Gå til innhold
Hundesonen.no

trenger litt hjelp!


dorab01

Recommended Posts

hei hei alle sammen som har lit peiling på norsk gårdsbruk :)

Vi har sett ut noen gårdsbruk vi ønsker å kjøpe. Vi ønsker å drive med hest i ganske stor skala. Men den ene gården vi har sett ut hadde vert helt perfekt drømme gården med egen liten elv osv. :) Men det er altså fulldyrket gjorde der nå. Erdet mulig å bygge ridebane stall på de gjordene? Er det lov? De dyrker hvete der nå men er det lov å si at fra og med i dag driver vi med grasproduksjon? Og så "ta bort noe av gjordene og bygge ridebane og rundbane der? Er det bestemt ved lov hvor mye man må dyrke eller kan man bare dyrke "lit" og si ar gården har da produskjon?

Uff jeg trenger virkelig hjelp her men jeg tør nesten ikke å spørre sånn norsk bondelag og sånt for jeg har jo egentlig null peiling på gårdsbruk.

Og så ett til når det stor produktiv skog hvordan i all verden tjener man penger på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke noen problem med at dere bruker jordene til hestene. Hvorfor skal det være det, om det er deres jord? Det er jo dere som da evnt. taper penger på at dere vil ha hestene gående der, i forhold til at dere kunne tjent penger på korn istedet.

Og til det siste spm ditt; mener du vanlig skog? I såfall kan dere "drive" skogen og lage ved og selge til privatpersoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge min odelsgutt-samboer:

Å legge produksjonen over fra hvete til gress er ikke noe problem. Men å få byggetillatelse på dyrket grunn kan mange steder være nærmest umulig. Dette bør dere da sjekke ut før dere eventuelt kjøper gården. Når det gjelder skogen, hvor stor er den? Hvis den er stor nok (ca 200 kubikk og mer tømmer- man måler ikke skog i mål) kan du få inn hogstmaskin og selge, hvis ikke kan du selge tre på rot til andre som driver med skog. Det kommer ann på hva slags skog det er, størrelse o.l. Send meg en PM om du lurer på mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...