Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikkertrene vs trene med klikker?


Rosin

Recommended Posts

Veldig enkelt forklart:

Trene med klikker=Bruke klikkerboksen som et bra for å få bedre timing ved bruk av av andre metoder(lokking etc)

Klikkertrene=En hel filosofi som bygger på hundens eget initiativ. Og man kan klikkertrene, selv om man ikke bruker klikkerboksen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner.. ;)

Kvalifiserer target stick som "lokking" ?

Noen som vil fortelle litt mer detaljert om klikkerfilofosien, og hvorfor såpass få (?) følger den til punkt og prikke?

Jeg svarer for target stick og litt mer ;) Jeg ser på target stick som lokking ja. Hva annet er det? Du bruker ett hjelpemiddel (som er lært), du fader bort hjelpemiddet på lik linje som oss andre, og vips så er den borte. Noen mener at det går fortere å fade vekk targeten... eh kommer vel helt ann på fører det, med fare for å gjennta meg selv, på lik linje som oss andre.

Jeg mener videre at det er så mangt ved klikker som er "hjelp" og ikke bygget på hundens eget initiativ. Klart de fleste targetene er jo lært gjennom eget initiativ, hvordan er det er det blitt lært inn. Jo, miljøet er lagt til rette, ja, som er en fantastisk god "unnskyldning" for å bruke vegg i innlæring av fri v. fot, miljøet er lagt til rette ;) Personlig synes jeg ikke den klikkertreningen vi ser i dag, ikke er så forskjellig fra det vi andre driver med. Jeg synes også at grunntaken er nokså lik vår, vi bygger på at treningen skal være positiv og hyggelig. Ja vi kan finne på å bruke straff, negativ eller positiv. Men gjør ikke klikkerfolket det også bruker straff uavhengig hva hvilket ord som står foran? Med tanke på ignoering, som jeg fortsatt mener kan være en stor straff for noen hunder. Hunder som kanskje hadde taklet ett ærlig nei!

Jeg snakker ut i fra egen erfaring og grunnen til at jeg ikke orket mer klikking etter et år med nitidig shaping ikke så mye annet resultat enn en 10'er rute. Jeg klarte ikke å komme videre og var elendig på forsterkningsfrekvens og alle de andre bitene. Så jeg tasset videre over på target og hjelp, før jeg endte opp med å bruke klikker i trening. Der er jeg fornøyd, hunden er fornøyd og ting går fremover. Att såpass få klarer å følge grunntanken og grunnprinsippene mistenker jeg at bunner i de samme grunnene som jeg slet med. Kan hende jeg tar helt feil, men da kommer det sikkert noen som forklarer bedre enn meg :)

Husk at dette er skrevet ut i fra egene tanker og erfaringer, og er ingen påstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også karakterisere bruk av target (-stick eller andre markører) som hjelp. Som Margrete sier, så må man også bli kvitt de etter hvert. Hvorfor det skal være enklere å bli kvitt en hjelper som targetstick skjønner jeg ikke, siden det ikke avhenger av targetstick'en, men av hvor flink man er i å forsterke. Det vil altså gjelde for alle metoder som benytter seg av hjelpere.

Tanken bak klikkertrening er jo fullt og helt basert på hundens egne initiativ. En liten sidenotering og digresjon der er en annen tråd her på sonen der mange ser ut til å bruke godbiter. Dersom man vil ha en hund som virkelig vil bruke knollen for å få belønning, så man ha en knall forsterker, ellers kommer man aldri utenfor stuedøra.

Shaping på denne måten har jo blitt brukt, men i klikkertreningen skal man ikke bruke positiv straff fordi man mener dette vil hemme hundens kreativitet. Jeg vil da også påpeke at om man benytter seg av time-outs, så mener jeg at det også vil kunne hemme kreativiteten, siden dette kan være en svært sterk straff. Hunden kan altså da også bli redd for å feile i "redsel" for å bli satt i time-out. Da ville jeg foretrekke å feile hunden ved å bruke et ord som sier til hunden at den adferden der gir ikke belønning.

Der jeg begynner å lure på om jeg har tatt helt feil er når jeg hører at man aktivt bruker kobbel for å hindre hunden i å stikke av. Ja, man bruker til og med båndet for å lettere plassere hunden i posisjon (f.eks. ved å holde kort bånd slik at hunden får mindre rom og dermed lettere vil komme i utgangsstilling). Da jeg leste meg opp på klikkertrening for noen år siden, og praktiserte dette, så var ikke dette et tema. Da la man vekt på generaliseringen, at man ikke måtte gå videre før hunden klarte oppgaven i et enklere miljø.

Jeg spurte om dette med kobbel på canis.no, tror jeg, for ikke så fryktelig lenge siden, og fikk svar fra Morten E om at dette var en svært viktig del av klikkertreningen og at dette ble brukt svært ofte og aktivt. Mulig jeg husker feil, men det stod da virkelig ikke noe av dette i "Klikkertrening for din hund"?

Uansett!

Jo fler hjelpemidler man bruker, jo lenger tid tar det før adferden/øvelsen blir "selvstendig". Når man tar alt dette i betraktning, så er jeg faktisk enig med Margrete at klikkertrening begynner å ligne mistenkelig på "vanlig" trening.

