Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene inn target

Sirup

Recommended Posts

Skrevet

Neida, vi bruker ikke kniv som målpinne, det er det Poppy som er sløveste kniven i skuffa... Eller kanskje det er eierene hennes... :)

Jeg har forsøkt å lære henne target i dag, men mistenker at hun kanskje ikke helt skjønner klikker-konseptet (kanskje vi bare har vært heldige hittil?). De eneste gangene hun tar snuten i nærheten av target er med én gang jeg holder den frem for henne eller hvis jeg holder en godbit rett ved target. Hvis target er fremme eller godbiten ligger i skåla, legger hun seg bare ned og stirrer på meg, kanskje slår hun poten frustrert i bakken noen ganger, men that's it. (Jeg leser om klikkertrening, og hører hele tiden at hunden vil tilby alle mulige adferder i jakten på klikk/godbit, men min bare legger seg ned og nistirrer på meg. Det er eneste adferden hun tilbyr.)

Hvordan får jeg henne til å forstå at hun skal vise interesse for target? Bør jeg drive og ta target frem og så gjemme den igjen når hun har snust, slik at hun viser interesse igjen når jeg så tar den frem igjen? Eller er det andre lure metoder jeg kan bruke til å få henne til å skjønne at snus/bevegelse mot målpinne = klikk og godbit?

Åh, noen ganger er det så frustrerende å være så total nybegynner!

Skrevet

jeg skjønte ikke helt hvordan du har gjort det, men jeg kan i hvert fall fortelle hvordan jeg lærte det inn...

Først setter jeg en liten kreiterieplan (om ikke på papir, så i hvert fall i hodet), så bestemmmer jeg meg for en latenstid. Dvs tiden det tar fra gjenstanden blir presentert, til hunden skal vise interesse for den. Jeg satte 5 sekunder, noe som kanskje høres lite ut, men med rett kriterie er det ikke det. Jeg er også nøye med å holde meg til 80% regelen, noe jeg mistenker deg for å kanskje ha syndet litt i mot...? (Gått for fort frem?)

Jeg presenterer targetsticken omtrent helt foran snuten på hunden de første gangene. Han toucher, jeg tar vekk targetsticken mens hunden motar belønning, og venter til hunden er klar før jeg tar frem targetsticken igjen. (Fortsatt rett foran nesa)

Jeg trener 5 repitisjoner av gangen, når hunden klarer å touche riktig og innen latenstiden 4 av 5 ganger, går jeg litt videre i treningen, og gjør det litt vanskeligere for hunden. (holder target sticken litt lenger unna)

Det høres kanskje litt "knotete" ut å trene på denne måten, men jeg har hatt stor fremgang etter at jeg ble mer bevist på å trene etter en kriterieplan og å være nøye med å følge 80% regelen, og å heller gå litt tilbake i treningen hvis jeg ikke klarer å nå 80%.

Skrevet

Det var veldig greit forklart. Da har jeg en ny angrepsplan. Det er så frustrerende å ha peil på hovedtrekkene i en metode, og så bomme fordi jeg ikke husker/kan/har lest detaljene og småskrittene. Blæh.

Men takk for hjelpen. Prøve senere når dyret våkner igjen.

Skrevet

Neida, vi bruker ikke kniv som målpinne, det er det Poppy som er sløveste kniven i skuffa... Eller kanskje det er eierene hennes... :wub:

Jeg har forsøkt å lære henne target i dag, men mistenker at hun kanskje ikke helt skjønner klikker-konseptet (kanskje vi bare har vært heldige hittil?). De eneste gangene hun tar snuten i nærheten av target er med én gang jeg holder den frem for henne eller hvis jeg holder en godbit rett ved target. Hvis target er fremme eller godbiten ligger i skåla, legger hun seg bare ned og stirrer på meg, kanskje slår hun poten frustrert i bakken noen ganger, men that's it. (Jeg leser om klikkertrening, og hører hele tiden at hunden vil tilby alle mulige adferder i jakten på klikk/godbit, men min bare legger seg ned og nistirrer på meg. Det er eneste adferden hun tilbyr.)

Hvordan får jeg henne til å forstå at hun skal vise interesse for target? Bør jeg drive og ta target frem og så gjemme den igjen når hun har snust, slik at hun viser interesse igjen når jeg så tar den frem igjen? Eller er det andre lure metoder jeg kan bruke til å få henne til å skjønne at snus/bevegelse mot målpinne = klikk og godbit?

Åh, noen ganger er det så frustrerende å være så total nybegynner!

Du har jo fått en grei innføring av Molly, så skal ikke legge meg opp i selve innlæringen av targeten, bare komme med noen generelle tips.

- ikke se på hunden når du venter at den skal berøre target, se på targeten. Hunder er lært opp til at kontakt er flott, og holder du kontakten med hunden, vil den mest sannsynlig "låse seg" i kontakt.

- ha mange økter der du kun klikker for masse rart hunden gjør - legg gjerne ut noen leker o.l., men pass på å ikke klikk for samme tingen to ganger på rad. Desto mer hunden får på "reportoaret" desto mer vil den tilby.

- hvis hunden tilbyr dekk ofte, kan det være fordi du trener og belønner det mye? Kutt ut dekk en periode (en - to uker), og få andre ting på reportoaret.

Lykke til :wub:

Skrevet

- ha mange økter der du kun klikker for masse rart hunden gjør - legg gjerne ut noen leker o.l., men pass på å ikke klikk for samme tingen to ganger på rad. Desto mer hunden får på "reportoaret" desto mer vil den tilby.

Bare så jeg forstår deg rett her: Jeg klikker nesten bare for å klikke, ikke for å trene henne til masse rart? Altså: Hun klør seg: jeg klikker. Hun sukker: jeg klikker. Hun snuser på bordet: jeg klikker. Alt i løpet av én treningsøkt? (Men med flere slike økter).

Skrevet

Bare så jeg forstår deg rett her: Jeg klikker nesten bare for å klikke, ikke for å trene henne til masse rart? Altså: Hun klør seg: jeg klikker. Hun sukker: jeg klikker. Hun snuser på bordet: jeg klikker. Alt i løpet av én treningsøkt? (Men med flere slike økter).

Jupp.. målet er å få henne til å forstå at det er HUN som styrer klikket... ergo få henne til å tilby ting :wub:

Forhåpentligvis vil du, etter noen økter, se at hun gjør ting mer bevisst. "Hvis jeg gjør sånn, klikker mor da?"

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...