Gå til innhold
Hundesonen.no

Eldre/gamle damer/menn som kjøper hund


Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

Hva mener du om eldre folk som gåt til anskaffelse av hund?

Ei som bor langt oppi gata her, hu er på rundt 70-75 år, og har skaffet seg Border Collie. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja man burde jo skaffe seg hund etter hvor mye man selv klarer. Mange eldre er flinke sånn sett. De fleste jeg ser har mindre hunder som de tusler med på veien. Eldre kan godt ta hånd om hund, og det er godt selskap, men hunder krever sitt, og det må man tenke på at man klarer selv også. En bordercollie er jo krevende, så da burde jo dama være sprek selv. Mange eldre har hatt "sin" hunderase opp gjennom årene, og så når de sitter der alene om dagene vil de gjerne ha hund, og må jo ha hundenrasen "sin" som de har levd med, men så kanskje har de glemt hvor krevende de var den gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes forsåvidt det er greit at eldre skaffer seg hund. MEN det må være en hund de klarer å ta seg av, og helsa bør jo være grei.

Føler vel ikke at en Border Collie passer til en dame på 75 år.

Eldre som skaffer seg hund må jo også ha i bakhodet at en hund lever en ganske god stund, og at noen må kunne ta seg av hunden når eier dør, samt om man må innlegges på sykehus etc. (Hørtes litt brutalt ut).

Så å skaffe seg hund når man er rundt 75 år synes jeg er litt drøyt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de er friske og raske ser jeg ikke noe galt i det. Men de bør tenke på hvilken rase de velger å ikke velge de mest aktive. Men det kommer jo og an på hvor sprek de selv er, og hvilke erfaringer de har. De bør kanskje også satse på en voksen omplasseringshund, med tanke på levetid og slikt. Men jeg oppfatter det slik at de fleste gjør det, for de orker ikke valpetiden og alt det krever med f.eks husreinhetstrening og slike ting som man (som oftest) slipper med voksne hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Så lenge de er friske og raske ser jeg ikke noe galt i det. Men de bør tenke på hvilken rase de velger å ikke velge de mest aktive. Men det kommer jo og an på hvor sprek de selv er, og hvilke erfaringer de har. De bør kanskje også satse på en voksen omplasseringshund, med tanke på levetid og slikt. Men jeg oppfatter det slik at de fleste gjør det, for de orker ikke valpetiden og alt det krever med f.eks husreinhetstrening og slike ting som man (som oftest) slipper med voksne hunder.

Joda...Etter det jeg har hørt, får hunden 1-2 turer om dagen. Den ene er kun en liten luftetur, og den andre er en halvtimes tid med løping. Thats is. Jeg mener iallefall at dama kunna ha valgt en anen rase enn BC.

Men skal slutte og blande meg borti ting har jeg funnet ut B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda...Etter det jeg har hørt, får hunden 1-2 turer om dagen. Den ene er kun en liten luftetur, og den andre er en halvtimes tid med løping. Thats is. Jeg mener iallefall at dama kunna ha valgt en anen rase enn BC.

Men skal slutte og blande meg borti ting har jeg funnet ut B)

men er den voksen da?

kan tenkes hun bare passer den! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg enig med Elisabeth her.. Altså, så lenge hunden får det den trenger (og det finnes ikke kun bare en definisjon på det) og er lykkelig, så er det vel lite man kan sette fingeren på.

Man kan vel ikke kreve at eldre mennesker skal innse at de dør snart? En på 70 kan jo fint leve til 100 og dermed overleve hunden. Samtidig, så kan hvem som helst av oss treffe på en buss imorgen og havne under...

Har samtlige av oss sørget for hva som skjer med våre firbente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At eldre mennesker skaffer seg hund gjør meg ingenting så lenge de er istand til å ta vare på hunden og gi den hva den trenger. Jeg synes da det er positivt at de skaffer seg hund. Tenk på all den selskapen de har i hunden, de må komme seg ut og dermed treffer andre folk. Det å skaffe seg hund som gammel(hvis man da er istand til å ta vare på en hund) kan være med på å øke livskvaliteten. Men de bør oppklare hva som kommer til å skje med hunden når de eventuelt dør før hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Huff.*følersegmisforstått*

Greit at de skaffer seg hund, det er jo koselig for de og ha noen og bo med :)

Og ja, alle kan havne under bussen en dag. Tenkte liksom ikke på døden eller noe sånnt da.

Du dama jeg snakka om er egentlig ikke så sprek, hu får mange til å lufte hunden for seg. Ikke noe galt i det. En BC krever jo litt også da.

