Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund på stranda!


Muffins

Recommended Posts

nei, det synest jeg ikke noe om! men jeg tar gjerne med hunden på stranda(ikke at jeg er der så ofte) men passer alltid på at hunden får nok med veske og den ligger i god skygge. jeg er minimalt på stranda, men er andre plasser der sola steiker.

jeg her helt enig med deg at det er dyreplageri!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen gang sagt ifra til de?

Dette er jo ikke bra i det hele tatt!

Og en annen ting: ikke bad hunden om det er vindstille, da kommer vannet i pelsen til å bli ekstremt varm, og vannet fordamper (pelsen kan komme oppi 60-70 grader! ) B)

Edit: har med hunden på stranda, men da får den rikelig med vann og skygge. Drar heller ikke på stranda om det er vindstille... Bader hunden om vinden er grei nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med meg hundene nesten hver eneste dag! Men de går der de selv vil. Så når de føler for det, så legger de seg i skogen, eller graver seg et hull i sanden.

Det gjør ikke meg på noen måte dyremisshandler eller noe sånt :)

Kjekkere å ha de med meg, enn å la de stå hjemme alene halve dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg har med meg hundene nesten hver eneste dag! Men de går der de selv vil. Så når de føler for det, så legger de seg i skogen, eller graver seg et hull i sanden.

Det gjør ikke meg på noen måte dyremisshandler eller noe sånt :)

Kjekkere å ha de med meg, enn å la de stå hjemme alene halve dagen...

Jaha?

Og hvor finner du en strand hvor du bare kan slippe bikkjene og la de gjøre som de vil?

Har du egen privat strand som bare du bruker?

For de fleste av oss er nemlig offentlig badeplass det eneste alternativet om vi vil bade, og der er det ikke veldig aktuelt å slippe bikkjene løs å la de gjøre som de vil liksom.......... Det er dessuten båndtvang en måned til cirka...........

Vi har heldigvis blitt så voksne at å ligge på stranden hele dagen ikke er noe tema her i huset, man har innsett har verden har mer å by på - drar vi på stranda så er det spesifikt for å bade med hundene - og det gjøres seint på kvelden når alle drittunger og fjortiser har gått hjem sånn at vi kan kose oss uten å plage andre. (dog i bånd)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går på stranden med dyret, men bare i nærheten av skygge og har alltid med en skål og en stor flaske vann. Men nå synes jeg det er kjedelig og bortkastet og ligge i ro og sole seg, og jeg bader heller aldri (pga at det er kaldt, og fordi jeg har vannskrekk etter nesten-drukning da jeg var liten), så vi er der aldri mer en 20-30 minutter, max :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å la hunden ligge i solsteken uten skygge og vann hele mange timer er jo farlig! :) Synes heller ikke noe om folk som lar bikkja gå rundt løs på strender med andre folk.. det er slettes ikke alle som er glad i hunder - mange er redde.

Så lenge man avkjøler hunden, finner en plass med skygge, holder den i bånd og lar den ha drikkevann er det vel bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høh.. Har vært på stranda i nesten hele dag jeg (uten mine hunder, riktignok), og så ikke noe som ligna dyremishandling, til tross for at det var en liten haug med hunder der. Mulig det er fordi at det står trær her og der ved denne stranda, men jeg syns folk flest er ganske flinke til å passe på dyra sine jeg?

Klart, en og annen ubetenksom idiot finnes det alle steder, men det er unntakene og ikke regelen, er det ikke? Og det går vel an å gjøre folk oppmerksom på at skygge og vann er nødvendigheter på varme dager som dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi en vennine av meg var i sverige og der hadde hun funnet parasol laget for hunder til å bruke i stranden. :)

Ja de trenger da skygge hvis man skal være der en stund og slikke sol og naturligvis litt vann for å kjøle seg ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk på bare at selv om hunden din har bada og er dryppende våt, så er det ikke dermed sagt at den er avkjølt!

Tvert imot - på hunder med mye pels kan vannet bli innestengt i all pelsen og lage det virkelig hett inni der! Så pass på dette!

