Gå til innhold
Hundesonen.no

Din hund/rase..


Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

Håper noen leser innlegget mitt, fordi jeg har et spørsmål til:

Hvilke raser var du innom mens du lette etter riktig rase?

Altså..Hvilken raser sto det imellom før den endelige dommen falt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!

1. Fordi den er allergivennlig, har et herlig gemytt, flott familiehund osv

2. Vi fikk ikke velge selv, oppdretter plukket en ut for oss. Hun gav oss Archie fordi han var den roligste men samtidig den mest lekne og oppmerksomme. Oppdretter mener han har store muligheter for både agility og utstilling (hun drømmer om at vi skal stille han ut en gang :P ). Han passer oss perfekt!

Hvilke raser var du innom mens du lette etter riktig rase?

Altså..Hvilken raser sto det imellom før den endelige dommen falt :P

Ups ;) Vi tittet på Border terrier, Puddel, Portugisisk vannhund og Bichon Frisè.

*Endret av mod Nina,dobbelpost*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper noen leser innlegget mitt, fordi jeg har et spørsmål til:

Hvilke raser var du innom mens du lette etter riktig rase?

Altså..Hvilken raser sto det imellom før den endelige dommen falt ;)

Vi vurderte Jack Russel terrier, korthåret dachs og Cavalier King Charles spaniel i tillegg til den strihårede dachsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke raser var du innom mens du lette etter riktig rase?

Altså..Hvilken raser sto det imellom før den endelige dommen falt :)

Vi var innom det meste :)

Vi syntes setterne var nydelige, men fant ut at de ble for vimsete for oss. BC ble vi anbefalt og samtidig nærmest lovt at var ferdig dressert når den ble født - heldigvis sjekka vi opp rasen mer enn som så, og fant ut det ble altfor mye for oss.

Vi var innom både golden og flat, men mamma syntes de var for store. Cockern ble også vurdert, men pappa ville ha en hund som var noe større, da han var redd den ikke ville klare å holde følge med oss på lange fjellturer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper noen leser innlegget mitt, fordi jeg har et spørsmål til:

Hvilke raser var du innom mens du lette etter riktig rase?

Altså..Hvilken raser sto det imellom før den endelige dommen falt :)

Jeg var innom alt fra labrador til beagle og haldenstøver. Fant etterhvert ut at sistnevnte ikke var noe noe for meg, så ble det en flat da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Vi var innom det meste :)

Vi syntes setterne var nydelige, men fant ut at de ble for vimsete for oss. BC ble vi anbefalt og samtidig nærmest lovt at var ferdig dressert når den ble født - heldigvis sjekka vi opp rasen mer enn som så, og fant ut det ble altfor mye for oss.

Vi var innom både golden og flat, men mamma syntes de var for store. Cockern ble også vurdert, men pappa ville ha en hund som var noe større, da han var redd den ikke ville klare å holde følge med oss på lange fjellturer :P

Settere er da ikke vimsete :)

Vel..For å svare på mitt eget spørsmål:

*Dalmis

*Finsk Støver

* Airiedale Terrier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper noen leser innlegget mitt, fordi jeg har et spørsmål til:

Hvilke raser var du innom mens du lette etter riktig rase?

Altså..Hvilken raser sto det imellom før den endelige dommen falt :)

Var innom de fleste mellomstore til store rasene med pels :P Men vurderte nøye finsk lapphund, berner sennen, bearded collie, schappendoes og OES.

På slutten stod vi igjen med Schappendoes og Old english sheepdog. Det endelige valget falt på Bjerke i fjor da vi besøkte de to standene og pratet med folka der. To måneder senere hadde vi Tussie i hus :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvorfor valgte du den(de) rasen(e) du har?

Jeg ønsket meg en aktiv, lærevillig, pen familiehund, som helst måtte være allergivennlig. Den måtte kunne være rolig og avslappet inne, men måtte også kunne gå lange turer og ha et aktivt uteliv. Ettersom vi er førstegangs hundeeiere måtte den også være lett å dressere, og ha et stabilt gemytt. Derfor fant vi vannhunden ved en tilfeldighet, falt pladask, og valgte denne rasen.

2. Hvorfor valgte du akuratt den valpen?

Det ble født 3 tisper i kullet og jeg hadde førsterett på valg av valp, etter oppdretteren, som valgte seg ut den tispen hun ville beholde for videre avel. Da stod det mellom 2 valper. Den ene så ut til å ha veldig bra kropp og bygning, mens den andre var litt mer "klumpete" og "klønete". Den "peneste" valpen var litt mer interessert i mennesker enn den andre. Først skulle jeg ha den "pene" valpen. Men slik ble det da altså ikke, fordi den viste seg å ha tannfeil, noe jeg ikke ønsket da jeg ville drive litt med utstilling. Da fikk vi Chessea, som var den "klumpete valpen", men uten synlige feil. Men nå har det jo faktisk vist seg at Chessea er den mest høyreiste, femiline og elegante av de 3 tispene, så klumpete er hun i alle all ikke lenger. På gemyt er hun og den "pene" søsteren ganske like. Frøya, som hun heter, er nok hakket mer kontaktsøkende, men ellers ligner de mye. Breesea, som oppdretteren beholdt, er en TØFFING. Den var en av grunnene til at oppdretteren ikke ville gi noen av oss førstegangskjøpere den valpen.

