Gå til innhold
Hundesonen.no

Rumpetroll


Guest Christine

Recommended Posts

Noen rompetroll spiser nok innvoller og tarmer (neida, bare tulla :devilbanana: ). Tja, hvor blir det av sonens biolog? Men rompetroll lever vel av alger og slikt de kan finne i stillestående vann. Frosker spiser innsekter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De spiser det som er i vanne.. som alger og slik...

Tenkte du å ha de i akvarium??

Skjenner en som har gjort det i barnehagen.. tatt et stort akvarium og flytt opp med vann som hentes fra der de er fanget da.. og har de der til de har fått bein og ja nesten er sånne søte små frosker..

så slapp hun de ut igjen.. hun gjordet det for å vise barna utviklingen til frosken..

Man må gjevnlig hente nytt vann fra der du plukket de opp da...

da kan du jo bare ta bort litt av det gamle vanne og fylle nytt.. eller fylle akvariummet halt og bare fylle opp litt og litt..

Datteren ble jo litt sur for at hun ikke fikk beholde siden kjeledyr..hehe men hun har kommet over det nå da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Hmm..Vi ha nemmelig rumpetroll i hagen :devilbanana:

Og der har vi sånne planter som begynner og ritne, steiner og leca- kuler :(

Jeg tror nå iallefall at det er rumpetroll.

De er brune(svarte?) med en kul, også en laang hale etter seg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..Vi ha nemmelig rumpetroll i hagen :devilbanana:

Og der har vi sånne planter som begynner og ritne, steiner og leca- kuler :(

Jeg tror nå iallefall at det er rumpetroll.

De er brune(svarte?) med en kul, også en laang hale etter seg. :P

Jaaaada.. Gled deg til det blir frosker av de du! :P Da får du sikkert nok å styre med! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

etter en tenkepause ble denne tråden flyttet til Andre dyr, da det snart blir det... :(

:devilbanana:

Camilla: Kan jeg ikke bruke de til motivasjon hos Milo da? Når jeg trener osv? :rolleyes:

Neida..Vurderer å helle vannet opp i en tiliters bøte, og helle vannet ut i en dam oppe i gata her B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:devilbanana:

Camilla: Kan jeg ikke bruke de til motivasjon hos Milo da? Når jeg trener osv? :rolleyes:

Neida..Vurderer å helle vannet opp i en tiliters bøte, og helle vannet ut i en dam oppe i gata her B)

Hehe, ja, også hvis du en gang bare ikke orker å gå tur med dyret, så slipper du han bare ut i hagen, så kan han 'leke' med froskene! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes frosker har en veldig interessant måte å utvikle seg på! De ser skikkelig merkelige ut som rumpetroll, særlig når de begynnerå få bein og mister halen.

Rumpetroll har gjeller og får i seg næring gjennom de (alger). Frosker har lunger og spiser insekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså, er ikke rumpetroll "fredet"? Jeg mener å ha fått det med meg at man ikke har lov til å fjerne dem fra den dammen/stedet man finner dem på...

Jada, høres teit ut, men jeg mener som sagt at jeg er blitt fortalt det, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Rompetroll er i likhet med alle andre amfibier, fugler og pattedyr fredet etter Viltloven. Det er derfor forbudt å fange rompetroll."

www.zoologi.no

Viltloven , se spesielt §2 og § 3

I tillegg til Viltloven er de også fredet etter Bernkonvensjonen. Her kan dere se Bernkonvensjonens forskjellige deler: www.miljostatus.no . Rompetrollene havner under del 2 :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Rompetroll er i likhet med alle andre amfibier, fugler og pattedyr fredet etter Viltloven. Det er derfor forbudt å fange rompetroll."

www.zoologi.no

Viltloven , se spesielt §2 og § 3

I tillegg til Viltloven er de også fredet etter Bernkonvensjonen. Her kan dere se Bernkonvensjonens forskjellige deler: www.miljostatus.no . Rompetrollene havner under del 2 :huh:

YES! Jeg hadde jo rett.. hmmm, dette burde jeg jo egentlig ha funnet frem selv. Men man har jo ferie ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Hmm..-JaJa.... :huh:

Siden de ble klekket i stampen i hagen min, så kan jeg ikke flytte på de? :P

Om det er rumpetroll da, de vokser da så saaaakte <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp det hadde du og Ja det burde du :P

a015.gif

*gremme meg* heheh.... lenge leve latskapen, hihi...

Hmm..-JaJa.... :P

Siden de ble klekket i stampen i hagen min, så kan jeg ikke flytte på de? :huh:

Om det er rumpetroll da, de vokser da så saaaakte <_<

Nope, ikke røre! Hehe..

De vokser ikke sååå sakte.. Dvs. det virker sånn, men før du vet ordet av det, så er det ingen rumpetroll lenger.. men froske som hopper rundt og spiser fluer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

HeHe.. :huh:

MEn de er da såååååå små..De har jo selvfølgelig vokst da...I morrest var de bittesmå. KAnskje jeg skal gå ut og se om vi har fått frosker nå ? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HeHe.. :huh:

MEn de er da såååååå små..De har jo selvfølgelig vokst da...I morrest var de bittesmå. KAnskje jeg skal gå ut og se om vi har fått frosker nå ? :P

Knis!! Kanskje de rett og slett har hoppet sin vei nå, hehehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Kommer med en trist nyhet:

Det er ikke rumpetroll :huh:

Det er.... Mygglarver :P

De er også utroooooolig stygge... :P

Skal ut og velte stampen snart :P

Milo rapte litt på treninga i går, også plutselig kom myggen :P

Hilsen fornermet <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...