Gå til innhold
Hundesonen.no

MR- test


Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

Blææh...Nå må jeg ta MR test og greier. Kanskje likesågodt, så kan jeg finne ut hva den "%¤&¤%&# smerten i knærne mine er for no.

Vel, nå gruer jeg meg no fryktelig, for det står at jeg må ligge helt stille...*sukk*

Noen som vil forklare litt om hvordan det fåregår osv?

Kan jeg ha på meg klær? :rolleyes:

Og tar det virkelig en hel halvtime og røngte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blææh...Nå må jeg ta MR test og greier. Kanskje likesågodt, så kan jeg finne ut hva den "%¤&¤%&# smerten i knærne mine er for no.

Vel, nå gruer jeg meg no fryktelig, for det står at jeg må ligge helt stille...*sukk*

Noen som vil forklare litt om hvordan det fåregår osv?

Kan jeg ha på meg klær? :rolleyes:

Og tar det virkelig en hel halvtime og røngte?

Jeg var på det i vinter etter en trynings på snowboard. Det tok ca 20 min (jeg sovna), lå på et bord med kneet inni en trommelsak. Du kan ikke ha på deg ting med metall i og kneet kan ikke være tildekket, holder å ta av seg buksen. Du er alene i rommet men du ser dem gjennom et vindu og kan få kontakt om du får noia og vil avbryte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har tatt dette av nakken og hode, men lå vel inni den tromnelen i 10 minutter, ikke noe metall av noe slag. (lurer på om jeg måtte ta av bh,siden den har sånn metall i seg).

Og får du noia så får du fort kontakt med dem :) Et sted fikk jeg bare ørepropper (for det bråka så utrolig, om ikke det var CT- røntgen ) og et annet sted fikk jeg musikk på øret :)

Mulig jeg blander litt det med at det bråker, men er det sånn som bråker får du evt ørepropper eller noe slikt. (hvert på både CT og MR).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok CT rønken av hodet en gang, da fikk jeg en sprøye med kontastveske som jeg måtte ha i hele tiden (sånn intravinøs lignende) Så ble jeg kjørt frem og tilbake inni den trommelen. Gikk helt fint! Bortsett fra at jeg reagerte på kontrastvesken og fikk masse utslett rundt stikket og blodsprengte øyne. MR rønken er ganske likt, ettersom hva jeg har forstått. Det går nok helt flott skal du se! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blææh...Nå må jeg ta MR test og greier. Kanskje likesågodt, så kan jeg finne ut hva den "%¤&¤%&# smerten i knærne mine er for no.

Vel, nå gruer jeg meg no fryktelig, for det står at jeg må ligge helt stille...*sukk*

Noen som vil forklare litt om hvordan det fåregår osv?

Kan jeg ha på meg klær? :rolleyes:

Og tar det virkelig en hel halvtime og røngte?

Det tar gjerne fort en halvtime og man må ligge helt stille, men det går som regel helt fint. Dersom du er klaustrofobisk så si i fra! Da kan de ta seg ekstra av deg å snakke masse med deg når du ligger der inne. Noen steder er det et speil sånn at du hele tiden ser de som opererer maskinen. Som oftes får du også en knapp i hånden som du kan trykke på dersom du trenger hjelp eller blir redd.

Det gjør iallefall ikke vondt!

Lykke til, det går nok bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blææh...Nå må jeg ta MR test og greier. Kanskje likesågodt, så kan jeg finne ut hva den "%¤&¤%&# smerten i knærne mine er for no.

Vel, nå gruer jeg meg no fryktelig, for det står at jeg må ligge helt stille...*sukk*

Noen som vil forklare litt om hvordan det fåregår osv?

Kan jeg ha på meg klær? :rolleyes:

Og tar det virkelig en hel halvtime og røngte?

Jeg har akkurat vært på det, nøyaktig en uke siden :) Du må vel antakeligvis ta av deg buksa. Også legger du deg oppå et slags "bord". Så blir du sendt inn gjennom en "ring". Det tar kanskje 10 min, hvis ikke mindre! Men spørs litt hvor mange bilder de skal ha osv. Jeg tok bilder fra hoftene og ned og alt i alt tok det kun 10 minutter :) Det å ligge stille er null problem ;)

Så alt går nok bra! Lykke til da ;)

EDIT: Huff tenkte CT jeg! Sorry ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok CT rønken av hodet en gang, da fikk jeg en sprøye med kontastveske som jeg måtte ha i hele tiden (sånn intravinøs lignende) Så ble jeg kjørt frem og tilbake inni den trommelen. Gikk helt fint! Bortsett fra at jeg reagerte på kontrastvesken og fikk masse utslett rundt stikket og blodsprengte øyne. MR rønken er ganske likt, ettersom hva jeg har forstått. Det går nok helt flott skal du se! :)

jeg har aldri fått sånn væske, og var bare på ct som jeg ble kjørt ut og inn, Men i MR måtte jeg ligge inni i litt over 10 minutter. HELT stille :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok det en gang for en stund siden.

