Gå til innhold
Hundesonen.no

Tollervalper?


hundeboms

Recommended Posts

Har hørt litt ang. Tollervalper..... fått noen tips på hvilken kennel jeg bør velge...

men, ofte for og i mot...

så er litt usikker...

ønsker en toller som iallefall er ganske langhåret, dere som har tollere, eller andre... noen tips om hvor jeg bør skaffe en søt valp:)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på hva du ønsker å bruke hunden til, jeg da.. Alle tollerhvalper er søte, så det er ikke noe problem, men tollere er jo ganske spesielle hunder, så det er viktig å vite litt om dine behov og planer, syns jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer litt på hva du ønsker å bruke hunden til, jeg da.. Alle tollerhvalper er søte, så det er ikke noe problem, men tollere er jo ganske spesielle hunder, så det er viktig å vite litt om dine behov og planer, syns jeg!

hmm... likte den " Alle tollere er søte".... ja det er dem, men møtte en ganske korthåret på båten i går, og jeg vil nok foretrekke dem med litt lenger hår, sikkert hver sin smak..

Vell, tar jeg steget, så kommer jeg nok til å ville prøve noe lydighet og agility.

Ettersom jeg får muligheten til å ha med hunden på jobben og i bilen hver dag, må det bli en lydig og kosete hund:) vell, akkurat det der er jo litt opp til meg og ordne når jeg har fått den da:) hehe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe sånt du har tenkt deg?:

fibi.jpg

Hun er dessverre opptatt!

Anbefaler deg å høre med retriverklubben! Her i Oslo er det også tollertreff hver siste søndag i måneden. Oppmøte på Skullerudstua klokka 11. Der er det alltid masse tollere og tollerfolk man kan spørre til råds!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

I følge rasestandaren (som dem fleste avler etter) skal tolleren ha:

Tolleren er oppdrettet for å apportere fra iskaldt vann og må ha en vannavstøtende dobbelpels av middels lengde og mykhet med en bløtere, tett underull. Pelsen kan være lett bølget på ryggen, men må ellers være glatt. Noen vinterpelser kan danne lange, løse krøller på halsen. Fanene er bløte på halsen, bak ørene og på baksiden av lårene. Forbenene har moderate faner.

Det jeg tror du har sett er en avrøytet hund. Underpelsen varrierer alt etter hvor dem er i pels "stadiet" Har dem akkurat vært helt nedrøytet, bytter dem fra valpepels til voksen pels osv.

Største forsjellen en vell mengden underpels hunden har. Du kan jo alltid spørre etter bilde av foreldrene fullpelset? Da kan du få dannet deg ett inntrykk.

Personlig hadde jeg vært meget forsiktig med å velge valper etter pels som "hoved egenskap", men det er min personlige mening....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe sånt du har tenkt deg?:

fibi.jpg

Hun er dessverre opptatt!

Anbefaler deg å høre med retriverklubben! Her i Oslo er det også tollertreff hver siste søndag i måneden. oppmøte på Skullerudstua klokka 11. der er det alltid masse tollere og tollerfolk man kan spørre til råds!

Hehe... opptatt ja :lol: Ja den var kjempesøt.... skal ha det i tankene, kanskje jeg tar en tur til oslo en søndag.... <_<

ps. jeanette. Stemmer...., hadde glemt det, men hunden hadde akkurat badet i saltvann, eller samme dag iallefall, så derfor var nok pelsen litt dårlig :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fibi hadde ikke pels før hun var over året. Ja, ikke slik lang og tjukk pels, da. Unge hunder og avrøytete kan nok se litt stusslige ut, ja. Fibi var forresten midt i verste røytingen da det bildet ble tatt! :lol:

Føyer på litt! En nybadet toller får pels som et rosettmarsvin, altså mer krøllete og større enn vanlig, så det var litt rart at den du så skulle ha mindre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fibi hadde ikke pels før hun var over året. Ja, ikke slik lang og tjukk pels, da. Unge hunder og avrøytete kan nok se litt stusslige ut, ja. Fibi var forresten midt i verste røytingen da det bildet ble tatt! ;)

Føyer på litt! En nybadet toller får pels som et rosettmarsvin, altså mer krøllete og større enn vanlig, så det var litt rart at den du så skulle ha mindre...

Den var så vidt over ett år, så da forklarer nok det lite pels :lol:

Takk for tipset på Pm forresten :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt nysgjerrig :o Ønsker du tispe eller hann?