Så forresten et eldre par på tur med en minatyr hund tidligere i dag. Det så riktig nok koselig ut. :P

Meen, nå tror jeg at jeg skal stupe i seng. Kommer jo bare med mye tull i kveld jeg..

Edit: Har nok ikke sørget for hva som skal skje med hunden min den dagen jeg havner under en buss! Men nå bor jo jeg fortsatt hjemme, og foreldrene mine har lovt å ikke omplassere han, og ta ekstra godt vare på han, når jeg havner under denne spesielle bussen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ei gammel dame i nærheten av oss som har en svart elghund (eller en slags annen spisshundmix). Hun er krokete i ryggen og ikke verdens kjappeste til beins, men ser henne stadig ute på tur med hunden. Hun går litt, stopper opp for å prate og kose med bikkja, så går de videre. De er så søte så...

Er det kaldt tutler den game hedersdamen på tur i real termodress :)

Når det er sagt har lagt merke til at elghunden viser interesse mot andre hunder, og kan ha tendens til å trekke. Vil ikke ha noen lårhals på samvittigheten, så jeg holder avstand slik at det ikke skjer noe.

Men alt i alt tror jeg ikke den hunden lider nød :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg møter stadig en eldre dame på tur her. Hun har en mellomschnauser som hun har skikkelig god dreis på. Det kunne ikke ramle meg inn å tenke på at hun er for gammel til å ta seg av hunden sin! Nei, det blir jo like individuellt som om ungdom burde ha hund. (Nei, jeg ønsker ikke den diskusjonen en gang til nå! :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig trivelig at eldre skaffer seg hund som selskap. Mange eldre er jo ganske ensomme i dag, med familie som ikke har tid til å komme innom på besøk og vennekrets som tynnes ut av naturlige årsaker.

Ang raser, så er det jo det samme hva de velger, bare de gir hunden det de trenger. En BC er ikke akkurat det jeg hadde tenkt på som passende rase for en gammel dame da, men siden jeg ikke har truffet denne hunden, så er det vanskelig å si om den har det bra eller ikke. Å sette livskvalitet = antall timers tur er feil for meg. For alt man veit, så driver denne damen å aktiviserer hunden masse hjemme med forskjellige oppgaver, samt at tur er mye hva man gjør det til selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det blir litt feil å generalisere en hel - og stadig voksende - gruppe mennesker, det er like stor forskjell på folk i gruppen "pensjonister" som det er i gruppen "tenåringer"..

Jeg har selv en rase man vissnok skal være superaktiv med, men jeg er forholdsvis sikker på at begge mine ville stortrives hos et eldre menneske med en tusletur eller tre i løpet av dagen. Zarten hadde sikkert funnet på ting for å underholde seg selv med innimellom - leke med bamsen sin, kikke på seg selv i speil, rase rundt i hagen osv - men han hadde ikke flippa ut av kjedsomhet eller noe. Dinersen er en rolig og enkel hund, hun passer inn hos hvem som helst - begge to syns det er topp å bare få være sammen med eieren sin.. Og dette er, igjen, en rase som man vissnok må aktivisere i det vide og det brede for at de skal trives.. Jeg er forholdsvis sikker på at det finnes BC'er også som er som mine belgere - som mer enn gjerne er med om man "spør" de, men som ikke freaker ut om de ikke får den slags "stimuli" som synes å være så veldig viktig for at hunder skal klare å takle hverdagen..

Ja, eldre burde ha en plan for hva som skal skje med hunden om de skulle bli alvorlig syke eller i værste fall dø, det burde ALLE ha! Jeg veit hvor mine skal hen, er det noen av dere som har planlagt det, sånn i tilfelle? Man er ikke udødelig eller evig frisk selv om man er ung og sprek..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er vel 1-3 år. Hu ahr hatt den siden den var valp så..Men men

Ser ikke det som et problem om noen "eldre" får seg hund.

Men som du skriver så har hun hatt hunden siden den var valp. Og da kan det jo hende at hunden ikke er vandt til mer aktivitet enn de to lufteturene pr dag.

