Gå til innhold
Hundesonen.no

Bryr vi oss for mye?


Djervekvinnen

Recommended Posts

Har lagt merke til at folk "legger seg fort opp i" andres saker når det kommer til hund. Jeg syns forsåvidt at det er bra at folk bryr seg og sånn, men noen ganger syns jeg at det kan bli for mye. Jeg har ofte lest leserinnnlegg i avisa vår, ala dette: du mannen som gikk forbi parken igår med en schæfer, og tok og røsket hunden i nakken fordi den luktet på noe, du burde fått deg orntlig opplæring om hund, du skal ikke gjøre sånn med en hund. at det går an! osv. En gang stod det et innlegg skrevet av en mann: jeg så deg, du jente, som gikk tur på lørdan utenfor ..... kl 18, du tok ikke opp etter hunden din, en boxer. Jeg så at hunden satte seg ned, og du gikk bare videre uten å ta opp. bla bla. " dager senere kom svar fra denne eieren : Jeg vet ikke om du vet forksjellene mellom tisper og hannhund, men tisper sitter faktisk og tisser!

Ja sånn går det. hehe.

Ihelgen skulle jeg inn og kjøpe en brus på butikken, på vei til stranden, og Hera satt i bilen og jeg gikk inn. 5-10 min etterpå kom jeg ut og ble møtt av en mann som kjefta på meg for at hunden satt i bilen i varmen og hylte og skrek. Vel, sa jeg. hunden min skriker alltid når jeg går ifra henne fra bilen.uansett om det er varmt eller kaldt. Jeg har bare vært innom 5 minutter. Nei sa manne, du kan ikke la hunden sitte der og ha det fælt! jeg hørte at hunden skrek, så det går ikke an! (klart, for utenforstående kan det høres ut som at Hera lider, da, det skjønner jeg. Men det vikret ikke som at han trodde på meg.)

Ser jo også når jeg går rundt i byen hvis jeg feks snakker hardt til hunden min for en eller annen grunn, da er det garantert en eller annen i nærheten som hvisker, kommenterer rister på hodet etc. jeg syns man blir bedømt unasett hvor man går jeg.. Hva syns dere? føler dere på samme måte? Eller kanskje du føler at du selv er sånn? Har jo ofte lest slike "klage" innlegg her på sonen om andre folk.

Jeg må ærlig innrømme at jeg kan være sånn, men det er kun for meg selv. feks hvis noen har problemer med en hund som oppfører seg mongo på gata, så tenker jeg jo for meg selv hva eiern kan gjøre feil osv. Ja eller kanskje snakke med det til venner. Men aldri sånn at de hører det, eller at jeg sier det til folk. Er det bare sånn hundefolk er? at vi engasjerer oss såpass mye? Eller går det mer på hvordan vi selv er som personer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det med alle folk - hund eller ikke. Det virker som at man bare MÅ bry seg med andre og hva de gjør, vi har ikke nok med oss selv. Kanskje mangel på fritidsproblemer.

Nå vet jeg ikke om du har barn, men der er de nesten verre enn når det gjelder hundeeiere. Der hviskes og tiskes det, pekes og ristes på hodet, mer enn jeg har opplevd med hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo alltid litt saarbart det der med aa synse for mye eller for lite om andres maate aa ta vare paa dyr eller barn. Naa er vi nede paa Kreta og jeg syns at hundene her har et deilig og fritt hundeliv, men det er jo tannstein og flaatt og usundt kosthold saa det rekker! Men hadde jeg proevd aa belaere grekerne i hvordan vi trener (gjerne paa kurs til tusenvis av kroner), regelmessige dyrlegebesoek og "duller" med dyra vaare her, hadde de nok trodd jeg var gaern! Kanskje jeg er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg syns folk stikker nesa si alt for mye i sakene til andre. Og det er sinnsykt irriterende. Å legge seg oppi ting man ikke veit hele saken om er litt korttenkt. Og mange ganger tolker man ting feil osv. Så jeg syns folk skal se litt mer på seg selv i stedet for alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg mener at i noen settinger så er det jo bedre at folk bryr seg for mye enn for lite!

La oss si at noen ser en hund sitte i en bil i varmen... hvis de ikke skulle bry seg, så kan man jo anta at de ville gå ut ifra at de tror at eier VET hva h*n gjør. Altså, at hunden nok har det bra, har vann, nok luft og ikke minst, at eier kommer FORT tilbake.