Men andre ord. Vi valgte valpen etter synlige feil, kan man si.

3. Hvilke raser var du innom mens du lette etter riktig rase? Altså..Hvilken raser sto det imellom før den endelige dommen falt?

Jeg var innom masse raser før jeg fant den jeg likte best. Blant annet vurderte vi Puddel, Hovawart, Boxer, Kooikerhund, Wheaten Terrier og Dalmatiner.

4. Annet

Kan bare si jeg er fryktelig glad for valg av rase og individ, og at min neste hund, og mange hunder fremover, blir av samme rase som Chessea.. :) Jeg har funnet verdens beste rase for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvorfor valgte du den(de) rasen(e) du har?

Jeg valgte lundehunden fordi den er norsk, sunn, vakker, lettstelt, spesiell, kvikk,smart og meget spesiell. :)

Sloughi blir hund nr.2, og sloughi har jeg valgt fordi det er en utrolig fascinerende rase som virkelig appelerer til meg, både gemytt- og utsendemessig. De har alt.

2. Hvorfor valgte du akuratt den valpen?

Ville ha tispe. Og siden det kun var èn tispe igjen som ikke hadde fått eiere ble det henne.

3. Annet

Jeg henter henne til lørdagen og jeg holder på å daue av spenning! ;)

Lundehunden ble forøvrig kåret til "verdens verste hunderase" av et britisk hundeblad. Haha ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valgte Flatcoated retriever fordi jeg ville ha en energisk hund som kan være med på lange turer! Også synes jeg de er utrolig pene og elegante, lettlærte og, hvertfall vår lille klump:)

Oppdrettern hadde valgt ut to hannvalper som de syntes passet til oss, og da jeg satte ned han ene føltes det rett og slett riktig! Han var en perfekt drammenser;)

Da vi første begynte å tenke på å skaffe oss hund var det egentlig labrador vi skulle ha. Ved en tilfeldighet kom vi over Ari sitt kull med flatcoats på nettet og dro for å se på dem da de var 5 uker gamle. Oppdretteren har mye erfaring og er veldig seriøs, i tillegg var foreldrene utrolige pene og godlynte - vi var solgt!

Om jeg skal ha en hund til en gang blir det enten en brun flat eller en boxer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valgte Cocker Spaniel pga den er egnet til mitt bruk, jeg går mye turer og er mye ute, og cockeren er en aktiv rase, den er passe stor og godt gemytt! Vi går masse turer og finner på mye morro ute, så kunne ikke passet meg bedre :icon_redface:

Mike valgte vi pga han var den som hilste på oss når vi kom, litt forsiktig av seg men virket som er trygg valp, han virket litt nysgjerrig og var kosete og leken. han var også den som var mørkest av valpene, var 9 valper i kullet hans, så var ikke noe lett valg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvorfor valgte du den(de) rasen(e) du har?

2. Hvorfor valgte du akuratt den valpen?

3. Andre kommentarer?

Aldor:

1. Rottweiler for jeg har alltid likt rasen, stor arbeidslyst, godt & stødig gemytt, flott utseend.

2. For han var den minste hannen i kullet & den mest sjarmerene av dem alle.

3. Forsovidt ikke.

Diva:

1. Presa Canario/Boerboel, for det er to raser jeg liker godt, høres ut som en spennende blanding, og flotte utseend med stor arbeidslyst, og ville ha en god utfordring ved å oppdra denne hunden.

2. For hun hadde så spesielle øyne & nese (gule øyne/rød nese).

3. Det er ikke noe å oppdra, hu er så snill av seg, jeg som ventet meg en stor utfordring. Dette er noe av dem mest bedaglige hunden jeg har vært borti. Trygg, stabil, uredd, søkende, glad, tillitsfull, og ikke minst kjempe sjarmenene og søt, hu sjarmerer alle, noe hu er født til å gjøre :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvorfor valgte du den(de) rasen(e) du har? Vi valgte papillon fordi det er en kjempe pen rase. Og fordi den er liten, lettlært og passer oss perfekt.

2. Hvorfor valgte du akuratt den valpen? Han var den eneste igjen i kullet, og jeg synes han var nydelig.

3. Andre kommentarer? Papillon er en kjempe fin og lettlært rase. Angrer ikke på at jeg valgte papillon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvorfor valgte du den(de) rasen(e) du har?

Valgte papillon for har alltid ønska meg den rasen.Liten lettlært og en utrolig herlig rase.2. Hvorfor valgte du akuratt den valpen?

