Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstillingsmiljøet, din rase

HHC

Recommended Posts

Skrevet

Jeg lurte på hvordan miljøet er rundt de forskjellige rundt de forskjellige raseringene?

Kjenner vel de fleste som stiller masse her på østlandet nå, og de aller fleste er utrolig hyggelige, syntes også det er morsomt at mange av de større oppdretterne kommenterer at handlingen til de få yngre som er rundt ringen er bra ;)

Skrevet

Nå har jeg vært med hun som har moren til Ally på noen utstillinger før jeg fikk Ally og inntrykket jeg har fått av de som stiller dalmatiner er bra. I helgen, inviterte en av de største oppdretterene innenfor rasen alle som var i Nesbyen og stilte dalmatiner opp på hytten sin for å grille. Vi var da rundt 20 personer der og hadde det alle tiders! Kjempe koselig synes jeg. Det arrangeres også "prikkemiddager" etter de største utstillingene som dalmatinerklubben arrangerer.

Skrevet

Det arrangeres også "prikkemiddager" etter de største utstillingene som dalmatinerklubben arrangerer.

Har vært med på en sånn, og det var veldig hyggelig. De har nok sine motsetninger som i de fleste andre klubber, men har i alle fall tilsynelatende evnen til å skille mellom sak og person og ha det gøy sammen.

Skrevet

Litt både og. Selv føler jeg at jeg har blitt veldig godt mottatt av de aller fleste, og jeg liker miljøet godt. Er blitt kjent med mange hyggelige personer, men jeg vet at det er en del "tull" (drittslenging, baksnakking o.l.) også, selv om jeg har opplevd lite av dette selv. Tror nok det har mye med hvordan man er selv også. Papillonmiljøet er i grunnen såpass stort, at de fleste kan finne seg noen de trives sammen med, uten at man trenger å omgås absolutt alle andre.

Skrevet

Aner ikke hvordan det er egentlig. Har vært bare på en utstilling med Freya og der så jeg totalt fire dvergschnauzere - inklusive Freya.. Men kjenner noen riesenfolk da og de er i alle fall veldig hyggelige ;)

Guest Christine
Skrevet

Veldig, veldig hyggelig og avslappet ;)

Snakker med mange om hundens presantasjoner på jakt, jakttrening, tips til en bedre jakthund og om mye annet.

Vel, siden min hund verken er jaktpremiert eller brukes ikke på jakt så blir det vel litt drittslenging. Men mange som sier imot de som slenger dritt og.(Hah, jeg gleder meg til og vise de folka hva hunden min kan banana )

Vel, snakka med en oppdretter av ES for en stund tilbake, og han ga oss tips til hvordan vi kunne klippe Milo mer, fortalte oss at han sjeldent ser så fine settere som Milo, og hjalp meg litt i ringen :P

La ikke merke til at foten til Milo ble trukket til seg, men han la merke ti l det på blotte øyet, plystra på oss og når jeg så han pekte han på foten... :D

Skrevet

Jeg synes det har godt greit å komme seg inn i pommemiljøet men det er en del drittslenging der som de fleste andre steder. Det har heldigvis bedret seg litt de siste årene men jeg husker med gru Bjerke for to år siden. Da var pommefolka spredt på alle sider av ringen og det var mange som ikke så mye som hilste på hverandre.

Skrevet

Er enig med Nenya at pomme miljøet er veldig greit å komme inn i. Men allerede fra første utstilling merket jeg drittslenging......Men slik er det vel i de fleste miljøer......

Skrevet

Vi har blitt tatt veldig godt i mot i boxer miljø, syntes det er utrolig mye hyggelig mennesker :-) Men ja dritt slenging det er det, det er det i alle miljøer,foreninger uansett det! Man må bare ikke høre på alt, ta det med en klype salt og snakk med alle du ønsker og snakke med og gjør opp din egen mening det er isåfall mitt motto!

