Gå til innhold
Hundesonen.no

Geocaching - skattejakt med GPS


HeliX

Geocaching  

14 stemmer

  1. 1.

    • Ja, jeg er hekta på Geocaching
      1
    • Ja, jeg driver med Geocaching en gang i blandt
      2
    • Ja, jeg har prøvd Geocaching, men det var ikke noe for meg
      0
    • Ja, jeg har hørt om det før, men aldri prøvd det
      7
    • Nei, jeg har ikke hørt om Geocaching før
      4
    • Nei, ikke hørt om det, og ikke interessert i å høre om det!
      0


Recommended Posts

Heisann godtfolk!

Selv er jeg hektet på Geocaching - eller skattejakt ved bruk av GPS.

Har inntrykk av at det er mange i dette forumet som både er glad i internett, elektroniske duppedingser og friluftsliv. Derfor tenkte jeg at det kanskje var noen som drev med nettopp caching - da det er en kombinasjon av friluftsliv, en slags teknologisk orientering - som også er en ypperlig aktivitet å ta med den firbente på - eller forsåvidt barn.

Jeg lurer derfor på om noen andre her inne driver med Geocaching?

mvh

HeliX

Og vil du vite mer om Geocaching?

Besøk starte.no, sjekk under "nybegynner", start med "hva er geocaching" - og vekker det nysgjerrigheten, fortsett å les.. ;) (Norsk side, norsk tekst)

Hovedsiden for Geocacing: geocaching.com - sjekk ut "getting started" - les gjerne faq og history først, og fortsett hvis det vekker interessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist gang du skrev om dette syns jeg det hørtes SÅ artig ut så jeg sjekket hvor mange skattekister det var her i området.. og det var bare 1.... ;)

Men har utrolig lyst å starte opp med det, tenkte å se om jeg klarte å finne den ene nå mot høsten (når studielånet kommer jeg jeg kan kjøpe ny GPS, siden den gamle er litt "humørsyk")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist gang du skrev om dette syns jeg det hørtes SÅ artig ut så jeg sjekket hvor mange skattekister det var her i området.. og det var bare 1.... ;)

Men har utrolig lyst å starte opp med det, tenkte å se om jeg klarte å finne den ene nå mot høsten (når studielånet kommer jeg jeg kan kjøpe ny GPS, siden den gamle er litt "humørsyk")

Hmm...rart!

Ser på profilen din at du skriver at du er fra Stavanger - og når jeg søkte på turbokser i stavanger-området, fikk jeg opp 40 bokser innen 12.3 km radius fra stavanger sentrum.. Og ei drøy mil er jo ikke langt da. Øket jeg nedslagsfeltet til 3 mil, var det 62 bokser.

Og det artige er at de finnes landet rundt, verden rundt. Noen er slik at man kan kjøre nesten helt opp til dem, mens andre igjen må man gå i fjellet i timesvis for å finne - kort sagt, turer for enhver smak og enhver fysikk. Det ligger også en og annen i nærheten av de fleste flyplassene, slik at man kan få seg en liten tur mens man venter på flyet ved reiser og sånt. Ofte kommer man seg til områder lokalbefolkningen mener er verdt å vise frem, så det er en kjekk aktivitet på ferier og lignende også. :D

Bare spørr om det er noe du lurer på angående Geocaching - jeg er ganske fersk på det selv, men skal prøve å svare etter beste evne ihvertfall.

Edit:

IW Postert Idag, 00:48

Du får legge ut noen selv, Silje, og så prøve å få i gang litt mer miljø rundt i Stavanger

Og ja IW, godt poeng :P Aktivitet skaper aktivitet, vet om mange områder som kun hadde 1 turboks, og kun en aktiv cacher - så startet en ny og ivrig person med caching, la ut 4-5 cacher, som igjen fikk flere på samme plass til å starte - og så la de ut noen igjen. Snøballen begynte å rulle, og plassen har idag ganske mange gode cacher i flere forskjellige kategorier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det så kjempemorsomt ut. Ante ikke hva det var, men gikk inn på min by, og var mange bokser der.

Kanskje jeg må vurdere å kjøpe en gps, og skjønne den etterhvert. Mange fine turstier de fleste stedene ihvertfall.

Artig å høre at du synes det. Og ja - gps må man ha for å drive med det - men kanskje det er noen du kan låne en hos de første gangene, så får du prøvd det først? GPS'en er forøvrig det eneste man MÅ bruke penger på etterhvert om man driver med Geocaching.

EDIT: Og en gps kan man få seg for litt over 1000 kroner ny - men så er det jo også brukt-markedet. Andre vil ha det hotteste av det hotteste og bruker 6-7000 på en håndholdt gps og så flere tusen på kart til å legge inn på denne - men det er smak og behag. Selvsagt finnes det også piratkopier av digitale kart til gps'er, men slikt er ulovlig, og det oppfordrer vi vel ikke til på sonen..

Selv synes jeg også bytting er artig, så jeg bruker litt penger på bytteting - men her er det ikke snakk om dyre ting, bare småting. Bytting i geocaching (eller swaps som det heter på "internasjonalt") er at de fleste turboksene (med unntak av de minste) inneholder "skatter" - dvs diverse ting. Man kan ta hva som helst av tingene, men folkeskikken er å legge tilbake en annen ting da av ca samme verdi - slik at ikke turboksen mister verdi. Noen synes byttingen kun er tull, andre synes det kun er noe for barna. (Gjett om barn synes slikt er spennende - finne en boks med feks leker i langt inni skogen). Selv bytter jeg alltid en ting, og tar vare på tingen jeg har byttet til meg som et minne om akkurat den turen, så samler jeg de tingene jeg har byttet til meg i en glassbolle hjemme - en slags minnebolle som stadig blir mer innhold i. Andre bytter til seg en ting fra en cache, for så å legge den inn i neste cache de bytter i - og dermed trenger de ikke kjøpe nye bytteting.

