Gå til innhold
Hundesonen.no

Det å ha en hund

Muffins

Recommended Posts

Det er jo så uendelig mye positivt med det å ha hund :)

Man har alltid selskap og en super turkamerat, det er veldig sosialt da man treffer mennesker og hunder man ellers aldri ville møtt. Det er så herlig å bli møtt av en som er sååååå glad for å se deg enten du har vært borte fem minutter eller åtte timer. Ellers tror jeg at alle mennesker trenger og har godt av å vise omsorg for et levende vesen. Kunne snakket i det uendelige, men jeg tror alle som har hund skjønner hva jeg mener :)

Skal det være noe negativt med det å ha hund er det følelsen av dårlig samvittighet fordi den er hjemme alene, eller frykten og angsten som kommer snikende når hunden viser tegn på sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Positivt:

-Det er selskap

-Sosialt/ og bli kjent med nye folk

-Du får en venn

-Du får gå tur og være ute i naturen

-Du opplever morsomme og koselige øyeblikk

-Du blir glad i dyret

Neagtivt:

-Du er bundet /noenlunde hemmet sosialt, kan ikke bare reise bort osv.

-Uventede problemer oppstår som tar mye energi, bekymringer og tid å fikse

-Du må ta opp møkk, og opp om natten når hunden har diare

-Det er dyrt

-Hunden maser innimellom og gjøre deg lei

-Hunden er ikke så selvstening og krever mye tid og oppmerksomhet ofte uansett (selv om du er syk og lei osv) Hunden er der alltid.

-Det er ikke alltid du skjønner deg på hunden

-Du må ut i snøstorm og pissregn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Positivt:

-Det er selskap

-Du får en venn

-Du blir glad i dyret

Neagtivt:

-Det er dyrt

-Du må all mulig slags innimellom og gjøre deg lei

-Hunden er ikke så selvstening og krever mye tid og oppmerksomhet ofte uansett (selv om du er syk og lei osv) Hunden er der alltid.

hun sa sdet meste. vil bare tilføye: at noen trenger deg! (positivt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Positivt:

-Det er selskap

-Du får en venn

-Du blir glad i dyret

Neagtivt:

-Det er dyrt

Kan skrive under på denne jeg også, bare legge til en ting: man ma opp og ut om morran selv om man har sittet og drukket rødvin til kl fire..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Positivt:

-Det er selskap

-Du får en venn

-Du blir glad i dyret

Neagtivt:

-Det er dyrt

Kan skrive under på denne jeg også, bare legge til en ting: man ma opp og ut om morran selv om man har sittet og drukket rødvin til kl fire..... ;)

Signerer begge disse, men Chicka gir meg så mye glede at de negative gjør ikke så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MINUS ;)

-koster penger

-Jeg er ikke alltid tur maskin. ikke i sno og blåst og minus .

-hunder krever tid og gir frustrasjoner les :adferdsproblemer som skal løses

-bjeffing

-det er en innstramming på hvor en kan ta med hund som ikke har vært der før

-mye mer negativ fokus på hunde hold- vi er stadig mer i veien i samfunnet..Ikke hundens feil, men det forsurer jo..

-hunder skal ha pass når en reiser bort.

PLUSS :P

-samværet: kontakten, kosen,det å være til for hverandre, bestiser

-trøst og glede.

-hundens livsinnstilling: akkurat NÅ er det fint å leve, synes du ikke??

-mye gøy å handle( dukkevognegenet..??)

-min trimmemaskin og gode samvittinghet

-alt det gøye en kan gjøre av kurs og aktiviteter,lp, freestyle, agillity..

