Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som har råd om hvordan lære inn på plass?


Henriette

Recommended Posts

  • 3 weeks later...

Det går for det samme

Trener på dette med Zalth, kun kontakt med klikker...

Klikk og godbit hver gang han går der han skal ( ingen kommando ).

Som regel går han nå løs ved foten på trening, og setter seg når jeg stopper.

Har lært inn ordet "på plass", hver gang han skal ha på båndet...

Det skjer ingenting før båndet er på, og det har han forstått etterhvert.

Begynner på valpekurs i dag, morsom hund å trene med, så

det blir spennende å se hvordan han blir etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Tinka går fot går hun bra (eller i alle fall så bra at det er ikke noe problem å klikke fram veldig bra fot), og når jeg da gjør holdt mens hun går fot så setter hun seg også veldig bra. Men når hun kommer forfra og skal gå rundt og deretter sette seg i utgangsstilling, da får vi problemer. Hun holder farten bra, og slakker ned tidsnok til at hun kommer rundt uten fem meter bremsespor liksom. Men når hun setter seg ned så setter hun seg minst tjue cm fra meg, og ofte litt skjevt også. Jeg har prøvd å trene ved vegg en stund (fulgt "oppskriften" som står i Lydighetstrening i teori og praksis), men med en gang jeg går over til å trene ved fortauskanter (etter å ha trent langs vegger, hekker og gjerder av forskjellige slag (og da har det gått kjempebra)), hopper hun opp på fortauskanten helt automatisk. Samme om jeg står en halvmeter eller en meter fra fortauskanten.

Jeg har såvidt prøvd å shape henne til å sitte tettere på meg uten å legge forholdene til rette som man gjør ved å trene ved vegg, men det er helt håpløst. Har også prøvd litt å bruke target for å få henne i riktig posisjon, men det kan virke som om hun - om hun ikke fysisk - rett og slett ikke vil sitte klint inntil venstrefoten min.

Er det noen som har tips til hvordan jeg bør gå fram for å lære henne at det er det jeg vil - å ha en hund som sitter helt inntil meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...