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er "normalen" på bytteting da? Er det en sånn fast ca. pris?

Vurderer å stjele nabogutten, dra med hugo, og dra på skattejakt ;)

Men kanskje best å vente til en mer fornuftig tid av døgnet, og tenke praktiske tanker først <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er "normalen" på bytteting da? Er det en sånn fast ca. pris?

Vurderer å stjele nabogutten, dra med hugo, og dra på skattejakt :P

Men kanskje best å vente til en mer fornuftig tid av døgnet, og tenke praktiske tanker først <_<

Nei - det er ikke noen fast ca-pris. Men ikke ha høye forhåpninger, noen følger ikke "folkeskikken" og bytter til seg "godbitene", og så kan man risikere at det ligger bare tøv igjen når man kommer til turboksen.

Selv har jeg funnet alt fra hårklyper, synål-sett, kortstokk, sparebøsse, golfball m/peg, lakrisal, og spesielle klesklyper til kastanjetter, samlemynter, brusåpnere, nøkkelhemper, ballong-pakker og pyntegjenstander.

Har sett ting som cd'er og dvd'er, billigere kalkulatorer og kikkert - men såpass ordentlige ting hører til skjeldenhetene. Mange drar innom billigbutikker og kjøper mikro-verktøy, små leker, lommelykt, målbånd osv. Andre legger i ting de har hjemme. Noen legger i reklame-ting - feks kortstokk de har fått i blader og slikt.

Noen slags "regler" er det på bytteting; Ikke alle følger dem, men det er en regel at man ikke legger i noe som kan betegnes som farlig eller "kun for voksne", dvs ikke noe eksplosivt, ikke ammunisjon, ikke kniver, alkohol, sigaretter etc - dette er også en familie"sport" og det kan være barn som finner boksen etter deg.

Ett annet tips er å holde deg unna alt som er spiselig - dyr har god luktesans og kan stikke av med hele boksen pga at noe lukter i den. Unntaket her er at det finnes en og annen "candy-cache" - hvor det kun skal byttes godteri - disse ligger som oftest i byer/urbane strøk og det står i infoen om cachen hvis den kun er beregnet på et bestemt innhold.

Tenk også størrelse. De største boksene jeg har vært borti har vært 2-liters isbokser. De fleste er tupperware-bokser eller curver-bokser eller etterligninger av disse og er litt mindre igjen.

I tillegg er det mange som bruker bokser som er litt for lite vannmotstandig - så det kan være lurt å ha bytteting som tåler fukt i tilfelle man ser at boksen ikke er helt tett. (Curver- og tupperware-boksene pleier å være best med hensyn til fukt)

Normalt sett kan man stikke innom en billigbutikk (europris, bravo, diverse tilbudsbutikker og sånt) og finne kjekke ting til 10-20 kroner. Ingen vits å ta av når det gjelder tingene, men jeg og mange med meg mener man skal tenke litt på om tingen man legger inn er noe man selv ville funnet, om det er noe som kan brukes til noe, ha litt nytteverdi eller pynteverdi. Mange har gjort stor suksess med kortstokker, yatzy og myggmiddel - da det ofte er folk på tur som finner disse, og synes de var kjekke å bytte til seg på feks telttur. Fiskesluker i hav- eller vannnære bokser har også ofte vært populære, og hjemmelagde ting er ofte veldig veldig poppis - alt fra hjemmelagd nøkkelhemper til små tre-arbeider osv. Barn pleier å bli veldig glade i matchboksbiler, hotwheels, plastdyr (og de er også veldig holdbare), farveblyanter og lignende.

Greit å ha noen småsaker i sekken når man går etter en cache, så vurderer man hva man legger i ut fra boksens størrelse, ut fra hva man bytter til seg og ut fra boksens tilstand. Jeg gidder aldri legge noe verdifullt i en boks som lekker vann feks - for da vet man at gjenstanden gjerne er ødelagt av vann neste gang noen finner den. Er boksen derimot på en fin plass, og tett og solid, kan jeg gjerne legge igjen mer enn jeg tar ut for å "øke skatten" for neste finner. Jeg ser også gjerne etter ting i tilbudskurver etc når jeg er på butikkene. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...rart!

Ser på profilen din at du skriver at du er fra Stavanger - og når jeg søkte på turbokser i stavanger-området, fikk jeg opp 40 bokser innen 12.3 km radius fra stavanger sentrum.. Og ei drøy mil er jo ikke langt da. Øket jeg nedslagsfeltet til 3 mil, var det 62 bokser.

Hva i all verden er det jeg har klart å søke på da siden jeg bare fant en? Som lå ved obrestad fyr... men nå ble jeg hvertfall positivt overrasket, og fikk plutselig masse alternative skattejakter!

Da skal jeg jammen prøve å søke igjen, og dra ut på masse høst turer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva i all verden er det jeg har klart å søke på da siden jeg bare fant en? Som lå ved obrestad fyr... men nå ble jeg hvertfall positivt overrasket, og fikk plutselig masse alternative skattejakter!

Da skal jeg jammen prøve å søke igjen, og dra ut på masse høst turer!

Hvis du går på starte.no og trykker på finn nærmeste turboks, og trykk så på Stavanger - så får du opp alle boksene i nærheten, 4-5 sider, og så står det hvor mange kilometer i fra et punkt i stavanger sentrum boksene er. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 years later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...