-alle de snåle gøye. ekle,betterwisser og engasjerte hunder folka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pluss:

*Gleder

*Selskap

*Turkamerat

*Husets klovn ;)

*Kos

Minus:

*Hund som spyr når du skal til å stupe i sengen

*Stå opp tidlig for å gå tur

*Gå tur når man er syk av influensa og knapt kan stå på bena

*Koster MYE

*Alt må planlegges

*Spiser splitter nye tøfler :P

*De lever bare i 10-15 år, kanskje mindre, i forhold til katter`s 15-20

*Utrolige innkjøpspriser, spare i månedsvis :P

Men plussene veier opp for minusene, ellers hadde eg da ikkje giddet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nesten bare positive ting med det å ha en hund. Mike gir meg så mye glede at jeg ser ikke noe arbeid å ha han. Jeg kommer meg ut i alle typer vær, men reduserer turlengden hvis det er veldig mye regn ute pga Mike liker ikke regnvær. han er der alltid for meg og gir mye kos og oppmerksomhet.

Jeg har aldri tenkt på det å ha en hund som et problem for da binder man seg og alt det der, men å ha hund passer jo ikke for alle mennesker :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste er vel sagt, men det beste er vel kanskje at du har en venn som aldri svikter deg eller er sur på deg, og alltid er glad for å se deg, og alltid vil være sammen med deg. Den største negative siden er vel at man binder seg sånn til en hund, og den lever ikke i hundre år heller, og det er ekstra trist når den da dør. De positive sidene er hundre ganger flere enn de negative, ellers ville man vel ikke skaffet seg hund? :D:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er veldig opp og ned. Noen dager kan jeg finne på å tenke: "Hvorfor i alle dager ønsket jeg meg dette her???? Det er jo bare slit!"

Men som regel syns jeg det er utrolig koselig. Jeg liker godt å noen rundt meg, så hund er perfekt! Den er liksom alltid der, men den sier ikke så mye, så det blir ikke slitsomt at den dilter etter.

Syns det å ha hund er veldig positivt! Du har noe som er ditt som du har 100% ansvar for og noe som er uffattelig glad i deg UANSETT hva du gjør! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å ha en hund er nesten som ha en unge, det positive er så enormt at det negative overskygges.

Man elsker dem og engster seg visst de blir syke...

Men noe av det beste med en hund er at den ikke dømmer deg, den elsker sin eier uansett hva som skjer.

Tenk etter en dårlig dag på jobb, alt som kan gå galt har gått galt, sjefen har vært sur og alt bare føles som om det går mot deg.

Så kommer du hjem, i døra venter en som bare er glad for å se deg, som elsker deg og som viser det med en hver anledning!

Kan love deg at resten av dagen blir bare kos.

Hunden min er den beste trøst mot en dårlig dag, beste medisin mot slappehet og sykdom.

