Gå til innhold
Hundesonen.no

Flått- igjen

Recommended Posts

Hei, er på hytta ved tønsberg, og her er flått, jeg har klart å unngå det disse 2 dagene men skal være her i 3 uker

Hva med EXPOT??

er det verdt å prøve eller...

kan hundene bli allergiske mot det?

jeg har pomeranianen og shih tzu'en med meg.

hilsen Tone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden ikke er ekstremt plaget av at flåtten biter seg fast, hadde jeg ikke gått til anskaffelse av giftstoffer. Exspot og andre lus/flåttmidler (scalibor halsbånd bl.a.) er ren gift og trekker seg dypt ned i huden til hunden. Noen hunder får ingen allergiske reaksjoner, andre blir svært plaget. Spar de midlene til du virkelig trenger det og ikke har noe annet valg, er mitt råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Du kan også bruke rosmarin mot flått.

Kok rosmarin som en te og sil den, sprut på hunden daglig når du er i flåttområder. Rosmarin virker frastøtende på insekter. Teen kan oppbevares i kjøleskap inntil en uke.

Jeg har ikke prøvd dette selv, da jeg bor i et omtrent flåttfritt område (har plukket 1 flått i år), men tipset har jeg fått fra en dyrlege som bruker dette på sine hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vetten anbefalte meg Front line. Det var visst mange hunder som fikk voldsomme allergiske reaksjoner av Expot. Luna går på Front Line nå, men kan ikke akkurat si at det har hjulpet så veldig.. :D

Er ikke alle som vet det, men med Frontline så dør ikke flåtten før den biter, så den kan faktisk sitte fast, men dør før den får gjort noe skade (div fått inn "spyttet" som evt inneholder borellia)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var hos vetten i dag og han anbefalte Expot, og ville ikke gi frontline, han anbefalte meg derimot å ikke ta noe som helst siden det bare er 6 dager til vi reiser nordover igjen og der er det ikke Flått...

Vi fikk trukket melketenner, fjernet tannsten på gamlingen og tatt vanlig helsesjekk. Godt det er gjort iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cita får flåtthalsbånd med tea tree oil, også vasker jeg henne jevnlig med sitrussjampo.

Jeg har hørt at expot ikke er noe bra for gjeterhunder og raser som bærer merlefargen.

Det hadde jeg også hørt, men jeg tror de har forbedret den? Ihvertfall fikk jeg anbefalt den av vet'en til sheltiene nå. Og den har funka som bare rakker'n. Verste tilfellet var da jeg børsta vekk 30 stk. +/- etter én tur. Tror faktisk jeg fikk vekk alle før de satt fast da. Etter Exspot har de hatt én hver tror jeg, like etter behandlinga (ikke sikkert den virka for fullt enda).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg også hørt, men jeg tror de har forbedret den? Ihvertfall fikk jeg anbefalt den av vet'en til sheltiene nå. Og den har funka som bare rakker'n. Verste tilfellet var da jeg børsta vekk 30 stk. +/- etter én tur. Tror faktisk jeg fikk vekk alle før de satt fast da. Etter Exspot har de hatt én hver tror jeg, like etter behandlinga (ikke sikkert den virka for fullt enda).

Hm, jeg er jammen ikke sikker. Men om jeg ikke husker feil har det vært dødsfall av den i Sverie (aussie). Astrid (vicky) har skriv fra sin veterinær om at aussien hennes ikke skal ha expot også. Oppdretteren til valpen jeg skal ha har også fortalt meg at jeg ikke bør gi valpen expot.

Så jeg tør jammen ikke å ta sjansen på det :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Jeg har tro på ExSpot, men man må være uhyre nøye med at man ikke bruker for mye. Har faktisk brukt dette på en rekke kaniner også, har jo hatt kaninoppdrett, og det har funket som bare det. I verste fall har de mistet litt hår akkurat der dråpene ble lagt, ellers har de vært i knallform. Unntaket er èn kanin som nok fikk litt mye da han var en del mindre enn de andre kaninene, han ble litt slapp i et par dager før han kom seg. Så jeg har ingen betenkeligheter med å bruke det på hund, så lenge jeg er nøye med doseringen. Det skal også legges til at ingen av kaninene hadde en eneste flått så lenge ExSpoten hadde virkning, og det er kaniner jeg kan ha plukket 30 flått på etter to timer i luftegård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...