Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund nr. 2

Muffins

Recommended Posts

Hei,

Er den voksne hannen hyggelig mot andre hunder, vennlig mot valper, tydelig i hundespråket sitt?

Slike ting er viktig å tenke på ang. det å komme hjem med en ny valp. Denne valpen vil, om den er oppdrettet hos fornuftige folk, være meget sikker på signaler til andre hunder. Ergo DEN vil forstå et tydelig hundespråk.

En familiehund (alene-hund) som har et dårlig (eller mangelfult) språk vil ha litt mere jobb for å gjøre seg "forstått" ovenfor en ny valp.

Personlig så tar jeg bare med meg valpen hjem, og inn, setter den ned på gulvet og lar hundene få snuse på den. Da går jeg gjerne litt vekk selv, så valpen får finne ut av dette helt på egen hånd.

Valpen synes nok det er litt skummelt i ca 3 sekunder, og så er de voksne avgårde og da får den lille traske rundt etter dem, eller komme til meg hvis den vil.

Men nå har jeg en rase som er usedvanlig vennlig mot andre hunder, da - og dessuten er mine vant til fremmende hunder som kommer og går her i huset.

Så det blir jo litt annerledes enn om man har en hund som knapt har sett en annen hund i hjemmet sitt.

Man kan da ta med begge hundene ut på et nøytralt område, og la de treffes der (begge i bånd). Evt. sette dem i bilen sammen (bur/grind mellom dem), la de vennes til hverandre på den måten (f.eks. ha med den gamle når den nye hentes).

Ellers er det noen som sverger til at den nye bare plutselig er hjemme når den gamle kommer hjem fra en tur en dag.

Du må tenke deg godt om hvaslags type din hann er, hvordan du mener han vil reagere - og vurdere fremgangsmåte uti fra det. Men det er utrolig sjelden at hanner er ekle med valper, da.

Der kan faktisk tisper ofte være værre...

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Pia & Cleo møter hverandre (om (nedtelling) ca 30 timer ) vil jeg finne ut av litt av hvert...

Pia blir ikke med to timer i bilen for å hente Cleo. Men de får hilse på hverandre på gressplenen hjemme første gang. Pia er vant til å ha andre hunder i huset, hun har et godt språk og er snill mot valper til vanlig. Så jeg tror nok at dette skal gå veldig bra!!

Lykke til med valpeplanleggingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt litt på det selv.. Vi har tidligere hatt newfoundlandshunder, og de er som kjent utrolig snille vesner. Det var ikke noe problem å introdusere Balder for Boris og Cita for Balder. Men nå blir det anderledes. Cita omgås andre hunder flere ganger for dagen, har ofte hunder hjemme hos seg og har et veldig bra språk. Problemet er at hun er veldig ivrig, også ovenfor valper. Hun hopper rundt dem (akkurat som hun gjør med andre hunder som ikke gir henne respons med en gang) og prøver å få den voksne hunden/valpen til å leke. Etter noen minutter roer hun seg alltid, men jeg er litt usikker på hvordan jeg skal introdusere de, og om jeg evt skal skille Cita fra valpen når hun viser altfor ivrige tegn, eller om jeg bare skal la dem holde på til hun roer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hørt at selvom hunden er voksen, (og en annen rase enn mopsen), så kan de misforstå uttrykket til mopsen. (hørte at en voksen hund underkastet seg med engang den traff på en liten mops-valp for første gangen. )

Men er jo ikke helt sikker på dette, men tror den er vanskelig å lese om den andre hunden aldri har sett en mops før. De har jo et "rynkete" ansikt, noe hunder får når de skal virke truende(?!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hørt at selvom hunden er voksen, (og en annen rase enn mopsen), så kan de misforstå uttrykket til mopsen. (hørte at en voksen hund underkastet seg med engang den traff på en liten mops-valp for første gangen. )

Men er jo ikke helt sikker på dette, men tror den er vanskelig å lese om den andre hunden aldri har sett en mops før. De har jo et "rynkete" ansikt, noe hunder får når de skal virke truende(?!)