Når det gjelder dette med positiv straff som klikkertreneren skyr som pesten (jajajajajaja, et lite surt oppgulp der), så vet jeg ærlig talt ikke om det egentlig er et resultat av at de egentlig tror hundene blir så hemmet i treningen at det har effekt, eller om det er et resultat av en mer idealistisk holdning at man ikke skal korrigere hunder fordi man da påfører de et ubehag og at det er dårlig behandling og av den grunn ikke akseptabelt.

Dersom det er fordi de blir hemmet i trening, så må jeg si meg uenig. Ja, uten tvil kan hunder bli hemmet i trening dersom man bruker mye hard korreksjon av hunden og man ikke vektlegger positiv forsterkning i like stor grad (et typisk bilde her vil være diger machomann, med en ennå større schäferhanne, hvis største ønske er å være Sjefen). Slike hunder har jeg sett, og det er rett og slett trist å se! Å få en slik hund til å respondere positivt og effektiv på noen form for shaping tror jeg vil være et frustrerende kapittel.

Alikevel er det så få hunder som bli korrigert på denne måten at jeg tviler på at teorien i realiteten holder vann. En såkalt "kravfase" er sjelden så tøff at hunden passifiseres i videre trening.

Dersom det er tanken om at hunder ikke skal korrigeres, altså at det er dårlig behandling av hunder, så er jeg uenig der også (oi! Så overraskende!).

På lik linje med oss mennesker, så finnes det invider hos hunder som trenger strengere rammer enn andre. Dersom eier velger å bruke positiv straff så er det meget mulig at det ikke i det hele tatt er skadelig for hunden på noen som helst måte. Gjort på riktig måte kan det gi hunder en trygghet og styring de faktisk behøver.

På den annen side så har jeg problemer med å se at klikkertrenerne egentlig mener dette, siden de er veldig klare på at man selvfølgelig setter grenser for hunden i det daglige. I min verden betyr det at man da benytter seg av positiv straff eller trussel om positiv straff (om det er å fysisk holde tilbake hunden, fjerne den, snakke strengt til den og gjennomføre eller hva). Noen kaller det brannslukking om man ser seg nødt til å ta tak i hunden om noe skulle skje, og så gå tilbake og trene på nettopp dette. Jeg tviler alikevel på at alle som mener de praktiserer klikkermetoden "brannslukker", men at de nettopp bruker positiv straff i hverdagsdressuren sin.

Er det altså et etisk motiv, så spiller det ingen rolle for hunden om den er på en apellbane, i stua eller i den lokale parken. Det vil være like feil å korrigere den uansett, og da ingen forskjell på konkurransetrening og hverdagslydighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

När det gäller targeting, så är jag enig i att det är en form av hjälp, men samtidigt tycker jag att det, om det är rätt inlärt, är en helt annan sak än att följa en godbit eller springa till en skål.

Jag använder targeting i ganska liten utsträckning (bara stationär target, inte target stick), men när jag gör det, ser jag till att hunden verkligen förstår konceptet med targeting.

Det vanliga är att man lär hunden trampa på en musmatta och sedan, när det fungerar, lägger in den i tex. rutan. Då är jag helt enig i att det inte är så stor skillnad mellan targeting och lockande och många får problem med att ta bort targeten.

När jag lär in en target, lär jag dels ett specifikt beteende på target (ex. smäll till targeten med båda tassarna och håll positionen i den riktning du var på väg mot (oftast bort från mig). Sedan lär jag hunden att alltid gå tillbaka till samma plats som targeten har legat och utföra samma beteende där. Nu blir helt plötsligt targeting våldsamt mer effektivt än lockande med belöningar.

När hunden förstår hela konceptet med targeting, sparar man väldigt mycket tid i inlärning och jag kan ibland se fördelarna med targeting vs. frishaping. En annan stor fördel med targeting, som jag ser det, är att man inte "förskottsbetalar" hunden (genom att presentera belöningen och låta hunden ta den utan någon prestation) som man gör om man tex. lägger in en boll i rutan.

När det gäller skillnaden mellan "träning med klicker" och "klickerträning", så vill jag nog påstå att den är ganska stor. Ni som säger någonting annat har kanske inte sätt en riktigt klickertränad hund. Den stora skillnaden i mitt tankesätt, handlar kanske inte framför allt om hur man får fram beteenden (med hjälp, targeting, "tillrättaläggande av miljö" eller shaping) utan vad som händer när man har fått fram beteendet... Jobbar hunden mest möjligt på egentinitiativ (utan kommando) eller blir hunden "kommenderad" på lydnadsplanen? Har hunden kvar en stor repertoar av frivilliga beteenden som du kan få fram blixtsnabbt, även i elitklass? Är det du eller hunden som tar ansvar för att saker utförs på lydnadsplanen?

Jag använder mig inte av positivt straff i träning. Naturligtvis har jag också tappat tålamodet någon gång, men det har nog aldrig haft någon effekt på hundens lydnad (kanske mer... "Jaså... hon är på det humöret idag"... Det gör jag väl delvis utifrån en moralisk övertygelse - varför använda sig av obehag när det inte är nödvändigt, men framför allt eftersom jag inte tycker att det behövs. Tränar man bra finns det sällan någon anledning att använda sig av positivt straff (och helst inte negativt straff i någon större utsträckning heller). I min värld är inte "ignorering" av hund en ersättning för positivt straff, jag har i princip aldrig använt "time-out" som straff i träning.

*Dobbeltpost - slått sammen av mod. Flash*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...