Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene inn target


Sirup

Recommended Posts

Neida, vi bruker ikke kniv som målpinne, det er det Poppy som er sløveste kniven i skuffa... Eller kanskje det er eierene hennes... :)

Jeg har forsøkt å lære henne target i dag, men mistenker at hun kanskje ikke helt skjønner klikker-konseptet (kanskje vi bare har vært heldige hittil?). De eneste gangene hun tar snuten i nærheten av target er med én gang jeg holder den frem for henne eller hvis jeg holder en godbit rett ved target. Hvis target er fremme eller godbiten ligger i skåla, legger hun seg bare ned og stirrer på meg, kanskje slår hun poten frustrert i bakken noen ganger, men that's it. (Jeg leser om klikkertrening, og hører hele tiden at hunden vil tilby alle mulige adferder i jakten på klikk/godbit, men min bare legger seg ned og nistirrer på meg. Det er eneste adferden hun tilbyr.)

Hvordan får jeg henne til å forstå at hun skal vise interesse for target? Bør jeg drive og ta target frem og så gjemme den igjen når hun har snust, slik at hun viser interesse igjen når jeg så tar den frem igjen? Eller er det andre lure metoder jeg kan bruke til å få henne til å skjønne at snus/bevegelse mot målpinne = klikk og godbit?

Åh, noen ganger er det så frustrerende å være så total nybegynner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skjønte ikke helt hvordan du har gjort det, men jeg kan i hvert fall fortelle hvordan jeg lærte det inn...

Først setter jeg en liten kreiterieplan (om ikke på papir, så i hvert fall i hodet), så bestemmmer jeg meg for en latenstid. Dvs tiden det tar fra gjenstanden blir presentert, til hunden skal vise interesse for den. Jeg satte 5 sekunder, noe som kanskje høres lite ut, men med rett kriterie er det ikke det. Jeg er også nøye med å holde meg til 80% regelen, noe jeg mistenker deg for å kanskje ha syndet litt i mot...? (Gått for fort frem?)

Jeg presenterer targetsticken omtrent helt foran snuten på hunden de første gangene. Han toucher, jeg tar vekk targetsticken mens hunden motar belønning, og venter til hunden er klar før jeg tar frem targetsticken igjen. (Fortsatt rett foran nesa)

Jeg trener 5 repitisjoner av gangen, når hunden klarer å touche riktig og innen latenstiden 4 av 5 ganger, går jeg litt videre i treningen, og gjør det litt vanskeligere for hunden. (holder target sticken litt lenger unna)

Det høres kanskje litt "knotete" ut å trene på denne måten, men jeg har hatt stor fremgang etter at jeg ble mer bevist på å trene etter en kriterieplan og å være nøye med å følge 80% regelen, og å heller gå litt tilbake i treningen hvis jeg ikke klarer å nå 80%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldig greit forklart. Da har jeg en ny angrepsplan. Det er så frustrerende å ha peil på hovedtrekkene i en metode, og så bomme fordi jeg ikke husker/kan/har lest detaljene og småskrittene. Blæh.

Men takk for hjelpen. Prøve senere når dyret våkner igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, vi bruker ikke kniv som målpinne, det er det Poppy som er sløveste kniven i skuffa... Eller kanskje det er eierene hennes... :wub:

Jeg har forsøkt å lære henne target i dag, men mistenker at hun kanskje ikke helt skjønner klikker-konseptet (kanskje vi bare har vært heldige hittil?). De eneste gangene hun tar snuten i nærheten av target er med én gang jeg holder den frem for henne eller hvis jeg holder en godbit rett ved target. Hvis target er fremme eller godbiten ligger i skåla, legger hun seg bare ned og stirrer på meg, kanskje slår hun poten frustrert i bakken noen ganger, men that's it. (Jeg leser om klikkertrening, og hører hele tiden at hunden vil tilby alle mulige adferder i jakten på klikk/godbit, men min bare legger seg ned og nistirrer på meg. Det er eneste adferden hun tilbyr.)

Hvordan får jeg henne til å forstå at hun skal vise interesse for target? Bør jeg drive og ta target frem og så gjemme den igjen når hun har snust, slik at hun viser interesse igjen når jeg så tar den frem igjen? Eller er det andre lure metoder jeg kan bruke til å få henne til å skjønne at snus/bevegelse mot målpinne = klikk og godbit?

Åh, noen ganger er det så frustrerende å være så total nybegynner!

Du har jo fått en grei innføring av Molly, så skal ikke legge meg opp i selve innlæringen av targeten, bare komme med noen generelle tips.

- ikke se på hunden når du venter at den skal berøre target, se på targeten. Hunder er lært opp til at kontakt er flott, og holder du kontakten med hunden, vil den mest sannsynlig "låse seg" i kontakt.

- ha mange økter der du kun klikker for masse rart hunden gjør - legg gjerne ut noen leker o.l., men pass på å ikke klikk for samme tingen to ganger på rad. Desto mer hunden får på "reportoaret" desto mer vil den tilby.

- hvis hunden tilbyr dekk ofte, kan det være fordi du trener og belønner det mye? Kutt ut dekk en periode (en - to uker), og få andre ting på reportoaret.

Lykke til :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- ha mange økter der du kun klikker for masse rart hunden gjør - legg gjerne ut noen leker o.l., men pass på å ikke klikk for samme tingen to ganger på rad. Desto mer hunden får på "reportoaret" desto mer vil den tilby.

Bare så jeg forstår deg rett her: Jeg klikker nesten bare for å klikke, ikke for å trene henne til masse rart? Altså: Hun klør seg: jeg klikker. Hun sukker: jeg klikker. Hun snuser på bordet: jeg klikker. Alt i løpet av én treningsøkt? (Men med flere slike økter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så jeg forstår deg rett her: Jeg klikker nesten bare for å klikke, ikke for å trene henne til masse rart? Altså: Hun klør seg: jeg klikker. Hun sukker: jeg klikker. Hun snuser på bordet: jeg klikker. Alt i løpet av én treningsøkt? (Men med flere slike økter).

Jupp.. målet er å få henne til å forstå at det er HUN som styrer klikket... ergo få henne til å tilby ting :wub:

Forhåpentligvis vil du, etter noen økter, se at hun gjør ting mer bevisst. "Hvis jeg gjør sånn, klikker mor da?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...