Gå til innhold
Hundesonen.no

å kjøre tog med hund

Jeampi

Recommended Posts

Jeg ville ha forhåndsbestilt siden dere skal ha hunder. Det kan hende det ikke er flere hundeplasser igjen. I tillegg kan du få bilettene mye billigere dersom du bestiller på forhånd. Husk at du må ringe inn for å bestille med hund. Det jeg alltid gjør er å ringe inn og si at jeg skal ha biletter, og at jeg har med hund som er under 40 cm (selv om cita er 52). Da får jeg plass i hundevognen, men betaler ingenting for henne. Jeg har aldri opplevd at konduktøren har spurt etter bilett på Cita, og dersom de gjør det kan du bare nekte på at noen spurte deg om hunden var under 40 cm når du bestilte. Det er nemlig ikke alltid de spør :)

jeg tror jeg bare tar meg en tur bort til stasjon å bestiller der isofal. Liker det bedre enn å ringe :P

Men stikker vel til stasjon til uka. (for går vel an å forhåndsbestille en mnd i forveien?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morro at du tok opp dette, jeg hadde nemlig tenkt til å lage en tråd om det selv. :)

Flytter til Bø i Telemark (yay! :P ) om noen uker. Kjæresten bor i Sarpsborg og jeg kommer jo da selvsagt å dra en del hjem. I helger og sånn. Så jeg lurte på om man må betale bilett for hunden? Det må man nemlig på bussen her i by'n .. (hvis hunden er større enn... etellerannet. Er den liten kan den sitte på fanget og går gratis). Og er det enkelte tog det er forbudt å ha med hund på? Er det hundekupè i alle tog?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går så var jeg på voss på besøk hos ei venninne som har fått hybel der, og jeg hadde Pito med meg. På veien til så satt jeg på med tanten min, men hjem igjen måtte jeg ta tog...

Jeg gikk først inn i en vanlig kupé men ble stoppet og de sa at jeg måtte lengre bak i en hundekupé.

Jeg gikk bak og kom inn i en BITTE liten kupe med tre seter og to små vinduer. Her skulle vi tilbringe en hel time med en annen man og en BC (veldig koselig mann BTW)

FØR toget begynte å kjøre så var jeg dødskvalm og hadde skikkelig panikk pga kupeen var så trang at jeg fikk nesten klaus.

I en time satt jeg å prøvde å holde middagen nede mens jeg kaldsvettet og bare gledet meg til å være fremme. Det er den jævligste turen jeg har vært med på i mitt liv. Liten klam vinduløs kupé - bare pga jeg har hund! Skal vi som har hund betale like masse for å sitte på tog, men få en RÆV kupe bare pga noen kan være alergiske? De kunne nå iallefall ha gitt oss en vanlig kupe!

hehe......du fikk det beste av to løsninger, vær glad for det...hadde de ikke hatt plass i den bittelille kupeèn, så hadde du måttet sitte der meg og Odin satt sist vi tok tog...i midgangen på konuktørvognen...der er det et mini dobbelsete i ene enden. Resten av vognen er en 40 cm bred gang, fordi da konuktøren har sitt værelse der, som opptar resten av plassen...- samt at det er en gjennomgangs vogn for alle som skal alle andre steder - på do, til spisevogn, til sin egen sitteplass, osv...

Jeg tok Odin opp i setet etter 15 min, for da var jeg lei av at han nesten ble tråkket på av ørten mennesker...konduktøren tok det heldigvis fint når han så det - han var glad i hunder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Jeg tar ofte tog og har STOR hund.. En gang fikk jeg beskjed om å ha han mellom beina mine.. WTF?! Jeg betaler like mye som får et barn får å ha han der og han må sitte mellom beina mine?! Ikke søren...

På toget til nesbyen ble vi plassert i en vanlig kupe, men der hundene skulle være var det en familie som ville være alene.. grrr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe......du fikk det beste av to løsninger, vær glad for det...hadde de ikke hatt plass i den bittelille kupeèn, så hadde du måttet sitte der meg og Odin satt sist vi tok tog...i midgangen på konuktørvognen...der er det et mini dobbelsete i ene enden. Resten av vognen er en 40 cm bred gang, fordi da konuktøren har sitt værelse der, som opptar resten av plassen...- samt at det er en gjennomgangs vogn for alle som skal alle andre steder - på do, til spisevogn, til sin egen sitteplass, osv...

Jeg tok Odin opp i setet etter 15 min, for da var jeg lei av at han nesten ble tråkket på av ørten mennesker...konduktøren tok det heldigvis fint når han så det - han var glad i hunder...

Jo takk, der har vi sittet ofte... På vei fra Trondheim til Oslo er det en hel kupé (morgentoget), men andre veien er det nytt tog og bare 3 seter i den fine trange gangen. Jeg har som regel med meg 2 hunder og sønnen min, så det er passe trangt. Tog er rett og slett ikke lagd for folk som både har dyr og barn, og ikke bil <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo takk, der har vi sittet ofte... På vei fra Trondheim til Oslo er det en hel kupé (morgentoget), men andre veien er det nytt tog og bare 3 seter i den fine trange gangen. Jeg har som regel med meg 2 hunder og sønnen min, så det er passe trangt. Tog er rett og slett ikke lagd for folk som både har dyr og barn, og ikke bil <_<

Må jo flire litt her! Det er bare rett og slett helt sinnsykt at et kollektivt system faktisk ikke funker for de som faktisk trenger det! Norge i et nøtteskall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...