Og hun kan jo gjere ting med hunden hjemme som du ikke ser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hu er på rundt 70-75 år, og har skaffet seg Border Collie. :)

Det syns jeg er dumt.. Tror ikke hun vil klare å gi border collien det den trenger.. <_<

Men syns det er hyggelig at de skaffer seg hund, da det er mange gamle som er ensomme. Men da må de klare å gå tur ihvertfall.. og kanskje ha familie rundt som kan gjøre litt mer med hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt av på individet. Jeg har en far som er over 70 år som er mye sprekere en de fleste 30-40 åringer jeg kjenner. Gamle folk/pensjonister har som regel også mye mer tid en folk som jobber eller går på skole. Tror godt min mor eller far kunne ha håndtert hvilken som helst hund selv om de er langt oppe i årene. Min bestemor på 93 hadde også fint håndtert en hund.(kanskje ikke en stor sterk rase) men hun hadde fint håndtert en liten hund. Så det er veldig individuelt. Jeg merker også at min egen hund er mye roligere når han er i nærheten av gamle folk eller små barn, så hunden tilpasser seg også fint etter hvordan eier den har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg skal vertfall ha hund selvom jeg blir gammel ettervert. Så jeg synes ikke gamle mennesker har mindre rett til å få hund enn unge. Mange eldre er spreke for alderen og klarer fint å ta seg av en hund.

JaJa. Selvfølgelig. Synes bare det er koslig jeg :)

Vel, oppe i gata her hadde vi en mann med to hunder. Begge var Schæfer/Rottis blandinger eller no sånnt, og de sto ute og bjeffa hele tiden. Mannen var 80 år, og hadde null kontroll over hundene etter det jeg så.

Alle var redd for å gå forbi huset deres, og en dag de var løse var det litt panikk for naboene. De kom heldigvis fort tilbake.

Mange så denne mannen på tur. Han hadde falt og med båndene godt surret rundt håndleddene så ble han dratt avgårde. Nytteløst og stoppe hundene. Stakkars, Stakkars mann!

(hundene stoppa jo seff. til slutt)

Etter den episoden med at de var løs i nabolaget(hadde slitt seg og tok en kanin) så tror jeg de ble avlivd. Enten det eller så fikk sønnen til mannen de.

Vel, jeg synes det er koslig at gamle folk kjøper seg hund jeg. Om de kjøper seb en BC så greit., bare den får nok mosjon osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt ann på personen vil jeg si... Jeg har 2 eldre menn som bor/ bodde like ved oss her. Og de har helt forskjellige hundehold og utgangspunkt og ha hund.

mann nr 1 : har en blanding av lundehund og Bc som er også på sine eldre dager, disse 2 ser ut og fungerer helt ypperlig sammen og jeg blir like godt humør hver gang jeg ser dem. Da det er ganske så ofte, han er stort sett ute og tusler med hunden sin hele tiden, for jeg ser han jo altid ute nesten.Enten møter jeg han når jeg er på tur med mine, eller når vi er ute og kjører forbi med bilen. Hunden ser fin og velholdt ut og slank og se på. Og for mannens del, tror jeg det blir krise når hans hund en dag takker for seg.. det gir sikkert meningen med livet for han og ha en og stelle for og ta med seg ut på tur.Tenk såå mye selskap og nærhet en slik venn gr til et eldre menneske som kasnje ellers er mye alene.

Mann nr 2: jeg kan tippe mannen er mindten av 70 årene, og han gikk rundt med en STOR skjæfer hannhund..

Jeg så mannen mye ute med denne når den var valp, og han gikk altid med den da lille valpen i stramt strupeband, tett inntilll kroppen.. var vel fordi da klarte han og holde den greit uten at den trakk for mye og kunne få mannen selv ut av balanse.. Etterhvert som valpen vokste ble dette en MEGET stor hannhund, og fortsatt så man mannen gå tur med denne i stramt band, etterhvert "grime" tett inntill seg.. krokbøyd og nærmest sjelvene.. kan ikke si det så ut verken som mannen eller hunden hadde det noe hyggelig.. mannen kjeftet stort sett på hunden og hunden virket ut som den var blitt ganske så "døv" .

Selv gikk jeg store omveier når jeg møtte han på tur, av hensyn til både oss og han..

Jeg snakket med noen som kjenner han bedre og de sa han har hele livet hatt skjæfer og var heller ikke villig til og ha noe annet da den gamle hunden døde. MEN i mine øyne blir ikke dette rett. en slik aktiv og stor og sterk rase har ikke noe i hendene på en slik mann og gjøre.. mener nå jeg. Egentlig ikke en valp i det store og det hele.. ettersom jeg har forstått ble denne hunden avlivet pga den var så sint.. eller han påstod iallefall det sa andre. Det ropte han ut til en vennine av meg en gang også, at hun måtte passe seg fordi han hade en sint hund.. Hun så jo tydelig på hunden at denne var verken aggresiv eller nervøs.. heller en smule stresset og understimulert.. Hun hilste på den og den viste da heller ingen tegn til og være aggresiv.

