Gå til innhold
Hundesonen.no

Blodspor

Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

Vi har tenkt og melde oss på kurs, og holde på med blodspor.

Derfor har jeg en del spørsmål:

1.Hvordan blod-type er det som skal brukes?( :) )

2. Hvor kan man få tak i en rådyrskank?

3. Hvordan fåregår en blodspor- konkurranse?

4. Hva må til for å bli Champion?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Man bruker storfeblod, eller viltblod. Ikke gris.

2. Ta kontakt med lokale jegere, eller de godkjente ettersøksekvipasjene i nærområdet. Dachshundklubben kan kanskje hjelpe deg.

De to siste overlater jeg til Trine eller Helga-Mari;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

1. Man bruker storfeblod, eller viltblod. Ikke gris.

2. Ta kontakt med lokale jegere, eller de godkjente ettersøksekvipasjene i nærområdet. Dachshundklubben kan kanskje hjelpe deg.

De to siste overlater jeg til Trine eller Helga-Mari;)

Takk :) Men hvorfor ikke gris?

Vurderer og ringe slakteriet snart, og da er det lit kjekt og vite hvorfor ikke :P

Takk for linken, tone :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, så bra at det sto masse om dette. :) Må få takke jeg også. :D

Vi har begynt å gå blodspor og kunne tenkt meg å gå opp til noen prøver så dette var fin info. :)

Om noen har flere linker tilknyttet temaet så bare sleng inn forresten. :)

Kunne tenkt meg å hatt litt om dette på hjemmesiden min og. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ser at dere hiver dere på blodsportrening - så gøy! Så også at det var lagt en link til et svar jeg tidligere skrev om trening osv. I forhold til hvordan en blodsporkonkurranse og championatregler så kan jeg si litt om det her.

Et prøvespor er ca. 600 m langt med 4 vinkler, 2 blodtomme strekninger (avhopp som det heter), og det ene avhoppet er i en av vinklene. Avhoppene er ment å få hunden til å vise hvordan den jobber på "tap". Ellers er det lagt inn sporstart, sårleie og sporslutt. Det er brukt 3 dl blod og alderen på sporet er 12-24 t.

Hunden blir bedømt utfra arbeidsvilje og evne, fart, hvordan den løse problemene osv osv. Du som fører blir også sett på - hvordan samarbeider du med hunden, leser du den godt, maser du osv osv. Premieringen er 1, 2, 3 og 0. Av og til kan det utdeles HP (hederspremie), men da skal hunden ha gjort et eksepsjonelt godt arbeid.

Det arrangeres bevegelige og terminfestede sporprøver. Bevegelige vi si at innen et gitt tidsrom (f.eks mai - juli) så kan man avtale med en dommer og gå en prøve. Det er gjerne bare du eller et par andre som er med på slike prøver. Hunden blir premiert uansett om du er alene eller ei. Terminfestet vil si at det er en gitt dato og da er det maks antall hunder på påmelding og loddtrekning om når du skal gå sporet.

Bedømming og premiering er akkurat lik enten det er sånn eller sånn.

Skal hunden bli VCH må den ha to førstepremier på bevegelig blodsporprøve og èn førstepremie på terminfestet og minst 2 andrepremier i utstilling etter fylte 2 år. Dette gjelder min rase (stabijhoun) - det er ikke sikkert at reglene er helt like for andre raser. Men den informasjonen finner du på NKK sine nettsider (Championatregler)!

Skal hunden i tillegg bli godkjent som ettersøkshund, så må den ha en 2 premie på blodspor og minst 7 poeng på ferskspor.

Fersksporet vil si at hunden skal spore i minst 1/2 t sammenhengende etter levende vilt og dommeren ser etter de samme tingene som på blodspor: tempo, arbeidsevne, iver, problemløsningsevner, ditt samarbeid med hunden osv.

Lykke til og er det noe du/dere lurer på så er det bare å spørre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Dette med utstillingskravet.. :unsure: Vil det si at hunder med utstillings"feil", f.eks feil øyefarge, øreplassering, kastrert, haleknekk/kupering e.l. ikke kan bli NVCH?