Tror jeg kun kunne ha på meg singlet og muligens bukse, men jeg fikk en slags drakt jeg kunne ha utenpå. Fikk kontrastveske i armen før jeg skulle inn i trommlen og jeg kunne ikke ha på meg noe av metall eller mascara. Jeg lå i der i ca. 1 time og jeg kunne ikke bevege meg i det hele tatt. Fikk noen ørepropper fordi maskinen bråkte en del. Jeg tror jeg fikk kontrasveske i armen to ganger, og ble kjørt inn og ut et par ganger.

Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har tatt MR noen ganger. av hodet 3 ganger og ryggen 1 gang! og da lå jeg der rundt en halv time hver gang tror jeg! men du trenger ikke å være redd! jeg har litt noia for sånne ting, og da jeg tok av ryggen lå hele jeg inni! men det er ikke så ille som man skulle tro!

du får enten musikk på øra eller bare propper fordi maskinen bråker no sykt! de har kontakt med deg, og du får en knapp eller lignende i hånda som du kan klemme på hvis du får problemer, men bildene trenger dem jo så da må du jo bare ta testen igjen! men du får nok ingen problemer!

og som sagt over så kan du ikke ha noe metall på deg. må du ta av deg buksa og smykker og sånt så får du et skifterom!

jeg tror heller ikke du trenger noe kontrastvæske!

jeg kan ihvertfall love deg at det er ikke så skummelt som det ser ut som! og med eller uten radio så går tida veldig fort! bare husk å ligge stille! ellers må de ta bildene på nytt! ;)

lykke til! fortell oss hvordan det gikk da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

HaHa.Da er jeg hjemme igjen.. :D

Han røngtenmannen bare gikk han, så der lå jeg i rommet heelt alene.. ;)

Tror jeg klarte og ligge stille mesteparten av tiden, men så begynte jeg og tenke på at jeg løp osv, så dermed rørte jeg mye på foten min..

Også sovna jeg, så når han derre mannen kom og vekte meg så skvatt jeg skikkelig til ;)

Hmm jaja.. Resultatene kommer og et par dager :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

off, det er jo egentlig litt kjipt da! da har du jo på en måte tatt undersøkelsen for ingenting! men får håpe de finner ut noe etterhvert da! (nå vet ikke jeg hva som feiler kneet ditt, men håper det går bra! :huh: )

Ja, jeg håpa egentlig at de fant no, så jeg visste hva det var, men.. :P

Vi betalte jo ingenting da,..Vi har frikort og undersøkelsen besto egentlig av soving.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg håpa egentlig at de fant no, så jeg visste hva det var, men.. :P

Vi betalte jo ingenting da,..Vi har frikort og undersøkelsen besto egentlig av soving.. :P

veit hvor kjipt det er å få høre at ingenting er funnet jah! spesielt når man tar MR av hodet :huh::P

de finner det sikkert ut etterhvert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Personlig mener jeg det generelt ikke er innafor å velge valp etter farge, men har man preferanser grunnet noe praktisk (alternativt helserelatert) så tenker jeg det er en bedre grunn enn bare en kosmetisk preferanse. Men ser du på foreldrene/linjene så er det kanskje begrenset hvilke farger som kan komme også. 
    • Jeg har SUV med fem seter. La ned baksetene og har stort bur bak forsetene (svært godt stroppet fast) med utgang på sidene. Liker god å ha bur der med tanke på luftsirkulasjon, i tillegg har jeg da hele bagasjerommet fritt til ting og tang 😊  Kommer til å kjøpe stor varebil når hund nr 2 og 3 kommer i hus om noen år, men elsker å kjøre robust bil med god komfort som i tillegg ikke tar all verdens med plass, og ved å legge ned setene fremfor å kjøpe en SUV med to seter ble valgmulighetene mye større.
    • Nå har jeg hatt min Caddy i noen uker og jeg kan absolutt si at den ikke sluker drivstoff. Har kjørt endel småturer og ett par lengre, virker veldig bra enn så lenge😊
    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...