Gå til innhold
Hundesonen.no

En usikker vakthund

Heidihj

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har et ganske stort problem når det gjelder Elwira. Hun har blitt en veldig vakthund. Hun knurrer på naboer, folk som kommer på besøk og bjeffer voldsomt når det kommer noen. Det verste av alt er at hun er en veldig usikker vakthund. Hun er absolutt ikke til å stole på. I går var jeg med noen venner på tur med henne, vi skulle innom butikken på veien og jeg satt ute med henne. Det kom noen barn og lurte på om de kunne klappe hunden, det har aldri vært noe problem siden hun er glad i barn. Jeg sa ja, og de satte seg ned og lot henne komme bort til seg. Elwira snuste på den ene jenta, og hun skulle til å stryke henne forsiktig på brystet (de var veldig flinke med hunder, og var vant til hunder sa de). Da bjeffa Elwira og viste tenner. Jenta trakk seg unna, men Elwira ville fremdeles hilse, hun kom bort til henne igjen og da glefsa hun, jenta hadde ikke gjort noe :D Jeg hadde henne i bånd, og trakk henne til meg. Og sa beklager til de to skremte småjentene. Jeg så alt, og kan ikke forstå hvorfor hun gjorde det. Jeg har aldri sett de jentene før, så det er første gang Elwira ser dem også. Jeg må si jeg er veldig engstelig når det gjelder Elwira nå. Hun kan man rett og slett ikke stole på. Hun skal alltid vokte alt. Dette er ikke bra, jeg skal ta henne med til en profesjonell nå så snart som mulig og få hjelp. Men dette er skummelt, hun er ganske stor, og hvis hun vil noe så vil hun det! Fra nå av er det bare jeg som skal ta avgjørelsen angående hilsing, og turer. Jeg tror de andre i familien vil slite litt hvis det samme skjer igjen. Jeg håper virkelig dette ordner seg, for jeg kan ikke ha en usikker hund man ikke kan stole på. En vakthund som er usikker er ikke en god hund :D

Jeg har også sjekka om hun har vont noen steder. Men det virker ikke sånn.

Skrevet

Jeg tenkte jeg skulle ta sånn time hos Vegar. Jeg har fått en dyrlege til å se på henne, men det virker ikke som om det er noe galt. Jeg får snakke med Vegar og se hva han sier.

Skrevet

Jeg tenkte jeg skulle ta sånn time hos Vegar. Jeg har fått en dyrlege til å se på henne, men det virker ikke som om det er noe galt. Jeg får snakke med Vegar og se hva han sier.

Når starter kurset?

Hvis det starter snart trenger du ikke ta den timen som koster penger, da kan du heller snakke med han før eller etter kurset.

Skrevet

Oki, det skal jeg gjøre. Kurset starter 9 august, så det er ikke så lange til.

Åh.. heldiggris :P konkurranse gruppa starter ikke før i slutten av mnd :P:P

Men men..

må bli med deg å se på hvordan det går med dere :P

Håper du får hjelp med Elwira :) Det gjør du nok!

Skrevet

Det er bare å si ifra når du vil være med så kan vi sikkert hente deg :P

Men takk for hjelpen, jeg skal snakke med Vegar :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...