er sheltien jeg kjenner best til av de du har på listen vil jeg få si at den virker som den passer perfekt inn i de kriteriene du har.

Pris på sheltien nå er vel mellom 8500-11000! :D

Om det er noe spesifikt du lurer på om rasen kan du bare sende meg en PM :(

Skrevet

Som jeg foreslo i en annen tråd med lignende kriterier: Welsh Springer Spaniel. Les mer om den i raseleksikonet på Canis. Jeg kan nok svare på noen spørsmål, men sikkert ikke alle :D

Skrevet

Mudien har gjerne endel gjeterinnstinkt.. Jeg mener sheltie vil passe deg perfekt! Fiine rasen

Skrevet

Mudien har gjerne endel gjeterinnstinkt.. Jeg mener sheltie vil passe deg perfekt! Fiine rasen

ja det jeg regnet med hos mudien. Men var litt usikker. tror nok flere av de på listen vil ikke-passe meg på et punkt eller flere. Men står MEST på dsg, kooiker og lundehund. Men lundehunden er kanskje ikke en hund som vil passe pga lp og ag?! Det er der jeg er usikker når vi kommer til den rasen.

Skrevet

:D Jeg har funnet rase! Kan noen værså snill å importere ei tispe av denne rasen til Norge så kan jeg kjøpe av dere om noen år..eventuellt bytte med en køllert! Korthåret Pyrre! *ønske seg*

Bilder:

http://www.photos-de-chiens.com/index.php?...ERCHE_PHOTO=138

Svensk raseklubb:

http://clubbergerdespyrenees.se/

Edit: kanskje det egentlig ikke var meningen jeg skulle finne rase til meg selv, men jeg tror den passer MEGET godt til BcRex også.. SE da :(

Skrevet

:D Jeg har funnet rase! Kan noen værså snill å importere ei tispe av denne rasen til Norge så kan jeg kjøpe av dere om noen år..eventuellt bytte med en køllert! Korthåret Pyrre! *ønske seg*

Bilder:

Svensk raseklubb:

Edit: kanskje det egentlig ikke var meningen jeg skulle finne rase til meg selv, men jeg tror den passer MEGET godt til BcRex også.. SE da :(

JEG HAR EN SÅNN EN!! En av de 3 som befinner seg i Norge. Min er en 5 mnd. svart gutt, verdens vakreste sådann. En av harlekin-søstrene hans er i Norge. Det planlegges kull på henne, men det blir nok født hos oppdretter i Sverige. En spennende rase, som har MYE gjeterinstinkter! og energi! og utstråling! Jeg vurderer å ta inn en tispe om en stund... må bare se om vi kommer helskinnet gjennom valpe- og unghund-perioden først. (Puh!)

Skrevet

JEG HAR EN SÅNN EN! En av de 3 som befinner seg i Norge. Min er en 5 mnd. svart gutt, verdens vakreste sådann. En av harlekin-søstrene hans er i Norge. Det planlegges kull på henne, men det blir nok født hos oppdretter i Sverige. En spennende rase, som har MYE gjeterinstinkter! og energi! og utstråling! Jeg vurderer å ta inn en tispe om en stund... må bare se om vi kommer helskinnet gjennom valpe- og unghund-perioden først. (Puh!)

Heldiggris! :D Det der er seriøst noe av det vakreste jeg noensinne har sett! Og jeg er egentlig ikke så veldig glad i lignende raser som feks border collies og aussier..Hvordan er de i forhold til andre gjeterhunder? Jeg bare elsker det utrykket de har :(

Edit: er din fra Light my fire? har de en nettside i såfall?

Edit2: ser jo at du allerede har foreslått rasen men koblet det ikke helt med en gang*blÅnd* :(

Skrevet

Ja jeg har sett litt på tolleren, men vil høre litt hva dere mener, og om det er andre raser.

-jeg er yngst i huset (19år)

-har jo en hund til fra før

Noe mer dere lurer på så bare å spørre :D Og jeg er ikke helt sikker når det blir en hund nr to.

Så bare å komme med forslag. :(

Oppdatert:

Kriterier:

-den skal være liten i str (ikke miniatyr, men ikke over 50 hvertfall)),

-kunne trene lp/ag,

-ikke mye pelsstell (litt er jo en selvfølge).

-også skal den kunne stilles ut.

-Lite jakt/gjeterinnstinkt

Rase listen jeg har kommet frem til nå:

-finsk lapphund

-Lundehund,

-toller,

-sheltie,

-Mudi,

-dansk svensk gårdshund,

(tolleren er forløpig tatt vekk fra listen).

Så da trenger jeg gjerne litt innspill. Hvilken tror dere vil passe? Hva ligger prisen på rasen? Noe mer jeg bør vite om rasen også?

Bare sleng ut hva du måtte komme på. Og er det noen raser utenom den listen som kan passe, så spytt ut :(

Hva skal du ha annen etter, når du allerede har den perfekte rase? Utstilling, hva er det godt for? Og gjeterinstinkt er jo en god ting. ;)

Skrevet

ja det jeg regnet med hos mudien. Men var litt usikker. tror nok flere av de på listen vil ikke-passe meg på et punkt eller flere. Men står MEST på dsg, kooiker og lundehund. Men lundehunden er kanskje ikke en hund som vil passe pga lp og ag?! Det er der jeg er usikker når vi kommer til den rasen.

Jeg ville gått for kooikeren jeg... Flere kooikere som har gjort det bra i både ag og lp. Den rasen jeg tenker vil passe best til den bruken av de tre du nevner hvertfall..

Skrevet

Flat? kanskje litt stor men. Eller en svensk eller finsk lapphund.

Den blir for stor, og av retrieverene så er toller den eneste :P

Hva med eng.staff? ;)

de "bulle" hundene har jeg ikke sansen for.

Bilder:

Svensk raseklubb:

Vettu hva, jeg liker den veldig godt, men finner ingen oppdrettere :(

Men åssen er den med gjeterinstinktene?

EDIT: så det med gjeterinstinkter lenger oppe.

Skrevet

Den blir for stor, og av retrieverene så er toller den eneste :D

de "bulle" hundene har jeg ikke sansen for.

Vettu hva, jeg liker den veldig godt, men finner ingen oppdrettere :(

Men åssen er den med gjeterinstinktene?

Er vel ingen oppdrettere i Norge, såvidt jeg vet, men i Sverige er det.. Jeg er helt fullstendig forelsket i rasen iallefall, så tenker jo litt på eventuelt å importere. Men de har visst endel gjeterinstinkter i behold, det har de. Men jeg må si sheltie burde passe deg peerfect.

Skrevet

Heldiggris! :D Det der er seriøst noe av det vakreste jeg noensinne har sett! Og jeg er egentlig ikke så veldig glad i lignende raser som feks border collies og aussier..Hvordan er de i forhold til andre gjeterhunder? Jeg bare elsker det utrykket de har :wub:

Edit: er din fra Light my fire? har de en nettside i såfall?

Edit2: ser jo at du allerede har foreslått rasen men koblet det ikke helt med en gang*blÅnd* :icon_redface:

Jepp; Jeg har en "Light my Fire"- hund. Oppdretteren har ingen nettside enda, men jeg vet hun jobber med saken. Legger ved en link til en side som har en meget bra rase-beskrivelse av Berger`n, både Poil Long ( langhår) og Face Rase (korthår) ; www.gossarna.com

Ellers er dessverre de fleste Face Rase-sider franske.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...