Dersom feilen er så grov at den gjør at hunden ikke klarer minimumskravet på utstilling, så får den ikke N VCH tittel nei (gjelder forøvrig innen LP, bruks, AG etc og).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Må bare unnskylde litt småkupping av tråden her, men jeg har noen spm. om blodspor/ettersøk jeg håper noen vil svare på.

Må hunden være renraset for å blir godkjent ettersøkshund? Eller for å stille på blodspor konkurranser?

Jeg kan ikke noe om dette annet enn det jeg har lest på nettet (bl.a. jaktlykke sin hjemmeside og treningslogg - veldig bra!). Men har veldig lyst til å begynne med det (når jeg en gang får mulighet til å ha hund igjen). Trenger man å ha erfaring fra storviltjakt for å godkjenne ettersøkshund, eller kanskje viktigere, vil man kunne gjøre en god jobb som ettersøksekvipage uten erfaring fra storviltjakt? Jeg har jegerprøven og vil begynne med småviltjakt, men hadde egentlig ingen planer om storvilt... men er veldig ivrig etter å lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare unnskylde litt småkupping av tråden her, men jeg har noen spm. om blodspor/ettersøk jeg håper noen vil svare på.

Må hunden være renraset for å blir godkjent ettersøkshund? Eller for å stille på blodspor konkurranser?

Jeg kan ikke noe om dette annet enn det jeg har lest på nettet (bl.a. jaktlykke sin hjemmeside og treningslogg - veldig bra!). Men har veldig lyst til å begynne med det (når jeg en gang får mulighet til å ha hund igjen). Trenger man å ha erfaring fra storviltjakt for å godkjenne ettersøkshund, eller kanskje viktigere, vil man kunne gjøre en god jobb som ettersøksekvipage uten erfaring fra storviltjakt? Jeg har jegerprøven og vil begynne med småviltjakt, men hadde egentlig ingen planer om storvilt... men er veldig ivrig etter å lære.

Alle hunder - enten de er renraset eller blanding - kan bli godkjent som ettersøkshund. Blandinger kan også delta på blodsporkonkurranse og de får opplest kritikken av dommeren etterpå, men de får ingen premiering.

Du ikke drive med jakt for å få holde på med ettersøk, men du må ha visse kunnskaper om viltets anatomi og hva som skjer etter skadeskyting og hvordan foreta en skuddplassundersøkelse. Disse tingene hjelper deg til å gjøre et godt ettersøk.

Du har jegerprøven og har dermed tilegnet deg endel kunnskaper. Våpen bør enhver ettersøksjeger ha, for det kan være snakk om avlivningsskudd.

Jeg synes det er flott at du har lyst til å begynne med ettersøk - det er virkelig en givende aktivitet for deg og hunden og ikke minst får man gjort en nyttig jobb samtidig!

Det arrangeres kurs i spor, og det arrangeres kurs for ettersøksjegere. Det anbefales på det sterkeste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vår er vant til å være alene. I år er vi hjemme.  Blir nok noe med oss, og noe i buret sitt i underetasjen.
    • Noen som har tips til hundefører jakker med lomme bak til barn/junior, eventuelt noen som selger i mindre størrelser enn xs, eller har en kort modell, eller kan skreddersys? Vet Canelana sine jakker kan bestilles på mål, men noen andre? Pinewood sine er fine, men de har selger ingen hundeførerjakker til barn, og deres xs er veldig stor/lang. Trenger ikke være butikker i Norge, hvis noen vet om noen utenlands å, gjerne kommenter lenke😊    
    • Ja, hvis han aldri har lært å være alene på andre tider av døgnet så er det faktisk en ting. En "fordel" med å være ufør og ikke ha med hundene overalt er at de lærer å være alene på helt random tidspunkter.
    • Det går greit å gå fra han om morningen når jeg skal på jobb. Han kan fint være hjemme alene da. At jeg (vi alle) går om ettermiddagen setter han ikke pris på. Han vil være med meg mest mulig. - Lurer på om han har blitt mer sånn med alderen … 🤔 
    • Er han ikke vant til å være alene? Regner med du bruker ting som frossen kong eller tygg for aktivisering osv.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...