Gå til innhold
Hundesonen.no

Amerikansk serie - The Dog Whisperer


Sfs

Recommended Posts

Litt røffe metoder kanskje, men fyren skjønner seg absolutt på hunder. Synd at ikke brøkdelen av de som ser sånne programmer skjønner halvparten engang og kanskje tar ibruk metoder de ikke bør..

Forresten så var det en episode av South Park nå i nyeste sesong jeg holdt på å dø av latter av.

Cartman (den lille tjukkasen) oppførte seg ikke og mora fikk først hjelp av sånne nanny-programmer, men de sleit han ut, men så kom Dog Whisperer og ordnet opp. Veldig morsomt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har sett hele sesong 1 og noen av sesong 2. Jeg må se at jeg syns han er veldig flink, mye flinkere enn SOS hundehjelpen...

Han skjønner seg på hunder, og har fått en pittbull til å gå fra å ville drepe alle andre hunder til å kunne gå løs sammen med de uten så mye som å rynke på leppen. :)

Leste at noen synes at det så røft ut men det vil jeg ikke si at det er. Den episoden med NUNU som "Tonje!" snakket om har jeg sett, den var i sesong 1 og det funket veldig BRA, han var å besøkte de igjen ett halvt år etter(i sesong 2) og da var hunden helt forandret den kunne bli klappet og holdt av alle uten at den viste tegn til agressivitet..

Og ja man kan laste de ned på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Vel, det at dere digger denne mannen så villt og hemningsløst sier vel egentlig mer om hvor lite dere har skjønt enn hvor mye han kan om hund.

Det han holder på med er tidvis langt over grensen for hva til og med jeg synes er akseptabelt, og jeg er ikke veldig dillete med mine hunder.

Mannen har overhodet INGEN begreper om språk, demping, redsel eller noe - han driter i hvorfor hundene reagerer som de gjør - han behandler symptomene og gjør ingenting med årsaken - og metodene går ut på å gjøre hunden så redd for ubehag at den ikke tør gjøre noe annet enn å høre.

Programmet vekker så sterke reaksjoner i andre land, blant annet Danmark at dansk TV2 har tatt serien av plakaten og sogar gått ut og frarådet folk å ta ibruk metodene........ istedet har de sendt ett program av Anders Hallgren.............

Jeg tror ikke Danmark består av dilletanter så det er tydeligvis flere enn meg som reagerer på denne galningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe. Tenkte noen ville reagere før eller senere. Snakk om å overdrive da. :)

Overdrive? Har du sett hva fyren gjør eller?? Han var på Oprah, og skulle kurere hunden hennes for seperasjonsangst. Når hunden hylte, skulle hun gå inn og snakke til den, og fortelle at hun var sjefen...Bikkja ble veldig glad for å se henne hvertfall da..Fin belønning får å ha skreket etter mamma :)

Så skulle han kurere den påståtte hundeagressiviteten til bikkja (den virket heller redd for hunder), og hentet et helt kobbel med hunder og gikk rett bort til den reddde hunden som ble fullstendig overhvelmet, satt helt passiv og dempet. Etter et par min påsto "the dog whisper" at nå var hunden kurert...Ja, det tror jeg og :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyren er jo komplett idiot! Er rene grøsseren å se på hva han gjør..

Kan forøvrig fortelle om en episode som garantert ikke blir vist på TV. På den internasjonale basenji-listen jeg er med på, kom det for et par år siden en ny dame som ba om hjelp. Hun hadde en svært hunde-aggressiv basenji som hun ikke visste sin arme råd med. Og hun hadde fått "hjelp" av han Milan fyren. Han hadde forklart henne lenge og vel om dominante tøffe hunder, om å være sjef og ikke akseptere noe tull. Så hadde han rundbanka basenjien - slag, klyping i ører og lepper, løftet hunden helt opp i lufta i nakkeskinnet og ristet den, holdt han ned i bakken osv for en så tøff hund måtte ha tøffe slag og skjønne hvor skapet skulle stå først som sist. Deretter hadde han tatt den i båndet og så skulle de møte andre hunder. Det positive var at basenjien ikke enset de andre hundene, det negative (vel negativt, og negativt fru Blom) var at etter ca 30 sekunder satt basenjien i skrittet til Milan og ville ikke slippe! Den beit skikkelig og Milan fikk den ikke løs. Eieren måtte bende løs kjevene på den for å få den til å gi slipp.. Damen vet ikke om basenjien bet hull på Milan, han hadde inspisert lysken sin for seg selv (!) Milan hadde så sagt at basenjien var skrudd og måtte avlives, deretter pakket han og kamerateam sammen og dro. Damen fikk allikevel en klekkelig regning.

Og basenjien? Ja, han er fremdeles svært hunde-aggressiv men damen har fått noen triks på basenjilisten for å håndtere han og har gitt opp tanken på at basenjien noen gang kan løpe rundt og leke med andre hunder i en "dog park".

Men den der episoden skulle jeg gjerne sett - bortsett fra julingen da (men den filmet de ikke!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja jeg må uansett fått sett denne mannen før jeg kan uttale meg om noenting. Og se det, det vil jeg! Det lille jeg så, gav meg mersmak, og det virket veldig interessant. Og jeg ser frem til å fått sett mer. Det at folk reagerer negativt forundrer meg ikke, for det vil det alltid gjøre når det kommer til tv program om hund. Har hørt snakket negatrivt om Hundskolan, sos hundehjelpen, og nå dette. Jeg syns sånnt er interessant uansett hvilke metoder de bruker, men så hiver ikke jeg meg rundt å skal gjøre dette på min hund da. Det at helt ferske hundefolk skal etterligne tv serier, kan ikke alltid være like bra, da du ikke får sett hele sammenheger på tv. Da er et orntlig kurs det rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overdrive? Har du sett hva fyren gjør eller?? Han var på Opera, og skulle kurere hunden hennes for seperasjonsangst. Når hunden hylte, skulle hun gå inn og snakke til den, og fortelle at hun var sjefen...Bikkja ble veldig glad for å se henne hvertfall da..Fin belønning får å ha skreket etter mamma :)

Så den jeg også...

