Gå til innhold
Hundesonen.no

"Vom og hundemat"


Rosin

Recommended Posts

Til dere som fôrer med "Vom og hundemat";

Er det veldig mye dyrere enn vanlig fôr?

Oppbevares fôret i fryseren? Hvis ja, hvor lang tid bruker dere på å tine det opp? Varmes det opp?

Kreves det en tilvenningsperiode hvor man blander det gamle fôret med det nye?

Hvilken type skal brukes til valp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Til dere som fôrer med "Vom og hundemat";

Er det veldig mye dyrere enn vanlig fôr?

Oppbevares fôret i fryseren? Hvis ja, hvor lang tid bruker dere på å tine det opp? Varmes det opp?

Kreves det en tilvenningsperiode hvor man blander det gamle fôret med det nye?

Hvilken type skal brukes til valp?

Vom og hundemat fås både i blokker (som må deles opp i porsjonsstykker) og i pølser. Jeg kjøper kilospølser fordi jeg synes det er enklere å håndtere. Pølsene er litt dyrere enn blokkene. Produsenten anbefaler at formengden er ca 1 - 2% av hundens vekt pr dag men det må justeres litt over tid. Selv forer jeg min hund med ca 0.7% av hundens vekt pr dag. Prismessig mener jeg at V&H ikke spesielt dyrere enn tørrfor.

Foret oppbevares i fryser. Jeg pleier å ta opp ei pølse kvelden før bruk og legger den kjølekap over natta. Om morgenen deler jeg den i passende stykker som jeg oppbevarer i kjøleskapet i en liten plastboks med lokk. Foret gis rått uten oppvarming.

Vanligvis trengs ingen tilvenningsperiode men man kan blande 10 - 20% tørrfor sammen med V&H. Leverandøren min gjør når han forer sine trekkhunder.

V&H fås med og uten tilsetning av fisk. Noen hunder kan reagere på fisk andre ikke. Hva du velger er opp til hunden og deg selv. Hvalper skal ha litt mere for pr kilo hund enn det som voksne hunder skal ha.

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Det virker som et veldig godt fôr!

Men, et lite spørsmål til: Hva gjør man når man er ute og reiser, og må være på farta noen timer uten tilgang til fryser/kjølebag - går det bra å fryse ned tinte/delvis tinte pølser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Takk for svar.

Det virker som et veldig godt fôr!

Men, et lite spørsmål til: Hva gjør man når man er ute og reiser, og må være på farta noen timer uten tilgang til fryser/kjølebag - går det bra å fryse ned tinte/delvis tinte pølser?

Kremt... For å sitere Prøysens Tango for to: "Å så kjem det je itte kæin". Tining on nedfrysing er ikke mitt område akkurat men jeg har ingen dårlige erfaringer med å fryse ned halvtint/helt tint V&H. Nå skal det i Herrens navn sies at det skjer ikke ofte. I motsetning til de som mener at V&H er Guds gave til bikkjene har jeg et veldig avslappet forhold til dette med for og foring, for næringsverdien i våtfor og tørrfor er sånn tilnærmet den samme. Drar jeg på langtur koster det meg lite å erstatte våtforet med tørt for en periode. Jeg har aldri opplevd at min hund har reagert negativt på det siden jeg vanligvis blander litt tørt for i V&H. Eventuelt og dersom man har mulighet for det kan man supplere med deler av ei frossen høne som kjøpes billig på nærmeste surpermarket og serveres rå. Velger man å koke fjærkreet er sjyen etter kokingen utmerket til å helle over tørrforet. Jeg lar alltid hunden min få oppbløtt tørrfor som har ligget i vann i ca 10 - 20 minutter.

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forer på v&h, og i forhold til å fore med tørrfor så sparer jeg en del 100lapper. På to hunder (23kg alaska husky som fikk 250g per dag, og en 20kg aussie som får ca 300g per dag) så brukte jeg ca 200kr i mnd på forutgifter. Ville vel ha vært oppe i en 5-600kr med tørrfor?

Jeg gjør som Per Olav. Som oftest prøver jeg å legge til rette for at jeg har mulighet til å fore med V&H/slakteavfall/høner/frysetørret vom på turen, hvis ikke får hunden(e) tørrfor. Det overlever de innimellom;)

Edit: med lille valpen delte jeg opp maten i fire deler som han fikk utover dagen. Etter hvert gikk jeg ned til 3 måltider, så til 2 og nå får han bare en gang om dagen...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal jo på tur nå om et par uker. Og tar med foret til Pia, nr 33 i pølser. Hun får en pølse om dagen og det fungerer fint. Cleo spiser tørrfor en stund til (så lenge jeg har det som følger med fra oppdretter)

Når vi reiser kommer jeg til å ha foret til Pia i kjølebag. Og supplere etterhvert med tørrvom. Jeg venter svar fra V&H på hvor lang holbarhetstid en tint/kjølig pølse i kjølebag har.

EDIT: her er svaret jeg fikk:

Hei vi takke for din henvendelse og kan informere om at holbarhetstiden er fra 3- 5 dager i kjøleskapstemperatur, holdes det kjølig er det ikke problem med holdbarheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye veier èn pølse?