Likte fargen veldig godt.Så var han ganske liten.

3. Andre kommentarer?

Papillon er en upperlig rase,lettlært og kan brukes til det meste selv om rasen er liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvorfor valgte du den(de) rasen(e) du har?

Min føsrste hund var en blandingshund fordi min eks. mann ikke ville ha Dobermann. Men nå har jeg 2 dobermanner og 1 husky. Huskyen er fra eget oppdrett da jeg drev med hundekjøring. Dobermann har jeg fordi jeg forelsket meg i rasen første gang jeg så en da jeg var 7 år gammel.

2. Hvorfor valgte du akuratt den valpen?

Huskyen valgte jeg fordi hun var prikk lik sin far. Første dobermann kjøpte jeg da han var 8 mnd fordi han har en utstillingsfeil. dobermann nr. 2 er jeg forvert for så det er oppdrettern som valgte.

3. Andre kommentarer?

Jeg så min første dobermann da jeg var 7 år og bodde i usa, siden har jeg elsket rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvorfor valgte du den(de) rasen(e) du har?

Jeg valgte Cavalieren fordi den er lettlært og flott for de som ikke har hatt hund før. Den er veldig glad i mennesker, grei i forhold til andre hunder, tåler både lange og korte turer til tross for størrelsen. Herlig rase som er lett å forelske seg i :huh:

2. Hvorfor valgte du akuratt den valpen?

Vi var først på listen over Blenheim hann, og oppdretter valgte den de syntes så mest lovende i forhold utstilling til oss.

3. Hvilke raser var du innom mens du lette etter riktig rase? Altså..Hvilken raser sto det imellom før den endelige dommen falt?

Hm, var lenge veldig usikker, det er jo så mange flotte raser. Kan skrive noen av de som var mest aktuelle, og hvorfor vi ikke valgte den:

-Golden Retriever

Veldig flott hund, men vi syntes den var litt stor, og veldig vanlig.

-Berner Sennen

Nydelig hund, perfekt i forhold til tempramet, men altfor stor.

-Engelsk Springer Spaniel

Elsker denne rasen, og det blir garantert en slik senere i livet mitt, men var usikker på om den hadde litt for stort aktivitetsnivå.

-Labrador

En herlig rase, men for mye energi, og litt stor.

-Shetland Sheepdog

Nydelig rase, med flott temprament, men har hørt at de gneldrer mye :unsure:

4. Annet

Prince er jo bare valp, så om han er den perfekte rase for meg kan jeg ikke si sikkert enda. Men foreløpig angrer jeg absolutt ikke, og noe sier meg at jeg vil bli svært fornøyd med han :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvorfor valgte du den(de) rasen(e) du har?

Det ble bare sånn :huh:

2. Hvorfor valgte du akuratt den valpen?

Hadde lyst på en gutt og han var den eneste som var igjen og ville ha fra den opdretteren. Også falt jeg liksom litt for ham<3

3. Andre kommentarer?

Har aldri angret:D hvis man ser bort ifra de gangene han vekket meg klokka 4 om nattan for å gå på do :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hvorfor valgte du den(de) rasen(e) du har?

Mamma og pappa sa endelig at jeg skulle få hund etter 8 års mas. Når jeg satt meg ned å skulle finne rase ville jeg ha aussie eller toller. Men mamma og pappa ville ikke ha noen av dem. Det hadde blitt min hund, og min oppgave, og jeg ville ha en hund som ville jobbe og var aktiv. Pappa satt seg da ned og leste om den fantastiske familiehunden golden retriever. Han sa da at den ville han ha. Jeg ville ikke ha en golden, men tilslutt fant jeg ut at hvis ikke det ble en golden, ville det sikkert ikke bli en hund i det hele tatt. Men skulle jeg ha golden ville jeg ha fra brukslinjer. Men var det noen ledige valper når vi skulle ha valp, nei. Mamma fant da flere andre golden oppdrettere. Derfor har jeg en golden nå, hadde det ikke vært for mamma og pappa tror jeg nok jeg hadde hatt en aussie.

2. Hvorfor valgte du akuratt den valpen?

Jeg valgte ikke da, hadde tredjevalget på tispe (det var tre tisper). Men når jeg var på besøk for første gang var det Elwira jeg var mest glad i. Det var fordi hun var den eneste av valpene som ville ha kontakt og som ikke vrei seg ut av fanget. Oppdretterene sa at de hadde sett at vi to hadde en spessiel kontakt, og jeg tror de gjorde endel for at jeg skulle få Elwira, og det fikk jeg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte labrador for å bruke den på jakt og på jaktprøver. Valgte ikke valp selv, det var den eneste tispa igjen og hele kullet var interessant for min del pga linjene. Lisa var egentlig bortbestilt hun også, men jeg fikk henne i siste liten pga kontakter. Hadde også et kull for hånden i Sverige hvor jeg hadde førstevalget, men det falt på englandsimporten etter nøye vurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...