Gå til innhold
Hundesonen.no

Økonomi og hund


Guest Vicky

Recommended Posts

Hei!

Min venninne skal ha hund, og hun lurer på (ikke det at det er det viktigste men) hvor mye kommer et hundehold på hvert år? Hvor mye bruker du på en hund på et helt år med tanke på utgifter til mat, veterinær, forsikringer, osv. (ikke medregnet utstyr som f.eks leker, hundeseng, osv). Hvor mye bruker du iløped av en måned på disse utgiftene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker vel ca 500 i for på to hunder, vætriner varierer veldi, men va ute der på en time idag og fikk kortisom osv til 410 til sammen, begge hundene, forsikring betaler jeg 1200 i året per hund så her blir det 200 i mnd, ellers er det leker, utstyr og sånt jeg virkelig bruker penger på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Dette blir jo en meeeget løs gjetting, da det selvsagt er forskjell fra hund til hund..

För: En midd.stor hund (20-30 kilo) spiser nok ca en 15 kg sekk på et par mndr, så man må nok regne med ca 6 sekker fôr. Pris varierer på sekkene, men det gjør også nytteverdien, så om man estimerer ca 500,- pr sekk så blir det nok ikke så mye feil. Dvs ca 3000,- i fôr

Forsikring - 1000-1500,- som igjen avhenger av forskjellige totalrabatter sammen med evt andre forsikringer.

Vaksiner - ca 4-500,-

Av annet "stærsj" - kurs, leker, bånd, seng, tilskudd til maten, pelspleieprodukter, pledd, håndklær, etc etc.. Også selvsagt det som så mange må gjøre etter at familien har fått seg hund - ny bil. :)

Og for de som blir ekstra-ekstra ivrige - en camp.vogn...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff vil jeg regne på det da?

Mat: 7000

Kurs: 2000-4000 (avhengig av hvor mange man skal på)

Veterinær: 2000 (kommer jo helt an på om man er uheldig eller ikke)

Forsikring: 1000

Utstilling: 800

Buss/tog billetter: 500

Godbiter: 2000

Tilsammen 15300-17300 og da ikke utstyr inkludert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De "faste" utgiftene beløper seg vel til en 5-600 i måneden. Med en frisk hund kan det sikkert presses ytterligere ned.

Så kan man jo plutselig få lyst til å gå på mange kurs og melde seg på utstilllinger og stevner. Den lysten kan komme fort og hardt selv om man ikke hadde tenkt seg det i utgangspunktet.

Plutselig sitter man også der med en skadet eller syk hund som krever tildels store veterinærutgifter. Har selv måttet ut med 12 000 til veterinæren siste måned (takk gud for forsikringa), og i alt har jeg brukt nærmere 15 000 på hunden siden slutten av juni - og da har jeg ikke regnet med stasjonsvogna som ble innkjøpt i juni først og fremst for å få bedre plass til hunden (det er ekstremt, og forhåpentligvis veldig lenge til neste gang... )

Poenget mitt er vel kanskje at det er svært vanskelig å sette en pris på et levende individ, og at det er en fordel å ha en viss romslighet i økonomien eller andre "nødløsninger" på plass dersom det verst tenkelige skulle skje (og det gjør det jo gjerne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går mesteparten av pengene til kurs.

Kan tenke meg at jeg sikkert bruker 10 tusen i året bare på forskjellige kurs. Har ikke regnet på det, da jeg helst ikke vil vite HVOR mye det egentlig er... :)

Jeg betaler 450,- kr for en 20 kg sekk med for, som varer i ca 2 mnd. Dvs ca 3000,- i året.

Jeg betaler 800,- kr i forsikring i året.

Ca 600,- kr for vaksine, men kalkulerer alltid med et par dyrlege besøk, 2000,- kanskje?

Jeg bruker også en del penger på div utstyr, naturlig nok mest de første årene, men kanskje i snitt 2-3000,- årlig...?