Det er vel egentlig ikke så viktig for meg..... men ettersom jeg ikke har så stooor plass, hadde det blitt vanskelig med valper en gang i fremtiden, så mulig en Hann.. men jeg er åpen for det meste :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel egentlig ikke så viktig for meg..... men ettersom jeg ikke har så stooor plass, hadde det blitt vanskelig med valper en gang i fremtiden, så mulig en Hann.. men jeg er åpen for det meste :o

Man må da ikke ha hvalper, fordi om man har tispe ;) ! Ingen av tispene våre skal avles på uten at det er noe problem! Så det så! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må da ikke ha hvalper, fordi om man har tispe :o ! Ingen av tispene våre skal avles på uten at det er noe problem! Så det så! :lol:

hehe, nei må jo ikke det, men er jo veldig koselig med valper også ;) dessuten skal jeg nok ikke bo der alt for lenge...., må finne et småbruk på landet ettervært vel... må bare finne en å dele det med <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, nei må jo ikke det, men er jo veldig koselig med valper også :lol: dessuten skal jeg nok ikke bo der alt for lenge...., må finne et småbruk på landet ettervært vel... må bare finne en å dele det med <_<

Var litt i tvil på om vi skulle ha hann eller tispe, og da fikk jeg dette utdraget (hentet fra Kennel Waterloo sine sider, oppdretter av Golden) :o

"Som oftest er det tisper folk vil ha. Og et spørsmål som da er naturlig å stille er: Hvorfor, akkurat tispe?? Svaret som da kommer er gjengs for alle, " De er lettere å ha med å gjøre". Er de det?

Tispene har løpetid 1-3 ganger i året hvor hun må passes på for å unngå uønsket drektighet. En del tisper er da klengete eller gretne som skyldes hormonsvingninger. Dette slipper du med hannhunder som oftest er mest stabile i psyken og har generelt høyere terskel enn ei tispe. En myte som er skapt er at hannhunder stikker av, men dette kommer i stor grad an på oppdragelsen når det gjelder Retrievere. En hannhund som har fått beskjed om å holde seg hjemme stikker ikke noe mer av enn ei tispe. Når det gjelder slåssing er ikke dette heller noe som er spesielt for hannhunder, en slåsskamp mellom to hannhunder er mer real enn slåsskamp mellom to tisper.

Så sant det ikke er planer om å ha valpekull, anbefales det absolutt hannhund. Dette er ikke generelt, men gjelder RETRIEVERRASENE! Når det snakkes om Tjenestehunder er nok tispe å anbefale for en nybegynner."

Men vi valgte hannhund pga. det er det jeg alltid har vært vant med. Men det er vel en smaksak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var litt i tvil på om vi skulle ha hann eller tispe, og da fikk jeg dette utdraget (hentet fra Kennel Waterloo sine sider, oppdretter av Golden) :o

"Som oftest er det tisper folk vil ha. Og et spørsmål som da er naturlig å stille er: Hvorfor, akkurat tispe?? Svaret som da kommer er gjengs for alle, " De er lettere å ha med å gjøre". Er de det?

Tispene har løpetid 1-3 ganger i året hvor hun må passes på for å unngå uønsket drektighet. En del tisper er da klengete eller gretne som skyldes hormonsvingninger. Dette slipper du med hannhunder som oftest er mest stabile i psyken og har generelt høyere terskel enn ei tispe. En myte som er skapt er at hannhunder stikker av, men dette kommer i stor grad an på oppdragelsen når det gjelder Retrievere. En hannhund som har fått beskjed om å holde seg hjemme stikker ikke noe mer av enn ei tispe. Når det gjelder slåssing er ikke dette heller noe som er spesielt for hannhunder, en slåsskamp mellom to hannhunder er mer real enn slåsskamp mellom to tisper.

Så sant det ikke er planer om å ha valpekull, anbefales det absolutt hannhund. Dette er ikke generelt, men gjelder RETRIEVERRASENE! Når det snakkes om Tjenestehunder er nok tispe å anbefale for en nybegynner."

Men vi valgte hannhund pga. det er det jeg alltid har vært vant med. Men det er vel en smaksak?

Ja det stemmer jo, vi hadde hund under hele oppveksten, en hannhund, så jeg er vel vant til Hannhund, selv om Julie og søster hadde/har tisper nå, men stemmer det med løpetid å sånn ja, ikke alle som tenker så langt;)......

takk for info :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tørre å påstå at løpetid ikke er noe særlig problem :lol: De første dagene var det stress, men så blødde hun jo ikke noe særlig.. Og å holde henne i bånd var helt greit. Så jeg syns ikke det med løpetid burde være en avgjørende faktor på om man skal ha hanne eller tispe.

