Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund nr. 2

Muffins

Recommended Posts

Hei,

Er den voksne hannen hyggelig mot andre hunder, vennlig mot valper, tydelig i hundespråket sitt?

Slike ting er viktig å tenke på ang. det å komme hjem med en ny valp. Denne valpen vil, om den er oppdrettet hos fornuftige folk, være meget sikker på signaler til andre hunder. Ergo DEN vil forstå et tydelig hundespråk.

En familiehund (alene-hund) som har et dårlig (eller mangelfult) språk vil ha litt mere jobb for å gjøre seg "forstått" ovenfor en ny valp.

Personlig så tar jeg bare med meg valpen hjem, og inn, setter den ned på gulvet og lar hundene få snuse på den. Da går jeg gjerne litt vekk selv, så valpen får finne ut av dette helt på egen hånd.

Valpen synes nok det er litt skummelt i ca 3 sekunder, og så er de voksne avgårde og da får den lille traske rundt etter dem, eller komme til meg hvis den vil.

Men nå har jeg en rase som er usedvanlig vennlig mot andre hunder, da - og dessuten er mine vant til fremmende hunder som kommer og går her i huset.

Så det blir jo litt annerledes enn om man har en hund som knapt har sett en annen hund i hjemmet sitt.

Man kan da ta med begge hundene ut på et nøytralt område, og la de treffes der (begge i bånd). Evt. sette dem i bilen sammen (bur/grind mellom dem), la de vennes til hverandre på den måten (f.eks. ha med den gamle når den nye hentes).

Ellers er det noen som sverger til at den nye bare plutselig er hjemme når den gamle kommer hjem fra en tur en dag.

Du må tenke deg godt om hvaslags type din hann er, hvordan du mener han vil reagere - og vurdere fremgangsmåte uti fra det. Men det er utrolig sjelden at hanner er ekle med valper, da.

Der kan faktisk tisper ofte være værre...

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Pia & Cleo møter hverandre (om (nedtelling) ca 30 timer ) vil jeg finne ut av litt av hvert...

Pia blir ikke med to timer i bilen for å hente Cleo. Men de får hilse på hverandre på gressplenen hjemme første gang. Pia er vant til å ha andre hunder i huset, hun har et godt språk og er snill mot valper til vanlig. Så jeg tror nok at dette skal gå veldig bra!!

Lykke til med valpeplanleggingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt litt på det selv.. Vi har tidligere hatt newfoundlandshunder, og de er som kjent utrolig snille vesner. Det var ikke noe problem å introdusere Balder for Boris og Cita for Balder. Men nå blir det anderledes. Cita omgås andre hunder flere ganger for dagen, har ofte hunder hjemme hos seg og har et veldig bra språk. Problemet er at hun er veldig ivrig, også ovenfor valper. Hun hopper rundt dem (akkurat som hun gjør med andre hunder som ikke gir henne respons med en gang) og prøver å få den voksne hunden/valpen til å leke. Etter noen minutter roer hun seg alltid, men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal introdusere de, og om jeg evt skal skille Cita fra valpen når hun viser altfor ivrige tegn, eller om jeg bare skal la dem holde på til hun roer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hørt at selvom hunden er voksen, (og en annen rase enn mopsen), så kan de misforstå uttrykket til mopsen. (hørte at en voksen hund underkastet seg med engang den traff på en liten mops-valp for første gangen. )

Men er jo ikke helt sikker på dette, men tror den er vanskelig å lese om den andre hunden aldri har sett en mops før. De har jo et "rynkete" ansikt, noe hunder får når de skal virke truende(?!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hørt at selvom hunden er voksen, (og en annen rase enn mopsen), så kan de misforstå uttrykket til mopsen. (hørte at en voksen hund underkastet seg med engang den traff på en liten mops-valp for første gangen. )

Men er jo ikke helt sikker på dette, men tror den er vanskelig å lese om den andre hunden aldri har sett en mops før. De har jo et "rynkete" ansikt, noe hunder får når de skal virke truende(?!)

Ja, har også hørt litt om dette. Mopsen har også noen små grynte/snorke lyder som kan misfortås og oppfattes som knurring av andre hunder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Bajnok kom hjem, hadde vi tenkt til å la han få lov til og gjøre seg kjent hjemme før vi introduserte Romeo. Slik gikk det ikke, da gangdøra var åpen da vi kom hjem, slik at Romeo hadde ingen problemer med å hilse på oss. Romeo var jo da mest interessert i å hilse på oss, så han kom glad og blid mot oss og hilste på oss før han hilste på Bajnok. Det gikk kjempe fint det. Bajnok fikk da også sjangsen til å lukte på Romeo. De er gode venner de :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det var greit å slippe dem sammen i hagen først så de fikk hillse på hverandre på åpent område så den ene kan gå hvis den blir lei. Hadde valpen løs så den kunne gå hvis den ble lei mens den store var i bånd med en gang de ble presentert. Det gikk som et skudd. Den store begynte å stelle med valpen og la seg ned på grasset mens den lille fikk sjekke henne ut. Hun var veldig forsiktig med valpen. Brukte kroppen mindre i leken og lå for det meste nede når de lekte for at valpen skulle komme til. Deretter prøvde valpen å finne seg en pupp. Den eldste sa ikke noe på det og fant seg i alt, så jeg måtte ta henne vekk selv. De første dagene var den eldste veldig opptatt av å passe og vokte valpen. Bjeffet litt mer hvis det ringte på og passet mer på. Spesiellt når vi gikk turer skulle den store alltid passe på valpen så valpen ikke gikk for langt vekk fra oss. Men hun har alltid hatt tendenser til å samle alt og alle. Den eldste er en flott oppdrager, men syns hun er litt for snill noen ganger. Men hun kommer nok til å bli litt strengere når valpen vokser seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...