Gå til innhold
Hundesonen.no

flått..


Recommended Posts

Hei,

Nå er jeg ikke spes. flink på flått-anatomi, men jeg vil tro at dere da kun har dratt av selve "sekken" som blodet er i (kanskje endel av kroppen, for alt jeg vet). Kan da også tenke meg at den dør av dette...

Så jeg hadde (med pinsett) plukket bort så mye som mulig av selve flåtten - hvis bena sitter igjen, så bør jo rimeligvis kroppen være der også..

Jeg har flere ganger plukket ut flått hvor hodet/deler av dyret har sittet igjen, og det har gått helt greit likevel. Det blir en liten kul der den sitter, og etter noen dager faller skorpen (og sikkert restene av flåtten) av.

Denne kulen kommer nærmest uansett om flåtten kommer ut eller ikke. Det er kun hvis man greier å ta flåtten før den har fått sugd blod (dvs fortsatt er liten og sort) som kulen ikke kommer. Det er nok bare en liten lokal infeksjon, og ikke noe å uroe seg for.

Susanne

(Håper tordenværet har gitt seg hos deg nå, og at deg gikk greit med PC'n!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for svar!

godt å vite at det ikke er farlig! fryktelig vanskelig å prøve å få tak i de bittesmå bena!

får holde et øye med det, sånn at det ikke blir no betennelse eller no!

tordenet ga seg ganske fort! fikk skrudd av pc'n før noe skjedde! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo bosatt i flåtthimmelen føles det som enkelte ganger, og jeg har lært at så lenge man får ut størstedelen av kroppen, er det ikke farlig om litt av munnen/hodet sitter igjen. Men, det er veldig viktig at man ikke klemmer på kroppen, for da kan flåtten spy inn i såret og en kan bli smittet dersom den bærer på noe. Jeg pleier å bruke en sånn liten grønn sak som ligner på et brekkjern. Da risikerer man ikke å klemme på flåtten, og man får som regel ut alt. Kjøpte den hos veterinær, men har sett den flere andre plasser også. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å bruke en sånn liten grønn sak som ligner på et brekkjern. Da risikerer man ikke å klemme på flåtten, og man får som regel ut alt. Kjøpte den hos veterinær, men har sett den flere andre plasser også. ;)

Den bruker vi på Rocky også, og siden Rocky ikke tåler flåtthalsbånd osv så plukker vi en del flått på han for å si det sånn..

Men med "brekkjernet" har vi klart å ta hele flåtten hver eneste gang, og det er utrolig lett.

Anbefaler den virkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bruker vi på Rocky også, og siden Rocky ikke tåler flåtthalsbånd osv så plukker vi en del flått på han for å si det sånn..

Men med "brekkjernet" har vi klart å ta hele flåtten hver eneste gang, og det er utrolig lett.

Anbefaler den virkelig!

er den billigere hos vet enn i dyrebutikkene?

jeg så en sånn grønn brekkjern lignende i plast i dyrebutikken, og den kosta 80 kr ;) da spikker jeg heller en i tre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er den billigere hos vet enn i dyrebutikkene?

jeg så en sånn grønn brekkjern lignende i plast i dyrebutikken, og den kosta 80 kr ;) da spikker jeg heller en i tre ;)

Tror vi betalte 39 kr for en pose med to str i. En for store flått og en for små.

Det var hos veterinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte en flottpinset i litt bedre kvalitet til 70 kr eller noe. Men Jeg har heldigvis ikke fåt bruk for den ;)

Prøvde en sånn her for litt siden, sånn fra apoteket.. Fyyy så dårlig! Fikk ikke tak i det hele tatt! Vanlig pinsett eller negler er nok det beste ja... Har fått endel flått på de her i Risør kan man si, men de har fått Exspot nå, og dermed myyye mindre flått, heldigvis. Ekle små dyr...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde en sånn her for litt siden, sånn fra apoteket.. Fyyy så dårlig! Fikk ikke tak i det hele tatt! Vanlig pinsett eller negler er nok det beste ja... Har fått endel flått på de her i Risør kan man si, men de har fått Exspot nå, og dermed myyye mindre flått, heldigvis. Ekle små dyr...

men den jeg har er som helt vanlig pinsett. Bare at det er flottpinsett. (men helt lik en sånn pinsett jeg ville valgt om jeg sku plukka flott, sånn jeg bruker når jeg napper bryn f.eks), men som sagt jeg har ikke fått bruk for den ennå ;) så aner ikke åssen den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å bruke en sånn liten grønn sak som ligner på et brekkjern. Da risikerer man ikke å klemme på flåtten, og man får som regel ut alt. Kjøpte den hos veterinær, men har sett den flere andre plasser også. ;)

sånn har jeg hørt om! skal se om jeg får kjøpt en! ;)

de får HopOff, men Rita har bare vært hos meg i 1 mnd, så tror ikke det har begynt å funke helt på henne enda.. Rikke har nemlig ikke fått noe flått, og det er hun som gjerne skal snuse overalt! ;)

men tusen takk for tips alle sammen! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...