Kjipt for hunden hvis dette er en eier som enten ikke VET hva h*n gjør eller som rett og slett ikke tenker så langt..

Av og til er det nemlig ok at andre mistror folk... ihvertfall når resultatet blir "bedret" av det.

Det er jo en stor forskjell med en person med fritidsproblemer som hele tiden legger seg opp i andres ting, enn en som faktisk er bekymret for noe-og reagerer......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jeg helt enig i. Men jeg har inntrykk av at det blir mest "filleting" folk henger seg opp i. Slik som de eksemplene på leserinnlegg jeg nevnte. At folk sitter i vinduet sitt og ser en person med en hund gjør noe og så skriver inn i avisen pga det liksom. Blir nesten litt sånn sladder på bygda aktid spør du meg. Slik som han mannen som reagerte på min hund i bilen, det er jo bra sånn sett, men han var ikke veldig høflig, og heller ikke etter at jeg hadde forklart situasjonen. I andre tilfeller blir det nesten litt baksnakker aktig. Feks på hundetreninger og treff.

Jeg henger meg ikke alt for mye opp i dette selv, Jeg bryr meg om meg selv og min hund, ikke så mye hva andre mener, men alikevel nok til at jeg tenker litt om det og ja små irriterer meg pittelitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jeg helt enig i. Men jeg har inntrykk av at det blir mest "filleting" folk henger seg opp i. Slik som de eksemplene på leserinnlegg jeg nevnte. At folk sitter i vinduet sitt og ser en person med en hund gjør noe og så skriver inn i avisen pga det liksom. Blir nesten litt sånn sladder på bygda aktid spør du meg. Slik som han mannen som reagerte på min hund i bilen, det er jo bra sånn sett, men han var ikke veldig høflig, og heller ikke etter at jeg hadde forklart situasjonen. I andre tilfeller blir det nesten litt baksnakker aktig. Feks på hundetreninger og treff.

Jeg henger meg ikke alt for mye opp i dette selv, Jeg bryr meg om meg selv og min hund, ikke så mye hva andre mener, men alikevel nok til at jeg tenker litt om det og ja små irriterer meg pittelitt :)

Joa, men det er en "ørfin" balanse mellom de som bryr seg om de "korrekte" tingene og disse med fritidsproblemet (noe mannen i vinduet definitivt har :)). Og slik som denne mannen reagerte på at du hadde Hera i bilen, vel, kan være at han var nervøs for å si ifra til deg liksom, og dermed blir jo ikke tonen mer hyggelig av den grunn, hvis du skjønner hva jeg mener?

Og ja, jeg synes jo selvfølgelig også at det kan gå for langt til tider, men hvis jeg tenker meg godt om, så vil jeg heller ha noe som kan kategoriseres som "unødvendig og "fritidsproblemer" bråk, enn at det ikke skal reageres når det virkelig gjelder. Men når det er sagt, så kommer jeg nok også til å lage en tråd her inne en gang om denne "dumme personen som la seg oppi" hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bryr meg mye om andre og deres hundehold! men ser jeg en som plutselig slår hunden når jeg går tur forter jeg meg ikke hjem om raser ut på forumet hva jeg så og at han aldri burde ha hund og bare bannlyse han, som jeg føler mangen ofte gjør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre å bry seg for mye enn for lite synes nå jeg. Selv har jeg ingenting å skjule, så om folk vil bry seg om hva jeg gjør og ikke gjør, så synes jeg ikke det har noe å si. Jeg har heller ingen problem med å si hva jeg mener, og si fra om jeg synes det går for langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes dere virkelig det?? <_<

Jeg har gått på tur og møtt noen og tenkt etterpå at fy.. f.. hvorfor ga jeg ikke beskjed? Det er ekkelt det! At man faktisk vet i ettertid at man ga ikke beskjed. Neste gang kommer jeg til å gjøre det. Det er jo mange måter å si ting på!

Jeg ville foretrukket at folk sa det til meg hvis de hadde problemer med mitt hundehold. (Iallefall istedet for å snakke om det bak ryggen min!!) Og da får man jo tenkt over ting også, viktig å være reflektert og tenke over hvorfor man gjør som man gjør:) :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...