Gå til innhold
Hundesonen.no

Det å ha en hund


Muffins

Recommended Posts

Det er jo så uendelig mye positivt med det å ha hund :)

Man har alltid selskap og en super turkamerat, det er veldig sosialt da man treffer mennesker og hunder man ellers aldri ville møtt. Det er så herlig å bli møtt av en som er sååååå glad for å se deg enten du har vært borte fem minutter eller åtte timer. Ellers tror jeg at alle mennesker trenger og har godt av å vise omsorg for et levende vesen. Kunne snakket i det uendelige, men jeg tror alle som har hund skjønner hva jeg mener :)

Skal det være noe negativt med det å ha hund er det følelsen av dårlig samvittighet fordi den er hjemme alene, eller frykten og angsten som kommer snikende når hunden viser tegn på sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Positivt:

-Det er selskap

-Sosialt/ og bli kjent med nye folk

-Du får en venn

-Du får gå tur og være ute i naturen

-Du opplever morsomme og koselige øyeblikk

-Du blir glad i dyret

Neagtivt:

-Du er bundet /noenlunde hemmet sosialt, kan ikke bare reise bort osv.

-Uventede problemer oppstår som tar mye energi, bekymringer og tid å fikse

-Du må ta opp møkk, og opp om natten når hunden har diare

-Det er dyrt

-Hunden maser innimellom og gjøre deg lei

-Hunden er ikke så selvstening og krever mye tid og oppmerksomhet ofte uansett (selv om du er syk og lei osv) Hunden er der alltid.

-Det er ikke alltid du skjønner deg på hunden

-Du må ut i snøstorm og pissregn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Positivt:

-Det er selskap

-Sosialt/ og bli kjent med nye folk

-Du får en venn

-Du får gå tur og være ute i naturen

-Du opplever morsomme og koselige øyeblikk

-Du blir glad i dyret

Neagtivt:

-Du er bundet /noenlunde hemmet sosialt, kan ikke bare reise bort osv.

-Uventede problemer oppstår som tar mye energi, bekymringer og tid å fikse

-Du må ta opp møkk, og opp om natten når hunden har diare

-Det er dyrt

-Du må all mulig slags innimellom og gjøre deg lei

-Hunden er ikke så selvstening og krever mye tid og oppmerksomhet ofte uansett (selv om du er syk og lei osv) Hunden er der alltid.

-Det er ikke alltid du skjønner deg på hunden

-Du må ut i snøstorm og pissregn

hun sa sdet meste. vil bare tilføye: at noen trenger deg! (positivt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Positivt:

-Det er selskap

-Sosialt/ og bli kjent med nye folk

-Du får en venn

-Du får gå tur og være ute i naturen

-Du opplever morsomme og koselige øyeblikk

-Du blir glad i dyret

Neagtivt:

-Du er bundet /noenlunde hemmet sosialt, kan ikke bare reise bort osv.

-Uventede problemer oppstår som tar mye energi, bekymringer og tid å fikse

-Du må ta opp møkk, og opp om natten når hunden har diare

-Det er dyrt

-Hunden maser innimellom og gjøre deg lei

-Hunden er ikke så selvstening og krever mye tid og oppmerksomhet ofte uansett (selv om du er syk og lei osv) Hunden er der alltid.

-Det er ikke alltid du skjønner deg på hunden

-Du må ut i snøstorm og pissregn

Kan skrive under på denne jeg også, bare legge til en ting: man ma opp og ut om morran selv om man har sittet og drukket rødvin til kl fire..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Positivt:

-Det er selskap

-Sosialt/ og bli kjent med nye folk

-Du får en venn

-Du får gå tur og være ute i naturen

-Du opplever morsomme og koselige øyeblikk

-Du blir glad i dyret

Neagtivt:

-Du er bundet /noenlunde hemmet sosialt, kan ikke bare reise bort osv.

-Uventede problemer oppstår som tar mye energi, bekymringer og tid å fikse

-Du må ta opp møkk, og opp om natten når hunden har diare

-Det er dyrt

-Hunden maser innimellom og gjøre deg lei

-Hunden er ikke så selvstening og krever mye tid og oppmerksomhet ofte uansett (selv om du er syk og lei osv) Hunden er der alltid.

