Gå til innhold
Hundesonen.no

Blodspor


Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

Vi har tenkt og melde oss på kurs, og holde på med blodspor.

Derfor har jeg en del spørsmål:

1.Hvordan blod-type er det som skal brukes?( :) )

2. Hvor kan man få tak i en rådyrskank?

3. Hvordan fåregår en blodspor- konkurranse?

4. Hva må til for å bli Champion?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Man bruker storfeblod, eller viltblod. Ikke gris.

2. Ta kontakt med lokale jegere, eller de godkjente ettersøksekvipasjene i nærområdet. Dachshundklubben kan kanskje hjelpe deg.

De to siste overlater jeg til Trine eller Helga-Mari;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

1. Man bruker storfeblod, eller viltblod. Ikke gris.

2. Ta kontakt med lokale jegere, eller de godkjente ettersøksekvipasjene i nærområdet. Dachshundklubben kan kanskje hjelpe deg.

De to siste overlater jeg til Trine eller Helga-Mari;)

Takk :) Men hvorfor ikke gris?

Vurderer og ringe slakteriet snart, og da er det lit kjekt og vite hvorfor ikke :P

Takk for linken, tone :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, så bra at det sto masse om dette. :) Må få takke jeg også. :D

Vi har begynt å gå blodspor og kunne tenkt meg å gå opp til noen prøver så dette var fin info. :)

Om noen har flere linker tilknyttet temaet så bare sleng inn forresten. :)

Kunne tenkt meg å hatt litt om dette på hjemmesiden min og. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Ser at dere hiver dere på blodsportrening - så gøy! Så også at det var lagt en link til et svar jeg tidligere skrev om trening osv. I forhold til hvordan en blodsporkonkurranse og championatregler så kan jeg si litt om det her.

Et prøvespor er ca. 600 m langt med 4 vinkler, 2 blodtomme strekninger (avhopp som det heter), og det ene avhoppet er i en av vinklene. Avhoppene er ment å få hunden til å vise hvordan den jobber på "tap". Ellers er det lagt inn sporstart, sårleie og sporslutt. Det er brukt 3 dl blod og alderen på sporet er 12-24 t.

Hunden blir bedømt utfra arbeidsvilje og evne, fart, hvordan den løse problemene osv osv. Du som fører blir også sett på - hvordan samarbeider du med hunden, leser du den godt, maser du osv osv. Premieringen er 1, 2, 3 og 0. Av og til kan det utdeles HP (hederspremie), men da skal hunden ha gjort et eksepsjonelt godt arbeid.

Det arrangeres bevegelige og terminfestede sporprøver. Bevegelige vi si at innen et gitt tidsrom (f.eks mai - juli) så kan man avtale med en dommer og gå en prøve. Det er gjerne bare du eller et par andre som er med på slike prøver. Hunden blir premiert uansett om du er alene eller ei. Terminfestet vil si at det er en gitt dato og da er det maks antall hunder på påmelding og loddtrekning om når du skal gå sporet.

Bedømming og premiering er akkurat lik enten det er sånn eller sånn.

Skal hunden bli VCH må den ha to førstepremier på bevegelig blodsporprøve og èn førstepremie på terminfestet og minst 2 andrepremier i utstilling etter fylte 2 år. Dette gjelder min rase (stabijhoun) - det er ikke sikkert at reglene er helt like for andre raser. Men den informasjonen finner du på NKK sine nettsider (Championatregler)!

Skal hunden i tillegg bli godkjent som ettersøkshund, så må den ha en 2 premie på blodspor og minst 7 poeng på ferskspor.

Fersksporet vil si at hunden skal spore i minst 1/2 t sammenhengende etter levende vilt og dommeren ser etter de samme tingene som på blodspor: tempo, arbeidsevne, iver, problemløsningsevner, ditt samarbeid med hunden osv.

Lykke til og er det noe du/dere lurer på så er det bare å spørre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Dette med utstillingskravet.. :unsure: Vil det si at hunder med utstillings"feil", f.eks feil øyefarge, øreplassering, kastrert, haleknekk/kupering e.l. ikke kan bli NVCH?

Dersom feilen er så grov at den gjør at hunden ikke klarer minimumskravet på utstilling, så får den ikke N VCH tittel nei (gjelder forøvrig innen LP, bruks, AG etc og).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Må bare unnskylde litt småkupping av tråden her, men jeg har noen spm. om blodspor/ettersøk jeg håper noen vil svare på.

Må hunden være renraset for å blir godkjent ettersøkshund? Eller for å stille på blodspor konkurranser?

Jeg kan ikke noe om dette annet enn det jeg har lest på nettet (bl.a. jaktlykke sin hjemmeside og treningslogg - veldig bra!). Men har veldig lyst til å begynne med det (når jeg en gang får mulighet til å ha hund igjen). Trenger man å ha erfaring fra storviltjakt for å godkjenne ettersøkshund, eller kanskje viktigere, vil man kunne gjøre en god jobb som ettersøksekvipage uten erfaring fra storviltjakt? Jeg har jegerprøven og vil begynne med småviltjakt, men hadde egentlig ingen planer om storvilt... men er veldig ivrig etter å lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare unnskylde litt småkupping av tråden her, men jeg har noen spm. om blodspor/ettersøk jeg håper noen vil svare på.

Må hunden være renraset for å blir godkjent ettersøkshund? Eller for å stille på blodspor konkurranser?

Jeg kan ikke noe om dette annet enn det jeg har lest på nettet (bl.a. jaktlykke sin hjemmeside og treningslogg - veldig bra!). Men har veldig lyst til å begynne med det (når jeg en gang får mulighet til å ha hund igjen). Trenger man å ha erfaring fra storviltjakt for å godkjenne ettersøkshund, eller kanskje viktigere, vil man kunne gjøre en god jobb som ettersøksekvipage uten erfaring fra storviltjakt? Jeg har jegerprøven og vil begynne med småviltjakt, men hadde egentlig ingen planer om storvilt... men er veldig ivrig etter å lære.

Alle hunder - enten de er renraset eller blanding - kan bli godkjent som ettersøkshund. Blandinger kan også delta på blodsporkonkurranse og de får opplest kritikken av dommeren etterpå, men de får ingen premiering.

Du ikke drive med jakt for å få holde på med ettersøk, men du må ha visse kunnskaper om viltets anatomi og hva som skjer etter skadeskyting og hvordan foreta en skuddplassundersøkelse. Disse tingene hjelper deg til å gjøre et godt ettersøk.

Du har jegerprøven og har dermed tilegnet deg endel kunnskaper. Våpen bør enhver ettersøksjeger ha, for det kan være snakk om avlivningsskudd.

Jeg synes det er flott at du har lyst til å begynne med ettersøk - det er virkelig en givende aktivitet for deg og hunden og ikke minst får man gjort en nyttig jobb samtidig!

Det arrangeres kurs i spor, og det arrangeres kurs for ettersøksjegere. Det anbefales på det sterkeste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...