Og har jeg regnet feil (skal nemlig ikke se bort ifra det. Jeg er legendarisk elendig i matte :wub: ) når jeg kommer frem til at en voksen hund på 6kg skal ha 1,8 kg fôr i mnd? :wub: Det høres så lite ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye veier èn pølse?

Og har jeg regnet feil (skal nemlig ikke se bort ifra det. Jeg er legendarisk elendig i matte :) ) når jeg kommer frem til at en voksen hund på 6kg skal ha 1,8 kg fôr i mnd? :P Det høres så lite ut.

Man får pølsene i hel og halv kilo (avhengig av hva forhandleren foretrekker).

Jeg kommer frem til 1,8 (1 prosent av kroppsvekt) til 3,6 (2prosent). Var det ikke sånn at små hunder generelt må ha mer i forhold til kroppsvekt (altså generelt sett nærmere 2% enn 1)? Synes også det høres fryktelig lite ut, men når man tenker dagsbehov blir det kanskje mer forståelig...

1% av 6kg er jo 60 gram, 2% er 120 gram. En hund på 20kg skal dermed ha 200-400 gram om dagen målt fra samme standard.

Husk at dette er ment som et utgangspunkt å gå etter, ikke en fasit. Du må nesten bare se an hunden, og se om du bør gi mer eller mindre, men 1-2% er et godt startpunkt. Du kan jo forhøre deg om lundehunder generelt spiser mye eller lite i forhold til vekten sin?

Huffameg, oppdelt i fire måltider om dagen høres det fryktelig lite ut med 60-120 gram... Hver porsjon blir på 15-30 gram, en pen liten klump med mat. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg foret Pia med rått for, fikk hun ca 400 - 500 gram pr dag (hun veier 27 kg)

Nå får hun 1 pølse om dagen. (tror kanskje jeg har halvkilo's pølsene :P har ikke tenkt på at det er forskjellige pølser, da vår forhandler kun har en størrelse)

Når Cleo skal gå over på pølse vet jeg ikke enda, så tar utregningen på hennes porsjon senere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke sånn at små hunder generelt må ha mer i forhold til kroppsvekt (altså generelt sett nærmere 2% enn 1)? Synes også det høres fryktelig lite ut, men når man tenker dagsbehov blir det kanskje mer forståelig...

1% av 6kg er jo 60 gram, 2% er 120 gram. En hund på 20kg skal dermed ha 200-400 gram om dagen målt fra samme standard.

Husk at dette er ment som et utgangspunkt å gå etter, ikke en fasit. Du må nesten bare se an hunden, og se om du bør gi mer eller mindre, men 1-2% er et godt startpunkt.

Husk at denne prosentsatsen, 1-2 %, skal regnes ut fra _forventet vekt som voksen_.

Noen små hunder må også opp i 3-4 % av kroppsvekten.

Jeg hadde en hund med idealvekt 6 kg. som voksen, han fikk 150-200 gram daglig, dvs. 5,5 kg. pr. mnd. (175 g x 30,5).

Border collie tispa fikk til sammenligning ca 300 gram daglig - vekt 16 kg. Så de små hundene trenger ganske mye mer mat pr. kg. kroppsvekt enn de som er litt større.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at denne prosentsatsen, 1-2 %, skal regnes ut fra _forventet vekt som voksen_.

Noen små hunder må også opp i 3-4 % av kroppsvekten.

Jeg hadde en hund med idealvekt 6 kg. som voksen, han fikk 150-200 gram daglig, dvs. 5,5 kg. pr. mnd. (175 g x 30,5).

Border collie tispa fikk til sammenligning ca 300 gram daglig - vekt 16 kg. Så de små hundene trenger ganske mye mer mat pr. kg. kroppsvekt enn de som er litt større.

Da husket jeg riktig når det gjaldt små hunder. :angry:

Apropos matmengde i forhold til størrelse: Er det med hunder som med hest; Enkelte (jevnstore) raser trenger mer mat enn andre?

Selvsagt. Det er avhengig av forbrenning og aktivitet, som ikke bare er forskjellig fra rase til rase, men fra individ til individ. Man bør også justere matmengden i perioder med mer eller mindre aktivitet (eller mer eller mindre intens) enn vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir 2% av ønsket kroppsvekt på sheltien min på 2 år.

Han får rått kjøtt og bein, til nå har dette fungert kjempe bra(har en pause nå da), og han har hatt en veldig fin vekt, kjempe fin pels, lite og luktfri avføring, bedre poter og mye bedre bakben(de er stive nå)...er kjempe fornøyd, men vurderer å gå over til Vom&Hundemat da dette er mye lettere å fôre med... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare spør litt i denne tråden jeg ;)

Er 250 kr dyrt for en sånn 20kg`s blokk?

og 12 for en pølse på 500g?

Og hvordan gir man om man gir 50/50 med vanlig tørfòr og vom?

Kan si jeg har en bc som jeg vil skal veie rundt 21-22kg.

og gir 250 g av olivers nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Forsøkte på et par pølser til pointeren min, han er vel sånn midt på treet til pointer å være. Har jo selvsagt ikke klart å veie han enda, skal få gjort det ganske kjapt. Han fikk 500 gram per dag, og ble synlig tynnere på 4 dager. :) Det tok han vel ca. 5 sekunder å spise skålen med mat.

Hvor mye gir dere til deres 20-25 kilos, aktive hunder?

Er det noen som har prøvd de pølsene med kun storfevom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...