Skrevet

Det har vært veldig koselig å bli tatt i mot som OES eier. Det er ikke så mange som stiller ut, så vi har fått veldig mye god hjelp. Man får gode tips og råd og alle vil at alle skal gjøre det bra slik at erasen blir best mulig representert! Har bare gode ting å si om utstillingsmijøet. Vi deler telt alle sammen om det er plass :huh:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja, ingen av de du nevner er spesielt enkle å trene eller har lite lyd ihvertfall. Med unntak av whippet og basenji som ikke bjeffer mye, men basenji har ulingen sin. Spanieler luker nok mer hund, og de fleste hunder med underull vil lukte mer enn en puddel. Du kan jo se på de andre vannhundene? Lagotto har hatt mye dårlig gemytt, men portugisisk vannhund er en av mine favoritter som jeg så en del av da jeg drev aktivt med hundesport.
    • Jeg brukte for det meste lek som belønning med puddelen, han krevde en del aktivisering men han begynte ikke å bli destruktiv eller pipete om jeg var litt treg en dag eller to, det var greit. I tilfelle det er interessant har jeg en video av en ekstra lang treningsøkt ute en kveld da han trengte litt ekstra hjelp til å få ut energi. Slikt går helt fint, så lenge hunden ikke sier ifra ved å ødelegge ting 😅   Kan jo hende det blir puddel igjen, men kjekt med input i tilfelle det var noe jeg ikke hadde vurdert. Spaniel var ikke på radaren min, vet ikke om det inntrykket jeg har av dem er helt riktig for meg. Og en tråd jeg fant her inne snakket om at de luktet sterkt for noen, det gjør meg litt skeptisk, lukt er grunn til at jeg ikke ville hatt Golden retriever feks 🫣 Korthår collie så jeg på for en del år tilbake men falt ikke helt i smak. Vurderte også chodsky pes, basenji, lundehund, sort elghund, whippet etc, veldig forskjellige raser med forskjellige behov 😅 
    • Det kommer jo litt på ambisjonene mtp lydighet og sånt også. Hunder som er lette å trene krever ofte også mer aktivisering.  Med labrador er det på godt og vondt mye matfokus, det er et godt verktøy i treningen, men også en utfordring. På samme måte som at mange pudler er kresne og vanskeligere å belønne med mat. Spaniel er generelt også mer matglade, men kanskje ikke så ekstreme som labrador.  Gjeterhundrasene har ofte også en del stress, og gjerne lyd med det.  Korthårscollie er en av de jeg synes er litt annerledes og som er ok hunder på aktivitet, de røyter en god del, men ikke noe pelsstell utover børsting og støvsuging. Jeg er litt usikker på lydnivå der. Men kan være verdt en titt.
    • Takk for svar 😁 Har vurdert labrador ja, men litt redd for at den hadde spist alt den kom over 😂  Har absolutt vurdert puddel på nytt, men fra en annen oppdretter. Jeg gjorde mye research og kontaktet flere oppdrettere da jeg fikk min første, men det endte ikke så bra allikevel. Var også ikke klar over at de brune var kjent for å være ekstra gal. Jeg startet en puddelgruppe i området da jeg fikk ham og vi dro på jevnlige treff der, så vet jo at ikke alle er like ikke, men det var en del av guttene som var vanskelige å ha med å gjøre.. så hadde valgt tispe om det ble puddel, tenker jeg. Springer spaniel har jeg ikke sett noe på, har ikke særlig erfaring med den type hund. Pelsstell går helt greit. Alle har jo noe stell. Puddel var ganske mye innimellom, men det var jo ikke verre enn at jeg bare kunne glattbarbere ham om jeg ikke orket en periode. Har også blitt klok av skade og innsett at jeg må prioritere trening på ro ute 🫣
    • Ah perfekt! Takk skal du ha for heads up! Hadde litt guffen magefølelse. Takk for tips, sjekker ut disse nærmere  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...