Er selvsagt vanskelig og dømme om hvordan hundeholdet hans var bare på de gangene man traff han på tur.. men slik som han kjempet for og holde kontroll på hunden når han var ute og gikk, syntes jeg det så både helsefarlig ut for mannens del og minst like stressende for hunden.

Men ja.. jeg syntes hvis det er rett hund for rett person, at det er veldig flott at eldre mennesker kan ha en 4beint venn og dele sine dager med. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit så lenge de klarer å ta seg av hunden. Besteforeldrene mine hadde en blanding av puddel og pekingeser (eller var det puddel og papillon?) til de var litt over 70 og de tok seg kjempe godt av den.

Det blir feil hvis folk, uansett alder, kjøper seg hund de ikke klarer å ta seg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle mennesker er så mangt. Noen 75åringer er spreke som bare den, sykler og går lange turer hver dag, gjør husarbeid og passer barnebarn. Andre på samme alder er helt vrak allerede.

Så å skaffe seg hund når man er rundt 75 år synes jeg er litt drøyt.

Slike utsagn får jeg litt vondt av. Hva om man har en sprek 75 åring, som holder seg sprek og rask til h*n er 90 ? Da lever sannsynligvis ikke hunden lenger .... Kanskje hunden er det om gjør at den personen holder seg sprek til h*n er nitti, pga daglige spaserturer ?

Og mennesker som ikke takler hunderasen de har valgt ser man hvor som helst, både blandt unge og middeladrende mennesker. Det e like dumt uansett alder ...

Det er nevnt at det er godt for pensjonister å ha hund, fordi de er ofte ensomme. Men hva med hunden ? Tenk, eieren er hjemme HVER DAG, HELE DAGEN, for å ta seg av den .... Da tenker jeg på arbeidsfolk, unge friske mennesker, hvor det er to i huset. Begge jobber, så fra valpen er 8-10 uker, er den kanskje alene i bur hele natten, for så å være alene i bur i 8-9 timer til .... deretter kommer mor og far slitne hjem. Kanskje får de barn, og har liten tid til voffen sin ... jeg synes hunder som får bo hos spreke eldre mennesker, slik at de får den tiden de skal ha, er HELDIGE jeg. Det er mennesker som virkelig har tid til dem ....

Er man oppegående som eldre menneske, sørger man med noen pårørende, og avtaler hva som bør skje med hunden om de dør eller blir i en situasjon hvor de ikke lenger kan ta seg av hunden sin.

faktisk, det er noe alle bør tenke på , dø når som helst kan vi alle som en ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Gamle mennesker er så mangt. Noen 75åringer er spreke som bare den, sykler og går lange turer hver dag, gjør husarbeid og passer barnebarn. Andre på samme alder er helt vrak allerede.

Slike utsagn får jeg litt vondt av. Hva om man har en sprek 75 åring, som holder seg sprek og rask til h*n er 90 ? Da lever sannsynligvis ikke hunden lenger .... Kanskje hunden er det om gjør at den personen holder seg sprek til h*n er nitti, pga daglige spaserturer ?

Og mennesker som ikke takler hunderasen de har valgt ser man hvor som helst, både blandt unge og middeladrende mennesker. Det e like dumt uansett alder ...

Det er nevnt at det er godt for pensjonister å ha hund, fordi de er ofte ensomme. Men hva med hunden ? Tenk, eieren er hjemme HVER DAG, HELE DAGEN, for å ta seg av den .... Da tenker jeg på arbeidsfolk, unge friske mennesker, hvor det er to i huset. Begge jobber, så fra valpen er 8-10 uker, er den kanskje alene i bur hele natten, for så å være alene i bur i 8-9 timer til .... deretter kommer mor og far slitne hjem. Kanskje får de barn, og har liten tid til voffen sin ... jeg synes hunder som får bo hos spreke eldre mennesker, slik at de får den tiden de skal ha, er HELDIGE jeg. Det er mennesker som virkelig har tid til dem ....

Er man oppegående som eldre menneske, sørger man med noen pårørende, og avtaler hva som bør skje med hunden om de dør eller blir i en situasjon hvor de ikke lenger kan ta seg av hunden sin.

faktisk, det er noe alle bør tenke på , dø når som helst kan vi alle som en ..

Kanskje litt ot men:

Naboen min runder snart 90(eller var det 92??) år, og han sykler til og fra butikken hver dag, han måker snø hver dag det snør og han koster når det regner...Så ja, spreke 90 åringer finnes..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...