Jeg går og bader med bikkjene mine hver dag - men det er enten tidlig på formiddagen eller seint på ettermiddagen og jeg vet at vi er alene der. Da får de eldste hundene et par hopp fra bryggekanten mens Amigo er med meg ut og svømmer om kapp (han er ung og sprek og helt vanngal). Deretter går vi hjemover - en tur på noen km og hvor vinden får rusket litt opp i pelsen deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med Simba og Nana på stranda.. ikke ofte! Vi er ved en strand som det nesten ikke er mennesker.. Den er ikke veldig fin men det gjør ingen. Det er masse trær og skygge rundt.. jeg er der tidlig og sent.. ikke når det er på det varmeste!

De får også badet og har masse vann og selfølgelig skygge! Hadde det ikke vært skygge der hadde jeg ikke hatt de med..

Det er jo fælt at de hundene må ligge i sola.. Hva tenker de med.. kanskje du bør si ifra .. det er vel noe skygge der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ofte med ask på stranda, men bor 20 metr fra badeplassenm så er lett å gå opp med han,

Men det å ha med hunder på stranda, der det ikke er muligheter til skygge, eller ferskvann, og man ikke kan legge hunden i en kjølig plasert bil, det liker jeg ikke. For en liten stund er det helt greit, men ikke i timesvis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gjerne med Lotta på stranden men sørger selvfølgelig for at hun ikke blir overopphetet (vann, skygge, bading og småturer innimellom). Synes ikke dette er noe problem og foretrekker at hun er med når vi har mulighet til det. Vi pleier dessuten å bade i sjøen og der er det som oftest litt bris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i min leilighet kan det fort bli kokhett, så jeg vet sannelig ikke når pelsen har det best, sammen med meg ute på stranda, eller hjemme i en kokende leilighet...

det finnes skygge, gjør det ikke??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i min leilighet kan det fort bli kokhett, så jeg vet sannelig ikke når pelsen har det best, sammen med meg ute på stranda, eller hjemme i en kokende leilighet...

det finnes skygge, gjør det ikke??

Jeg tilbrakte dagen i går på Steinbruvann i Oslo. Bikkja var hjemme, regnet med at han hadde det bedre der. Når jeg kom hjem, var det 30 grader ute, 32 grader inne... Tror kanksje han hadde hatt det bedre under ett tre i skyggen sammen med meg.... :wub:

Jeg så litt av hvert denne dagen. Nede ved badedammen (for de som er kjent) var det flere hunder. Her er det lite skygge og mye folk. En valp som så ut til å kose seg, men en eldre hund som virket mer stresset og utilpass. Men jeg gikk bare forbi, så hvordan disse hundene tilbrakte dagen, aner jeg ikke....

Jeg fant en plass oppe ved vannet, som jeg helt klart kunne hatt med bikkja, men det visste jeg jo ikke før jeg dro... Her gikk det masse turgåere forbi, som lot bikkja bade litt før de ruslet videre. Dette er inne i skogen, og det er mye skygge langs veien, så jeg tror disse bikkjene storkoste seg. Jeg synes de fleste er flinke til å ta vare på bikkjene sine i varmen. Noen utskudd finnes det jo alltid, men i det store og hele skjønner de fleste at mange hunder sliter i varmen. Min oppfatning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke tatt med hunden på stranden i verste solsteiken hvis den ikke kunne ligge i skyggen en plass med en vannskål ved siden av seg.

Men pleier å bade hundene på ettermiddagen/kvelden de dagene jeg synes det er i varmeste laget å trene oppi marka. Da får de både kjølt seg ned og svømt, svømming er jo knallbra trening. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tilbrakte dagen i går på Steinbruvann i Oslo. Bikkja var hjemme, regnet med at han hadde det bedre der. Når jeg kom hjem, var det 30 grader ute, 32 grader inne... Tror kanksje han hadde hatt det bedre under ett tre i skyggen sammen med meg.... :wub:

Jeg så litt av hvert denne dagen. Nede ved badedammen (for de som er kjent) var det flere hunder. Her er det lite skygge og mye folk. En valp som så ut til å kose seg, men en eldre hund som virket mer stresset og utilpass. Men jeg gikk bare forbi, så hvordan disse hundene tilbrakte dagen, aner jeg ikke....

Jeg fant en plass oppe ved vannet, som jeg helt klart kunne hatt med bikkja, men det visste jeg jo ikke før jeg dro... Her gikk det masse turgåere forbi, som lot bikkja bade litt før de ruslet videre. Dette er inne i skogen, og det er mye skygge langs veien, så jeg tror disse bikkjene storkoste seg. Jeg synes de fleste er flinke til å ta vare på bikkjene sine i varmen. Noen utskudd finnes det jo alltid, men i det store og hele skjønner de fleste at mange hunder sliter i varmen. Min oppfatning!

