Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase kan passe (oppdatert)


Wanderlust

Recommended Posts

Siden det er sheltien jeg kjenner best til av de du har på listen vil jeg få si at den virker som den passer perfekt inn i de kriteriene du har.

Pris på sheltien nå er vel mellom 8500-11000! :D

Om det er noe spesifikt du lurer på om rasen kan du bare sende meg en PM :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mudien har gjerne endel gjeterinnstinkt.. Jeg mener sheltie vil passe deg perfekt! Fiine rasen

ja det jeg regnet med hos mudien. Men var litt usikker. tror nok flere av de på listen vil ikke-passe meg på et punkt eller flere. Men står MEST på dsg, kooiker og lundehund. Men lundehunden er kanskje ikke en hund som vil passe pga lp og ag?! Det er der jeg er usikker når vi kommer til den rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Jeg har funnet rase! Kan noen værså snill å importere ei tispe av denne rasen til Norge så kan jeg kjøpe av dere om noen år..eventuellt bytte med en køllert! Korthåret Pyrre! *ønske seg*

Bilder:

http://www.photos-de-chiens.com/index.php?...ERCHE_PHOTO=138

Svensk raseklubb:

http://clubbergerdespyrenees.se/

Edit: kanskje det egentlig ikke var meningen jeg skulle finne rase til meg selv, men jeg tror den passer MEGET godt til BcRex også.. SE da :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:D Jeg har funnet rase! Kan noen værså snill å importere ei tispe av denne rasen til Norge så kan jeg kjøpe av dere om noen år..eventuellt bytte med en køllert! Korthåret Pyrre! *ønske seg*

Bilder:

http://www.photos-de-chiens.com/index.php?...ERCHE_PHOTO=138

Svensk raseklubb:

http://clubbergerdespyrenees.se/

Edit: kanskje det egentlig ikke var meningen jeg skulle finne rase til meg selv, men jeg tror den passer MEGET godt til BcRex også.. SE da :(

JEG HAR EN SÅNN EN!! En av de 3 som befinner seg i Norge. Min er en 5 mnd. svart gutt, verdens vakreste sådann. En av harlekin-søstrene hans er i Norge. Det planlegges kull på henne, men det blir nok født hos oppdretter i Sverige. En spennende rase, som har MYE gjeterinstinkter! og energi! og utstråling! Jeg vurderer å ta inn en tispe om en stund... må bare se om vi kommer helskinnet gjennom valpe- og unghund-perioden først. (Puh!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEG HAR EN SÅNN EN! En av de 3 som befinner seg i Norge. Min er en 5 mnd. svart gutt, verdens vakreste sådann. En av harlekin-søstrene hans er i Norge. Det planlegges kull på henne, men det blir nok født hos oppdretter i Sverige. En spennende rase, som har MYE gjeterinstinkter! og energi! og utstråling! Jeg vurderer å ta inn en tispe om en stund... må bare se om vi kommer helskinnet gjennom valpe- og unghund-perioden først. (Puh!)

Heldiggris! :D Det der er seriøst noe av det vakreste jeg noensinne har sett! Og jeg er egentlig ikke så veldig glad i lignende raser som feks border collies og aussier..Hvordan er de i forhold til andre gjeterhunder? Jeg bare elsker det utrykket de har :(

Edit: er din fra Light my fire? har de en nettside i såfall?

Edit2: ser jo at du allerede har foreslått rasen men koblet det ikke helt med en gang*blÅnd* :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har sett litt på tolleren, men vil høre litt hva dere mener, og om det er andre raser.

-jeg er yngst i huset (19år)

-har jo en hund til fra før

Noe mer dere lurer på så bare å spørre :D Og jeg er ikke helt sikker når det blir en hund nr to.

Så bare å komme med forslag. :(

Oppdatert:

Kriterier:

-den skal være liten i str (ikke miniatyr, men ikke over 50 hvertfall)),

-kunne trene lp/ag,

-ikke mye pelsstell (litt er jo en selvfølge).

-også skal den kunne stilles ut.

-Lite jakt/gjeterinnstinkt

Rase listen jeg har kommet frem til nå:

-finsk lapphund

-Lundehund,

-toller,

-sheltie,

-Mudi,

-dansk svensk gårdshund,

(tolleren er forløpig tatt vekk fra listen).

Så da trenger jeg gjerne litt innspill. Hvilken tror dere vil passe? Hva ligger prisen på rasen? Noe mer jeg bør vite om rasen også?

Bare sleng ut hva du måtte komme på. Og er det noen raser utenom den listen som kan passe, så spytt ut :(

Hva skal du ha annen etter, når du allerede har den perfekte rase? Utstilling, hva er det godt for? Og gjeterinstinkt er jo en god ting. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det jeg regnet med hos mudien. Men var litt usikker. tror nok flere av de på listen vil ikke-passe meg på et punkt eller flere. Men står MEST på dsg, kooiker og lundehund. Men lundehunden er kanskje ikke en hund som vil passe pga lp og ag?! Det er der jeg er usikker når vi kommer til den rasen.

Jeg ville gått for kooikeren jeg... Flere kooikere som har gjort det bra i både ag og lp. Den rasen jeg tenker vil passe best til den bruken av de tre du nevner hvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flat? kanskje litt stor men. Eller en svensk eller finsk lapphund.

Den blir for stor, og av retrieverene så er toller den eneste :P

Hva med eng.staff? ;)

de "bulle" hundene har jeg ikke sansen for.

:D Jeg har funnet rase! Kan noen værså snill å importere ei tispe av denne rasen til Norge så kan jeg kjøpe av dere om noen år..eventuellt bytte med en køllert! Korthåret Pyrre! *ønske seg*

Bilder:

http://www.photos-de-chiens.com/index.php?...ERCHE_PHOTO=138

Svensk raseklubb:

http://clubbergerdespyrenees.se/

Edit: kanskje det egentlig ikke var meningen jeg skulle finne rase til meg selv, men jeg tror den passer MEGET godt til BcRex også.. SE da :(

Vettu hva, jeg liker den veldig godt, men finner ingen oppdrettere :(

Men åssen er den med gjeterinstinktene?

EDIT: så det med gjeterinstinkter lenger oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den blir for stor, og av retrieverene så er toller den eneste :D

de "bulle" hundene har jeg ikke sansen for.

Vettu hva, jeg liker den veldig godt, men finner ingen oppdrettere :(

Men åssen er den med gjeterinstinktene?

Er vel ingen oppdrettere i Norge, såvidt jeg vet, men i Sverige er det.. Jeg er helt fullstendig forelsket i rasen iallefall, så tenker jo litt på eventuelt å importere. Men de har visst endel gjeterinstinkter i behold, det har de. Men jeg må si sheltie burde passe deg peerfect.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldiggris! :D Det der er seriøst noe av det vakreste jeg noensinne har sett! Og jeg er egentlig ikke så veldig glad i lignende raser som feks border collies og aussier..Hvordan er de i forhold til andre gjeterhunder? Jeg bare elsker det utrykket de har :wub:

Edit: er din fra Light my fire? har de en nettside i såfall?

Edit2: ser jo at du allerede har foreslått rasen men koblet det ikke helt med en gang*blÅnd* :icon_redface:

Jepp; Jeg har en "Light my Fire"- hund. Oppdretteren har ingen nettside enda, men jeg vet hun jobber med saken. Legger ved en link til en side som har en meget bra rase-beskrivelse av Berger`n, både Poil Long ( langhår) og Face Rase (korthår) ; www.gossarna.com

Ellers er dessverre de fleste Face Rase-sider franske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...