Ja, har også hørt litt om dette. Mopsen har også noen små grynte/snorke lyder som kan misfortås og oppfattes som knurring av andre hunder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Bajnok kom hjem, hadde vi tenkt til å la han få lov til og gjøre seg kjent hjemme før vi introduserte Romeo. Slik gikk det ikke, da gangdøra var åpen da vi kom hjem, slik at Romeo hadde ingen problemer med å hilse på oss. Romeo var jo da mest interessert i å hilse på oss, så han kom glad og blid mot oss og hilste på oss før han hilste på Bajnok. Det gikk kjempe fint det. Bajnok fikk da også sjangsen til å lukte på Romeo. De er gode venner de :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det var greit å slippe dem sammen i hagen først så de fikk hillse på hverandre på åpent område så den ene kan gå hvis den blir lei. Hadde valpen løs så den kunne gå hvis den ble lei mens den store var i bånd med en gang de ble presentert. Det gikk som et skudd. Den store begynte å stelle med valpen og la seg ned på grasset mens den lille fikk sjekke henne ut. Hun var veldig forsiktig med valpen. Brukte kroppen mindre i leken og lå for det meste nede når de lekte for at valpen skulle komme til. Deretter prøvde valpen å finne seg en pupp. Den eldste sa ikke noe på det og fant seg i alt, så jeg måtte ta henne vekk selv. De første dagene var den eldste veldig opptatt av å passe og vokte valpen. Bjeffet litt mer hvis det ringte på og passet mer på. Spesiellt når vi gikk turer skulle den store alltid passe på valpen så valpen ikke gikk for langt vekk fra oss. Men hun har alltid hatt tendenser til å samle alt og alle. Den eldste er en flott oppdrager, men syns hun er litt for snill noen ganger. Men hun kommer nok til å bli litt strengere når valpen vokser seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Lyden av ordet diary..  Vurderte i går å oppdatere om suksessen med ris, havregrøt, gulrot og brokkoli mos, ren kyllingfilet og egg, med en gradvis reintrodusering av tørrfor. Etter 2x kakao kunstverk av perfekt konsistens, som bare var å plukke fra gresset uten any smear, så det ut som en suksess, og Ede fikk V&H blandet med litt gulrotmos til kvelds. I morges viste det seg at jeg var litt snar med å trekke konklusjoner i går, og min vurderingsevne før morgenkaffe er heller ikke noe å skryte av. Det første som kom ut var fint, så jeg avfeide den siste klatten med softis som ingenting. ..og jeg glemte å tenke på at Ede ikke har fått intimbarbering på en stund. Rævskjegget hadde rukket gro nok til å kunne forveksles med ansiktet på en nykonvertert islamist, noe jeg smertelig ble gjort oppmerksom på da jeg noen timer senere måtte tørke stumpen hans fra en ladning med viskositet lik brun kjøttkakesaus ved 278°K. Det som først så ut som en grei tørkejobb viste seg å være det verste tilfellet av danglebær jeg ikke har hørt om før. Ord kan vanskelig beskrive den følgende halvtimen.  Det ble tørket og vasket og lugget i det nyanlagte talibanskjegget uten antydning til å nærme seg måloppnåelse. Ede begynte bli sår i stumpen og protesterte mot behandlingen, men forstod alvoret i situasjonen og samarbeidet tålmodig for å la meg prøve fikse problemet med dobbel effileringssaks, noe som heller ikke var noen quick fix. Vurderer begynne kalle ham Harald nå, etter Harald Hårfagre. Etter at effileringssaksen hadde gjort hva den kunne, så var det fortsatt en absurd mengde småsmuler av brun sement stuck i fløyelen rundt kaviarstjerna på den heltemodige pompen. Å finne frem sjampoen hadde liknende effekt på Ede som på røverne i Kardemommeby. Den heltemodige roen og tålmodigheten slo over i engstelse og han ville ikke samarbeide mer. Fordi han er hjernevasket fra barnsben til å forbinde dusjen med mat, så gikk han allikevel med på å la meg lukke døren bak ham, i håp om lysere tider, men forstod han var fanget i en felle øyeblikket etter, da jeg skrudde på dusjen uten at det luktet mat der inne. Ikke tale om at han ville gå med på det der. Han er for stor til å kunne tvinges nå, så å få den stumpen der inn over kantene på dusjsonen var det bare å glemme. Løsningen ble å massere inn sjampoen midt på gulvet og omstendelig vaske den ut igjen med vaskekluter og håndklær i flertall, mens han benyttet anledningen til å styrketrene muskulaturen rundt halefestet for å være bedre rustet til fremtidige konflikter av samme art.  Da det begynte vibrere truende i halsbåndet var jobben heldigvis gjort.  Nå som veslefjeset er rent og pent og utenfor PSTs søkelys, så er neste oppgave på tapetet å overbevise Harald om at det å stå stille med halen hevet mens jeg romsterer rundt analåpningen hans med en oppladbar, vibrerende, rosa plastdings er nødvendig for å gjøre neste tømming av belgen til en mindre traumatisk opplevelse for oss begge. ..med gulrot- og havregrøt som "lokkemiddel". Godt han ikke kan skrive Finn-annonser for omplassering eller ringe Dyrebeskyttelsen selv. 
    • Jeg tror nok forslaget var å få ny hund umiddelbart etter du har mistet den du har, ikke før. Det er fordeler og ulemper. Og ikke minst, folk er forskjellige.  Nå kan ikke jeg få ny hund pga. sykdom, men selv om jeg hadde kunnet det hadde jeg nok brukt god tid før neste kom i hus. Nå er det to år(!) siden vi mistet våre, og jeg kjenner jeg er mentalt klar for en ny hund. Men for min del sier helsa nei da, så det blir ikke med det første. Uansett tenker jeg det viktigste er å sette pris på den tiden man har, og ta vare på minnene når de er borte.
    • Tankk. Skal sjekke Librela. Når det gjelder ny hund så har jeg faktisk fått det forslaget av en del. Men hu blir sjalu på andre hunder hvis jeg er for "overstrømmende" så det blir evt om lenge til.
    • Fin tradisjon! Har ikke pleid å sette noen spesielle mål for hundeholdet, men kanskje det kan hjelpe på motivasjonen for ulike ting. Så, her er mine ikke så ambisiøse mål for resten av 2025 (om enn litt sent, hehe): - Har en del hundebøker liggende som jeg gjerne vil komme gjennom. Jeg leser igrunn lite bøker generelt, så blir ganske fornøyd hvis jeg kommer gjennom 2 i løpet av de neste 5 månedene - Sydney har muligens ikke så altfor lenge igjen, så hovedmålet blir å gi henne en så god pensjonisttilværelse som mulig og gjøre mitt beste for å holde henne i god helse.
    • Ja, det ble tre dager av 2025 det... Så her må det oppdateres med nye mål for 2025 for frøken Lilje: Blodspor: - Starte AK Nosework: - LGT - Merkeprøve(r) Kurs: - Passering - Nesearbeid (spor/søk) - Apport for moro skyld?    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...