Litt off topic her men..

Steinbruvann, eller Stemmer'n som vi lokale kaller det, er en genial plass både for to- og firfotinger. Går rundt der daglig. Her kan man fint ha med hunden en hel dag uten å være redd for overoppheting.. Jeg ville nok styrt unna den første badedammen, her er det mye unger og sånt, men selve steinbruvann kan man fint finne en plass hvor man ikke plager evt redde badegjester, har fin skyggeplass til hunden og selv får slikket sol. Noen dager er det perverst mye folk der, men går man ennå litt lenger inn forbi steinbruvann, kommer man til Romstjern og der er det nesten ikke folk i det hele tatt :lol:

Lillomarka er flott den gitt... :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar vi på stranda så er det spesifikt for å bade med hundene - og det gjøres seint på kvelden når alle drittunger og fjortiser har gått hjem sånn at vi kan kose oss uten å plage andre. (dog i bånd)

Drittunger og fjortiser? Nå syntes jeg du drar alle over en kam! Er masse koselig ungdom på stranda! Selvfølgelig unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke er på stranda hver dag han. Dyrlegens ordre faktisk :wub: (Han må trenes i vann)

Han blir faktisk trent ganske så hardt i vannet: han må vasse med vann i skulderhøyde i 5 minutters økter. I pausene lar jeg han springe løs rundt og surre med sitt, jeg er nemlig så heldig at jeg bor ved en "privat" strand (les: lite brukt da den ikke er så egnet for mennesker) på en liten odde med jorder rundt. Intet vilt, intet folk :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Drittunger og fjortiser? Nå syntes jeg du drar alle over en kam! Er masse koselig ungdom på stranda! Selvfølgelig unntak.

Har du vært på stranda hvor hu har bada da, og dermed kan du si det helt sikkert?

Her i Tr.heim er de fleste strendene fulle av fjortisser(kanskje litt drøyt av en fjortiss og si det da men :rolleyes: ) og drittunger! Altså drittfjortiser!

Hvem vil egentlig dra med hunden(e) til stranda for å bade når det er fullt av drittunger og fjortisser der som bare drikker, for å drikke?

Det er greit at alle blir dratt over kammen, men under kan gjøre vondt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi drar på stranden tidlig formiddag eller sen ettermiddag. Da kan både vi voksne kose oss også, sammen med bikkja og ungen. Orker ikke ligge pal i solsteiken lenger uansett.

Det virker som de fleste andre med hund gjør det på den måten. Ofte et par andre med hunder der samtidig med oss (bare vi som har hund som er såpass tidlig oppe visst...). Har vært på stranden et par ganger midt på dagen, da var det ingen hunder :)

Tror jeg hadde blitt stresset av å ha med bikkja på stranden når den var full. Men så har vi jo også ei litea jente som "alle" gjerne vil bort å klappe på og greier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hytta er det en strand som er "vår"! Der har vår familie badet siden tidenes morgen (1930) og vi treffer igjen de samme folka år etter år! Hundene våre har alltid vært med og badet, selvfølgelig med værforbehold!

IMG_0455.jpg

Her koser Solo seg deilig og nybadet med minstebarnet og meg! For oss er dette sommer! Hun har skygge og vann bak gjerdet der, men der vil hun ikke ligge! (Mormor har fått på seg shortsen!)

PS. Drar til Kreta i natt og skal fikse på brunfargen. :) . DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært på stranda hvor hu har bada da, og dermed kan du si det helt sikkert?

Her i Tr.heim er de fleste strendene fulle av fjortisser(kanskje litt drøyt av en fjortiss og si det da men :rolleyes: ) og drittunger! Altså drittfjortiser!

Hvem vil egentlig dra med hunden(e) til stranda for å bade når det er fullt av drittunger og fjortisser der som bare drikker, for å drikke?

Det er greit at alle blir dratt over kammen, men under kan gjøre vondt :)

Nei, har ikke vært på den stranda. Men har vært på mange andre og når du begynner å si at folk drekker osv begynner jeg å lure litt! Ingen av de strendene jeg har vært på sitter alle ungdommene og drikker! Og man trenger heller ikke kalle folk for drittunger og drittfjortiser, hvertfall ikke når man ikke kjenner dem engang! :rolleyes: Ungdom heter det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...