Sett det denne veien: En tispe bryr seg ikke om at andre tisper har løpetid på lydighetskonkurranser eller agilitystevner :o Hannene gjør det hele året, tispene blir kanskje litt satt ut i et par-tre uker 2 ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tørre å påstå at løpetid ikke er noe særlig problem :o De første dagene var det stress, men så blødde hun jo ikke noe særlig.. Og å holde henne i bånd var helt greit. Så jeg syns ikke det med løpetid burde være en avgjørende faktor på om man skal ha hanne eller tispe.

Sett det denne veien: En tispe bryr seg ikke om at andre tisper har løpetid på lydighetskonkurranser eller agilitystevner :lol: Hannene gjør det hele året, tispene blir kanskje litt satt ut i et par-tre uker 2 ganger i året.

Lærer mye gitt ;)

Jah, så jo det på agilitystevner at noen av hannhundene blei litt satt ut,men da må man jo bare ha kustus;) hehe......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærer mye gitt :lol:

Jah, så jo det på agilitystevner at noen av hannhundene blei litt satt ut,men da må man jo bare ha kustus;) hehe......

Siden du logget deg av msn, så svarer jeg her. Jeg syns ikke denne uttalelsen vitner om at du ser særlig seriøst på det å fostre en hund med alt det innebærer av omsorg og ansvar! En toller krever en eier som er villig til å gi det meste av fritiden sin til hundelivet. Like mye som denne rasen trenger ro, trenger den mentale og fysiske utfordringer tilpasset rasens nedarvete egenskaper og hunders behov generellt. Det siste den trenger er "kustus, he he".

Det er en rase som kan være sky overfor fremmede, derfor må sosialisering og miljøtrening ta hensyn til dette, for å bidra til formingen av en velfungerende hund også sosialt!

Jeg avventer innlegg, eller msn-samtaler som viser at du har en seriøs interesse for å ta på deg det ansvaret det er å følge en hund gjennom et livsløp, før jeg anbefaler deg noe som helst!

Å ha hund er en livvstil!

Mener ikke å være hurpe, bare litt "hør nå her"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du logget deg av msn, så svarer jeg her. Jeg syns ikke denne uttalelsen vitner om at du ser særlig seriøst på det å fostre en hund med alt det innebærer av omsorg og ansvar! En toller krever en eier som er villig til å gi det meste av fritiden sin til hundelivet. Like mye som denne rasen trenger ro, trenger den mentale og fysiske utfordringer tilpasset rasens nedarvete egenskaper og hunders behov generellt. Det siste den trenger er "kustus, he he".

Det er en rase som kan være sky overfor fremmede, derfor må sosialisering og miljøtrening ta hensyn til dette, for å bidra til formingen av en velfungerende hund også sosialt!

Jeg avventer innlegg, eller msn-samtaler som viser at du har en seriøs interesse for å ta på deg det ansvaret det er å følge en hund gjennom et livsløp, før jeg anbefaler deg noe som helst!

Å ha hund er en livvstil!

Mener ikke å være hurpe, bare litt "hør nå her"!

Skriver jo med et hint av selv ironi og spøk!.... Selvfølgelig har jeg tenkt meg om, tenkt meg om i 8 år faktisk...., så slapp av, jeg ville bare høre litt........

Er fult klar over at hund er 24 timers jobb, er da ikke helt dum.....!

Ja jeg synes Tollere er kjempe fine, men har selvfølgelig hørt hvordan dem er og tatt med det i vurdering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det får'n si mamma... og at du må vie hele fritiden din til hund hvis du har en toller er vel også litt å ta i.. Jeg har nå et liv utenom jeg, og Solo har det helt fint! Hun MÅ ikke ha 4 timer i skogen og 4 timer hjernetrim, bare fordi hun er en toller... Jeg tror de fleste her skjønner at det er mye jobb med hund, uansett rase... :devilbanana:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er veldig flott med retrieverene hvis man går inn for å trene på det og forstreke det er at de har en spesiell evne til å "koble ut" i hektiske miljøer. Dette gjør at de har en veldig tydelig av og på knapp.

Altså min toller er en blanding av sovesofa og rød tornado :devilbanana: I bil, på jobb og hjemme (inne) er han en helt annen hund enn ute på tur eller på trening.

En ting man bør være klar over før man skaffer en Toller (retriever generellt) er at den/de er veldig krevende/aktive i unghund alder og ettersom motivasjonen for å lære og samarbeide er så stor (høy intelligens som mange kaller det) så lærer de like fort negative ting som positive. Altså man må være klar for å avlære ting like mye som å lære ting :P

Ellers er de som stort sett alle andre hunder, sjarmerende, 4ben, snute og to nyderlige øyne :P

Ps: Ikke vær redd for at du ikke vil få pels nok på bikkja. De røyter nok og man får til slutt ett hus med pels :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...