Først gikk de inn når bikkja hylte som verst (den fikk viljen sin) - deretter kjeftet de på den lenge og vel når den faktisk var rolig og bare var glad for at matmor var kommet tilbake (tviler sterkt på om hunden klarte å forbinde kjeften med hylinga den drev med et halvt minutt tidligere...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hehehe. Tenkte noen ville reagere før eller senere. Snakk om å overdrive da. :)

Tja....... jeg vet ikke jeg, men når man setter pigghalsbånd på en hund og røsker til det man er kar om flere ganger på rad så bikkja ligger å hyler - så mener jeg at det går over alle støvelskaft - men den slags er kanskje akseptert i ditt miljø?

(ref. tidligere post om dame med din rase på utstilling, hun hadde sklidd rett inn i ett Milan show hur enkelt som helst........) :)

Denne fyren er klin hakke gal.

Ad referanser til Hundskolan - så kom det også sterke reaksjoner fra SKK til svensk tv om dette - enkelte episoder var heller ikke der spesielt bra.

SOS Hundehjelpen er forøvrig harmløs, kritikken der har vel mer gått på at folk ville løst problemet annerledes - dama misshandler i alle fall ikke hundene fysisk....... og det er ikke farlig for førstegangseiere å se på liksom.

Milan er direkte farlig for folk som går hjem å forsøker dette selv...... litt sånn jack-ass stunt med hund liksom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo lenge siden jeg såg den ene episoden, men da var det en Grand Danois som nektet å gå inn på blanke gulv, og det løste han rett og slett med å gjøre eieren mer selvsikker på situasjonen. Den hadde falt tidligere og eieren hadde blitt overbeskyttende pga dette, frem til at det ble et problem som bare ble større og større. Der benyttet han ikke noen spesielt "slemme" metoder.

Ellers var det en liten hund som gjorde utfall mot personer som satt ved siden av eieren i sofaer og andre situasjoner. Her fikk han eieren til å overse hunden, og han gjorde det sånn at hunden ikke kom seg bort til eieren før den oppførte seg, noe som virket greit nok. Jeg reagerte ikke noe særlig på metodene på den episoden. Har en haug andre liggende, så jeg får kikke på de også :)

Typisk for sånne programmer er vel at de ikke viser all treningen som ligger mellom da man får presentert problemet og når man får se resultatet av treningen. Ikke får man se tilfellene som ikke har virket heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja....... jeg vet ikke jeg, men når man setter pigghalsbånd på en hund og røsker til det man er kar om flere ganger på rad så bikkja ligger å hyler - så mener jeg at det går over alle støvelskaft - men den slags er kanskje akseptert i ditt miljø?

(ref. tidligere post om dame med din rase på utstilling, hun hadde sklidd rett inn i ett Milan show hur enkelt som helst........) :)

Ka i helsiken har rasen min med dette her å gjøre? :) Den slags aksepert i "mitt" miljø?

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ka i helsiken har rasen min med dette her å gjøre? :) Den slags aksepert i "mitt" miljø?

:rolleyes:

Oi, fordommer ute å går? Am. staff eiere er nå ikke annerledes enn andre hundeeiere...

Jeg har ikke sett noe av det dere påpeker her i de episodene jeg har sett og har en anelse om at dere overdriver en smule(nå blir det vel fæla halloi men men) :)

Og ihvertfall det jeg har sett har funket bra og ikke vært brutalt. Hva som ikke blir sendt på tv vet jeg ingenting om..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, fordommer ute å går? Am. staff eiere er nå ikke annerledes enn andre hundeeiere...

Jeg har ikke sett noe av det dere påpeker her i de episodene jeg har sett og har en anelse om at dere overdriver en smule(nå blir det vel fæla halloi men men) :)

Og ihvertfall det jeg har sett har funket bra og ikke vært brutalt. Hva som ikke blir sendt på tv vet jeg ingenting om..

Her er linken til episoden på Oprah hvertfall (scroll litt nedover) http://www.oprah.com/tows/pastshows/200505..._20050509.jhtml

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da den episoden gikk på TV3 for ei stund sida, ble det en diskusjon på canis av det. Sophie hadde jo da kommet ut til Oprah og oppførte seg veldig underdanig, og hu logra ikke. Da var det en som sa at han forventa ikke mer energi fra en ti år gammel cocker. Vel, vi hadde en cocker i gata tidligere(avlivet nå, grunnet kreft). Han var en omplasseringshund. Omplassert da han var ca. 3 år. Han var 12 år da denne Oprah episoden ble sendt, og han var mye mer energisk enn Sophie. Han var glad og utadvent, halen hans gikk i hundre hele tiden! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

:) Dritbra

Nå har jeg brukt mange kvelder og sittet å sett på alle episodene. Rettere sagt vært oppslukt i de. hehe. Veldig interessant og jeg har lært mye. Har faktisk tatt ibruk hans råd og tips i båndtreningen som jeg har slitt med hele tiden. Og det har gått så bra. Det virker og hunden har aldri gått så bra før. Det er en glede å gå tur med henne nå, det fungerer så godt. Og det vil jeg takke denne mannen for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...