Godbiter går det og noen kr til. Min hund blir fort lei, så jeg må variere mye, og latskapen lenge leve; godbiter kjøpt i dyrebutikken til 30,- kr for en liten pose er veldig lettvindt. Går vel kanskje et par tusen årlig til det og...?

Men det TRENGER jo ikke å være så dyrt. Med litt økonomisk sans, så koster det jo ikke så himla mye.

Obs. Glemte ny bil da. Ca 250 000,- :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker 240 kr i mnd på for. Tørrforet koster 360kr sekken, og han bruker ca halvannen mnd på den, hvis han kun får tørrfor. Veterinær ca 4-500 kr i året.

Hvor mye man bruker kommer an på om hunden er frisk, hvilket for som fungerer og slike ting. Buster har aldri vært syk eller skadet, og tørrforet som fungerer best på han er ganske så billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj jeg regner ikke på hva Chicka koster meg, men jeg kan prøve.

550kr for 15kg mat brukes opp på 2mnd = 3300kr pr år

Vaksine 600kr

Vitaminer, medisiner, omega3 olje osv (hofteproblemer) ca 250kr pr mnd = 3000kr

Vetrinær ca 2000kr pr år (røft regnet, jeg har privat avtale med vetrinær når det gjelder kun sjekk og det koster meg ikke noe)

Bitebein og gobiter 2000kr pr år

Utstyr tørr jeg ikke tenke på en gang siden jeg har halsbånd og kobbel dilla. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to hunder.. en blanding og border collie

Mat: 1000 kr i mnd

Veterinær: Det kommer veldig ann på da..

Kurs: 2000 i mnd kanskje.. spørs det å egentlig..

Godbiter: 200 i mnd kanskje..

Forsikring: nesten 2000 pr år.

Div. utstyr: spørs hva jeg kjøper.. en mnd kjøper jeg masse nytt til kanskje 2000 en annen mnd blir det kanskje noe annet utstyr til 100kr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikke så enkelt å sette opp et godt regnestykke på dette da det jo vil variere veldig fra hund til hund.

Vi har ikke hatt hund i mer enn rett over to måneder, og vi har nok brukt oppimot 15.000 allerede på utstyr, mat og kurs. Og det er ikke inkludert det vi betalte for gullklumpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo bli sånn at det blir dyrere.. alt kan skje og det må man jo regne med..

Dette året har jeg regnet ut at vi har brukt ca. 10 000 kr. i bare dyrlege.. hun har allergi og må derfor gå på sprøyter og piller.. Så man kan aldri si hvor mye hun kommer til og bruke..

MVH Malin & Vanilla !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg mener å ha hørt at folk som driver hundekjøring kan ha to valper fra samme kull. Men det er jo hunder som bor ute og har et helt annet liv enn «familiehunden». Naboen min, som har hatt flere hunder tidligere, valgte å kjøpe 2 hannhunder fra samme kull. Det ble 2 hunder som vi (eller andre) fikk lite kontakt med. De var mest opptatt av hverandre, og det var tydelig at de heller ikke ble så sterkt knyttet til eierene sine, som ene-hunder blir. Det gikk egentlig begge veier, og naboen var egentlig glad til da de var så gamle at de ble avlivet.  Mens da den siste «alene-hunden» deres døde så var det stor sorg i familien. De to små brødrene kunne også være litt hissig på hverandre, så i begynnelsen av turene holdt eieren dem godt fra hverandre (en arm strak ut på hver side av kroppen). Så roet de seg, og turen gikk greit.  Dette ble de siste hundene de hadde ; «aldri mer hund her i huset»
    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
    • Kloa til hunden min knakk/løsnet i dag. Han haltet ikke før i dag bare irriterte seg litt men i sta løp han og klarte og løsne den mere og nå er han halt😱 han har lagt seg og vasker ikke på det og oppfører seg normalt så venter til i morgen med dyrlegen men har så vondt i skjela over dette. Noen tips i hva jeg kan gjøre? Har just flyttet og ikke fått med meg noe rens enda 
    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...