hunden er det beste som noen gang har hendt menneskeheten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kloklipp ok igjen. Å lide for skjønnheten er ikke hans greie, men Vom er han villig til å lide for. Vi har hatt kjempefremgang på både kloklipp, dusjing og pelsstell. Å få børste, rake, dusje og klippe med maskin, med begge hender og godisen på hylla, kjempefremgang! Når det kommer til stress på treningssenteret er vi langt fra mål, som er en rolig og stille og perfectly well behaved gentleman Edeward, men det er fremgang, både i kurssetting og innom butikken.  Når det kommer til å gå pent i bånd uten bestikkelser hadde vi MASSIV fremgang, før vi plutselig hadde en hævletes setback i dag.  Han gjorde riktignok bare ett eneste bysk etter syklist, av sikkert mer enn 30 forbipasserende jevnt og trutt, så den delen er nesten i mål. Han var SÅ behersket og fin på alle de andre syklistene som passerte.  MEN, han insisterer på å konsekvent gå med hele skulderen foran beinet mitt når han ikke forventer å få betalt. Det er ufattelig irriterende. Luksusproblem, kanskje? Instruktør mener han skal holde frembeina bak skotuppene mine, men å enforce det kravet er BARE stress, så vi har hatt en helt ****** tur i dag. Om jeg fjerner det kravet under casual walking, så har vi det helt fint. Usikker på den avgjørelsen. Det ER greit å ha ham langt nok bak til at han ser meg og følger meg i hva jeg gjør uten å måtte varsle ham først, dersom jeg vil stoppe eller svinge. Samtidig er det dumt å ha dårlig stemning mellom oss over en sånn bagatell.  Jeg oppfatter ham ikke som for selvstendig eller dominant, så jeg tror ikke det å bare la ham gå de 30 cm for langt frem er et lederskapsproblem. Han er bare misfornøyd med hvor treigt jeg går, og føler vel at det går fortere om han er et hode foran.  Å fjerne kravet er å fjerne en stressfaktor for oss begge. Får høre med privatinstruktøren vår hva hun mener før vi gir opp eller finner en annen tilnærming. Ellers var det en massiv skuff å komme til klubbens første utendørstrening i LP for året. Det var INGEN der da vi kom. To stk kom ca 45 min etter start, da vi gikk igjen. Oh well. Planen var å ha det litt dølt der, med døll mat og en døll leke lekt dølt med av en døll muttern, for å ikke få samme problem med forventningsstress som vi har på senteret. Full måloppnåelse på den. Ede forbinder ikke spaserturen dit med noe spennende nå, mer som 2x30 min med krangling om hvor han skal gå ifht meg -_- Vi prøver igjen på torsdag, uten kravet om å holde seg bak skotuppene mine i casual walk. Kanskje legge på mer andre øvelser underveis for å forbinde turen i seg selv mer med mestring.  Utgangsstilling uten godis i hånden? Jeg fikk en på turen i dag. Ikke verst. Den var en opptur  
    • Hvor lenge varer et Back on Track dekken? Når blir det slitt? Hvor mye vask tåler det? Mitt er vel 10 år gammelt, så vurdere å kjøpe nytt.  Men noen som har noen info om dette? Har sjekket BOT sin side, men finner ikke noe om akkurat dette.   
    • Lange turer er ikke nødvendigvis veldig stimulerende. Det kan være, men det kan også øke stress, særlig hvis dere går mye i ukjente miljøer eller rundt mye andre folk og hunder. Stress og usikkerhet er i stor grad genetisk, og påvirkes såklart av hormoner. Søksarbeid er ofte god stimuli, og er bevist å øke selvtilliten hos hunder. Meld dere på et kurs i nosework, barn hunt eller annen type søk som dere kan bruke som aktivisering i hverdagen. Tren triks og lydighetsøvelser. Kjøp spill med utfordringer som hun kan løse for å få middag. Generelt vil jeg også skjerme henne mot å bli presset inn i situasjoner der hun føler hun må si fra. Det er ikke alltid mulig, men ikke la fremmede klappe henne, hold avstand til ting eller steder som stresser henne, osv. Hvis hun knurrer er hun for ukomfortabel, og hvis det signalet blir oversett er bitt ofte neste.
    • Har en mittelspitz tispe som har mye stress. Dette spesielt i de to røyteperiodene og under løpetid. Merker dette godt med økende varsling, knurring mot ukjente(hvis de forsøker ta på henne) og slikking av labber. Alt dette begynte etter første løpetid. Vi forsøker å gå lange turer og leke for å stimulere henne, virker noe... Ingen smerter.  Snakket med dyrlegen uten noe særlig gode råd. Har også hatt atferdsanalyse for noen år siden, hvor konklusjonen var mer stimuli og eksponering.   Er det noen med liknende erfaringer? Kan det være hormonelt betinget, eller er det en slags angstlidelse?   
    • Det er ingen grunn til å ikke bruke tørrfôr som godbiter ellers også, det er jo bare mat, så lenge hunden vil ha det. Og vær for all del ekstremt forsiktig med AI. De stiller ikke vesentlige spørsmål som en veterinær vet å spørre før man behandler en hund. Kildekritikk er fint, men det kommer helt an på hvilke kilder man bruker. Og har lov til å bruke. Så enten er AI-en trent på ulovlig materiale, eller så har den et begrenset spenn av kilder. I tillegg er det ekstremt stor forskjell på hundehold i ulike land, så selv forutsetninger for forskning og råd fra profesjonelle vil variere stort.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...