-Det er ikke alltid du skjønner deg på hunden

-Du må ut i snøstorm og pissregn

Kan skrive under på denne jeg også, bare legge til en ting: man ma opp og ut om morran selv om man har sittet og drukket rødvin til kl fire..... ;)

Signerer begge disse, men Chicka gir meg så mye glede at de negative gjør ikke så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MINUS ;)

-koster penger

-Jeg er ikke alltid tur maskin. ikke i sno og blåst og minus .

-hunder krever tid og gir frustrasjoner les :adferdsproblemer som skal løses

-bjeffing

-det er en innstramming på hvor en kan ta med hund som ikke har vært der før

-mye mer negativ fokus på hunde hold- vi er stadig mer i veien i samfunnet..Ikke hundens feil, men det forsurer jo..

-hunder skal ha pass når en reiser bort.

PLUSS :P

-samværet: kontakten, kosen,det å være til for hverandre, bestiser

-trøst og glede.

-hundens livsinnstilling: akkurat NÅ er det fint å leve, synes du ikke??

-mye gøy å handle( dukkevognegenet..??)

-min trimmemaskin og gode samvittinghet

-alt det gøye en kan gjøre av kurs og aktiviteter,lp, freestyle, agillity..

-alle de snåle gøye. ekle,betterwisser og engasjerte hunder folka!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pluss:

*Gleder

*Selskap

*Turkamerat

*Husets klovn ;)

*Kos

Minus:

*Hund som spyr når du skal til å stupe i sengen

*Stå opp tidlig for å gå tur

*Gå tur når man er syk av influensa og knapt kan stå på bena

*Koster MYE

*Alt må planlegges

*Spiser splitter nye tøfler :P

*De lever bare i 10-15 år, kanskje mindre, i forhold til katter`s 15-20

*Utrolige innkjøpspriser, spare i månedsvis :P

Men plussene veier opp for minusene, ellers hadde eg da ikkje giddet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser nesten bare positive ting med det å ha en hund. Mike gir meg så mye glede at jeg ser ikke noe arbeid å ha han. Jeg kommer meg ut i alle typer vær, men reduserer turlengden hvis det er veldig mye regn ute pga Mike liker ikke regnvær. han er der alltid for meg og gir mye kos og oppmerksomhet.

Jeg har aldri tenkt på det å ha en hund som et problem for da binder man seg og alt det der, men å ha hund passer jo ikke for alle mennesker :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste er vel sagt, men det beste er vel kanskje at du har en venn som aldri svikter deg eller er sur på deg, og alltid er glad for å se deg, og alltid vil være sammen med deg. Den største negative siden er vel at man binder seg sånn til en hund, og den lever ikke i hundre år heller, og det er ekstra trist når den da dør. De positive sidene er hundre ganger flere enn de negative, ellers ville man vel ikke skaffet seg hund? :D:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er veldig opp og ned. Noen dager kan jeg finne på å tenke: "Hvorfor i alle dager ønsket jeg meg dette her???? Det er jo bare slit!"

Men som regel syns jeg det er utrolig koselig. Jeg liker godt å noen rundt meg, så hund er perfekt! Den er liksom alltid der, men den sier ikke så mye, så det blir ikke slitsomt at den dilter etter.

Syns det å ha hund er veldig positivt! Du har noe som er ditt som du har 100% ansvar for og noe som er uffattelig glad i deg UANSETT hva du gjør! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å ha en hund er nesten som ha en unge, det positive er så enormt at det negative overskygges.

Man elsker dem og engster seg visst de blir syke...

Men noe av det beste med en hund er at den ikke dømmer deg, den elsker sin eier uansett hva som skjer.

Tenk etter en dårlig dag på jobb, alt som kan gå galt har gått galt, sjefen har vært sur og alt bare føles som om det går mot deg.

Så kommer du hjem, i døra venter en som bare er glad for å se deg, som elsker deg og som viser det med en hver anledning!

Kan love deg at resten av dagen blir bare kos.

Hunden min er den beste trøst mot en dårlig dag, beste medisin mot slappehet og sykdom.

hunden er det beste som noen gang har hendt menneskeheten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...