Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjelp til bedre oppførsel! :-)


mommy81

Recommended Posts

Hei!

Oliver driver stadig og biter i buksebena på datteren min på 4,5 år og hopper etter henne. Hun blir av og til redd og det liker jeg ikke :) Hva kan jeg/vi gjøre for å få slutt på dette?

En annen ting er at han hele tiden prøver å komme seg opp i sofaen, står med labbene på kanten og syter osv. Dette er noe jeg også vil ha slutt på, men hvordan?? Jeg har prøvd å ta/dytte han ned og si "NEI", gi han noe å leke med...

Han har mye leker, blir luftet regelmessig, vi koser og leker med han, men slevfølgelig ikke hele tiden.

Håper noen her kan hjelpe meg litt :)

Han er forresten 4,5 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må være mye mer kosekvent og bestemt. Du må fortelle hunden at nok er nok. Hunden vil nok skjønne det når du virkelig mener det. Ta tak i hunden og sett den bestemt ned på gulvet hvis den kommer på sofaen. Si NEi når du gjør det, og gjenta det hver gang. Biter hunden i buksen må du også si bestemt nei og ta hunden vekk derifra. Det er nå for tiden grunnlaget for oppførselen dannes, så det er nå og fremover, det beste er å lære hva som er lov og ikke lov.. Hunden vil nok leke og tulle siden den enda er så ung, så du får avlede hunden fra det som ikke er lov og kutte ut all lek der og da. Slappe av hvis leken blir for stressende.

Dette ihvertfall slik jeg ville ha prøvd det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting er at han hele tiden prøver å komme seg opp i sofaen, står med labbene på kanten og syter osv. Dette er noe jeg også vil ha slutt på, men hvordan?? Jeg har prøvd å ta/dytte han ned og si "NEI", gi han noe å leke med...

Vår valp har også forsøkt seg på det ca. en million ganger, men så snart forlabbene treffer sofakanten sier vi nei, også blir hun dyttet ned eller tatt vekk. Hun får altså aldri lov til å stå med forlabbene på sofaen. Er du litt sen med å ta hunden ned? Siden den rekker og stå der og syte tenkte jeg? Vår har stort sett sluttet med det, hun glemmer seg av og til, hun er jo bare 6 mnd og veldig ivrig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er valpen sta, må du også være sta. Ikke tillat noe du ikke vil, noen gang. (feks. en dag i sofaen og resten av uken ikke i sofaen) Alltid NEI, og dytt bort. Noen valper er mye staere enn andre. Bare ikke gi opp. Det er jo tross alt du som bestemmer. Noen ganger måtte jeg ta tak i nakkeskinnet på hunden min og si NEI! hardt og bestemt. Jeg mente det! Da liksom tok hunden alvoret. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...